Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 19:08
  #2713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det förstnämnda. She peels three bananas and cuts them in(to) pieces.

Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
...och skär oss i bitar.
Dem bytes ut mot oss.

...och skär vi i bitar.
De bytes ut mot vi.

Vad låter bäst? Dem.

Okej, då förstår jag. Tack för svaren
Citera
2015-07-29, 12:22
  #2714
Medlem
Ordet finns med i ordböckerna.
Varför är det så viktigt att ta bort ordet?
Citera
2015-07-29, 12:26
  #2715
Medlem
Senapstjuvens avatar
Det är det inte. Det är principen. Att förbjuda ett ord bara för att PK-rörelsen fått för sig det är bara efterblivet.
Citera
2015-07-29, 12:31
  #2716
Medlem
Citat:
Ordet finns med i ordböckerna.
Varför är det så viktigt att ta bort ordet?
Ordet fyller ingen funktion mer än som skällsord och människor finner det kränkande. Mitt liv blir varken bättre eller sämre vare sig ordet använd eller inte. Så för mig skulle det inte vara någon förlust om ordet slutades brukas, medans för någon som känner sig kränkt av det skulle det vara en förbättring. Så får någon det bättre utan att jag får det sämre, så tycker i alla fall jag att det är självklart att det är en något som man bör göra.
Citera
2015-07-29, 12:34
  #2717
Medlem
Citat:
Det är det inte. Det är principen. Att förbjuda ett ord bara för att PK-rörelsen fått för sig det är bara efterblivet.

Är det inte konstigt att göra människor ledsen av principskäl? Om det inte är viktigt för dig, varför inte bara ändra sig?
Citera
2015-07-29, 13:23
  #2718
Medlem
Vad har språkbruket i USA med oss att göra? Är det inte totalt ovidkommande?
Citera
2015-07-29, 13:57
  #2719
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad som försiggår i överklassen dunkla korridorer har jag ingen aningen men i den välutbildade medelklassen funkar det fan inte att uttrycka sig på det sättet så där har du tydligen inte ens varit på besök.

Jag var i veckan på grillfest med några bekanta som alla är jurister/konsulter. Där talades det fritt om negrer och dylika ämnen utan något uns av politisk korrekthet. Tilläggas kan att ingen var över 30.

Jag själv har en MSc. Så jag håller inte med dig alls. Om du syftar på några fikonintellektuella som läst sociologi på Södertörn, knegar på valfri kvällstidning och bor på Södermalm kanske, men inte annars.
Citera
2015-07-29, 14:45
  #2720
Medlem
Germangestalts avatar
Negresserna behöver en partner, en motpart. Vilka andra än negrer kan ta den platsen?

Det blir ju lite avigt om man säger att det finns negresser men inga negrer...
__________________
Senast redigerad av Germangestalt 2015-07-29 kl. 14:57.
Citera
2015-07-29, 14:46
  #2721
Medlem
Nivovics avatar
Det viktiga är inte att vi ska använda ordet, utan det är yttrandefriheten.
Man ska inte förlora sitt jobb, bli hatad av Sveriges journalister och bli kallad rasist bara för att man säger att ett ord som folk tycker är fult.
Hör du själv hur patetiskt det låter?
Citera
2015-07-29, 15:54
  #2722
Medlem
boll-svantes avatar
Vänsterpersoner ser ofta ner på negrer. Därför blir det pinsamt för dem att bara uttala ordet, eftersom de blir påminda om sin egen skam över att se ner på någon, trots att han utnämnt sig själv till "god".

Att byta ut ordet mot "svart" kanske hjälper ett tag, men förmodligen dröjer det inte länge förrän det känns lika obekvämt att säga det.
Citera
2015-07-29, 20:25
  #2723
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu är det ju inte bara om folkslag i afrika som ordet används. Då skulle ordet vara okontroversiellt. Det används ju om individer som väntar på bussen i Stockholm. Och du går som katten runt het gröt när du svarar på min fråga.

Individer som väntar på bussen i allmänhet eller som väntar på bussen och är negrer?

Om det sistnämnda, så har det nog inget med bussen att göra.
__________________
Senast redigerad av boll-svante 2015-07-29 kl. 20:29.
Citera
2015-07-29, 20:41
  #2724
Medlem
Germangestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Vad tuff du är och vad meningsfullt det måste vara för dig att du kan använda det ordet. På Flashback.
Ja jag är friare än dig som inte kan använda det ordet på grund av marxistisk hjärntvätt. Är det inte jobbigt ha så många mentala spärrar? Så många förvirrade doktriner att följa? Men du är förstås skolad sedan barnsben i den politiska korrekthetens alla regler så du rabblar dessa doktriner per automatik.
__________________
Senast redigerad av Germangestalt 2015-07-29 kl. 20:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback