• 4
  • 5
2014-04-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Skuldsätt dig å det grövsta. Fogden kniper sedan pengarna och du har nu lyckats konsumera upp pengar som du inte trodde att du skulle kunna nyttja.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810774.HTM

Kronkalle kunde inte ta mitt pensionssparande i Swedbank tyvärr. Hade hellre sett att pengarna gått till att göra mig oskyldig, men banken håller hårt i mina pengar.
Citera
2014-04-11, 02:05
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
pensionsparande ser ut som ett gratis sätt för bankerna att säga till dig hej hej ge oss dina pengar och sug vår kuk

Det roliga är att du sätter in skattade pengar in som sedan skattas igen när du ska ta ut de
haha va, är det så!? Hur mkt procent får man skatta om man ska ta ut de då?
Citera
2014-04-11, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
haha va, är det så!? Hur mkt procent får man skatta om man ska ta ut de då?

Frågan går inte att svara på eftersom ingen vet hur skattesystemena ser ut om 40 år när du går i pension och ska ta ut dina pengar....
Citera
2014-04-11, 17:48
Medlem
Jag pension sparar ett par hundra i månaden på Swedbank...efter vad jag har läst här så är det helt bortkastade pengar? Var ska jag annars pension spara ett par hundra i månaden?
Citera
2014-04-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinoBuse
Jag pension sparar ett par hundra i månaden på Swedbank...efter vad jag har läst här så är det helt bortkastade pengar? Var ska jag annars pension spara ett par hundra i månaden?

I ett Investeringssparkkonto som du öppnar i antingen swedbank, eller i någon annan bank. Där dras en schablonskatt varje år och du behöver således inte skatta 30% i vinstskatt utan enbart en gång om året.
Citera
2014-04-13, 11:58
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siilen
I ett Investeringssparkkonto som du öppnar i antingen swedbank, eller i någon annan bank. Där dras en schablonskatt varje år och du behöver således inte skatta 30% i vinstskatt utan enbart en gång om året.

Du lämnar ju mycket info åt sidan... Just nu är investeringssparkonto väldigt bra att spara i eftersom all avkastning efter 2,09% blir skattefri. Däremot när statslåneräntan vänder upp mot normala nivåer så kommer det behövas en avkastning på över 5% för att det ska vara värt att ha sina pengar i där. Annars kommer skatten äta upp innehavet.
Citera
2014-04-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi. Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65??? Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??
Hjälp...

Problemet är nog inte att du inte kommer få ut dessa. Problemet är att de 12000 som du satte in drog de av på din deklaration samma år. Således kan du säkert få ut de men endast 30 % av värdet då resten måste in till staten. Någon får gärna rätts mig om jag är helt fel ute. Någon får gärna komma med exakt story hur det här fungerar.
Citera
2014-04-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Problemet är nog inte att du inte kommer få ut dessa. Problemet är att de 12000 som du satte in drog de av på din deklaration samma år. Således kan du säkert få ut de men endast 30 % av värdet då resten måste in till staten. Någon får gärna rätts mig om jag är helt fel ute. Någon får gärna komma med exakt story hur det här fungerar.

Om du inget vet vad ska du då svara för?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in