2014-04-08, 17:45
Medlem
Pixlars avatar
Skuldstt dig det grvsta. Fogden kniper sedan pengarna och du har nu lyckats konsumera upp pengar som du inte trodde att du skulle kunna nyttja.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810774.HTM
Citera
2014-04-08, 17:54
Medlem
mpms00s avatar
Att lsa det man skriver under brukar jag alltid se som en frdel.
Citera
2014-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Ingen insttning de senaste tio ren och om vrdet understiger ett prisbasbelopp samt att det inte finns ett oterkalleligt frmnstagarfrordnande kan du f ut de fre 55rs lder.

Klla:
https://www.skatteverket.se/privat/s...1c8000927.html

Ja, det finns en sdan skatteregel men du kan inte anvnda den till att f banken till att betala ut.

Banken kommer givetvis att hlla p pengarna och tjna avgifter s lnge det gr.
Citera
2014-04-08, 18:42
Medlem
KingKrules avatar
Om man antar att TS r 25 r och tidigast kan ta ut pengarna nr han r 55 r s har det gtt 30 r, hur mycket av dessa 120 000 kr har inflationen tit upp d?

Frvrigt, swedbanks rntor p sparkonto r ju helt SJUKT lga.

https://www.swedbank.se/privat/ranto...kurser/rantor/

Jag har haft swedbank hela mitt liv men har nyligen flyttat alla pengar till ett Avanza konto. Frn 0,20% rnta till 1,60%

Ska byta bank snarast..

Vet inte hur pensionssparande funkar dock.

r detta ett "pensions" konto?:

"Framtidskonto
Rnta fr nrvarande 0,85 % frn frsta kronan.

Du mste spara minst 50.000 kr.

Ett fritt uttag per kalenderr, drefter uttagsrnta p 1 % av uttaget belopp. Uttagsrntan avrundas alltid uppt till hela kronor.

Kontot omfattas av den statliga insttningsgarantin."

Ocks sjukt dlig rnta/villkor isdanafall.
Senast redigerad av KingKrule 2014-04-08 kl. 18:47.
Citera
2014-04-08, 18:43
Medlem
svengrans avatar
Kollade precis villkoren p Swedbanks Pensionsfrskring
Hur kan man godknna sna villkor???

Det r ju som att ha en hink med vatten med ett hl i botten.. Fyller man inte p hela tiden s r hinken snart tom

P sparandet utgr en schablonskatt. Skatteunderlaget bestms utifrn vrdet p pensionssparandet den 1 januari varje r. Skatteunderlaget multipliceras med fregende rs genomsnittliga statslnernta. P det framrknade vrdet dras skatt med 15 procent.

rlig frskringsavgift p 240 kronor och 0,65 procent av fondvrdet.
Avgifterna tas ut genom frsljning av fondandelar.
Fondfrvaltningsavgift fr valda fonder tillkommer.

frn lnk nedan

http://www.swedbank.se/privat/pensio...nder/index.htm
Senast redigerad av svengran 2014-04-08 kl. 18:46.
Citera
2014-04-08, 19:39
Medlem
Tyvrr r det helt lagligt fr bankerna att gra s hr.

Viktigt att komma ihg nr man pratar med "sin" bank-kontakt r att deras primra uppdrag r att slja banken lnsamma produkter till dig och inte maximera din vinst.

Det nda du kan gra r att se till att f dem placerad i en fond med minimal fondavgift typ ngon typ av indexfond
Citera
2014-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Ja, det finns en sdan skatteregel men du kan inte anvnda den till att f banken till att betala ut.

Banken kommer givetvis att hlla p pengarna och tjna avgifter s lnge det gr.

Jo, det kan du anvnda fr att f banken att betala ut det. Jag vet att det r ditt strsta intresse att sklla p pensionssparanden av olika slag, och det kan du gott fortstta med. (eftersom det r mnga som har ftt det slt till sig utan att egentligen vara i behov av det).

Men du skall icke uttala dig om saker som r direkt felaktiga.
Citera
2014-04-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

Fr ett par r sedan fick jag ett samtal av Swedbank dr jag blev inbjuden till ett mte om min privatekonomi. Jag hade d jobbat stenhrt i 3 r och samlat p mig en ganska stor buffert p mitt sparkonto. P mtet erbjd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i ngra fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handlggaren ppnade upp t mig.
Fonderna slde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan p pensionssparandet r tydligen "lsta" och kan inte tas ut frnn jag r 65??? Tycker det r lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar d jag knner att jag r alldeles fr ung fr att pensionsspara.

Finns det ngot stt att f tillbaka dessa pengar??
Hjlp...

Det beror helt p vad ni kom verens om, jag kan f ut min pensionsspar p 25 dagar om jag s vill, skulle jag dock d s fr min syster hela summan.
Citera
2014-04-09, 07:40
Medlem
Utan att ensa ha lst konversationen...JA Du blir lurad, bankerna r ta mig fan d strsta rvarpack som finns!!
Tack fr mig.
Citera
2014-04-09, 20:03
Medlem
Bennermanns avatar
Mycket okunskap i tden...

Frst och frmst r pengarna tillgnglig ifrn 55rs lder. D gller inkomstskatten fr att ta ut dem. (ca 30%)
Vilket kan vara vldigt bra fr den som drabbats av statlig inkomstskatt...Dv.s du har samlat en strre skatteprocent n de som tjnar under 35500/mn.
Du fr du fljaktligen ut mer av dina pengar till en lgre skatt nr du tar ut dem. (som skattelget ser ut idag).

Vidare s fr du i dagslget 3600:- tillbaka p skatten om du sparar 12000/r.

S jag ser det inte som ngot vldigt negativt... Finns dock frre skl att spara p detta vis nr man tar bort avdragsrtten 2016... Men alla i Sverige kommer f reda p hur fucked up det verkligen r med pensionerna efter valet, s brja spara till din pension p ett eller annat stt om du inte redan har brjat..
Citera
2014-04-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

Fr ett par r sedan fick jag ett samtal av Swedbank dr jag blev inbjuden till ett mte om min privatekonomi. Jag hade d jobbat stenhrt i 3 r och samlat p mig en ganska stor buffert p mitt sparkonto. P mtet erbjd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i ngra fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handlggaren ppnade upp t mig.
Fonderna slde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan p pensionssparandet r tydligen "lsta" och kan inte tas ut frnn jag r 65??? Tycker det r lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar d jag knner att jag r alldeles fr ung fr att pensionsspara.

Finns det ngot stt att f tillbaka dessa pengar??
Hjlp...

Samma har hnt mig och jag frgade om jag kunde ta ut dom och dom sa ja. Det rckte att skriva ett brev s skulle jag f tbx mina pengar.

Jvla bullshit dom blser hejvilt.
Citera
2014-04-10, 21:33
Medlem
Pengarna i pensionssparandet r P-klassade ur skattemssig synpunkt. Det r med andra ord gllande lagstiftning som hindrar banken att betala ut pengarna till dig i nulget. Vill du verkligen f fram pengar br du hvda att rden du fick p bankkontoret var s pass undermliga att Swedbank har en ersttningsskyldighet gentemot dig, men att placera 5% i det lnga sparandet blir nog svrt att kvalificera som oskicklig rdgivning.

Principiellt hller jag med om att det r bttre att spara i flexiblare produkter. Vem vet vad skattetrycket r om 30-50 r nr du troligtvis fr ut pengarna.
Senast redigerad av mikehawk 2014-04-10 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in