2014-04-08, 17:45
Medlem
Pixlars avatar
Skuldsätt dig å det grövsta. Fogden kniper sedan pengarna och du har nu lyckats konsumera upp pengar som du inte trodde att du skulle kunna nyttja.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810774.HTM
Citera
2014-04-08, 17:54
Medlem
mpms00s avatar
Att läsa det man skriver under brukar jag alltid se som en fördel.
Citera
2014-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Ingen insättning de senaste tio åren och om värdet understiger ett prisbasbelopp samt att det inte finns ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande kan du få ut de före 55års ålder.

Källa:
https://www.skatteverket.se/privat/s...1c8000927.html

Ja, det finns en sådan skatteregel men du kan inte använda den till att få banken till att betala ut.

Banken kommer givetvis att hålla på pengarna och tjäna avgifter så långe det går.
Citera
2014-04-08, 18:42
Medlem
KingKrules avatar
Om man antar att TS är 25 år och tidigast kan ta ut pengarna när han är 55 år så har det gått 30 år, hur mycket av dessa 120 000 kr har inflationen ätit upp då?

Förövrigt, swedbanks räntor på sparkonto är ju helt SJUKT låga.

https://www.swedbank.se/privat/ranto...kurser/rantor/

Jag har haft swedbank hela mitt liv men har nyligen flyttat alla pengar till ett Avanza konto. Från 0,20% ränta till 1,60%

Ska byta bank snarast..

Vet inte hur pensionssparande funkar dock.

Är detta ett "pensions" konto?:

"Framtidskonto
Ränta för närvarande 0,85 % från första kronan.

Du måste spara minst 50.000 kr.

Ett fritt uttag per kalenderår, därefter uttagsränta på 1 % av uttaget belopp. Uttagsräntan avrundas alltid uppåt till hela kronor.

Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin."

Också sjukt dålig ränta/villkor isådanafall.
Senast redigerad av KingKrule 2014-04-08 kl. 18:47.
Citera
2014-04-08, 18:43
Medlem
svengörans avatar
Kollade precis villkoren på Swedbanks Pensionsförsäkring
Hur kan man godkänna såna villkor???

Det är ju som att ha en hink med vatten med ett hål i botten.. Fyller man inte på hela tiden så är hinken snart tom

På sparandet utgår en schablonskatt. Skatteunderlaget bestäms utifrån värdet på pensionssparandet den 1 januari varje år. Skatteunderlaget multipliceras med föregående års genomsnittliga statslåneränta. På det framräknade värdet dras skatt med 15 procent.

Årlig försäkringsavgift på 240 kronor och 0,65 procent av fondvärdet.
Avgifterna tas ut genom försäljning av fondandelar.
Fondförvaltningsavgift för valda fonder tillkommer.

från länk nedan

http://www.swedbank.se/privat/pensio...nder/index.htm
Senast redigerad av svengöran 2014-04-08 kl. 18:46.
Citera
2014-04-08, 19:39
Medlem
Tyvärr är det helt lagligt för bankerna att göra så här.

Viktigt att komma ihåg när man pratar med "sin" bank-kontakt är att deras primära uppdrag är att sälja banken lönsamma produkter till dig och inte maximera din vinst.

Det ända du kan göra är att se till att få dem placerad i en fond med minimal fondavgift typ någon typ av indexfond
Citera
2014-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Ja, det finns en sådan skatteregel men du kan inte använda den till att få banken till att betala ut.

Banken kommer givetvis att hålla på pengarna och tjäna avgifter så långe det går.

Jo, det kan du använda för att få banken att betala ut det. Jag vet att det är ditt största intresse att skälla på pensionssparanden av olika slag, och det kan du gott fortsätta med. (eftersom det är många som har fått det sålt till sig utan att egentligen vara i behov av det).

Men du skall icke uttala dig om saker som är direkt felaktiga.
Citera
2014-04-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi. Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65??? Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??
Hjälp...

Det beror helt på vad ni kom överens om, jag kan få ut min pensionsspar på 25 dagar om jag så vill, skulle jag dock dö så får min syster hela summan.
Citera
2014-04-09, 07:40
Medlem
Utan att ensa ha läst konversationen...JA Du blir lurad, bankerna är ta mig fan d största rövarpack som finns!!
Tack för mig.
Citera
2014-04-09, 20:03
Medlem
Bennermanns avatar
Mycket okunskap i tåden...

Först och främst är pengarna tillgänglig ifrån 55års ålder. Då gäller inkomstskatten för att ta ut dem. (ca 30%)
Vilket kan vara väldigt bra för den som drabbats av statlig inkomstskatt...Dv.s du har samlat en större skatteprocent än de som tjänar under 35500/mån.
Du får du följaktligen ut mer av dina pengar till en lägre skatt när du tar ut dem. (som skatteläget ser ut idag).

Vidare så får du i dagsläget 3600:- tillbaka på skatten om du sparar 12000/år.

Så jag ser det inte som något väldigt negativt... Finns dock färre skäl att spara på detta vis när man tar bort avdragsrätten 2016... Men alla i Sverige kommer få reda på hur fucked up det verkligen är med pensionerna efter valet, så börja spara till din pension på ett eller annat sätt om du inte redan har börjat..
Citera
2014-04-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi. Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65??? Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??
Hjälp...

Samma har hänt mig och jag frågade om jag kunde ta ut dom och dom sa ja. Det räckte att skriva ett brev så skulle jag få tbx mina pengar.

Jävla bullshit dom blåser hejvilt.
Citera
2014-04-10, 21:33
Medlem
Pengarna i pensionssparandet är P-klassade ur skattemässig synpunkt. Det är med andra ord gällande lagstiftning som hindrar banken att betala ut pengarna till dig i nuläget. Vill du verkligen få fram pengar bör du hävda att råden du fick på bankkontoret var så pass undermåliga att Swedbank har en ersättningsskyldighet gentemot dig, men att placera 5% i ”det långa sparandet” blir nog svårt att kvalificera som oskicklig rådgivning.

Principiellt håller jag med om att det är bättre att spara i flexiblare produkter. Vem vet vad skattetrycket är om 30-50 år när du troligtvis får ut pengarna.
Senast redigerad av mikehawk 2014-04-10 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in