Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jo det gr det. Det r mjligt att semantisk skapa "frgor" som r meningslsa. Detta r t.ex. en kritik som har riktats mot "absolut idealism" och som jag sjlv har demonstrerat med mitt exempel "transmofoglyfiering av ambrojade".
S frgan om hur det kan finnas upplevelser r allts meningsls fr dig. Sjlv tycker jag att den r jtteintressant.
Citat:
Eller: "Vi" kan inte svara meninglsa frgor.
Som sagt, frgan om varfr det finns upplevelser r hgintressant fr mig. Det r en central frga inom medvetandefilosofin s att kalla den meningsls r rtt arrogant, min kre Bogomil.
Citat:
Hll MIG utanfr positivistisk materialism, "scientism" och reduktionism.
Va? Reduktionism r ju precis vad du sysslar med. "Enklare komplexitet ger upphov till hgre komplexitet", det r ju reduktionism fast baklnges.
David Chalmers framfr ju tanken om att medvetandet r non-reductive.
Citat:
Du hnvisade sjlv till en klla som bl.a. inkluderade det "akashiska" och som p samma stt som abrahamisk apologetik presenterade detta ad hoc.
Ok.
Citat:
"Transmofoglyfiering av ambrojade" r mitt eget exempel p semantisk baserade spekulationer.
Att hitta p egna krngliga ord kar inte frstelsen tycker jag. Och som sagt, det r inget semantiskt problem. Har du verkligen lst lnken om "The hard problem"?