2014-04-13, 13:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I s fall skulle jag inte kalla det "kande"; det r en gradvis utveckling.
Ok, samma sak mer eller mindre.

Citat:
Nej, tminstone inte definierat som det mer eller mindre sjlvorganiserande "medvetande" som vi knnar frn biologisk liv.
Du menar att det har en begynnelsepunkt d.

Citat:
Jag upprepar min frga: "Talar vi om "magi" hr?
Nej varfr det?
Varfr skulle det vara magiskare att medvetandet finns i allting redan frn brjan n att det pltsligt skulle komma fram ur "omedvetande"? r inte det mer magiskt egentligen?

Citat:
Hlla mig utanfr "absoluta" spekulationer; jag r varken positivistisk materialist eller absolut idealist. S sjlvklart stannar jag inom ramen av en start i dom kosmiska initialvillkoren frn vilka komplexiteten kar.

S du vet inte . Inte jag heller s klart, men ditt stt att argumentera implikerar att dina uppfattningar r sanna och att mina r spekulationer. Vi spekulerar bda tv, just saying.

Medvetandets frga r samma som livets och universums, vi kan flja den kade komplexiteten men den sger oss ingenting om uppkomsten, brjan. Jag tycker det r rimligare att anta att bde medvetande och liv existerar frn brjan och inte dyker upp ngonstans p vgen.
Det gr inte att frklara hur liv uppstr ur dd materia om inte den dda materien redan innehller liv.
Det gr heller inte att frklara hur medvetandet uppstr om inte det omedvetna redan innehller medvetande.
Citera
2014-04-13, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, tminstone inte definierat som det mer eller mindre sjlvorganiserande "medvetande" som vi knnar frn biologisk liv.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du menar att det har en begynnelsepunkt d.

Inget jag precist kan pricka in och sga: NU r det medvetande.

Citat:
Jag upprepar min frga: "Talar vi om "magi" hr?

Citat:
]Varfr skulle det vara magiskare att medvetandet finns i allting redan frn brjan n att det pltsligt skulle komma fram ur "omedvetande"?

Jag skulle sjlv anvnda koncepterna "det pre-medvetna" eller "det icke-medvetna". Men om du nu anser att det finns ett pre-biologisk "medvetande", vad r detta d (definition och observation, tack)?

Citat:
Hlla mig utanfr "absoluta" spekulationer; jag r varken positivistisk materialist eller absolut idealist. S sjlvklart stannar jag inom ramen av en start i dom kosmiska initialvillkoren frn vilka komplexiteten kar.

Citat:
S du vet inte .

Naturligvis "VET" jag inte p ett absolut stt att "veta" (eftersom jag r relativist). Men nu har du cirklat tillbaka till din egen epistemologi/metafysik igen, dr du vill spela p det absolutas planhalva.

Citat:
men ditt stt att argumentera implikerar att dina uppfattningar r sanna och att mina r spekulationer. Vi spekulerar bda tv, just saying.

P relativismens planhalva spekulerar jag inte frn och opererar inte med "Sanning", men med sannolikheterna i kosmisk objektivitet.

Citat:
Medvetandets frga r samma som livets och universums, vi kan flja den kade komplexiteten men den sger oss ingenting om uppkomsten, brjan.

Det ltar som om du r p vg in i en parallel till "Intelligent Design".

Citat:
Jag tycker det r rimligare att anta att bde medvetande och liv existerar frn brjan och inte dyker upp ngonstans p vgen.

P trots av bristen p bevis och evidens?

Citat:
Det gr inte att frklara hur liv uppstr ur dd materia om inte den dda materien redan innehller liv.

S: "Argument from ignorance" dugar istllet?

Citat:
Det gr heller inte att frklara hur medvetandet uppstr om inte det omedvetna redan innehller medvetande.

Jo, om bara "medvetande" per se inte tillskrivas "magiska" egenskaper.
Citera
2014-04-13, 21:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inget jag precist kan pricka in och sga: NU r det medvetande.
Men det mste finnas en sdan punkt om det dyker upp ngonstans p vgen.

Citat:
Jag skulle sjlv anvnda koncepterna "det pre-medvetna" eller "det icke-medvetna". Men om du nu anser att det finns ett pre-biologisk "medvetande", vad r detta d (definition och observation, tack)?

Non-local consciousness. En bra frklaring hr: http://www.peterrussell.com/SP/PrimConsc.php

Citat:
Naturligvis "VET" jag inte p ett absolut stt att "veta" (eftersom jag r relativist). Men nu har du cirklat tillbaka till din egen epistemologi/metafysik igen, dr du vill spela p det absolutas planhalva.
Bra, det var bara det jag ville ha fram. Ingen av oss vet.

Citat:
Det ltar som om du r p vg in i en parallel till "Intelligent Design".
Tycker jag inte. Jag propagerar inte fr ngon designer.

Citat:
P trots av bristen p bevis och evidens?
Finns ju inte bevis eller evidens fr det motsatta heller. Finns liv och medvetande inert i materien?
Det kan varken styrkas eller falsifieras.

Citat:
S: "Argument from ignorance" dugar istllet?
Det r ju det enda vi har. Att pst att medvetandet uppstr ngonstans p vgen r ocks argument from ignorance.

Citat:
Jo, om bara "medvetande" per se inte tillskrivas "magiska" egenskaper.
Ok hur ser den frklaringen ut? Redogr fr medvetandets ursprung. Jag vntar.

Jag kan heller inte inse varfr det skulle vara mer magiskt att medvetandet r en initialfaktor n att det skulle dyka upp p vgen. Jag tycker det r mer magiskt att det skapas av ngot som r omedvetet.
Ngot omedvetet utvecklar ngot medvetet.
Ngot medvetet utvecklar ngot medvetet.
Vilket r rimligast?
Citera
2014-04-14, 11:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Finns liv och medvetande inert i materien?

Inte de fakto, som potential.

Citat:
Att pst att medvetandet uppstr ngonstans p vgen r ocks argument from ignorance.

Visst; om man som du beropar sig semisolipsism och frskar tvinga verklighetens natur till att avgras p den metafysiska planhalvan och med metafysikens spelregler d r allt "argument from ignorance".

Citat:
Redogr fr medvetandets ursprung.

kande komplexitet.

Citat:
Jag kan heller inte inse varfr det skulle vara mer magiskt att medvetandet r en initialfaktor n att det skulle dyka upp p vgen. Jag tycker det r mer magiskt att det skapas av ngot som r omedvetet.

S du kan allts inte acceptera att saker ndras?

Citat:
Ngot omedvetet utvecklar ngot medvetet.

Ja.

Citat:
Ngot medvetet utvecklar ngot medvetet.
Vilket r rimligast?

Att du lr dig acceptera dynamik, att du inte gmmar dig i din semisolipsism och att du slutar anvnda ad hoc premisser.

Du fokuserar mer och mer dina argument p solipsismen, s vi kanske skulle betrakta denna exklusivt ett tag.
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-14 kl. 11:17.
Citera
2014-04-14, 12:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte de fakto, som potential.
Potentiell frmga r ocks frmga. Om det inte finns ngon grund fr ngot kan heller inte potentialen utvecklas. Potential kommer inte frn ingenstans

Citat:
Visst; om man som du beropar sig semisolipsism och frskar tvinga verklighetens natur till att avgras p den metafysiska planhalvan och med metafysikens spelregler d r allt "argument from ignorance".
Nej, det rcker ju med att konstatera att ingen vet hur medvetandet uppstr och drfr r alla spekulationer angende detta argument from ignorance, eftersom vi som sagt inte vet.

Citat:
kande komplexitet.
URSPRUNG, Bogomil. Fr att ngot ska ka mste det ha en brjan.

Citat:
S du kan allts inte acceptera att saker ndras?

Jod, och drfr tycker jag det r naturligt att medvetandets natur ndras ju hgre upp i utvecklingen man kommer.
Som Rumi sade:
Consciousness sleeps in minerals, dreams in plants, wakes up in animals, becomes self aware in humans.

Citat:
Att du lr dig acceptera dynamik, att du inte gmmar dig i din semisolipsism och att du slutar anvnda ad hoc premisser.

Du fokuserar mer och mer dina argument p solipsismen, s vi kanske skulle betrakta denna exklusivt ett tag.
Jag accepterar dynamik.
Du anvnder solipsism som ngot slags skllsord tycker jag mig mrka. Nvl, det finns flera olika definitioner och kategorier av solipsism, jag har kollat upp det lite. Det jag fresprkar r inte metafysisk solipsism utan epistemologisk "The experience of a given person is necessarily private to that person", eller "The theory that the self is the only thing that can be known and verified", vilket jag hller fr en sjlvklarhet.
Jag stdjer allts inte den metafysiska versionen "The theory or view that the self is the only reality."

Citera
2014-04-16, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Potentiell frmga r ocks frmga. Om det inte finns ngon grund fr ngot kan heller inte potentialen utvecklas. Potential kommer inte frn ingenstans

Potentiell frmga ger mjligheter. Varken mer eller mindre.

Citat:
Nej, det rcker ju med att konstatera att ingen vet hur medvetandet uppstr och drfr r alla spekulationer angende detta argument from ignorance, eftersom vi som sagt inte vet.

Jag "vet" (enligt vetenskapens/rationalismens, men inte absolut filosofis "vetande"-definition) arr medvetandet r en konsekvens av kande komplexitet. Men det r ju mjligt att du refererar till en annan sorts medvetande n min, s kan jag f frtyligat din version?.

Citat:
URSPRUNG, Bogomil. Fr att ngot ska ka mste det ha en brjan.

Naturligvis. Det r p.g.a. detta jag anvndar dom kosmiska initial-villkoren som min referens.

Citat:
Jod, och drfr tycker jag det r naturligt att medvetandets natur ndras ju hgre upp i utvecklingen man kommer.

Det har jag inget problem med. Det r ditt universiellt-medvetande koncept som r problemet.

Citat:
Som Rumi sade:
Consciousness sleeps in minerals, dreams in plants, wakes up in animals, becomes self aware in humans.

S den goda Rumi applicerade allts godtyckligt medvetande till mineraler.

Citat:
Du anvnder solipsism som ngot slags skllsord tycker jag mig mrka. Nvl, det finns flera olika definitioner och kategorier av solipsism, jag har kollat upp det lite. Det jag fresprkar r inte metafysisk solipsism utan epistemologisk "The experience of a given person is necessarily private to that person", eller "The theory that the self is the only thing that can be known and verified", vilket jag hller fr en sjlvklarhet.
Jag stdjer allts inte den metafysiska versionen "The theory or view that the self is the only reality."

Om du inte stdjar den metafysiska versionen d blir det svrt fr dig att frneka min grundposition: Att det finns en extern verklighet, mnniskan kan relatera objektivt till.
Citera
2014-04-16, 17:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Potentiell frmga ger mjligheter. Varken mer eller mindre.
Mjlighet till medvetande existerar allts i materien. Ok, fair enough. Min position r att materien r medvetande och steget mellan r kanske inte s jttestort. Jag ser bara inte var ngonstans medvetandet kommer in, p vilken niv det brjar, eftersom det enligt din version dyker upp p vgen. Var menar du att grnsen gr?

Citat:
Jag "vet" (enligt vetenskapens/rationalismens, men inte absolut filosofis "vetande"-definition) arr medvetandet r en konsekvens av kande komplexitet. Men det r ju mjligt att du refererar till en annan sorts medvetande n min, s kan jag f frtyligat din version?.
Nej, du vet inte ens enligt vetenskapen. Eftersom vetenskapen inte vet. Vetenskapen kan inte
redogra fr medvetandets uppkomst, lika lite som fr livets uppkomst. Vi har inga svar.

Citat:
Naturligvis. Det r p.g.a. detta jag anvndar dom kosmiska initial-villkoren som min referens.
Medvetandet finns allts i de kosmiska initialvillkoren?

Citat:
Det har jag inget problem med. Det r ditt universiellt-medvetande koncept som r problemet.
Varfr r det ett problem?

Citat:
S den goda Rumi applicerade allts godtyckligt medvetande till mineraler.
Inte s att stenar r medvetna naturligtvis. Men de bestr av medvetande precis som allting annat.
Om jag anvnder termer som "Medvetande", "Spirit", "Self" s har du svrt att g med p det, men om en fysiker sger att en sten bestr av energi s har du inga problem med det, eller?
S vi kan anvnda termer frn fysiken, det finns inget utom energi, allt r energi. Bakom alla former finns samma energi enligt fysiker och samma medvetande enligt Yoga. Same shit, different names. Hrifrn vxer komplexiteten till mer och mer komplexa former.

Citat:
Om du inte stdjar den metafysiska versionen d blir det svrt fr dig att frneka min grundposition: Att det finns en extern verklighet, mnniskan kan relatera objektivt till.

Min version: det finns en extern verklighet som mnniskan kan relatera subjektivt till.
En reaktion/upplevelse r sklart unik fr den som reagerar/upplever.
Citera
2014-04-19, 10:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mjlighet till medvetande existerar allts i materien. Ok, fair enough.

Bra att vi r verens s lngt.

Citat:
Min position r att materien r medvetande och steget mellan r kanske inte s jttestort.

Ja, det frstr jag eftersom du har refererat till en klla som talar om att "consciousness sleeps in minerals".

Citat:
Jag ser bara inte var ngonstans medvetandet kommer in, p vilken niv det brjar, eftersom det enligt din version dyker upp p vgen. Var menar du att grnsen gr?

Jag har inte satt en specifik grns, men dremot en bred kategoriram inom vilken den KANDE komplexiteten ger KANDE medvetande.

Citat:
Jag "vet" (enligt vetenskapens/rationalismens, men inte absolut filosofis "vetande"-definition) att medvetandet r en konsekvens av kande komplexitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nej, du vet inte ens enligt vetenskapen. Eftersom vetenskapen inte vet. Vetenskapen [I
kan inte[/i]redogra fr medvetandets uppkomst,

Enligt min medvetande-definition .......:

1/ Emottagande av extern information.

2/ "Processing" av denna externa information.

3/ Feedback till den externa vrld efter steg 1 & 2.

4/ Feedback till den externa vrld med kande sjlvorganisation (vilket bl.a. eventuellt medger en viss mngd icke-determimism).

.... s "vet" vetenskapen vad medvetande r.

Citat:
Men det r ju mjligt att du refererar till en annan sorts medvetande n min, s kan jag f frtyligat din version?.

????

Citat:
Ursprungligen postat av peroconsul
lika lite som fr livets uppkomst.

Dlig analogi. Det finns inte samma kunskaps-flaskhals i kande komplexitet som i abiogenesis.

Citat:
Medvetandet finns allts i de kosmiska initialvillkoren?

Som ett potentiale, ja. Men "no guarantees".

Citat:
Det r ditt universiellt-medvetande koncept som r problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av preoconsul
Varfr r det ett problem?

Jag kan inte relatera till det fre du har preciserat, specificerat och/eller definierat det. (1)

Citat:
Inte s att stenar r medvetna naturligtvis. Men de bestr av medvetande precis som allting annat.

Se (1).

Citat:
Om jag anvnder termer som "Medvetande", "Spirit", "Self" s har du svrt att g med p det, men om en fysiker sger att en sten bestr av energi s har du inga problem med det, eller?
S vi kan anvnda termer frn fysiken, det finns inget utom energi, allt r energi.

Inom kosmos r allt sannoliken en manifestation av energi, ja.

Citat:
Bakom alla former finns samma energi enligt fysiker och samma medvetande enligt Yoga.

Blanda inte ihop vetenskap med yoga utan att vara extremt noga med hur du skapar en sn synkretism.

Citat:
Same shit, different names.

Nix. Energin finns med stor sannolikhet i kosmos' initial-villkor. Att den sen vxer till bl.a. att manifestera sig i sitt medvetande-potentiale betydar inte att medvetandet r universiellt; bara att det r tt "skott" p den senare kosmiska utvecklingen.

Citat:
Min version: det finns en extern verklighet som mnniskan kan relatera subjektivt till.
En reaktion/upplevelse r sklart unik fr den som reagerar/upplever.

Jag har inga problem med den version av solipsismen som exklusivt talar om epistemologi + en extern verklighet. Men det r i s fall mycket enklare att bare referera till distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet (~objektivitet inte att frvxla med "absoluter"). Om du nu inte vill ta en rond om Schrdinger's cat igen.
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-19 kl. 10:28.
Citera
2014-04-19, 11:00
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:

Jag har inte satt en specifik grns, men dremot en bred kategoriram inom vilken den KANDE komplexiteten ger KANDE medvetande.
Men en sdan grns mste finnas om medvetande ska uppst ur icke-medvetande. En specifik punkt dr vi kan sga att "detta r medvetande, detta r det inte".

Citat:

Enligt min medvetande-definition .......:

1/ Emottagande av extern information.

2/ "Processing" av denna externa information.

3/ Feedback till den externa vrld efter steg 1 & 2.

4/ Feedback till den externa vrld med kande sjlvorganisation (vilket bl.a. eventuellt medger en viss mngd icke-determimism).

.... s "vet" vetenskapen vad medvetande r.

Vad du beskriver ovan r sinnesapparaten. Medvetandet r det som uppfattar sinnesapparaten.
Oavsett, ven om vi gr p din definition, vetenskapen kan inte frklara hur medvetandet UPPSTR.
Du mste inse att "kad komplexitet" inte besvarar frgan.

Citat:
????
Medvetandet=det som uppfattar. Det hr tex "1/ Emottagande av extern information." handlar om sinnet, inte om det som uppfattar sinnet. Sinnet kan ju omjligen uppfatta sig sjlvt.

Citat:
Jag kan inte relatera till det fre du har preciserat, specificerat och/eller definierat det. (1)
Det gjorde jag ju i lnken med Peter Russel. Non-local consciousness. Lser du inte lnkar?

Citat:
Inom kosmos r allt sannoliken en manifestation av energi, ja.
Energi=medvetande. Ett annat namn bara.

Citat:
Blanda inte ihop vetenskap med yoga utan att vara extremt noga med hur du skapar en sn synkretism.

Man talar ju om yogisk vetenskap. Patanjali rknas som yogic scientist. och enligt honom, och den moderna vetenskapen, finns bakom alla olika former endast en energi, inom yoga kallad unchanging consciousness eller spirit eller self, inom fysiken zero point energy.

Citat:
Nix. Energin finns med stor sannolikhet i kosmos' initial-villkor. Att den sen vxer till bl.a. att manifestera sig i sitt medvetande-potentiale betydar inte att medvetandet r universiellt; bara att det r tt "skott" p den senare kosmiska utvecklingen.

Spekulation.

Citat:
Jag har inga problem med den version av solipsismen som exklusivt talar om epistemologi + en extern verklighet. Men det r i s fall mycket enklare att bare referera till distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet (~objektivitet inte att frvxla med "absoluter"). Om du nu inte vill ta en rond om Schrdinger's cat igen.
Medhlles.
Citera
2014-04-19, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men en sdan grns mste finnas om medvetande ska uppst ur icke-medvetande. En specifik punkt dr vi kan sga att "detta r medvetande, detta r det inte".

Det "mste" det iofs inte. Srskild inte inom min medvetande-definition, som r ett konglomorat av flera faktorer.

Citat:
Vad du beskriver ovan r sinnesapparaten. Medvetandet r det som uppfattar sinnesapparaten.

Och din annorlunda definition av detta mystiska medvetande r i s fall?

Citat:
Oavsett, ven om vi gr p din definition, vetenskapen kan inte frklara hur medvetandet UPPSTR. Du mste inse att "kad komplexitet" inte besvarar frgan.

Varfr skulle jag "inse" det nr kande komplexitet fungerar bra ihop med min medvetande-definition.

Citat:
Medvetandet=det som uppfattar. Det hr tex "1/ Emottagande av extern information." handlar om sinnet, inte om det som uppfattar sinnet.

r du allvarlig: Talar vi "sjl" e.dyl. hr?

Citat:
Sinnet kan ju omjligen uppfatta sig sjlvt.

Mjligen inte enligt din .... fortfarande icke-manifesterade .... definition. Enligt min gr det bra.

Citat:
Det gjorde jag ju i lnken med Peter Russel. Non-local consciousness. Lser du inte lnkar?

My bad, skall gra det nr jag fr tid.

Citat:
Energi=medvetande.

Nix. Det r skillnad p identitet och utveckling.

Citat:
Man talar ju om yogisk vetenskap. Patanjali rknas som yogic scientist. och enligt honom, och den moderna vetenskapen, finns bakom alla olika former endast en energi, inom yoga kallad unchanging consciousness eller spirit eller self, inom fysiken zero point energy.

Jag r tyvrr inte medlem av denna grupp av "man" (Ivrigt inget ont om yoga).

Citat:
Energin finns med stor sannolikhet i kosmos' initial-villkor. Att den sen vxer till bl.a. att manifestera sig i sitt medvetande-potentiale betydar inte att medvetandet r universiellt; bara att det r tt "skott" p den senare kosmiska utvecklingen.

Citat:
Spekulation.

Vilket av det?
Citera
2014-04-19, 12:25
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Det "mste" det iofs inte. Srskild inte inom min medvetande-definition, som r ett konglomorat av flera faktorer.
Vid en viss punkt mste dessa olika faktorer bilda ngot som inte fanns innan. Var gr grnsen?

Citat:
Det jag r. Jag kan inte vara minna sinnen eftersom jag upplever dem.

Citat:
Varfr skulle jag "inse" det nr kande komplexitet fungerar bra ihop med min medvetande-definition.

Fr att kad komplexitet inte besvarar frgan om ursprung. kad komplexitet frklarar utveckling, inte ursprung. Jmfr med big bang, vi kan frklara den kade komplexiteten men vi kan inte redogra fr universums ursprung. Samma sak med det vi kallar liv. Darwinismen/evolutionen beskriver kad komplexitet, inte ursprung.

Citat:
r du allvarlig: Talar vi "sjl" e.dyl. hr?
Ja och nej. "Sjl" r en tillfllig lokal del av medvetandet precis som kroppen r en tillfllig lokal del av materia, fr att frenkla ngot.

Citat:
Mjligen inte enligt din .... fortfarande icke-manifesterade .... definition. Enligt min gr det bra.
En liknelse, gat kan inte se sig sjlv. Det r gat som ser, gat r inte det sedda. Jag r den som ser, den som upplever, jag r inte det upplevda (sinnesintryck).

Citat:
My bad, skall gra det nr jag fr tid.
Bra ide.

Citat:
Nix. Det r skillnad p identitet och utveckling.
??

Citat:
Jag r tyvrr inte medlem av denna grupp av "man" (Ivrigt inget ont om yoga).
Ok. Byt ut "man" mot "Det talas". Och det pverkar ju inte antagandet att medvetandet och zero point energy r samma grund.

Min yogautvning strcker sig 30 bakt s jag har kanske lite annan frstelse fr detta, no pun intended. Mitt yrke r yogainstruktr.

Citat:
Vilket av det?
Allt. Du sger "med stor sannolikhet", enligt vilka och vems kriterier fr sannolikhet?
Citera
2014-04-22, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vid en viss punkt mste dessa olika faktorer bilda ngot som inte fanns innan. Var gr grnsen?

Vart kommer detta "mste" ifrn? Det finns en hel del saker dr vi fr tillfllet bara fr acceptera att det inte finns nn tydlig grns.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av procinsul
Det jag r. Jag kan inte vara minna sinnen eftersom jag upplever dem.

Har nn sagt ngot om att det r sinnen som registrerar sinnen? (Men som ett litet roligt paradox: Vem/vad r det som i void-meditation oberverar tankarna?)

Citat:
Fr att kad komplexitet inte besvarar frgan om ursprung. kad komplexitet frklarar utveckling, inte ursprung. Jmfr med big bang, vi kan frklara den kade komplexiteten men vi kan inte redogra fr universums ursprung. Samma sak med det vi kallar liv. Darwinismen/evolutionen beskriver kad komplexitet, inte ursprung.

Har du blivit abrahamist sen du r s fixerat p vidaregende svar som hr till omrdet av "arguments from ignorance".

Citat:
En liknelse, gat kan inte se sig sjlv. Det r gat som ser, gat r inte det sedda. Jag r den som ser, den som upplever, jag r inte det upplevda (sinnesintryck).

Visst "ser" gat. Sen har vi en informations-processande del som tolkar och konkluderar informationen.

Citat:
Du sger "med stor sannolikhet", enligt vilka och vems kriterier fr sannolikhet?

Enligt relativismen, som .... av bda sunda vetenskapliga och filosofiska anledninger ..... inte opererar med 'absoluter'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in