Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Mjlighet till medvetande existerar allts i materien. Ok, fair enough.
Bra att vi r verens s lngt.
Citat:
Min position r att materien r medvetande och steget mellan r kanske inte s jttestort.
Ja, det frstr jag eftersom du har refererat till en klla som talar om att "consciousness sleeps in minerals".
Citat:
Jag ser bara inte var ngonstans medvetandet kommer in, p vilken niv det brjar, eftersom det enligt din version dyker upp p vgen. Var menar du att grnsen gr?
Jag har inte satt en specifik grns, men dremot en bred kategoriram inom vilken den KANDE komplexiteten ger KANDE medvetande.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag "vet" (enligt vetenskapens/rationalismens, men inte absolut filosofis "vetande"-definition) att medvetandet r en konsekvens av kande komplexitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nej, du vet inte ens enligt vetenskapen. Eftersom vetenskapen inte vet. Vetenskapen [I
kan inte[/i]redogra fr medvetandets uppkomst,
Enligt min medvetande-definition .......:
1/ Emottagande av extern information.
2/ "Processing" av denna externa information.
3/ Feedback till den externa vrld efter steg 1 & 2.
4/ Feedback till den externa vrld med kande sjlvorganisation (vilket bl.a. eventuellt medger en viss mngd icke-determimism).
.... s "vet" vetenskapen vad medvetande r.
Citat:
Men det r ju mjligt att du refererar till en annan sorts medvetande n min, s kan jag f frtyligat din version?.
????
Citat:
Ursprungligen postat av peroconsul
lika lite som fr livets uppkomst.
Dlig analogi. Det finns inte samma kunskaps-flaskhals i kande komplexitet som i abiogenesis.
Citat:
Medvetandet finns allts i de kosmiska initialvillkoren?
Som ett potentiale, ja. Men "no guarantees".
Citat:
Det r ditt universiellt-medvetande koncept som r problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av preoconsul
Varfr r det ett problem?
Jag kan inte relatera till det fre du har preciserat, specificerat och/eller definierat det. (1)
Citat:
Inte s att stenar r medvetna naturligtvis. Men de bestr av medvetande precis som allting annat.
Se (1).
Citat:
Om jag anvnder termer som "Medvetande", "Spirit", "Self" s har du svrt att g med p det, men om en fysiker sger att en sten bestr av energi s har du inga problem med det, eller?
S vi kan anvnda termer frn fysiken, det finns inget utom energi, allt r energi.
Inom kosmos r allt sannoliken en manifestation av energi, ja.
Citat:
Bakom alla former finns samma energi enligt fysiker och samma medvetande enligt Yoga.
Blanda inte ihop vetenskap med yoga utan att vara extremt noga med hur du skapar en sn synkretism.
Citat:
Same shit, different names.
Nix. Energin finns med stor sannolikhet i kosmos' initial-villkor. Att den sen vxer till bl.a. att manifestera sig i sitt medvetande-potentiale betydar inte att medvetandet r universiellt; bara att det r tt "skott" p den senare kosmiska utvecklingen.
Citat:
Min version: det finns en extern verklighet som mnniskan kan relatera subjektivt till.
En reaktion/upplevelse r sklart unik fr den som reagerar/upplever.
Jag har inga problem med den version av solipsismen som exklusivt talar om epistemologi + en extern verklighet. Men det r i s fall mycket enklare att bare referera till distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet (~objektivitet inte att frvxla med "absoluter"). Om du nu inte vill ta en rond om Schrdinger's cat igen.