Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Det kosmiska vakuum-medvetandet (som kallas Gud i religioner) formar sig själv till en illusion av materia genom att skapa bubblor i vakuumet, så det kan inte finnas materia/universum utan medvetande, eftersom medvetande och materia är i grunden samma sak..
Kalla det för vad du vill (även om det förvirrar debatten), men någonting likt det mänskliga medvetandet existerar ju knappast bortom hjärnan; till och med vi människor saknar ju denna egenskap - som du vill tillskriva hela kosmos - från och till, under (icke klardrömmande) sömn till exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
asdasd12
"Tid" existerar icket. Det är en måttstock skapad av människan för att förenkla vardagen, den är dessutom baserad efter solen, dag och natt. Precis därför vi har olika tidszoner, orkar dock inte fördjupa mig mer i detta nu

Du menar att du helt saknar uppfattning av att du rör dig genom fenomenet kallat tid om du saknar en sol, klocka eller kalender att titta i? Skumt!
Själv är jag av uppfattningen att människans perception är så pass skild från tingen i sin egentliga form att det blir meningslöst att tala om materia, rum eller tid bortom oss själva -- dessa ord beskriver någonting som ligger inom vår privata sfär av förnimmelser och rationella beskrivningar, men fenomenen sådana de är i sig själva, skulle lika gärna kunnat organiseras på - för oss helt absurda sätt - av en varelse som har helt annan struktur. Jag ser inte varför tid och rum skulle vara mindre subjektiva navigationsinstrument än färger och ljud.
Vill du skala bort en stor del av den mänskliga delen i varandet kan du stirra dig blind på matematiska beskrivningar av saker och ting; och det är ungefär så nära vi kan komma en förståelse för hur tillvaron kan se ut bortom vår egen uppfattning - även om såklart även matematiken har filtrerats genom människan.