• 1
  • 2
2014-04-02, 23:21
Medlem
Enligt samma princip om ett träd som faller i skogen utan att någon hör det.

Om det inte fanns några medvetanden i universum, skulle universum existera?

Om det inte fanns några medvetanden i universum, skulle tiden gå då?
Citera
2014-04-02, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken

Inte enligt Schopenhauers filosofi. Enligt den skapas fenomenvärlden (det som vi vanligen kallar den fysiska världen) av medvetandena: Arthur Schopenhauer

Det färgglada schemat visar hur han menar att det fungerar.
Citera
2014-04-02, 23:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Om du inte hade ett medvetande, skulle du existera då?
Om du inte hade ett medvetande, skulle tiden stanna för dig då eller aldrig ens finnas annat än för dem runt dig som har ett medvetande och ser dig? Vad är medvetandet? Det du ser, hör, känner, smakar eller andas in?
En människa utan ett medvetande är en människa i andras ögon.
Universum existerar utan medvetandet... Finns jag?
Citera
2014-04-02, 23:41
Medlem
Citat:

För att kunna svara på dom frågorna så måste man veta vad som har medvetande och vad som inte har det. Människor, djur, insekter och även växter tycks ha medvetande, så jag ser inte varför det skulle finnas någon arbiträr gräns där medvetandet plötsligt slutar finnas, utan det finns ett kosmiskt medvetande som styr allting, även alla atomer. Om atomer inte hade något medvetande så skulle de inte ha någon anledning att röra sig, för att det skulle inte finnas någon motivation/energi.

Det kosmiska vakuum-medvetandet (som kallas Gud i religioner) formar sig själv till en illusion av materia genom att skapa bubblor i vakuumet, så det kan inte finnas materia/universum utan medvetande, eftersom medvetande och materia är i grunden samma sak.

Det är i alla fall vad religioner och mytologier säger, som sägs komma från 'Gud'.
Senast redigerad av elsydeon 2014-04-02 kl. 23:58.
Citera
2014-04-03, 00:07
Medlem
asdasd12s avatar
"Tid" existerar icket. Det är en måttstock skapad av människan för att förenkla vardagen, den är dessutom baserad efter solen, dag och natt. Precis därför vi har olika tidszoner, orkar dock inte fördjupa mig mer i detta nu
Citera
2014-04-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det kosmiska vakuum-medvetandet (som kallas Gud i religioner) formar sig själv till en illusion av materia genom att skapa bubblor i vakuumet, så det kan inte finnas materia/universum utan medvetande, eftersom medvetande och materia är i grunden samma sak..

Kalla det för vad du vill (även om det förvirrar debatten), men någonting likt det mänskliga medvetandet existerar ju knappast bortom hjärnan; till och med vi människor saknar ju denna egenskap - som du vill tillskriva hela kosmos - från och till, under (icke klardrömmande) sömn till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av asdasd12
"Tid" existerar icket. Det är en måttstock skapad av människan för att förenkla vardagen, den är dessutom baserad efter solen, dag och natt. Precis därför vi har olika tidszoner, orkar dock inte fördjupa mig mer i detta nu

Du menar att du helt saknar uppfattning av att du rör dig genom fenomenet kallat tid om du saknar en sol, klocka eller kalender att titta i? Skumt!

Själv är jag av uppfattningen att människans perception är så pass skild från tingen i sin egentliga form att det blir meningslöst att tala om materia, rum eller tid bortom oss själva -- dessa ord beskriver någonting som ligger inom vår privata sfär av förnimmelser och rationella beskrivningar, men fenomenen sådana de är i sig själva, skulle lika gärna kunnat organiseras på - för oss helt absurda sätt - av en varelse som har helt annan struktur. Jag ser inte varför tid och rum skulle vara mindre subjektiva navigationsinstrument än färger och ljud.

Vill du skala bort en stor del av den mänskliga delen i varandet kan du stirra dig blind på matematiska beskrivningar av saker och ting; och det är ungefär så nära vi kan komma en förståelse för hur tillvaron kan se ut bortom vår egen uppfattning - även om såklart även matematiken har filtrerats genom människan.
Citera
2014-04-03, 00:35
Medlem
asdasd12s avatar
Det beror alldeles på vad du baserar din uppfattning av tid på för grunder, Efter en klocka? Efter något kosmiskt utomjordiskt styrsystem? I min värld är människans tid strukturerad på ett väldigt coolt sätt, från de att man började räkna loopar på 360*, till att komma på sekunden, minuten ,timmen, dagen, veckan, året osv, de ifrån års tiderna, de är vad vi grundar våran tid på. Försöker verkligen tänka utan för lådan nu hehe..
Citera
2014-04-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdasd12
Det beror alldeles på vad du baserar din uppfattning av tid på för grunder, Efter en klocka? Efter något kosmiskt utomjordiskt styrsystem? I min värld är människans tid strukturerad på ett väldigt coolt sätt, från de att man började räkna loopar på 360*, till att komma på sekunden, minuten ,timmen, dagen, veckan, året osv, de ifrån års tiderna, de är vad vi grundar våran tid på. Försöker verkligen tänka utan för lådan nu hehe..

Det är oväsentligt hur vi mäter tiden när det är tiden själv vi diskuterar. Även utan artificiella mätinstrument kan vi uppfatta tid och rum. Har jag lärt mig någonting mer om en fågel om jag kan namnge den på trettio språk? Antagligen inte. Inte heller beskriver jag vad tid är genom att visa en klocka eller almanacka.
Citera
2014-04-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Kalla det för vad du vill (även om det förvirrar debatten), men någonting likt det mänskliga medvetandet existerar ju knappast bortom hjärnan;
Hur kan allting då fungera så intelligent, och hur kunde universum ha intelligensen och planeringsförmågan att skapa oss, om den inte har någon intelligens? Varför skulle saker reagera på omgivningen om de inte var i någon grad medvetna om omgivningen?

Du verkar tro att icke-intelligens är någon magisk kraft som kan av någon märklig anledning göra större bedrifter än de som har intelligens. Försök designa en människohjärna från grunden, och se hur svårt det är.

Det finns också tecken på att universum är/har en hjärna. Bara googla på brain universe.

Citat:
till och med vi människor saknar ju denna egenskap - som du vill tillskriva hela kosmos - från och till, under (icke klardrömmande) sömn till exempel.
När vi somnar så återgår vi till det kosmiska medvetandet, så det är det medvetandet som styr kroppen.
Senast redigerad av elsydeon 2014-04-03 kl. 14:07.
Citera
2014-04-03, 14:06
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Hur kan allting då fungera så intelligent, och hur kunde universum ha intelligensen och planeringsförmågan att skapa oss, om den inte har någon intelligens?

Du verkar tro att icke-intelligens är någon magisk kraft som kan göra till och med större bedrifter än de som har intelligens.

Det finns också tecken på att universum är/har en hjärna. Bara googla på brain universe.

När vi somnar så återgår vi till det kosmiska medvetandet, så det är det medvetandet som styr kroppen.
Din premiss kräver att "universum" är intelligent och skapat oss, det finns det inga bevis för. Big Bang skapade oss och vad som skapade det vet vi inte exakt ännu, börja inte dra slutsatser från hittepå-resonemang nu.

Nej, han tror helt enkelt inte att det finns magi (till skillnad från dig som tydligen tror på diverse hokuspokus-teorier om vårt ursprung).

Finns inga tecken på att universum är/har en hjärna. Du flummar och sprider skitsnack som vanligt.

Har du bevis för detta kosmiska medvetandet? Trodde inte det va.
Citera
2014-04-03, 14:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Hur definierar du "medvetanden" (på ett sätt som är relevant för dina frågor)?
Citera
2014-04-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Finns inga tecken på att universum är/har en hjärna.
Vad är det här för nåt då?:
http://themindunleashed.org/2013/07/...-universe.html
http://www.livescience.com/25027-uni...ike-brain.html

Orkade du inte googla i 2 sekunder för att hitta dom sidorna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in