Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Möjlighet till medvetande existerar alltså i materien. Ok, fair enough.
Bra att vi är överens så långt.
Citat:
Min position är att materien är medvetande och steget mellan är kanske inte så jättestort.
Ja, det förstår jag eftersom du har refererat till en källa som talar om att "consciousness sleeps in minerals".
Citat:
Jag ser bara inte var någonstans medvetandet kommer in, på vilken nivå det börjar, eftersom det enligt din version dyker upp på vägen. Var menar du att gränsen går?
Jag har inte satt en specifik gräns, men däremot en bred kategoriram inom vilken den ÖKANDE komplexiteten ger ÖKANDE medvetande.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag "vet" (enligt vetenskapens/rationalismens, men inte absolut filosofis "vetande"-definition) att medvetandet är en konsekvens av ökande komplexitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nej, du vet inte ens enligt vetenskapen. Eftersom vetenskapen inte vet. Vetenskapen [I
kan inte[/i]redogöra för medvetandets uppkomst,
Enligt min medvetande-definition .......:
1/ Emottagande av extern information.
2/ "Processing" av denna externa information.
3/ Feedback till den externa värld efter steg 1 & 2.
4/ Feedback till den externa värld med ökande självorganisation (vilket bl.a. eventuellt medger en viss mängd icke-determimism).
.... så "vet" vetenskapen vad medvetande är.
Citat:
Men det är ju möjligt att du refererar till en annan sorts medvetande än min, så kan jag få förtyligat din version?.
????
Citat:
Ursprungligen postat av peroconsul
lika lite som för livets uppkomst.
Dålig analogi. Det finns inte samma kunskaps-flaskhals i ökande komplexitet som i abiogenesis.
Citat:
Medvetandet finns alltså i de kosmiska initialvillkoren?
Som ett potentiale, ja. Men "no guarantees".
Citat:
Det är ditt universiellt-medvetande koncept som är problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av preoconsul
Varför är det ett problem?
Jag kan inte relatera till det före du har preciserat, specificerat och/eller definierat det. (1)
Citat:
Inte så att stenar är medvetna naturligtvis. Men de består av medvetande precis som allting annat.
Se (1).
Citat:
Om jag använder termer som "Medvetande", "Spirit", "Self" så har du svårt att gå med på det, men om en fysiker säger att en sten består av energi så har du inga problem med det, eller?
Så vi kan använda termer från fysiken, det finns inget utom energi, allt är energi.
Inom kosmos är allt sannoliken en manifestation av energi, ja.
Citat:
Bakom alla former finns samma energi enligt fysiker och samma medvetande enligt Yoga.
Blanda inte ihop vetenskap med yoga utan att vara extremt noga med hur du skapar en sån synkretism.
Citat:
Same shit, different names.
Nix. Energin finns med stor sannolikhet i kosmos' initial-villkor. Att den sen växer till bl.a. att manifestera sig i sitt medvetande-potentiale betydar inte att medvetandet är universiellt; bara att det är étt "skott" på den senare kosmiska utvecklingen.
Citat:
Min version: det finns en extern verklighet som människan kan relatera subjektivt till.
En reaktion/upplevelse är såklart unik för den som reagerar/upplever.
Jag har inga problem med den version av solipsismen som exklusivt talar om epistemologi + en extern verklighet. Men det är i så fall mycket enklare att bare referera till distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet (~objektivitet inte att förväxla med "absoluter"). Om du nu inte vill ta en rond om Schrödinger's cat igen.