Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-02, 03:51
  #1
Medlem
1 April 2014 kl: 23.58 i närheten av Nyköping, så såg jag ett starkt ljussken, som slocknade efter några sekunder. "OBS" detta är inte ett sent Aprilskämt. Jag utesluter kommersiellt flyg och satelliter. Detta pga av 1) inga blinkande positions-ljus eller ljud från jetmotorer. 2) Pga höjden och närheten av fenomenet utesluter jag även satelliter. Min uppskattning av farten är ca: 200-300 km/t och höjd ungefär 2-3000m.

Jag ser dag som natt flygplan, som landar o startar på Skavsta flygplats, precis utanför Nyköping. Jag upplevde ljusskenet på samma sätt, som när jag har sett satelliter som passerar förbi och som reflekterar ljus från antingen lins eller solpaneler.

Eftersom föremålet var ljudlöst och rörde sig långsamt, funderade jag först på om det kunde vara ett av ett Saab's Drönare projekt från Linköping, ca 11 mil bort. På nätterna är det nästan obefintlig flygaktivitet, i flygområdet runt Skavsta flygplats. Så vad var det jag såg?

/AP
Citera
2014-04-02, 04:00
  #2
Medlem
Du såg en drogillusion eller whatever man kallar det skapat av din vilda fantasi.
Eller som du själv säger, ett plan från skavsta.
Citera
2014-04-02, 04:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Du såg en drogillusion eller whatever man kallar det skapat av din vilda fantasi.
Eller som du själv säger, ett plan från skavsta.

Oj, vilket logiskt, rationellt och uttömmande svar. Du måste vara ett riktigt "Geni" eller "Raketforskare", som kan dra så klargörande slutsatser. Jag är otroligt imponerad av din "slut"-lednings förmåga.

PS: Konstigt.. Jag har aldrig använt droger, men då måste ju du vara en illusion då --->Fulgrogg

/AP
Citera
2014-04-02, 09:18
  #4
Medlem
constants avatar
Om det var något med belysning så högt uppe på himlen, så var det väl något som ville bli sett.
Citera
2014-04-02, 18:41
  #5
Medlem
MalachiYorks avatar
Såg också ett UFO härom veckan. Ett UFO som jag först trodde var ett flygplan på några tusen meters höjd, stannar svävandes för att sen göra en u-sväng och försvinna. I mitt fall saknades ljud från föremålet & positionsljus. Jag tror jag såg en drönarhelikopter eller något liknande men jag har som sagt ingen aning. Det var definitivt inget flygplan jag såg.
Citera
2014-04-02, 18:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalachiYork
Såg också ett UFO härom veckan. Ett UFO som jag först trodde var ett flygplan på några tusen meters höjd, stannar svävandes för att sen göra en u-sväng och försvinna. I mitt fall saknades ljud från föremålet & positionsljus. Jag tror jag såg en drönarhelikopter eller något liknande men jag har som sagt ingen aning. Det var definitivt inget flygplan jag såg.

Det är inte helt omöjligt, att du såg en Saab Skeldar UAV.

Kod:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:UAV_Saab_Skeldar.jpg 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skeldar

/AP
Citera
2014-04-02, 21:17
  #7
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
Pga höjden och närheten av fenomenet utesluter jag även satelliter. Min uppskattning av farten är ca: 200-300 km/t och höjd ungefär 2-3000m.

Imponerande att du kan bedöma hastighet och höjd på det avståndet med blotta ögat mitt i natten. Det är du sannolikt ensam om i hela världen.

Eller så kan det ju vara så att du missbedömde både avstånd och hastighet och...

Citat:
Jag upplevde ljusskenet på samma sätt, som när jag har sett satelliter som passerar förbi och som reflekterar ljus från antingen lins eller solpaneler.

Vilket är mest rimligt? Att du INTE kan bedöma avstånd och hastighet hos ett föremål uppe i himlen, mitt i natten och helt utan referenspunkter, eller att du såg en vanlig sketen satellit?
Citera
2014-04-02, 21:19
  #8
Medlem
Ett klargörande. För det första jag tror inte på utomjordiska UFO's. Inte förrän det är fysiskt bevisat. För det andra så, tror jag att rymdresor över stora avstånd, dvs ljusår inte går att göra.

Möjligtvis om det skulle finnas en bebolig planet, med en väldigt intelligent livsform i Alfa Centauri. Som har en väldigt välutvecklad teknologi, som kan möjligöra en resa på ca: 4 ljusår till Jorden.

/AP
Citera
2014-04-02, 21:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Imponerande att du kan bedöma hastighet och höjd på det avståndet med blotta ögat mitt i natten. Det är du sannolikt ensam om i hela världen.

Eller så kan det ju vara så att du missbedömde både avstånd och hastighet och...

Vilket är mest rimligt? Att du INTE kan bedöma avstånd och hastighet hos ett föremål uppe i himlen, mitt i natten och helt utan referenspunkter, eller att du såg en vanlig sketen satellit?

Inte så jätte-imponerande faktiskt, det var en subjektiv bedömning. Detta utifrån att jag har bott väldigt länge på samma ställe och dessutom sett otroligt många flygplan, helekoptrar och satelliter fara över himlen.

Du får ursäkta att jag inte precis på metern och avstånd med latitud/longitud kordinater, kan ge dig exakta uppgifter. Dels var objektet alldeles för nära och om det hade varit en satellit, så hade den befunnit sig högre upp i atmosfären.

PS: jag har många referenspunkter omkring mig, Einstein.

/AP
__________________
Senast redigerad av Ali3nPredator 2014-04-02 kl. 21:33.
Citera
2014-04-02, 21:54
  #10
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
Inte så jätte-imponerande faktiskt, det var en subjektiv bedömning. Detta utifrån att jag har bott väldigt länge på samma ställe och dessutom sett otroligt många flygplan, helekoptrar och satelliter fara över himlen.

Du får ursäkta att jag inte precis på metern och avstånd med latitud/longitud kordinater, kan ge dig exakta uppgifter. Dels var objektet alldeles för nära och om det hade varit en satellit, så hade den befunnit sig högre upp i atmosfären.

PS: jag har många referenspunkter omkring mig, Einstein.

/AP

Har du referenspunkter så borde du ju luska ut position, väderstreck och vinkel. Sen finns det flera program där du knappar in uppgifterna och tittar vilka satelliter som passerade just då sett från din position.

Oavsett hur många satelliter och flygplan du sett så kan du INTE bedöma hur högt en satellit befinner sig genom att titta på ljuset under några sekunder mitt i natten.
Citera
2014-04-02, 21:59
  #11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
Du är riktigt patetisk och löjeveckande. Kom med någon konstruktiv och konkret kritik i sådana fall. Ditt "gnäll" gör ingen som helst nytta. Iof hade jag inte räknat med något annat, från din sida.

*IGNORED

Men din patetiska pajas, du postar i paranormala fenomen, deklarerar att du inte tror på UFO och vägrar tro på en helt naturlig förklaring för att du minsann sett flygplan och satelliter vid Skavsta i hela ditt liv och vet hur fort och högt de flyger trots att du uppenbarligen inte har den blekaste aning om vad du dillar om! Knarkar du eller är din grava efterblivenhet något naturligt?
Citera
2014-04-02, 22:28
  #12
Medlem
PGDs avatar
hade det ingen speciell form? trekantig? rund? fyrkandig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback