Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-27, 04:11
  #1
Medlem
Doctorblues avatar
Ja, han anses vara en bra skribent, jag har läst några av hans krönikor på aftonbladet och jag ser inte riktigt vad som är över det vanliga med hans texter? vanlig svenska med lite fina ord intryckt i meningarna. korta meningar har han också. någon som är expert inom detta område som kan förklara vad som gör att folk tycker han är en framstående skribent?


ps. jag försöker inte kritisera hans skrivande, utan mest förstå vad som gör den till så bra enligt folk.
Citera
2014-03-27, 04:34
  #2
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag är inte förtjust i Schulmans narcissistiska person men hans texter gillar jag. Han skriver på ett väldigt "mänskligt" sätt. I hans texter är oftast vardagen central. Han liksom fångar upp pauserna i vardagens rusch och reflekterar kring dessa. Det bästa sättet jag kan beskriva varför jag gillar hans alster.
__________________
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-03-27 kl. 04:35. Anledning: Stavfel.
Citera
2014-03-27, 05:20
  #3
Medlem
O-Lyckligs avatar
Alex Schulmans texter är som sitcom serier, det vill säga att folk tror att det är skojigt för att skrattmaskinen säger åt dem att det just är skojigt. Alltså, hans text består utav olika kombinationer av alfabetet men det är det faktumet att dessa kombinationer är, dessvärre, tryckta som bidrar till att hans texter uppfattas vara "bra".

Alex Schulman - vilken jävla sprätt!
Citera
2014-03-27, 07:59
  #4
Medlem
BaalZeBubs avatar
Han är ju en god stilist, fast inte av det subtila slaget. Självironin är så tjock att man kan tälja ut den med kniv.

" Kaffe och avec i salongen. Jan Guillou och Ann-Marie ser plötsligt lite generade ut. “Jag har en fråga, men det känns så dumt att ställa den”, säger Guillou. Jag säger “nej, nej, säg!” Ann-Marie bryter in: “Nej, det kan vi inte be honom om.” Jag intygar att de är mina vänner, jag håller av dem och att de kan be mig om vad som helst. Fumligt och med blicken fäst i golvet mumlar Guillou att det skulle vara så roligt om jag ville högläsa lite ur min bok om min pappa. Jag säger omedelbart ja. Den överraskade lyckan i Jans blick. Han blir som en pojke, pinnar snabbt iväg för att hämta min bok. Den är ordentligt tummad. “Jan har läst den tre gånger”, säger Ann-Marie och ler. "
http://bloggar.aftonbladet.se/pappab...d-jan-guillou/
Citera
2014-03-27, 12:14
  #5
Medlem
Inte ett skit, hatar den människan, han är så jävla torr!
Citera
2014-03-27, 12:43
  #6
Medlem
02-02-2012s avatar
Han har fötts med rätt efternamn, inget mer. Det är få som arbetar sig upp genom media idag, de har rätt kontakter och karriären är skapad. Ni tror att det är hårt arbete bakom dagens skribenter men fprsök att hitta någon som kommer från ingenstans och lyckas...

Att ni inte orkar söka reda på vad det är för figurer som far runt i media är ett större problem än att ni inte hittar bevis på det jag skriver.
Citera
2014-03-27, 13:42
  #7
Medlem
börsvalps avatar
Jag säger inte att han är totalt värdelös, men han är verkligen inte bra.
Citera
2014-03-27, 14:32
  #8
Medlem
blowns avatar
Han är allt som är fel med svenska mediaeliten personifierad. Allt han står för, allt han gör, allt han vill nå utgår ifrån hur han vill att andra ska uppfatta honom. Därför är han snorrik, fast sosse som säger att det är häftigt att betala skatt, fast han skatteplanerar i sin firma, fast han fördömer andra som skatteplanerar etc. Därför driver han med sin narcissism. Därför är han vän med mediaadeln, som han på ett så folkligt sätt fortfarande högaktar. Därför skriver han känslosamma böcker om sin bortgångne älskade far som heter "Skynda att älska" och därför pratar han om banala iakttagelser i sin podcast.

Alex Schulman är ingen människa, han är en produkt.
__________________
Senast redigerad av blown 2014-03-27 kl. 14:34.
Citera
2014-03-27, 20:22
  #9
Medlem
El Capitanos avatar
Han skriver inte alls bra vågar jag påstå. Det säger mest någonting om det journalistiska Sverige och hur undermåligt och bedrövligt det är på alla plan att en sådan patetisk pajas som Schulman kan tas för en bra skribent.

Det är uppriktigt talat intressant att läsa gamla texter bara för att se hur oändligt mycket bättre dåtidens journalister var rent språkligt.
Citera
2014-03-27, 22:39
  #10
Medlem
Hans farfar var prominent liberalbolsjevik. Räkmacka direkt. Inte konstigare än så.
Citera
2014-03-27, 22:54
  #11
Medlem
Djupfryss avatar
Har haft en genuin äckelkänsla mot karln ända sedan han för första gångerna fick tillgång till det offentliga rummet. Han borde pryglas för att därefter hängas upp till allmän bespottning då han personifierar västvärldens förfall.
Han skriver i sig inte dåligt, däremot finns det mängder med skribenter på FB som är betydligt bättre. De har dock inte Schulmans stamtavla och får därigenom inte heller tillträde till samma kanaler.
Citera
2014-03-27, 23:58
  #12
Medlem
Fjodorovs avatar
Fullständigt medioker, precis som alla andra skribenter i mediavärlden i Sverige. Lägg till en avsaknad utav karaktär och en hemsk narcissistisk personlighet och du har en "intressant" person. Varför han blir hyllad som en bra skribent utav sina kollegor eller andra i mediavärlden är pga att de förmodligen vill vinna något själva på det. Det är internt rövslickande med andra ord.

Med andra ord, inget som du som läsare ska bry dig om. Läs en vettig bok istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback