Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-28, 07:43
  #13
Medlem
Dongelidongs avatar
Han tillför ingenting. Rätt bakgrund är anledningen till hans kändisskap.
Citera
2017-06-27, 18:51
  #14
Medlem
everythingiss avatar
Inget i hans texter är bra... Hans jobb som skribent på en av kvällstidningarna är ett skämt. Det känns mer som att han skriver för skrivandets skull. Jag tror att han själv undrar hur det kommer sig att tidningen köper hans nonsensskriverier... Han garvar hela vägen till banken... Förmodligen.
Citera
2017-09-29, 08:41
  #15
Medlem
smoerreboms avatar
Finns hans gamla internethat-alster kvar nånstans på internet, jag skulle vilja friska upp minnet lite så att jag har lite oneliners ifall jag träffar dumma människor som tror att han är en bra människa
Citera
2017-09-29, 19:14
  #16
Medlem
Enydrions avatar
Ingen som kan bekräfta eller dementera om han skrivit serien om familjen skolman?

http://mobil.skolman.bloggplatsen.se

Då skulle jag nog kunna förlåta honom för sina övriga alster...
Citera
2017-10-03, 20:52
  #17
Medlem
smoerreboms avatar
Här har vi iaf ett alster som demonstrerar hans humanism
Tyvärr från Aftonhoran. Jag tror det finns risk att han börjar plocka bort saker från förr nu när han håller på och genomgår en medial förvandling. Alex jobbar ju på att bli en del av kulturetablissemanget genom att skriva självbiografiska och självömkande omskrivningar av sin uppväxt eftersom han saknar den empatiska förmåga som behövs för att skapa egna karaktärer.

De har kul efter jobbet och är förtjänta av hat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle15528843.ab

Jag vet inte hur mkt man får copy pasta riktigt på flashback så jag klipper bara in sista stycket, det som bäst åskådliggör hans elitistiska personlighet. Han och hans fru har valt en restaurang som inte är tillräckligt exklusiv för hans ego en fredag och han försöker skissa lite med träffsäkra detaljer i sedvanlig nedlåtande ton och sen avslutar han med:

Citat:
Några av de här sköningarna kommer köra en långpanna och betrakta hur afterworken omärkligt förvandlas till en galen helkväll och någon gång under aftonen kommer dataväskan förargligt nog att försvinna.

Men de flesta måste ju avbryta och åka hem och det gör att de till slut blir lite förmörkade i sinnet, kanske är det insikten om att de kommer att vara bakfulla till familjemiddan som plötsligt gör dem så otroligt nedstämda. Och de troppar av till sina familjer en efter en, raglar hem till 4-åringen och mamma som väntar vid spisen.

Andra är väl singlar och de dukar med sina fyrkantiga tallrikar och äter ensammiddag, runkar, torkar sig med de svarta handdukarna i badrummet och somnar i soffan. Ja, där har ni dem, afterworkarna, så vidriga och förtjänta av att hatas.

Alex sitter säkert på min topp fem lista över kändisar som jag gärna skulle trampa in ett knä på och skada lite med händerna. Det finns överhuvudtaget ett stort befogat intresse av att internet dokumenterar och inte glömmer bort hans människoförakt så att han inte får en alltför upphöjd position i kultursverige, det vore verkligen trist.
Citera
2017-10-04, 00:41
  #18
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctorblue
...ps. jag försöker inte kritisera hans skrivande, utan mest förstå vad som gör den till så bra enligt folk.

Schulman är ju solklart inspirerad av Marcus Birro, och hans stilistik och meningsbyggnad är vär väldigt snarlik Birro's.
Skillnaden är att Alex Schulman är tysk jude, medan Marcus Birro är italienare. Svenska folket föredrar Schulman.
Citera
2017-10-04, 08:42
  #19
Medlem
Rasande-Roses avatar
Hans skräp på Expressen är i alla fall inget vidare. Minns en krönika där han var så otroligt upprörd över att nån liten flicka på 7 år sa åt en sitt-zigenare utanför ICA att hon får inga pengar. Alex vågade förstås inte säga till flickan, hon hade för mycket pondus, så han blev rädd. Men han vågade skriva ilsket om henne i sin skvallerkolumn. Stor grisig mobbare och fegis är Alex Schulman. Dessutom så borde han låta fila ned tänderna.
Citera
2018-08-26, 09:05
  #20
Medlem
Ja han sitter där för att han har kontakter genom sin etnicitet. Bonniers är en liten diskret klan i detta avseende som knyter blodsbanden till sig.
Men idag har Alex Schulman en korrekt artikel inne om Löfven. Den är träffande och faktiskt visar här Schulman smulor av humor, för första gången. Att artikeln är inkännande beror av att skrivit rakt av med sig själv som studieobjekt, men det tänkte att han inte på.
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-08-26 kl. 09:07.
Citera
2018-08-26, 13:28
  #21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Ja han sitter där för att han har kontakter genom sin etnicitet. Bonniers är en liten diskret klan i detta avseende som knyter blodsbanden till sig.
Men idag har Alex Schulman en korrekt artikel inne om Löfven. Den är träffande och faktiskt visar här Schulman smulor av humor, för första gången. Att artikeln är inkännande beror av att skrivit rakt av med sig själv som studieobjekt, men det tänkte att han inte på.

Jag bjuder på länken: https://unv.is/expressen.se/kronikor...r-han-pa-nagot

Jag tycker att det är en ganska bra krönika där Schulman reflekterar över det faktum att Löfven verkar ha stängt ner totalt. Vi har en statsminister som verkar vilja undvika exponering inför valet. När han väl uttalar sig så blir det bara otydliga floskler. Det är sällan jag håller med Schulman men här gör han en helt korrekt observeration och undrar vad fan som hänt med Löfven.
Citera
2018-08-26, 15:33
  #22
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag bjuder på länken: https://unv.is/expressen.se/kronikor...r-han-pa-nagot

Jag tycker att det är en ganska bra krönika där Schulman reflekterar över det faktum att Löfven verkar ha stängt ner totalt. Vi har en statsminister som verkar vilja undvika exponering inför valet. När han väl uttalar sig så blir det bara otydliga floskler. Det är sällan jag håller med Schulman men här gör han en helt korrekt observeration och undrar vad fan som hänt med Löfven.

Och eftersom mobbaren och kappvändaren Schulman äntligen gav sig på sossarna fick han så klart skäll av Marcus Oskarsson, den ”neutrala” politiska kommentatorn.

Schulman skulle så klart ha sparkats för länge sedan, nu finns det inte så många kvar att angripa.
Citera
2018-09-03, 21:00
  #23
Medlem
Schulman saknar begåvning.
Och politiskt kunnande, han är en medioker skribent som fått alldeles för stort utrymme.
Citera
2018-09-06, 12:03
  #24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Schulman är en mycket bra stilist. Eftersom texthantverk är journalistens egentliga jobb är det rätt viktigt.

Han skulle utan problem kunna skriva "svårare", men väljer att inte göra det. Och det är snyggt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback