Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-18, 13:47
  #1
Medlem
kravitzzzs avatar
Jag har pratat med en del och diskuterat jobb osv, pluggar just nu för att bli lärare i ämnen engelska och historia. Jag har väldigt ofta att lärare inte är ett "riktigt jobb", till skillnad från tex ett jobb inom juridik.

Detta då främst på reddit.com/r/sweden - är det en åsikt som många delar, och isåfall, varför är det så?
Jag tycker att lärare är ett extremt viktigt jobb, och det är just därför jag pluggar för att bli det.

Tankar?
Citera
2014-03-18, 13:53
  #2
Medlem
Är väl inte yrket som sådant. Är väl specifikt nuvarande yrkeskåren som möjligtvis tar skit.

Inga bra resultat ..
Citera
2014-03-18, 14:00
  #3
Medlem
Maymons avatar
Det var när föräldrarna slutade bry sig om sina barn på riktigt, ungefär för 20 år sedan.
Citera
2014-03-18, 14:33
  #4
Medlem
Uran233s avatar
Sämre reallöner, minskad status i.o.m. kommunaliseringen, folk tror att det är ett lätt jobb som vem som helst klarar av, avundsjuka för sommarledighet, dåliga erfarenheter av sin personliga skolgång, skolan har bytts från kunskap till "flum" och "förvaring". Det är väl vad folk tänker i gemen, antar jag?
Citera
2014-03-18, 14:43
  #5
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Sämre reallöner, minskad status i.o.m. kommunaliseringen, folk tror att det är ett lätt jobb som vem som helst klarar av, avundsjuka för sommarledighet, dåliga erfarenheter av sin personliga skolgång, skolan har bytts från kunskap till "flum" och "förvaring". Det är väl vad folk tänker i gemen, antar jag?

Detta ær exakt vad jag tænker.

Att lærarutbildningen har lægst antagningsnivå ær ju inte direkt ett plus heller...
Citera
2014-03-18, 14:51
  #6
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Idag är det väldigt få elever som känner någon form av respekt till läraren. Läraren är mer en kompis. Antar att blivit så på grund av flumskolan.

Bra att lärarkåren får en längre semester. En lärare måste oftast jobba efter jobbet med att rätta uppgifter, gå igenom skrivningar och prov.
Citera
2014-03-18, 14:56
  #7
Medlem
Zlaneks avatar
Jag har tappat respekten för yrket på grund av att antagningspoängen till lärarprogrammen är så enormt låga.
Sen att lönen är låg jämfört med antal år man spenderar för att utbilda sig.
Citera
2014-03-18, 15:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz
Jag har väldigt ofta att lärare inte är ett "riktigt jobb", till skillnad från tex ett jobb inom juridik.
Lärare är ett respektabelt yrke. De som tycker att lärare inte är ett riktigt jobb är väldigt orealistiska. Det är troligen mest unga personer som själva inte jobbar som tycker så.
__________________
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-03-18 kl. 15:22.
Citera
2014-03-18, 16:02
  #9
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Det var när föräldrarna slutade bry sig om sina barn på riktigt, ungefär för 20 år sedan.

Jag tror det började en tid innan det då vanligt folk blev bildningsföraktare. De flesta föräldrar ser skolan som ett dagis och utbildning samt bildning är något sekundärt. Beror helt klart på den svenska mentalitet och samhället.

I länder i Asien är utbildning det viktigaste av allt och i Sydkorea, Kina, Hongkong och Japan är vissa lärare superkändisar.

Så jag skulle vilja påstå det beror på den svenska mentaliteten och kultur jäntemot utbildning och bildning.
Citera
2014-03-18, 16:06
  #10
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Jag har tappat respekten för yrket på grund av att antagningspoängen till lärarprogrammen är så enormt låga.
Sen att lönen är låg jämfört med antal år man spenderar för att utbilda sig.

Låga antaningspoäng säger egentligen ingenting. Fysiker och matematik linjer har också enormt låga antaningspoäng. Har du också tappat respekten för fysiker och kärnforskare? Kanske var Einstein en dumskalle egentligen.
Citera
2014-03-18, 16:18
  #11
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Låga antaningspoäng säger egentligen ingenting. Fysiker och matematik linjer har också enormt låga antaningspoäng. Har du också tappat respekten för fysiker och kärnforskare? Kanske var Einstein en dumskalle egentligen.

Jag skulle säga att det är en väldig skillnad på om man läst Matematikerprogrammet på Linnesuniversitet med antagningspoäng 12, eller om man läst Civilingenjör i Teknisk matematik på Chalmers med antagningspoäng 21. Gissa vem som faktiskt blir kärnforskare och vem som kommer sitta och klicka copy-paste i excel?
Citera
2014-03-18, 16:26
  #12
Avstängd
Var väl på 50 eller 60 talet som det blev ett vanligt knegaryrke.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback