Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-03-23, 09:31
  #49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Kan du specifiera vilka yrken som du syftar på?

Vanliga 8-5 jobb typ ICA, hantverkare o.s.v. har det betydligt slappare än lärare.

Många 8-5 kontorsjobb är även betydligt lugnare. Beror helt på vad man håller på med och i vilken bransch.
De flesta ekonomjobben och ingenjörsjobben syftar jag på.
Citera
2014-03-23, 13:40
  #50
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
De flesta ekonomjobben och ingenjörsjobben syftar jag på.

Saken är den att många av dessa jobb har en bra arbetsmiljö, vilket det inte är i skolor vilket bidrar till att det är värre att jobba i skolor.

Just antal timmar spelar inte så stor roll... Vet flera som jobbar inom IT som säkert lägger ned mycket mer timmar i veckan på sitt arbete än lärare och många andra arbetsgrupper men de har en jävligt bra arbetsmiljö vilket underlättar rejält vilket leder till att jobbet inte känns lika jobbigt.
Citera
2014-03-23, 15:23
  #51
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Vi skulle aldrig ha kommunaliserat skolan. Vi skulle ha satsat på den finska modellen med en statlig skola med god kvalliè och goda villkor för lärarna. Nu är lärarna som vilka kommunanställda som helst.

Vad får dig att tro att grundskolan är statlig i Finland?

Dessutom tjänar väl inte grundskolelärare i Finland avsevärt mer än i Sverige?
Citera
2014-03-23, 18:15
  #52
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Vad får dig att tro att grundskolan är statlig i Finland?

Dessutom tjänar väl inte grundskolelärare i Finland avsevärt mer än i Sverige?
Jag var faktiskt helt säker på att den finska grundskolan var statlig. Jag kollade nu och ser då att den verkar bedrivas i kommunal regi vilket får mitt tidigare inlägg att framstå som efterblivet.
Citera
2014-03-23, 18:33
  #53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Saken är den att många av dessa jobb har en bra arbetsmiljö, vilket det inte är i skolor vilket bidrar till att det är värre att jobba i skolor.

Just antal timmar spelar inte så stor roll... Vet flera som jobbar inom IT som säkert lägger ned mycket mer timmar i veckan på sitt arbete än lärare och många andra arbetsgrupper men de har en jävligt bra arbetsmiljö vilket underlättar rejält vilket leder till att jobbet inte känns lika jobbigt.
Absolut, skolan är inte en speciellt rolig arbetsplats många gånger, dock kan man påverka arbetsmiljön själv genom att ha bra disciplin på sina lektioner. Jag påpekar bara att läraryrket inte är så tidskrävande och stressigt som lärare vill påskina.
Citera
2014-03-23, 19:16
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Absolut, skolan är inte en speciellt rolig arbetsplats många gånger, dock kan man påverka arbetsmiljön själv genom att ha bra disciplin på sina lektioner. Jag påpekar bara att läraryrket inte är så tidskrävande och stressigt som lärare vill påskina.

Varför har du så stort behov av det? Är det för att du själv inte klarade av yrket särskilt bra och hoppade av ?
Citera
2014-03-23, 19:49
  #55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Varför har du så stort behov av det? Är det för att du själv inte klarade av yrket särskilt bra och hoppade av ?
Jag "hoppade av" eftersom jag blev erbjuden en mer välbetald chefstjänst inom ett annat yrkesområde. Trivdes väldigt bra med läraryrket förutom att det var en rätt så gnällig ton i lärarrummet.
Citera
2014-03-23, 21:11
  #56
Medlem
Kan delvis hålla med om att det finns ett visst gnäll men å andra sidan är det ofta befogat.

Det finns aldrig resurser till det lärarna vet krävs. Exempelvis stöd till elever som har stora svårigheter antingen kognitivt eller med att koncentrera sig.

Allt som oftast försvarar föräldrar sina barn när man ringer och berättar att de misskött sig.

Uppnår eleverna inte de resultat föräldrarna förväntar sig, oavsett hur orealistiska dessa förväntningar är, blir det nästan alltid lärarens fel.

Lönen är dålig och politiker från alla läger säger att det är ett problem men ingen letar fram cashen.

Politikerna tror att lösningen på skolans problem är fler NP, inte mer tid till bra undervisning och stöd till svaga elever.

Skolledare är rädda för att säga ifrån mot föräldrar av rädsla för att de ska byta skola.

Med mera...

Sen ska det naturligtvis inte glömmas bort att de flesta eleverna är väldigt trevliga och vettiga människor som vill lära sig saker. Överlag är jag nöjd med mitt yrkesval men det hade inte gjort något om några eller helst de flesta av punkterna ovan hade kunnat lösas på något sätt.
Citera
2014-03-23, 22:52
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Kan delvis hålla med om att det finns ett visst gnäll men å andra sidan är det ofta befogat.

Det finns aldrig resurser till det lärarna vet krävs. Exempelvis stöd till elever som har stora svårigheter antingen kognitivt eller med att koncentrera sig.

Allt som oftast försvarar föräldrar sina barn när man ringer och berättar att de misskött sig.

Uppnår eleverna inte de resultat föräldrarna förväntar sig, oavsett hur orealistiska dessa förväntningar är, blir det nästan alltid lärarens fel.

Lönen är dålig och politiker från alla läger säger att det är ett problem men ingen letar fram cashen.

Politikerna tror att lösningen på skolans problem är fler NP, inte mer tid till bra undervisning och stöd till svaga elever.

Skolledare är rädda för att säga ifrån mot föräldrar av rädsla för att de ska byta skola.

Med mera...

Sen ska det naturligtvis inte glömmas bort att de flesta eleverna är väldigt trevliga och vettiga människor som vill lära sig saker. Överlag är jag nöjd med mitt yrkesval men det hade inte gjort något om några eller helst de flesta av punkterna ovan hade kunnat lösas på något sätt.


Jag håller med på alla punkter och att kalla det gnäll när elever ignoreas, deras behov sätts åsido av pengapåsen , faktiskt inte gnäll utan realitet som kan förstöra en ung människas liv , vilket jag faktiskt rankar högre på skalan än problem i pappersvändar arbeten.
Citera
2014-03-24, 07:38
  #58
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Absolut, skolan är inte en speciellt rolig arbetsplats många gånger, dock kan man påverka arbetsmiljön själv genom att ha bra disciplin på sina lektioner. Jag påpekar bara att läraryrket inte är så tidskrävande och stressigt som lärare vill påskina.

Hur kommer det sig att lärare som lämnat läraryrket och sökt sig till andra yrken inte ångrar sitt val och vill inte tillbaka till skolan?

Jag har läst flera intervjuer med f.d. lärare om hur mycket bättre det är nu på deras nya arbetsplatser ist. för att jobba på en skola.
Citera
2014-03-24, 22:24
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Hur kommer det sig att lärare som lämnat läraryrket och sökt sig till andra yrken inte ångrar sitt val och vill inte tillbaka till skolan?

Jag har läst flera intervjuer med f.d. lärare om hur mycket bättre det är nu på deras nya arbetsplatser ist. för att jobba på en skola.
Ja det kan man ju verkligen undra.. detta glidar jobb
Citera
2014-03-26, 09:28
  #60
Medlem
Tigerhund79s avatar
Ja, vilket "glidarjobb". Det var så pass "glidigt" att jag valde att säga upp mig. Jag började arbeta som lärare höstterminen 2007 och sade upp mig i somras och tänker aldrig arbeta inom läraryrket igen och detta på grund av att jag också upplevt allt det som zigga har berättat om. Stor eloge till dig zigga, som står ut. Jag gjorde tyvärr inte det.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback