Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 10:24
  #11281
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag brukar göra snus uppehåll ibland. Och varje gång har smaklökarna blivit bättre. Alltså att jag känner smaken på mat bättre.

Tycker också att jag går ner i vikt när har snus uppehåll. Det är allmänt känt att ämnesomsättningen sjunker när man förtär nikotin. Alltså att ämnesomsättningen ökar när man inte använder nikotin.
En snabbgoogling gav detta

Citat:
There are a couple of reasons why people gain weight when they give up cigarettes. Some have to do with the way nicotine affects your body. The nicotine in cigarettes speeds up your metabolism. Nicotine increases the amount of calories your body uses at rest by about 7% to 15%.
Citera
2023-03-23, 10:40
  #11282
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Saliv är bra för tänderna?
Är det då bra för tänderna med sockerfria sugtabletter också?

Hög salivproduktion motverkar karies, ja. Att sitta och suga på en sockerkaramell som fräter på emaljen för att öka på produktionen av saliv, motverkar dock dess syfte.

/AI
Citera
2023-03-23, 10:43
  #11283
Medlem
När jag slutade snusa så fick jag så låg vilopuls att jag nästan blev rädd. Tror jag var nere i närmare 35 slag/min. Med snus i käften ligger jag runt 55-65. Blodtrycket sänks som tusan också. Lider man av sömnstörningar eller ångest kan jag varmt rekommendera att sluta med nikotin. Det är som att ett lock lyfts och man återställs till människa. Snabbt som fan går det också. Det är synd en prilla eller två är så jävla fint efter valfrit intag av mat eller alkohol.
Citera
2023-03-23, 11:05
  #11284
Medlem
Erik Östs avatar
Jag känner till alla negativa biverkningar med snus men det är så f-bannat svårt att sluta.
Hoppas den här tråden kan ge nån form av motivation att sluta iaf för jag har både högt blodtryck , hög vilopuls , sömnproblem mm mm . Bra motivationstråd!
Citera
2023-03-23, 11:31
  #11285
Medlem
Jakuzas avatar
Jag slutade för sex år sedan, och drömmer fortfarande om att jag snusar ibland, och vaknar lite besviken.
Jag var uppe i en dosa lös om dagen när jag höll på som bäst, snusade i ca 20 år.
Men sedan jag slutade har jag blivit av med hjärtklappning, fått lite bättre erektion, en fräschare munhälsa, inga sunkiga kuddar längre och en stabilt bättre ekonomi.
Citera
2023-03-23, 11:47
  #11286
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathatsgranskaren
Men alla knarkar inte diverse opiater vid sidan om som du gör. Luffare.

🤔 har då inte tagit nån drog sen 2001
Citera
2023-03-23, 11:48
  #11287
Medlem
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Jag hade inga planer på att sluta efter att ha snusat en dosa om dagen i snart 15 år. Som "tur" var åkte jag på en magsjuka för 3 veckor sedan och vid mitt tillfrisknande ca 2 dygn senare tänkte jag ge livet ett försök utan snus bara sådär. Trots att kroppen automatiskt kände efter i byxfickan då och då under de första dagarna har jag inte varit sugen på snus en enda gång sen dess. Utöver att jag inte känner något sug har det här hänt:
  • Alla sömnproblem försvunna, somnar på 1 minut och vaknar automatiskt innan larmet, pigg, varje dag. Förut hade jag enorma problem med sömnen.
  • Humöret extremt mycket mer stabilt
  • Magen mycket mer stabil, inte för att jag hade några större problem innan men kunde vara förstoppad i två dagar och sen skita 3 gånger på en dag osv. Nu är det en gång om dagen samma tid varje dag.
  • Aptiten mycket bättre, har alltid haft svårt att äta, nu äter jag 6 gånger om dagen med god aptit.
Visste inte att snuset påverkade mig negativt så mycket, särskilt med sömnen och kosten, då jag inte varit utan det sen tidiga tonåren.

Är det någon annan som har varit med om samma sak? Särskilt att ha snusat så pass länge och inte ha någon abstinens tycker jag är väldigt konstigt. Om ni upplevt samma sak som jag, kom abstinensbesvären senare eller har vissa av oss verkligen såhär lätt för att bara sluta med nikotin?

Jag slutade i 5 år, var helt värdelöst insåg jag sen. Nu snusar jag som fan och livet är bra.
Citera
2023-03-23, 12:14
  #11288
Medlem
Slutade i över 5 år, märkte ingen skillnad whatsoever med hälsan eller sömn för den delen.
Citera
2023-03-23, 12:21
  #11289
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hög salivproduktion motverkar karies, ja. Att sitta och suga på en sockerkaramell som fräter på emaljen för att öka på produktionen av saliv, motverkar dock dess syfte.

/AI

Såg du att jag skrev sockerfri?
Citera
2023-03-23, 12:31
  #11290
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Jag hade inga planer på att sluta efter att ha snusat en dosa om dagen i snart 15 år. Som "tur" var åkte jag på en magsjuka för 3 veckor sedan och vid mitt tillfrisknande ca 2 dygn senare tänkte jag ge livet ett försök utan snus bara sådär. Trots att kroppen automatiskt kände efter i byxfickan då och då under de första dagarna har jag inte varit sugen på snus en enda gång sen dess. Utöver att jag inte känner något sug har det här hänt:
  • Alla sömnproblem försvunna, somnar på 1 minut och vaknar automatiskt innan larmet, pigg, varje dag. Förut hade jag enorma problem med sömnen.
  • Humöret extremt mycket mer stabilt
  • Magen mycket mer stabil, inte för att jag hade några större problem innan men kunde vara förstoppad i två dagar och sen skita 3 gånger på en dag osv. Nu är det en gång om dagen samma tid varje dag.
  • Aptiten mycket bättre, har alltid haft svårt att äta, nu äter jag 6 gånger om dagen med god aptit.
Visste inte att snuset påverkade mig negativt så mycket, särskilt med sömnen och kosten, då jag inte varit utan det sen tidiga tonåren.

Är det någon annan som har varit med om samma sak? Särskilt att ha snusat så pass länge och inte ha någon abstinens tycker jag är väldigt konstigt. Om ni upplevt samma sak som jag, kom abstinensbesvären senare eller har vissa av oss verkligen såhär lätt för att bara sluta med nikotin?

Ja varför ska man hålla på snusa? Vad är grejen? Krävs väl en viss (lägre) intelligens för att hålla på med sånt strunt.
Citera
2023-03-23, 12:35
  #11291
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Saliv är bra för tänderna?
Är det då bra för tänderna med sockerfria sugtabletter också?

Snus ökar salivproduktionen och sänker pH-värdet i munnen och det är det man tror gör att många snusare har relativt god tandhälsa.
Citera
2023-03-23, 12:36
  #11292
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Ja varför ska man hålla på snusa? Vad är grejen? Krävs väl en viss (lägre) intelligens för att hålla på med sånt strunt.

1. Svensk tradition
2. Bättre än att röka
3. Gör att man kan koncentrera sig
4. Njutning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback