2019-06-26, 09:17
  #10081
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
När jag läst igenom denna tråd verkar de som kört CT lyckats bäst.
Precis som Access skriver så innebär nedtrappning att man förskönar snuset och längtar tills nästa.

Ditt tips om att sluta räkna dagar har jag kört med denna gång. Som du skriver så har man ju slutat så det spelar egentligen ingen roll hur länge man håller upp. Från dag 1 är man en icke snusare ☺️

Jag kör också CT nu efter era råd. Funderar dock på o gå o handla ett paket nikotinell. Är bara 15 timmar sen senaste prillan.
Har bestämt mig för att denna gång helt hålla mig undan nikotinfritt snus. Kommer också försöka prata och tänka mindre på att jag slutat snusa - vilket också faktiskt innebär att sluta besöka denna tråden så frekvent.

Tror man behöver göra resan på egen hand, och försöka glömma bort snuset helt.
Citera
2019-06-26, 11:08
  #10082
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jag kör också CT nu efter era råd. Funderar dock på o gå o handla ett paket nikotinell. Är bara 15 timmar sen senaste prillan.
Har bestämt mig för att denna gång helt hålla mig undan nikotinfritt snus. Kommer också försöka prata och tänka mindre på att jag slutat snusa - vilket också faktiskt innebär att sluta besöka denna tråden så frekvent.

Tror man behöver göra resan på egen hand, och försöka glömma bort snuset helt.

Bra idé.
Jag köpte ett paket nikotinplåster när jag slutade och tänkte att jag skulle använda dem. Dock när suget kom så tänkte jag att jag kunde hålla ut lite till innan jag använde ett. Så fortsatte det och efter några dagar kändes det som att jag skulle ta ett steg tillbaka om jag satte på ett plåster.
Så nu ligger asken här oöppnad ändå.

Visst finns ett sug kvar men det blir svagare och svagare för varje dag.
Kämpa på.
Citera
2019-06-26, 15:08
  #10083
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Jag köpte ett paket nikotinplåster när jag slutade och tänkte att jag skulle använda dem. Dock när suget kom så tänkte jag att jag kunde hålla ut lite till innan jag använde ett. Så fortsatte det och efter några dagar kändes det som att jag skulle ta ett steg tillbaka om jag satte på ett plåster.
Så nu ligger asken här oöppnad ändå.
Detta är ju svinbra jobbat. Det är precis vad det handlar om - att gradvis vinna mark, en meter i taget. Ju längre tiden går desto avlägsnare blir behovet.
Citera
2019-06-26, 19:22
  #10084
Medlem
Access-Denieds avatar
Dagen har gått utan problem, knappt haft något sug idag. Brottas med lite trötthet eftersom jag vaknar väldigt tidigt nu varje morgon men annars känns det riktigt bra just nu.
Citera
2019-06-26, 22:41
  #10085
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Dagen har gått utan problem, knappt haft något sug idag. Brottas med lite trötthet eftersom jag vaknar väldigt tidigt nu varje morgon men annars känns det riktigt bra just nu.
Skönt. Tröttheten brukar väl rimligtvis avta efter någon månad...

En annan sover oftast som en stock utan nikotin, vaknar alltid upp utvilad och aldrig för tidigt. Utan gifter njuter min kropp.
Citera
2019-06-27, 08:07
  #10086
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Skönt. Tröttheten brukar väl rimligtvis avta efter någon månad...

En annan sover oftast som en stock utan nikotin, vaknar alltid upp utvilad och aldrig för tidigt. Utan gifter njuter min kropp.
Ja, efter alla år av stresspåslag och extra hjärtslag förstår man att kroppen blir glad när den äntligen får varva ner lite Bara en sån sak som förbättrad sömn tycker jag är skäl nog att strunta i snuset.
Citera
2019-06-27, 14:19
  #10087
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Ja, efter alla år av stresspåslag och extra hjärtslag förstår man att kroppen blir glad när den äntligen får varva ner lite Bara en sån sak som förbättrad sömn tycker jag är skäl nog att strunta i snuset.
Absolut! Håller med om stresspåslaget och extra hjärtslagen till fullo. Det är också stora anledingen till att jag slutar. Snus är inte speciellt skadligt och inte speciellt dyrt heller (om man snusar fulvarianterna vilket jag gjort i alla år) - så det är inte anledningarna för mig. Men snuset ger någon form av ångest har jag upptäckt, och att kroppen känns konstig.


Har nu insett att snussuget kommer och stannar i runt 1-2 minuter. Dessa perioder kommer 5-10 gånger per timme... Fördelen är att man inte kan gå runt o tänka på snus hela tiden, så håller man bara ut dessa perioder så går det bra. Blir förhoppningsvis längre tid mellan snussuget inom några dagar. Jag längtar till den dagen då jag inte tänker på snus längre. Jag antar att det gäller att vara 100% fri från all form av snus i ett år eller så för att nå den dagen.

Tuggummi, halstabletter, papper under läppen, nikotinfritt snus - inget sånt ska in i munnen.
Det ska bli en vana för min mun att "vila" - annars håller inte detta i längden.
Citera
2019-06-28, 13:50
  #10088
Medlem
Access-Denieds avatar
Dag 28 idag. Känns bra än så länge, det enda jobbiga just nu är tröttheten men annars ok. Koncentrationsförmågan har varit kraftigt nedsatt också men börjar lätta litegrann där tycker jag. Börjar nästan tro att jag kommer lyckas den här gången på riktigt men ska inte ta ut något i förskott för då kanske det går åt helsike.

Kämpa på alla där ute!
Citera
2019-06-28, 14:34
  #10089
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Dag 28 idag. Känns bra än så länge, det enda jobbiga just nu är tröttheten men annars ok. Koncentrationsförmågan har varit kraftigt nedsatt också men börjar lätta litegrann där tycker jag. Börjar nästan tro att jag kommer lyckas den här gången på riktigt men ska inte ta ut något i förskott för då kanske det går åt helsike.

Kämpa på alla där ute!

Självklart lyckas du denna gång. Du var ju trött på snuset och då ska man inte snusa.
Snus invaggar en i en falsk verklighet som så många andra har påpekat. Man tror att snus gör livet bättre men i slutändan tar man det för att inte må dåligt. Varför ska jag betala för att må lika bra som alla som inte snusar?
Man är ju också så van med alla dessa belöningar hela tiden när man snusade. Man "unnade" sig ju hela tiden och när man tar bort det blir det kaoz i huvudet. Det är då man måste tvinga hjärnan att förstå att det inte blir några fler belöningar i form av snus. Kroppen skriker och vill ha men ger man den inget så lär den sig till slut att det inte är någon idé att skicka dessa signaler. Det är först då som det känns bra igen och man undrar vad man hållit på med i alla dessa år.
Jag är mitt inne i det. Kroppen gapar och skriker ibland men snart har den skrikit sig hes.
Citera
2019-06-28, 14:42
  #10090
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Självklart lyckas du denna gång. Du var ju trött på snuset och då ska man inte snusa.
Snus invaggar en i en falsk verklighet som så många andra har påpekat. Man tror att snus gör livet bättre men i slutändan tar man det för att inte må dåligt. Varför ska jag betala för att må lika bra som alla som inte snusar?
Man är ju också så van med alla dessa belöningar hela tiden när man snusade. Man "unnade" sig ju hela tiden och när man tar bort det blir det kaoz i huvudet. Det är då man måste tvinga hjärnan att förstå att det inte blir några fler belöningar i form av snus. Kroppen skriker och vill ha men ger man den inget så lär den sig till slut att det inte är någon idé att skicka dessa signaler. Det är först då som det känns bra igen och man undrar vad man hållit på med i alla dessa år.
Jag är mitt inne i det. Kroppen gapar och skriker ibland men snart har den skrikit sig hes.
Ja jag tror det kommer gå bra. Känns mer som en befrielse än en saknad att inte snusa tycker jag.

Fortsätta kämpa på du också!
Citera
2019-06-28, 16:05
  #10091
Medlem
Skurhinkens avatar
Starkt jobbat alla här inne. Keep it up!

Slutade själv snusa för två månader sedan. Upplever fortfarande starka sugattacker som kommer och går, dock inte alls ofta längre. När de väl sätter in, speciellt om jag har en dålig dag, så är det inte långt bort att jag köper en dosa. Har hittills lyckats hålla mig i skinnet och planerar givetvis fortsätta göra det, då jag skulle bli otroligt besviken på mig själv annars

Något som har hjälpt mig otroligt mycket är tuggummi. Dock har magen tagit en hel del stryk av det men bättre det.

Det har varit tufft, det ska jag inte sticka under stolen med. Känt mig väldigt nedstämd, på gränsen till deprimerad i perioder.

Hölsofördelarna att ha slutat med snuset är också trevliga. När jag snusade hade jag fruktansvärt kalla händer, kunde knappt vara utomhus utan handskar utan att händerna värkte sönder. Andedräkten är bättre. Lägre puls och mindre ångest i det stora hela. Plånboken är gladare (la ca 700 på snus /mån).

Min största motivation till att lägga ner snuset var min dotter. Jag la av innan hon var född för jag ville inte att hon skulle känna den äckliga snusandedräkten när hon kom till världen. Kalla mig larvig om ni så vill, men spädbarn är väldigt känsliga för lukter. Så varför skulle jag utsätta henne för det?
Citera
2019-06-28, 20:34
  #10092
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Starkt jobbat alla här inne. Keep it up!

Slutade själv snusa för två månader sedan. Upplever fortfarande starka sugattacker som kommer och går, dock inte alls ofta längre. När de väl sätter in, speciellt om jag har en dålig dag, så är det inte långt bort att jag köper en dosa. Har hittills lyckats hålla mig i skinnet och planerar givetvis fortsätta göra det, då jag skulle bli otroligt besviken på mig själv annars

Något som har hjälpt mig otroligt mycket är tuggummi. Dock har magen tagit en hel del stryk av det men bättre det.

Det har varit tufft, det ska jag inte sticka under stolen med. Känt mig väldigt nedstämd, på gränsen till deprimerad i perioder.

Hölsofördelarna att ha slutat med snuset är också trevliga. När jag snusade hade jag fruktansvärt kalla händer, kunde knappt vara utomhus utan handskar utan att händerna värkte sönder. Andedräkten är bättre. Lägre puls och mindre ångest i det stora hela. Plånboken är gladare (la ca 700 på snus /mån).

Min största motivation till att lägga ner snuset var min dotter. Jag la av innan hon var född för jag ville inte att hon skulle känna den äckliga snusandedräkten när hon kom till världen. Kalla mig larvig om ni så vill, men spädbarn är väldigt känsliga för lukter. Så varför skulle jag utsätta henne för det?
Bra kämpat.
Du funderar inte på att ta bort tuggummi?
Tänker bara att tuggummit är ett ständigt påminnande för dig då det är endast ett substitut för snuset. Kanske blir enklare i långa loppet tänker jag :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in