2022-06-11, 10:04
Medlem
Kanske fel tråd att posta i, men en del intressanta kopplingar mellan nikotin och DNA-påverkan i generationer etc. Kanske ger lite motivation att trappa ner.

https://tobaksfakta.se/nikotinet-bygger-om-hjarnan/
https://kurera.se/traning-kan-hava-s...de-av-rokning/
https://lakartidningen.se/wp-content...11s550_553.pdf
https://www.styrkelabbet.se/nikotin/
Citera
2022-06-11, 17:33
Medlem
4 månader utan snus! Suget existerar knappt. Kan komma nångång i månaden men står emot. Blir lättare för varje dag. Stay true to yourself kamrater!
Citera
2022-06-11, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
4 månader utan snus! Suget existerar knappt. Kan komma nångång i månaden men står emot. Blir lättare för varje dag. Stay true to yourself kamrater!

Så du tänker aldrig på när du kommer hem, du sätter dig ned och slår upp en kall bira. Solen gassar och du vet att i kylen finns det en färsk kall snus, som är så saftig att en oxfilé skulle bli avundsjuk. Du knallar ut och knäpper upp locket, känner lukten, den familjära texturen av snuset och du känner du hur saliven rinner till. Du trycker upp den under läppen, och sjunker ned i stolen, biran speglas i solljuset och du ser droppar rinna ned på utsidan av glaset som ett perfekt regn. Det är äntligen dags att andas ut.

PS - Jag har aldrig snusat.
Citera
2022-06-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Så du tänker aldrig på när du kommer hem, du sätter dig ned och slår upp en kall bira. Solen gassar och du vet att i kylen finns det en färsk kall snus, som är så saftig att en oxfilé skulle bli avundsjuk. Du knallar ut och knäpper upp locket, känner lukten, den familjära texturen av snuset och du känner du hur saliven rinner till. Du trycker upp den under läppen, och sjunker ned i stolen, biran speglas i solljuset och du ser droppar rinna ned på utsidan av glaset som ett perfekt regn. Det är äntligen dags att andas ut.

PS - Jag har aldrig snusat.

Haha! Nä faktiskt inte ett dugg. Var värst i början
Citera
2022-06-11, 18:50
Medlem
Hopp, nu sitter jag med och försöker peppa mig tillräckligt för att bryta mitt snusande en gång för alla. Det kommer nog bli en rejäl omställning, iaf i början. Just nu ligger det sex portion samtidigt under läppen från att jag vaknar tills precis innan jag ska sova, så min hjärna är rejält dränkt i nikotin. Och sen att säga upp 24 års vana blir nog med en omställning. Jag har försökt dra ner på det men det tar inte lång stund innan jag är uppe i samma mängd igen utan att jag ens tänker på det. Att försöka med nikotinhjäpmedel känns lite som att det mest kommer bli frustration än hjälp med tanke på hoppet det blir i mängden nikotin blir ganska rejält om jag inte överdoserar ordentligt bara för att komma upp I rimliga nertrappningsnivåer. Så, cold turkey får det bli varesig jag vill det eller ej om jag ska ha nån chans överhuvudtaget. Så detta kommer bli intressant minst sagt att se hur kroppen och knoppen kommer reagera och protestera i vad jag misstänker ett bra tag. Men det ska gå, så är det bara.
Citera
2022-06-11, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Grattis till ditt snusfria liv!
Låter positivt att suget minskar även om det tar sin tid. Får komma ihåg det när jag slutar sen, att det blir bättre så småningom. Speciellt viktigt påminna sig själv om detta i de svåraste stunderna.
Citera
2022-06-11, 19:21
Medlem
..
Senast redigerad av Blacksabbath87 2022-06-11 kl. 19:22. Anledning: Glömde citera.
Citera
2022-06-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Grattis till ditt snusfria liv!
Låter positivt att suget minskar även om det tar sin tid. Får komma ihåg det när jag slutar sen, att det blir bättre så småningom. Speciellt viktigt påminna sig själv om detta i de svåraste stunderna.

Tackar Se abstinensen bara som en anledning till att bli snusfri.
Citera
2022-06-11, 19:29
Avstängd
Severlohs avatar
Alltså det kostar ju lite (dock inte lika mycket som cigg), och jag fattar att det bästa är att inte vara beroende av något, men varför skulle man sluta snusa egentligen?

Snus har ju till skillnad från cigaretter inga riktiga hälsorisker, så varför ska man utsätta sig för den här abstinensen?
Citera
2022-06-12, 20:36
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Alltså det kostar ju lite (dock inte lika mycket som cigg), och jag fattar att det bästa är att inte vara beroende av något, men varför skulle man sluta snusa egentligen?

Snus har ju till skillnad från cigaretter inga riktiga hälsorisker, så varför ska man utsätta sig för den här abstinensen?

Testa en period utan, jag mår fysiskt och psykiskt mycket bättre nu när jag har slutat. Jag tänkte exakt likadant när jag snusade. Nu fest snusar jag bara
Citera
2022-06-16, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
3,5 veckor. Inte sovit en ordentlig natt. Flummdrömmar och vaknar hela jävla tiden. När fan sover man igen? Nästan på väg att ge upp bara för att få sova..

Hur är det med sömnen nu? Slutade för 10 dagar sen och har inte sovit en full natt sen dess. Första dagarna vaknade jag ofta men nu sover jag 4-6 timmar, vaknar och kan inte somna om. Behöver egentligen minst 7 timmars sömn. Slutade med kaffe för 1 månad sen så det är inte koffeinet som stör, måste vara nikotin abs. Hoppas bara det går över snart.
Citera
2022-06-16, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

Snusare löper samma risk att utveckla diabetes typ-2 som rökare.

Finns även tydlig koppling mellan snusbruk och cancer i bukspottskörteln, munhåla och matstrupe.
Nikotin är även vasokonstrikterande och höjer även blodtryck.

Utöver detta så ser man även ut som en fattig WT bonde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in