2020-06-14, 12:36
Medlem
Grisgeten8s avatar
Hallå ja!

Har bestämt mig för att sluta snusa efter 23 år.
Anledningen för mig är mångåriga magproblem, misstänker bland annat att något är fel med matsmältningen. Har testat exakt allt och blivit utredd extremt noggrant av läkare utan att de har hittat något.
Det enda jag inte har provat är egentligen att sluta med snuset. Gick ut ganska hårt och var snabbt uppe på 12 prillor per dag och har nu kört ca 24-30 snus per dag i säkert 15 år och bara varit utan vid måltid och sömn så det säger kanske sig själv men har verkligen inte kopplat just den grejen.

Är inne på dag 3 nu och måste erkänna att jag känner någon form av lugn som jag inte har känt på många år. Jag känner mig lyckligare och mindre stressad på något skumt sätt. Kör med Onico men känner inget sug efter vanligt snus alls.

En sak jag har noterat är att mina hjärtslag har minskat något extremt, var nästan orolig igår kväll då det lät som att det nästan skulle stanna samtidigt som jag kände mig lite obekväm i kroppen på något sätt. Är detta normalt/ofarligt?

dag 1 sov jag en timma i stöten och väldigt oroligt och i natt kunde jag bara sova i 1,5 timma. Vet någon hur länge sömnproblemen håller i sig?

Jag känner mig just nu som en zombie men är på ganska gott humör då jag har märkt nya hälsofördelar. Hade jag vetat det innan hade jag försökt lägga av för längesedan.

Ha det gott!
Senast redigerad av Grisgeten8 2020-06-14 kl. 13:14.
Citera
2020-06-14, 21:00
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Hallå ja!

Har bestämt mig för att sluta snusa efter 23 år.
Anledningen för mig är mångåriga magproblem, misstänker bland annat att något är fel med matsmältningen. Har testat exakt allt och blivit utredd extremt noggrant av läkare utan att de har hittat något.
Det enda jag inte har provat är egentligen att sluta med snuset. Gick ut ganska hårt och var snabbt uppe på 12 prillor per dag och har nu kört ca 24-30 snus per dag i säkert 15 år och bara varit utan vid måltid och sömn så det säger kanske sig själv men har verkligen inte kopplat just den grejen.

Är inne på dag 3 nu och måste erkänna att jag känner någon form av lugn som jag inte har känt på många år. Jag känner mig lyckligare och mindre stressad på något skumt sätt. Kör med Onico men känner inget sug efter vanligt snus alls.

En sak jag har noterat är att mina hjärtslag har minskat något extremt, var nästan orolig igår kväll då det lät som att det nästan skulle stanna samtidigt som jag kände mig lite obekväm i kroppen på något sätt. Är detta normalt/ofarligt?

dag 1 sov jag en timma i stöten och väldigt oroligt och i natt kunde jag bara sova i 1,5 timma. Vet någon hur länge sömnproblemen håller i sig?

Jag känner mig just nu som en zombie men är på ganska gott humör då jag har märkt nya hälsofördelar. Hade jag vetat det innan hade jag försökt lägga av för längesedan.

Ha det gott!
Jag känner igen mig massor när jag läser det du skriver.

Jag har snusat i 20+ år och även jag har problem med magen sen flera år tillbaka. Att magproblemen beror på snuset är jag fullt övertygad om, för de gånger jag haft uppehåll har magen mått mycket bättre efter några veckor.

Det där med hjärtat kan jag också skriva under på. Brukar få så ibland jag med. Om det är farligt vet jag inte men det känns inget vidare. Mitt hjärta brukar ibland "hoppa till" känns det som. Som tur är händer det inte ofta utan bara ibland. Eventuellt kanske det beror på stress.

Sömnen är något som brukar skilja sig en del mellan folk som slutar snusa. När jag slutar så somnar jag jättefort på kvällen. Det brukar ta max 10 minuter. När jag snusar brukar jag ligga vaken minst en halvtimme.

Du gör klokt i att sluta med snuset. Det är absolut inget bra hålla på med och kostar ju en massa pengar också som man kan ha roligare för. Jag går i tankarna att sluta igen. Det var några månader sen jag gjorde mitt senaste försök så dags igen att ta sig i kragen och ge det ett försök.

Och ja, man får både mer energi och blir gladare och lyckligare utan snus. Det har till och med andra sagt; att de upplever mig som mycket gladare de gånger jag varit snusfri.
Citera
2020-06-15, 23:02
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
Bra att ni pratar om magproblem, hjärtproblem och allt. Fortsätt med det. Det knuffar tillbaka mina dumma tankar om att börja igen!

Enligt Sluta Snusa appen har jag klarat mig 155 dagar utan snus, och skulle ha förbrukat 78 dosor, 1950 prillor under den tiden. Ska ha sparat 2340 kr.

Ingen storsnusare som ni ser, men det spelar ju ingen roll. Känns jävligt vidrigt att jag skulle ha förbrukat nästan 2000 prillor sedan dess jag slutat!
Citera
2020-06-16, 00:12
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
Bra att ni pratar om magproblem, hjärtproblem och allt. Fortsätt med det. Det knuffar tillbaka mina dumma tankar om att börja igen!

Enligt Sluta Snusa appen har jag klarat mig 155 dagar utan snus, och skulle ha förbrukat 78 dosor, 1950 prillor under den tiden. Ska ha sparat 2340 kr.

Ingen storsnusare som ni ser, men det spelar ju ingen roll. Känns jävligt vidrigt att jag skulle ha förbrukat nästan 2000 prillor sedan dess jag slutat!
Bra jobbat!
Citera
2020-06-16, 10:27
Medlem
Har snusat av och till de senaste 15 åren, ibland med ett par månaders uppehåll, ibland med ett par års uppehåll. De senaste månaderna har jag hållit mig till 2 prillor om dagen. Började dock få huvudvärk väldigt ofta på sistone, trodde först att det berodde på att man mest suttit inne p.g.a. Corona, men det verkar ha varit nikotinabstinens.

Snusar upp den sista dosan snabbare, dock inte bestämt om det blir ännu ett uppehåll eller att sluta för gott.
Citera
2020-06-17, 09:50
Medlem
Är inne på min 6:e månad utan Snus, 2 år och 6 månader utan cigg.
Detta efter mer än 35 års tobaksbruk.
Trappade ner med Zonnic först i ca 2-4 veckor, sedan ingefära i en månad.
Var inte speciellt förtjust i Zonnic, fick on i tandköttet av det, då var ingefära mycket bättre, vart nästan beroende av det ett tag.

Får fortfarande en del "sug" idag vid speciella tillfällen. Gissar på att jag får lära mig leva med det.
Citera
2020-06-23, 15:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Lackade på snuset igår.
Snuset slut och glömt plånboken. Jaha ja, kanske lika bra att ge fan i detta nu då...
Slängde sista dosan Ettan idag, efter att ha hittat den i ett par byxor jag använder på min lilla byggarbetsplats hemmavid, och bakat så stor prilla jag kunde, det var nämligen för lite kvar för två.
Officiellt utan snus från och med nu alltså, så får vi se hur länge det håller...
Citera
2020-06-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppman
Är inne på min 6:e månad utan Snus, 2 år och 6 månader utan cigg.
Detta efter mer än 35 års tobaksbruk.
Trappade ner med Zonnic först i ca 2-4 veckor, sedan ingefära i en månad.
Var inte speciellt förtjust i Zonnic, fick on i tandköttet av det, då var ingefära mycket bättre, vart nästan beroende av det ett tag.

Sjukt bra jobbat!

Citat:
Ursprungligen postat av hoppman
Får fortfarande en del "sug" idag vid speciella tillfällen. Gissar på att jag får lära mig leva med det.

Ja. Så är det. Tyvärr. Därför ska man inte börja snusa överhuvudtaget - bara för att aldrig hamna i denna situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Lackade på snuset igår.
Snuset slut och glömt plånboken. Jaha ja, kanske lika bra att ge fan i detta nu då...
Slängde sista dosan Ettan idag, efter att ha hittat den i ett par byxor jag använder på min lilla byggarbetsplats hemmavid, och bakat så stor prilla jag kunde, det var nämligen för lite kvar för två.
Officiellt utan snus från och med nu alltså, så får vi se hur länge det håller...

Ja, jag slutade tvärt när jag kikade in i mitt tandkött. Lycka till!
Citera
2020-06-25, 18:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...

Ja, jag slutade tvärt när jag kikade in i mitt tandkött. Lycka till!
Har fortfaranse inte snusat!

Tandköttet och truten i övrigt ser fortfarande bra ut efter 20 år med lössnus, så det där är nog individuellt. Detta är ingen hälsogrej för mig, utan jag blev irriterad över att behöva bli irriterad över att jag glömt plånboken, bara för att jag inte hade något snus. Djävligt irriterande! Nu får det vara nog. Åtminstone tillsvidare...
Citera
2020-06-25, 18:39
Medlem
Citat:

Tandköttet och truten i övrigt ser fortfarande bra ut efter 20 år med lössnus, så det där är nog individuellt. Detta är ingen hälsogrej för mig, utan jag blev irriterad över att behöva bli irriterad över att jag glömt plånboken, bara för att jag inte hade något snus. Djävligt irriterande! Nu får det vara nog. Åtminstone tillsvidare...

Bra!

Och jag slutade inte ett dugg pga ekonomin, ca 350 kr i månaden kostade det för mig att snusa, utan grejen över att snuset styrde över en. Att man var slav till något. Usch!
Citera
2020-06-26, 09:19
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:

Detta är ingen hälsogrej för mig, utan jag blev irriterad över att behöva bli irriterad över att jag glömt plånboken, bara för att jag inte hade något snus. Djävligt irriterande! Nu får det vara nog. Åtminstone tillsvidare...

Citat:
Bra!

Och jag slutade inte ett dugg pga ekonomin, ca 350 kr i månaden kostade det för mig att snusa, utan grejen över att snuset styrde över en. Att man var slav till något. Usch!

Jag förstår er till fullo, huvudskälet till att jag slutade var slavmentaliteten:

• Jag var inte människa om man kom till jobbet utan snus. Då började man redan planera in för att sticka iväg på lunchen för att köpa snus.

• Fredag kväll, alla affärer stängda i närheten och jag inser att jag har för lite snus. Då blir man helt nipprig och gör sig redo att köra genom halva landskapet för att köpa snus. Trots att man börjat smutta på rödvinet och att grillen börjat bli varm, sånt struntar man i.

• Jag snusade inte för att "få guldkant på tillvaron", man snusade för om man inte tog snus mådde man dåligt och ville döda alla i ens närhet.

• Konsumtionen ökade i jakten på nikotinkicken. Ohållbart.

Allt detta gjorde mig stressad, och jag är glad att jag insåg till slut att det inte var värt det.
Snus lär fortfarande vara lika gott, men jag vill inte hoppa på den karusellen igen.

Det är som om snusande har högre highs men även lägre lows.
Icke-snusande är för mig harmoni, frihet. Och då ska man ha i åtanke att jag gillade snus jävligt mycket då det begav sig.

Vill man så går det att sluta. Jag var lite rädd för att sluta, hade nästan en fobisk rädsla för vad som skulle hända på "andra sidan", jag kunde knappt tänka förbi tidpunkten för slutandet eftersom det var en sån stor grej. Detta ledde till att jag trodde att det skulle vara oöverstigligt svårt att sluta, men verkligheten var nästan motsatsen - det var lättare än jag trodde. Inte LÄTT, det krävdes lite styrka och beslutsamhet och brist på koncentration nån vecka, men det gick.

Det gäller bara att släppa det fysiskt och psykiskt och börja gå åt ett annat håll än snuset. Verkligen släppa det. Inte spara nån jävla minnesdosa längst inne i kylen, inte börja med Onico istället. Man får vänja sig vid att inte ha det i sin vardag.

Det går, eftersom man en gång lagt sig till med vanan och därmed kan vänja av sig.
Citera
2020-07-15, 06:21
Medlem
Jaha då har man gått av cold turkey igen..... nu väntar ett par veckors lidande.....

Varförihelvete började man igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in