2022-09-03, 11:54
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ni som har ångest problematik kan ta nytta av att sluta snusa. För mig ökar ångesten av nikotin har jag märkt. Är lugnare i kroppen utan snuset. Mycket enkelt att sluta för mig p.g.a. minskad ångest då beroenden sitter mest psykiskt.
Trodde det skulle vara raka motsatsen med ökad ångest när man slutar men kan inte annat än skriva under. Visst har och kan jag känna mig lite mer melankolisk vissa dagar, men ingen ångest på samma sätt som förr. Och sömnen är otroligt mycket bättre nu. Somnar som en stock och vaknar utvilad, utan abstinens. Trodde aldrig att det kunde vara så skönt att vakna utan abstinens.
Citera
2022-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Trodde det skulle vara raka motsatsen med ökad ångest när man slutar men kan inte annat än skriva under. Visst har och kan jag känna mig lite mer melankolisk vissa dagar, men ingen ångest på samma sätt som förr. Och sömnen är otroligt mycket bättre nu. Somnar som en stock och vaknar utvilad, utan abstinens. Trodde aldrig att det kunde vara så skönt att vakna utan abstinens.
Det är många som går runt med onödig ångest utav nikotin missbruk, utan att veta om det.. Att bruka då och då tror jag kan ge en njutning men att missbruka skapar en onödig ångest för vissa som t.ex mig själv. Kroppen utsätts för en onödig stress påslag av snuset(nikotinet).. Skönt att du mår bättre!
Senast redigerad av Babyspenat 2022-09-03 kl. 15:43.
Citera
2022-09-05, 11:14
Medlem
Slutar idag, eller ja, snart i alla fall...

Har funderat på att sluta länge men skjutit upp det undan för undan. Idag vaknade jag och hade slut på snus, tänkte samtidigt att va fan - kanske bara ska göra det. Ta smällen. Sprang ner och köpte en panikdosa för att få snus- och kaffestunden men de saknade mitt märke så jag börjar känna mig mer övertyga. Är dock jävligt rädd (ja, RÄDD) inför hur fan kroppen och psyket ska reagera. Är svag psykiskt inför allt som är minsta gott och trevligt..

Det börjar dock bli dags. Snusat i snart 10 år, minst en dosa om dagen och snusar från det att jag vaknar till att jag somnar med uppehåll för tandborstning och matintag..

Lär behöva ett lycka till.
Citera
2022-09-06, 07:53
Medlem
statoil^s avatar
hallå, har kommit till insikt att sluta snusa. är bara i början av stadiet. tog senaste snusen förra veckan (torsdag).

min fråga till er som genomgått detta tidigare: kände ni er mindre förstoppade efter snuset? det gör jag. borde väl vara tvärtom?
Hjärtklappningar/hjärtat rusar till sängs i kombination med oförändrade kaffevanor tidigare under dagen?

ska förstås rådfråga med doktor också. men kollar här med.
Citera
2022-09-06, 08:58
Medlem
Snusfri en månad nu efter 5-års flitigt användande av väldigt stark snus. Slutade cold turkey. Första 3 dygnen är vidriga, kunde knappt sova överhuvudtaget, kallsvettades, yrslig, dimmig blick, kände mig allmänt efterbliven. Efter tre dagar släppte den fysiska abstinensen nästan helt men det psykologiska snussuget efter morgonkaffet & brakmiddagen kvarstod såklart. Testade två dosor Onico första veckan men det gav mig ingen lycka mer än att det kunde vara skönt att ha något under läppen, men då fungerar en bit servett lika bra.. Kände mer sug efter jag använt något substitut under läppen så bestämde mig för att skippa det helt.

Något som fungerar extremt bra för mig är att tugga tuggummi konstant. Gärna stark mentholsmak. Går på diet nu i samma veva så att småäta eller dämpa snussuget med sötsaker är inget alternativ. Kan ärligt säga att jag i princip inte tänker på snus just nu (så länge jag har tuggummi) har jag inte det så börjar jag tänka på snus eller något att äta direkt. Sötningsmedlen i tuggummit är även lite laxerande så kan hjälpa för en del som blir förstoppade i början när dem avstår snus.

Sover bättre nu, känner mig mycket mer utvilad. Hjärtat känns allmänt lugnare & mindre ångestkänslor. Mat smakar bättre och har mer lust att lägga ner tid på vettig bra mat. Känner mig allmänt mer motiverad till det mesta i vardagen. Stor skillnad på erektionen, mycket hårdare
Senast redigerad av ZeppanO 2022-09-06 kl. 09:03.
Citera
2022-09-06, 15:06
Medlem
Jag håller på att sluta snusa. Måste sluta pga en omfattande operation som jag snart måste genomgå. Första dygnet utan snus nu hatar allt, är yr, trött. Yeah värt att börja snusa! Blir nice att minska mina utgifter med tiden iaf.
Citera
2022-09-07, 12:15
Medlem
Andra dygnet nu - känns mycket bättre idag än igår! Sov så bra inatt! Börjar känna mer och mer att det kan gå vägen. Jag trappade ner till minisnus på slutet vilket kan ha hjälpt med abstinensbesvär.
Citera
2022-09-08, 23:42
Medlem
3+ dygn in. Abstinenssymtomen har släppt, nu har jag däremot börjat sörja det faktum att jag slutat snusa. Känns som att jag gått miste om en av mina favoritsaker i livet.. Känner mig lite deprimerad. antar dock att 7 års snusande sätter sina spår och att det tar tid att komma ur vanan.
Citera
2022-09-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenknappis
3+ dygn in. Abstinenssymtomen har släppt, nu har jag däremot börjat sörja det faktum att jag slutat snusa. Känns som att jag gått miste om en av mina favoritsaker i livet.. Känner mig lite deprimerad. antar dock att 7 års snusande sätter sina spår och att det tar tid att komma ur vanan.

Gör inte det… Man får inte glömma att snuset när man är beroende enbart har effekten att man återgår till en normalnivå när man tar det. Snart kommer du inte att behöva snus för att känna dig normal. Det är bara någon/ett par veckor bort.

För egen del har jag just passerat 50 dagar som snusfri. Har gjort många försök att snusa tidigare men alltid fallit tillbaka antingen efter 2-3 dagar eller 3-4 veckor. Så här långt har jag aldrig klarat mig och det känns som att jag aldrig ens varit nära att falla dit igen. Så ska jag fortsätta.

Passar på att lista fördelarna som snusfri. Alltid värt att påminna sig om dessa:

- Mycket mer energi
- Kraftigt förbättrad sömn
- Mindre sömnbehov
- Mycket gladare
- Extremt mycket hårdare erektioner
- Mindre nervös
- Mindre ångestliknande känslor
- Fräschare i munnen (trots att jag bara snusat vitt senaste åren)
- Mer pengar på kontot
- Märkbart förbättrad kondition (kan också bero på att jag blivit träningsnarkoman efter stoppet)
- Slipper gömma snusen vid olika tillfällen där det inte passar
- Finare leende nu när man kan visa hela tandraden (antar jag)

Nackdelar:
- Upplevelsen av att ta en bira blir något sämre. Det känns som att det saknas någonting. Dock börjar den känslan att försvinna.
- Inte hittat något substitut att energiboosta med vid behov. Kaffe funkar inte på samma sätt. Får exempelvis väldiga matkomor nu vilket jag inte hade tidigare som snusare.
Citera
2022-09-10, 18:10
Har snusat i 25 år men har varit snusfri sedan den 1 september.
Lite saker jag märkt:

- Förstoppning och hemorojder
- Får gå upp mitt i natten och pissa varenda natt sedan jag slutade vilket jag aldrig behövt göra som snusare. Dessutom när jag ska pissa kan jag bara pissa lite åt gången så toalettbesöket tar längre tid än annars.
- Känns som att min penis blivit några mm större samt hårdare
- Håret och skägget känns friskare. När jag snusat brukade håret fort bli fett och skägget kändes ofta torrt och livlöst.
- Svettas mindre nu när jag inte snusar
- Mindre "nervös" i kroppen
- Känner mig mer positivt
- Somnar fort på kvällen vilket är kanon, som snusare låg man alltid vaken länge.
- Som snusare brukade magen alltid krampa om jag låg på höger sida, mkt obehagligt. Har nu kunnat ligga på höger sidan längre stunder utan att det krampar så där ser jag också framsteg.
- Dreglar inte längre i sängen. Som snusare brukade jag ibland dregla i sängen så jag vaknade upp i en illaluktande pöl av saliv. Har inte hänt nu när jag är snusfri.
- Som snusare har jag haft typ magkatarr alla årets dagar. Har problem även nu men känns ändå bättre så tror magen kommer reparera sig så småningom.
- Händerna börjar kännas varmare nu. Förut blev de lätt kalla pga den dåliga blodcirkulationen.

Ja det var väl lite av det jag märkt så här långt. Förhoppningsvis klarar jag det den här gången. Det är ett sjukt starkt beroende man utvecklat men vill man sluta så går det.
Citera
2022-09-12, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Har snusat i 25 år men har varit snusfri sedan den 1 september.
Lite saker jag märkt:

- Förstoppning och hemorojder
- Får gå upp mitt i natten och pissa varenda natt sedan jag slutade vilket jag aldrig behövt göra som snusare. Dessutom när jag ska pissa kan jag bara pissa lite åt gången så toalettbesöket tar längre tid än annars.
- Känns som att min penis blivit några mm större samt hårdare
- Håret och skägget känns friskare. När jag snusat brukade håret fort bli fett och skägget kändes ofta torrt och livlöst.
- Svettas mindre nu när jag inte snusar
- Mindre "nervös" i kroppen
- Känner mig mer positivt
- Somnar fort på kvällen vilket är kanon, som snusare låg man alltid vaken länge.
- Som snusare brukade magen alltid krampa om jag låg på höger sida, mkt obehagligt. Har nu kunnat ligga på höger sidan längre stunder utan att det krampar så där ser jag också framsteg.
- Dreglar inte längre i sängen. Som snusare brukade jag ibland dregla i sängen så jag vaknade upp i en illaluktande pöl av saliv. Har inte hänt nu när jag är snusfri.
- Som snusare har jag haft typ magkatarr alla årets dagar. Har problem även nu men känns ändå bättre så tror magen kommer reparera sig så småningom.
- Händerna börjar kännas varmare nu. Förut blev de lätt kalla pga den dåliga blodcirkulationen.

Ja det var väl lite av det jag märkt så här långt. Förhoppningsvis klarar jag det den här gången. Det är ett sjukt starkt beroende man utvecklat men vill man sluta så går det.

Fan känner det med snoppen, så fort ja drar in en snus så krymper den ihop, är det kärlen som blir mindre eller? Ska fan sluta, synd att det är ju jävla bra för nerverna, dock så mår man väl sämre när man tar snusen, e liksom bara vid tillfället, jävla gift
Citera
2022-09-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suddaminen
Gör inte det… Man får inte glömma att snuset när man är beroende enbart har effekten att man återgår till en normalnivå när man tar det. Snart kommer du inte att behöva snus för att känna dig normal. Det är bara någon/ett par veckor bort.
Tack för peppen, det har du absolut rätt i. Jag har klarat av en vecka nu vilket jag är stolt över! Håller med om att sömnen blivit bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in