Citat:
Ursprungligen postat av
nyfikenknappis
3+ dygn in. Abstinenssymtomen har släppt, nu har jag däremot börjat sörja det faktum att jag slutat snusa. Känns som att jag gått miste om en av mina favoritsaker i livet.. Känner mig lite deprimerad. antar dock att 7 års snusande sätter sina spår och att det tar tid att komma ur vanan.
Gör inte det… Man får inte glömma att snuset när man är beroende enbart har effekten att man återgår till en normalnivå när man tar det. Snart kommer du inte att behöva snus för att känna dig normal. Det är bara någon/ett par veckor bort.
För egen del har jag just passerat 50 dagar som snusfri. Har gjort många försök att snusa tidigare men alltid fallit tillbaka antingen efter 2-3 dagar eller 3-4 veckor. Så här långt har jag aldrig klarat mig och det känns som att jag aldrig ens varit nära att falla dit igen. Så ska jag fortsätta.
Passar på att lista fördelarna som snusfri. Alltid värt att påminna sig om dessa:
- Mycket mer energi
- Kraftigt förbättrad sömn
- Mindre sömnbehov
- Mycket gladare
- Extremt mycket hårdare erektioner
- Mindre nervös
- Mindre ångestliknande känslor
- Fräschare i munnen (trots att jag bara snusat vitt senaste åren)
- Mer pengar på kontot
- Märkbart förbättrad kondition (kan också bero på att jag blivit träningsnarkoman efter stoppet)
- Slipper gömma snusen vid olika tillfällen där det inte passar
- Finare leende nu när man kan visa hela tandraden (antar jag)
Nackdelar:
- Upplevelsen av att ta en bira blir något sämre. Det känns som att det saknas någonting. Dock börjar den känslan att försvinna.
- Inte hittat något substitut att energiboosta med vid behov. Kaffe funkar inte på samma sätt. Får exempelvis väldiga matkomor nu vilket jag inte hade tidigare som snusare.