2019-06-23, 09:33
Medlem
zammas avatar
Funderar själv på att sluta med benzo och alkohol när ångersten gör sig påmind. Har mycket ångerst jag brottas med och speciellt när jag försöker sluta snusa. Vad sägs om den planen?

Är nykter för övrigt. Tänkte mer ta en snapps när suget kommer och nån blå valium.
Senast redigerad av zamma 2019-06-23 kl. 09:37.
Citera
2019-06-24, 15:55
Medlem
Access-Denieds avatar
Dag 24 idag... Suget kommer och går... likaså romantiserandet som försöker få mig att minnas den "gamla goda tiden" när jag snusade. Vilket inte var en alltför god tid när jag tänker efter.

Nä nu är det bara fortsätta kämpa och försöka trycka undan de "positiva" sakerna man minns med snuset.
Senast redigerad av Access-Denied 2019-06-24 kl. 15:58.
Citera
2019-06-24, 16:39
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Dag 24 idag... Suget kommer och går... likaså romantiserandet som försöker få mig att minnas den "gamla goda tiden" när jag snusade. Vilket inte var en alltför god tid när jag tänker efter.

Nä nu är det bara fortsätta kämpa och försöka trycka undan de "positiva" sakerna man minns med snuset.

Snart en månad för dig nu. Nu blir det bara lättare. Glöm att du någonsin snusat och romantisera inte något mer. Det där med snus är ett avslutat kapitel nu. Vifta bara bort tankarna när de kommer.
Vilket är ditt rekord?
Citera
2019-06-24, 16:42
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Snart en månad för dig nu. Nu blir det bara lättare. Glöm att du någonsin snusat och romantisera inte något mer. Det där med snus är ett avslutat kapitel nu. Vifta bara bort tankarna när de kommer.
Vilket är ditt rekord?

Jag är riktig storsnusare, minst en dosa per dag. Mitt rekord är strax över en månad, faller alltid tillbaka, som tidigare skrev så är det lätt att man romantiserar allt kring snusandet samt blir bjuden av någon polare på fyllan, och nej jag vet inte om jag aldrig kommer sluta numera.
Citera
2019-06-24, 16:54
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Vilket är ditt rekord?
Tror mitt rekord är omkring 50 dagar. Vi får se om jag når dit den här gången.
Citera
2019-06-24, 17:23
Medlem
paggans avatar
Citat:
Tror mitt rekord är omkring 50 dagar. Vi får se om jag når dit den här gången.

Tvekar du som du gör nu så är du farligt ute. Orkar du verkligen gå igenom plågan att sluta igen, och igen, och igen?
Citera
2019-06-24, 18:16
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Tvekar du som du gör nu så är du farligt ute. Orkar du verkligen gå igenom plågan att sluta igen, och igen, och igen?
Nä man är ju rätt trött på alla försök man gjort så nu gäller det se till att det blir sista gången. Kollade på ett gammalt inlägg jag gjort för att få lite motivation igen (och för att påminna mig själv om det dåliga med snus):

https://www.flashback.org/sp66455511

Det är bra att man kan hitta sånt man själv skrivit där det tydligt framgår att man faktiskt tyckte snuset förstörde massa. Behövs sånt de gånger man börjar vackla
Citera
2019-06-24, 19:28
Medlem
paggans avatar
Citat:
Nä man är ju rätt trött på alla försök man gjort så nu gäller det se till att det blir sista gången. Kollade på ett gammalt inlägg jag gjort för att få lite motivation igen (och för att påminna mig själv om det dåliga med snus):

https://www.flashback.org/sp66455511

Det är bra att man kan hitta sånt man själv skrivit där det tydligt framgår att man faktiskt tyckte snuset förstörde massa. Behövs sånt de gånger man börjar vackla

Det var ett riktigt bra inlägg! Gå tillbaka till det så fort du börjar tveka 😃
Citera
2019-06-25, 22:00
Avslutad
Man behöver dock inte sluta Cold Turkey.
Är man konsekvent kan man trappa ner under ett år eller så där man sista veckorna bara tar en snus om dagen.
Kan göra att det blir lättare att hantera.

Att falla tillbaka är inte heller ett misslyckande i den bemärkelse att det är kört. Släng dosan o på’t igen. O räkna inte så mycket dagar. Det spelar liksom ingen roll om ni ändå ska vara snusfria för resten av era liv.
Citera
2019-06-25, 22:19
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Man behöver dock inte sluta Cold Turkey.
Är man konsekvent kan man trappa ner under ett år eller så där man sista veckorna bara tar en snus om dagen.
Kan göra att det blir lättare att hantera.

Att falla tillbaka är inte heller ett misslyckande i den bemärkelse att det är kört. Släng dosan o på’t igen. O räkna inte så mycket dagar. Det spelar liksom ingen roll om ni ändå ska vara snusfria för resten av era liv.
För mig funkar inte nedtrappning tyvärr. Provade en gång och det blev bara att man gick och tänkte på när man skulle få ta nästa... Brukade kolla på klockan "Jaha nu har jag varit utan snus 4 timmar, då kan jag ta en som jag har inne i max en timme". Det höll inte länge så var man heltidssnusare igen

Det där att inte räkna dagar har jag också tänkt att det kanske är en bra idé inte göra. Man kanske gör för stor sak av slutandet om man räknar dagarna. Samtidigt har jag haft så svårt att vara ifrån snuset så det blir liksom en hjälp för mig att kunna se hur duktig jag varit som lyckats vara snusfri i x antal dagar.
Citera
2019-06-25, 22:30
Avslutad
Citat:
För mig funkar inte nedtrappning tyvärr. Provade en gång och det blev bara att man gick och tänkte på när man skulle få ta nästa... Brukade kolla på klockan "Jaha nu har jag varit utan snus 4 timmar, då kan jag ta en som jag har inne i max en timme". Det höll inte länge så var man heltidssnusare igen

Det där att inte räkna dagar har jag också tänkt att det kanske är en bra idé inte göra. Man kanske gör för stor sak av slutandet om man räknar dagarna. Samtidigt har jag haft så svårt att vara ifrån snuset så det blir liksom en hjälp för mig att kunna se hur duktig jag varit som lyckats vara snusfri i x antal dagar.
Förstår. Funderar på o försöka lägga av igen själv men har alltid fallit tillbaka. Har alltid kört Cold Turkey så tänkte testa denna gång o trappa ner, men kanske inte är någon idé med andra ord? Försöker sluta tvärt. Men denna gång ska jag inte använda substitut i form av Onico eller dylikt vare sig nykter eller på fyllan.
Kanske också ska dra ner på alkohol och kaffe eftersom det gifter sig med snus.

I alla fall, höll uppe nyligen i ca 5 månader. Magen blev mycket bättre dvs mindre sur i form av halsbränna, mindre spring på toaletten på morgonen (kaffe+snus är rena rama laxeringsmedlet för mig) samt lugnare hjärta och lungor. Andningen blev lättare och mina ofarliga men irriterande extraslag blev mycket färre.

Varför började jag igen? Romantisering i kombination med sviktande motivation och seghet.

Jag mår dåligt utan snus men jag mår också dåligt med snus... Fan!
Citera
2019-06-25, 22:37
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förstår. Funderar på o försöka lägga av igen själv men har alltid fallit tillbaka. Har alltid kört Cold Turkey så tänkte testa denna gång o trappa ner, men kanske inte är någon idé med andra ord? Försöker sluta tvärt. Men denna gång ska jag inte använda substitut i form av Onico eller dylikt vare sig nykter eller på fyllan.
Kanske också ska dra ner på alkohol och kaffe eftersom det gifter sig med snus.

I alla fall, höll uppe nyligen i ca 5 månader. Magen blev mycket bättre dvs mindre sur i form av halsbränna, mindre spring på toaletten på morgonen (kaffe+snus är rena rama laxeringsmedlet för mig) samt lugnare hjärta och lungor. Andningen blev lättare och mina ofarliga men irriterande extraslag blev mycket färre.

Varför började jag igen? Romantisering i kombination med sviktande motivation och seghet.

Jag mår dåligt utan snus men jag mår också dåligt med snus... Fan!

När jag läst igenom denna tråd verkar de som kört CT lyckats bäst.
Precis som Access skriver så innebär nedtrappning att man förskönar snuset och längtar tills nästa.

Ditt tips om att sluta räkna dagar har jag kört med denna gång. Som du skriver så har man ju slutat så det spelar egentligen ingen roll hur länge man håller upp. Från dag 1 är man en icke snusare ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in