Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 20:24
  #8881
Medlem
TrueCs avatar
29 år, inne på tredje dygnet utan. Snusade sjuka en och en halv dosa om dagen, en dosa lös räckte till högst fem prillor. Och som många tidigare vittnat om släppte knappt abstinensen ändå, när man fyllde gropen upp till ögonvrån

Min ända fråga. Försvinner tomrummet i kroppen, så småningom? Det där bittra tomrummet snusfan lämnar bakom sig.
Citera
2017-03-22, 23:09
  #8882
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
29 år, inne på tredje dygnet utan. Snusade sjuka en och en halv dosa om dagen, en dosa lös räckte till högst fem prillor. Och som många tidigare vittnat om släppte knappt abstinensen ändå, när man fyllde gropen upp till ögonvrån

Min ända fråga. Försvinner tomrummet i kroppen, så småningom? Det där bittra tomrummet snusfan lämnar bakom sig.

Vi är alla olika, så det finns inga garantier att ge. Men jag snusade också en och en halv dosa om dagen då det begav sig, så jag vet vilket tomrum du pratar om. Och ja, det försvann för mig. Helt och hållet, vilket jag inte trodde var möjligt. Men när man snusar tror man inte det finns en tillvaro utan snus.

Det är en vana du lagt till dig med, det är allt. Det går lika bra att vänja av dig, ju längre du står emot desto lättare blir det. Men du måste vara stark i början.

Efter ett tag kommer du troligen att rationalisera snusandet och komma på ursäkter för att börja. För din kropp vill inget annat än att ge efter. Dessa svaga stunder brukar vara kortvariga, så gör vad du kan för att bryta tankemönstret och distrahera dig.

Själv fick jag en kick av att inse att jag höll på att klara av att sluta. Det var lite grand som att träna, man började från botten och blev starkare och bättre och fick självförtroende av framstegen, hornen växte fram i pannan.

Lite jävlar anamma i denna process skadar icke.
Citera
2017-03-23, 08:39
  #8883
Medlem
oVERGROWs avatar
125 dagar snusfri här, känns overkligt ibland men framförallt jävligt skönt att slippa allt snushandlande/paniken när man ej hade snus. Kämpa på!
Citera
2017-03-23, 10:06
  #8884
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Vi är alla olika, så det finns inga garantier att ge. Men jag snusade också en och en halv dosa om dagen då det begav sig, så jag vet vilket tomrum du pratar om. Och ja, det försvann för mig. Helt och hållet, vilket jag inte trodde var möjligt. Men när man snusar tror man inte det finns en tillvaro utan snus.

Det är en vana du lagt till dig med, det är allt. Det går lika bra att vänja av dig, ju längre du står emot desto lättare blir det. Men du måste vara stark i början.

Efter ett tag kommer du troligen att rationalisera snusandet och komma på ursäkter för att börja. För din kropp vill inget annat än att ge efter. Dessa svaga stunder brukar vara kortvariga, så gör vad du kan för att bryta tankemönstret och distrahera dig.

Själv fick jag en kick av att inse att jag höll på att klara av att sluta. Det var lite grand som att träna, man började från botten och blev starkare och bättre och fick självförtroende av framstegen, hornen växte fram i pannan.

Lite jävlar anamma i denna process skadar icke.


Tack! Jo abstinensen och hela faderullan kan jag leva med, det som skulle få mig att börja igen skulle vara om "tomheten" aldrig försvinner. Men visst är jag tamejfan färdig med den där skiten nu, det är jag.
Citera
2017-03-23, 12:25
  #8885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tack! Jo abstinensen och hela faderullan kan jag leva med, det som skulle få mig att börja igen skulle vara om "tomheten" aldrig försvinner. Men visst är jag tamejfan färdig med den där skiten nu, det är jag.
Läste på antligenickerokare.se att "beroendet är 1 % fysiskt och 99 % mentalt!"

Känner du behovet att ha något under läppen? Jag körde nikotinfri snus ett tag. Men slutar du Cold Turkey är chanserna större att du lyckas. Det är bara sluta, skjut inte upp beslutet.
Citera
2017-03-23, 13:28
  #8886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tack! Jo abstinensen och hela faderullan kan jag leva med, det som skulle få mig att börja igen skulle vara om "tomheten" aldrig försvinner. Men visst är jag tamejfan färdig med den där skiten nu, det är jag.

Om du inte slutade p.g.a. det ekonomiska så fyller Onico detta tomrummet bra, eller iaf för mig
Citera
2017-03-23, 20:50
  #8887
Medlem
KungensKistas avatar
Nu har jag passerat 3 veckor. Senaste veckan har nog varit nästintill smärtfri. Blir egentligen bara snussugen vid motgångar men det går oftast över snabbt.
Känner mig lite besvärad utav viktuppgången. Har inte ätit överjävligt mycket mer men som alla vet drar man på sig en del vätska vid nikotinstopp. Brukar den försvinna?
Citera
2017-03-23, 20:52
  #8888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Om du inte slutade p.g.a. det ekonomiska så fyller Onico detta tomrummet bra, eller iaf för mig

Meningsslöst att snusa onico om det som för de flesta ändå bara innebär att man snusar vidare, fast onico.

Riktigt snus både luktar gott och smakar gott.

Och de är de två enda skälen till att stoppa snus under läppen över huvud taget.

Det finns säkert 1000 goda skäl till att inte göra det.

En onico kommer ALDRIG befinna sig under min läpp.

Ska det snusas då snusar jag det finaste snuset i Sverige!

Men jag är hellre utan. För alltid!

Skäms på er ni som bara är s.k låtsas-slutare
Citera
2017-03-23, 22:35
  #8889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Meningsslöst att snusa onico om det som för de flesta ändå bara innebär att man snusar vidare, fast onico.

Inte om det tar bort "tomrummet" och det konstanta suget efter en snus, vilket det gör för mig, så det är helt klart värt dom ynka 280 kronorna som det kostar mig varje månad
Jag ville endast bli kvitt nikotin och det har jag blivit relativt lätt tack vare Onico
Citera
2017-03-23, 22:59
  #8890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Inte om det tar bort "tomrummet" och det konstanta suget efter en snus, vilket det gör för mig, så det är helt klart värt dom ynka 280 kronorna som det kostar mig varje månad
Jag ville endast bli kvitt nikotin och det har jag blivit relativt lätt tack vare Onico

Varför så gärna bli kvitt just nikotinberoendet men inte allt det övriga som medföljer snusande?

Just den ekonomiska biten så kan du ju göra flera kilo hemgjort snus för 280 kronor som smakar och doftar himmel jämfört med Onico, men visst, då är det med nikotin.

Skit i snuset, suget och den där tomhetskänslan. Se till att verkligen vilja bli kvitt det. Allt annat är bara nikotinmonstret som fortfarande griper sig fast i dig och ditt nervsystem. Så länge du känner och tänker sådär kommer du alltid att ha en gnagande känsla om ett visst mått av osäkerhet i att sluta med snusandet.

Tänk tanken: "Jag kommer aldrig mer ta en snus."
Säg det högt: "Jag kommer aldrig mer ta en snus".

Du är inte klar med snusandet ännu

Edit tillägg: Bara så ingen tycker att jag är taskig emot dig nu så förtydligar jag: Du försvarar att snusa, bara det är snus utan nikotin! Det är som(nästan) att försvara att röka cigaretter bara det är utan nikotin! Om du snusar nu är du lika mycket snusare som förr, bara att du nu snusar äcklig snus lika mycket som du snusade god snus förr i tiden men den du snusar nu är utan nikotin.

Jag har själv slutat och är fortfarande väldigt övertygad i mitt val
__________________
Senast redigerad av starxgvs 2017-03-23 kl. 23:06.
Citera
2017-03-24, 00:13
  #8891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Varför så gärna bli kvitt just nikotinberoendet men inte allt det övriga som medföljer snusande?

För jag lider kronisk smärta p.g.a. en rad ryggskador (försliten disk + facettleder i ländryggen och ett diskbråck i halsryggen) och min ortoped rekommenderade mig starkt att lägga nikotin på hyllan, då det är allt annat än snällt mot kroppens leder och ryggens diskar.

Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Du är inte klar med snusandet ännu

Edit tillägg: Bara så ingen tycker att jag är taskig emot dig nu så förtydligar jag: Du försvarar att snusa, bara det är snus utan nikotin! Det är som(nästan) att försvara att röka cigaretter bara det är utan nikotin! Om du snusar nu är du lika mycket snusare som förr, bara att du nu snusar äcklig snus lika mycket som du snusade god snus förr i tiden men den du snusar nu är utan nikotin.

Jag har själv slutat och är fortfarande väldigt övertygad i mitt val

Det beror på hur man ser det, det är ju trots allt inte snus jag "snusar", utan en portionspåse med ett innehåll som inte påverkar ens hälsa negativt
Citera
2017-03-25, 07:18
  #8892
Medlem
Panzarphungens avatar
Morgonen den 25:e Mars, dvs idag 2 månader utan snus, och lite över 1 månad helt utan nikotin.
(minns inte exakt när jag ställde e-ciggen och giter inte leta bak i tråden) -Det spelar ingen roll.

Går hur bra som helst! Inget ökat "godis-sug", kanske mycket tack vare att jag även är med i utmaningen om att inte äta sötsaker 2017.... men ändå.

Nötter däremot, både på längden och tvären t o m såna "konstiga" saker som rostade/saltade solroskärnor

Och så jäkla skön känsla i munnen, ingen seg beläggning på tänderna, och ingen ömhet i tandkött mm

Börjar närma mig 5 tappade kilon i vikt så sakteliga, kommer säkert att accelerera nu när det snart går att vara ute utan att riskera att frysa tasken av sig.

Så det går att sluta, alla ni andra och hoppas vi lyckas minska tobaksbolagsdirektörernas fömögenhet tillsammans!

(jag tänker på sikt köpa mig en rejälare mc för mina sparade sekiner)
__________________
Senast redigerad av Panzarphungen 2017-03-25 kl. 07:20. Anledning: Snurrig på månad, är Mars och inte Februari....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback