2010-11-22, 23:01
Medlem
Sluta snusa

Jag behöver er hjälp att sluta snusa då jag numera ser det som slöseri med pengar...
vill inte ha några substitut utan vill att ni ska komma med en mirakelkur så att jag aldrig stoppar in en underbar liten prilla bakom min läpp

Mest hjälpsamma tipset kommer att belönas.

Edit: Snusat i 8 år
Citera
2010-11-22, 23:02
Medlem
avgns avatar
Du är inte ensam https://www.flashback.org/t233650
Citera
2010-11-22, 23:03
Medlem
Vrbass avatar
nikotinersättning ?
Citera
2010-11-22, 23:04
Medlem
Penetreights avatar
Om du inte rör på dig så börja med det. Annars kolla på dokumentärer om snus eller folk med skabbiga tänder så skrämmer de säkert upp dig. Skrämde mig och har varit borta från snuset ett tag nu. Slå vad med dig själv om hur länge du klarar dig, och va ingen mes som failar din egen vadslagning.
Citera
2010-11-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrbas
nikotinersättning ?

vill inte ha några substitut
Citera
2010-11-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penetreight
Om du inte rör på dig så börja med det

Tränar 4 ggr i veckan
Citera
2010-11-22, 23:05
Medlem
papper under läppen... känns som en white
Citera
2010-11-22, 23:06
Medlem
jag är inte emot det men det är ju inte bra lätt att bli beroende
Citera
2010-11-22, 23:18
Bannlyst
Ett RIKTIGT bra tips som höll mig borta från snusandet i 2 månader utan några större problems.

En bit hushållspapper > riv av en bit av pappret > fyll den lilla papperstussen med ingefära-krydda.

Alt. ta färsk ingefära direkt från burk utan papper osv.

Sen stoppar du det under läppen, vilket du förhoppningsvis förstod.
Citera
2010-11-22, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Splieeefersh
Jo tur du sa att den skulle under läppen, tänkte DIREKT; YES tvåan here I come....
HAHAHA , Skämt åsido, testa detta. det är riktigt bra faktiskt.
Citera
2010-11-22, 23:53
Medlem
Agahnims avatar
Utan nikotinläkemedel kommer det att bli en plågsam "cold turkey" vad du än gör.
En kropp som under 8 års tid fått njuta av världens godaste drog kommer inte att ge upp utan en fajt.

Jag skulle rekommendera vanliga tuggummin. Lakrits är gott.
Du kommer att tugga som ett mongo de första dagarna.
Men det lindrar. Lite.
Citera
2010-11-22, 23:56
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Mitt huvudsakliga mål är att bli av med nikotinsuget. Sen får jag se hur det känns med att aldrig ha något under läppen.

Men på ett ungefär, hur lång tid tar de innan den värre biten är över? Några veckor som Hamnboll sa?
Nikotinsuget är kombinerat med suget efter en prilla (eller källan av nikotin). Du kan även bli sugen efter en cigarett även om du inte gillar att röka eller ens aldrig ha rökt, flera månader efteråt. Suget efter en snus kan minska, men jag tror det mer eller mindre alltid kommer att finnas där om du slutar med bra minnen av snus; samt om du är osäker i ditt beslut.

Den fysiska biten håller som sagt i sig några dagar eller 1-2 veckor på sin höjd. De första 3-5 dagarna är värst på det planet. Du kanske får svårt att sova, känner dig yr, irriterad, osv. Sen planar det ut. Dock tyckte jag det blev värst efter ett par månader. Då kunde jag knappt komma på en enda bra anledning till att inte börja igen (förutom ofräschheten osv); jag började äta massor av onyttiga saker och tjänade sådeles inte alls in pengar som var ett av mina mål. Plus som sagt var mitt humör konstigt. Jag var inte lika spontan, pigg och alert som förut utan smått asocial och slö.

Jag tyckte dock att första dagarna var väldigt lätta. Det var inte alls så farligt som jag trodde. Utan det var värre senare när allt hade lagt sig då jag blev sugen.

Dock mådde kroppen bra! Var väldigt lugn och harmonisk (i perioder, typ när inte suget satt i).

För att sluta måste du säga från hjärtat: "Aldrig mer en prilla. Jag vill inte vara en snusare och slav för Swedish Match". Är du osäker i ditt beslut kommer det aldrig att gå.

Något som jag kan tänka mig fungerar är att köpa något fruktansvärt vidrigt snus att överdosera på (fast nu hade du i och för sig redan varit utan ett tag), så man får avsmak för snuset och inte ser tillbaka på den sista snusen som underbar.

Det bästa mot abstinensen är för övrigt träning. Ta det lugnt med kaffedrickandet (det kan öka stort om du redan dricker kaffe) eftersom det gör dig mer irritabel och stressad.

Lycka till!
Senast redigerad av Hamnboll 2010-11-23 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in