2017-09-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Till er som kommit lite längre i snusstoppet, blev ni också lite deprimerade?

De första dagarna var jag för upptagen med att vara snussugen så jag tänkte inte på det, men nu de senaste dagarna hade jag en liten motgång i livet och kände att jag reagerade mycket starkare på den än jag normalt hade. Allt känns bara extra grått, ensamt och tråkigt på senaste tiden.

Detta har väl att göra med att snus fuckar upp dopaminbalansen. Hur länge kommer jag känna mig såhär?

Nikotinet stökar allt med signalsubstanserna så du kan uppleva en lite tuffare period innan kroppen vänjer sig. Det brukar ofta pratas om tre månader att återställa eller reparera hjärnan efter mångt och mycket, t ex socker, nikotin, alkohol, droger.

Men den främsta orsaken till att du känner som du gör är att var gång du tyckt det känts grått, ensamt och tråkigt förut så har du antingen känt efter att snusen sitter där den sitter, tagit en ny snus, smuttat på snusen du redan har under läppen, köpt en ny fin kall dosa, öppnat och luktat/tittat/klappat på din din snus och tyckt att livet varit lite bättre med den tröstande snusen. Känslorna har gått att skjuta undan. Klart att kroppen och knoppen blir arg på dig när du slängt iväg din snuttefilt och du får lära dig nya sätt att hantera känslor på.
Citera
2017-09-05, 22:54
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Till er som kommit lite längre i snusstoppet, blev ni också lite deprimerade?

De första dagarna var jag för upptagen med att vara snussugen så jag tänkte inte på det, men nu de senaste dagarna hade jag en liten motgång i livet och kände att jag reagerade mycket starkare på den än jag normalt hade. Allt känns bara extra grått, ensamt och tråkigt på senaste tiden.

Detta har väl att göra med att snus fuckar upp dopaminbalansen. Hur länge kommer jag känna mig såhär?

Fortsätt kämpa! Jag börjar närma mig min första nikotinfria vecka. Har också börjat märka att jag känner mig mer nedstämd och reagerar starkare på mindre motgångar...
Citera
2017-09-06, 11:44
Medlem
Me0ws avatar
Tack alla, det hjälper. Firar idag dag 10 och det känns bra just nu.
Citera
2017-09-07, 13:27
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Gratulerar! Känner igen drömmandet. Jag har till och med 'tvåstegsdrömt' eller vad man ska kalla det, drömde en dröm i drömmen där jag vaknar i panik av att ha tagit en snus och sabbat min streak, varpå jag så starkt kände att nu är det ändå förlorat att jag tog en snus. När man vaknar på riktigt efteråt känner man sig ganska vilsen. Men eftersom ingen dosa fanns vid sängen, ingen skit, utsmetad över kudde och lakan! Ingen diffus äckelkänsla i magen av att ha förtärt snusen så blev jag snart på gott humör igen!

Många som snusar kör ju konstant sin vakna tid, reflekterade över min egen tillvaro som icke-snusare:

Tänkte att vad härligt det är att kunna ha ljusa bäddgrejjer i sängen nu för tiden, att alla blad i böcker man läser inte längre är nedsolkade med brun skit, det ligger inga stinkande snusar som man i sömnen mödosamt försökt lägga ned i snuskburken men som ändå lyckats hamnat på golvet, i eller under sängen. Inget mer gnida av ett par solkiga fingrar mot något när man varit och rotat där i snusburken. Fräschhetskänslan av tandborstningen sitter i längre. Det första man gör på morgonen är inte längre att trycka in en snus och sen ligger och drar sig så att man inte kan äta frukost eller borsta tänder förrän den snusen är 'färdig'.

Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Tack! Jag kan trösta dig med att någon extrem nikokick får man inte efter 5 dagar, vänta ett år i alla fall ;D Nåja, grattis till framgången, och det är totalstopp som gäller.

Det känns bra för min del. Jag antecknade inte vilken dag jag slutade, det var i första halvan av semestern nån gång. Men jag tror det är ca 50 dagar nu. Det blir i alla fall 3000 kr i rena snuspengar sparade. Plus alla extrainköp som inte blir av eftersom jag inte längre har någon anledning att gå in på 7/11 varje morgon.

Jag har t.om. drömt ett par gånger att jag gång på gång tar återfall men spelar helt snusfri här i tråden. Till slut ramlar jag dit på riktigt och tvingas erkänna för er alla att jag fuskat och misslyckats, haha!! När jag vaknar tar det en stund innan jag andas ut i insikten att jag inte tagit en prilla sedan maj 2014
Citera
2017-09-07, 13:29
Medlem
Spider-Girls avatar
Blev fel citat i slutet men citerade iaf rätt personer
Citera
2017-09-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag har t.om. drömt ett par gånger att jag gång på gång tar återfall men spelar helt snusfri här i tråden. Till slut ramlar jag dit på riktigt och tvingas erkänna för er alla att jag fuskat och misslyckats, haha!! När jag vaknar tar det en stund innan jag andas ut i insikten att jag inte tagit en prilla sedan maj 2014

Helt otroligt vad lite lort under läppen faktiskt ställer till det med en Hur upplever du livet nu som snusfri efter tre år? Dröms och tänks det fortfarande en del?
Citera
2017-09-07, 15:04
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Helt otroligt vad lite lort under läppen faktiskt ställer till det med en Hur upplever du livet nu som snusfri efter tre år? Dröms och tänks det fortfarande en del?
Jag drömmer ju inte om snus i mitt vakna liv, är så glad att slippa. Men nattdrömmarna dyker upp då och då och känslan är alltid "fan varför började jag med skiten igen"

Lite lort under läppen ja, inte klokt
Citera
2017-09-08, 14:12
Medlem
nivvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivv
Skönt att höra! Mitt problem är snarare att jag inte har någon bra motivation till att sluta egentligen. Förutom att jag är less på att var beroende av det. Klart man sparar pengar, men ser inte det som ett problem egentligen heller.

Tycker det gått lättare nu de senaste två dagarna. Det gäller att man gör något produktivt med rastlösheten tror jag!

Har nu snart hållit uppe i ett år! Märker fortfarande av ett sug om det är situationer som man tidigare snusat, då slås man av att man faktiskt inte snusar längre.

Jobbigaste är när man hör en ny dosa öppnas. Nåja! Det går att sluta, jag kan säga att min motivation var låg, men försökte att inte gör en så stor grej av det.

Man tänker på snus mindre och mindre. Vissa dagar spökar det rejält, medan det ibland kan gå en vecka innan man reflekterar över snuslösheten.
Citera
2017-09-08, 17:00
Medlem
Jag är inne på dag 3 av nedtrappning av snus och har sån abstinens.
Har snusat i 15år och kör dubbel snus konstant .
Snusar 1-2 doser dagligen men nu dom senaste 2 åren har jag snusat 2 doser varje dag.
Byter snus varje timme och som sagt har alltid 2 inne.

Under min nedtrappning har jag gått från 2 doser snus till endast 4 prillor .
Igår var abstinensen riktigt jobbig och hade svårt att fokusera när jag skrev prov.

Kör även nikotinfritt snus mot suget att ha nåt under läppen. Och för att försöka lura hjärnan lite..
Jag blandande nämligen i 2 vanlig snus bland dom nikotinfria och det är omöjligt att se vilken som är nikotinfritt.

Abstinensen jag känner är : Huvudvärk, extremt darrig, svårt att fokusera, Rastlös,rejäl yr i huvdudet och känner mig as förvirrad.
Och mitt humör går snabbt upp och ner.

Hörde att det är inte så jätte vanligt att man får abstinens av nikotin? Men det händer att vissa får det när dom trappar ut .
Planen är att nästa vecka överleva på enast 2 prillor och sen ett stopp om. 2veckor.
Se om detta går.

Märkt att suget blir mindre men abstinensen är typ likadan. Alltid värst är abstinensen på eftermiddag och kväll när man även är trött.
Citera
2017-09-08, 18:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Snusar 1-2 doser dagligen men nu dom senaste 2 åren har jag snusat 2 doser varje dag.

Igår var abstinensen riktigt jobbig och hade svårt att fokusera när jag skrev prov.

Kör även nikotinfritt snus mot suget att ha nåt under läppen. Och för att försöka lura hjärnan lite..
Jag blandande nämligen i 2 vanlig snus bland dom nikotinfria och det är omöjligt att se vilken som är nikotinfritt.

Abstinensen jag känner är : Huvudvärk, extremt darrig, svårt att fokusera, Rastlös,rejäl yr i huvdudet och känner mig as förvirrad.

Hörde att det är inte så jätte vanligt att man får abstinens av nikotin? Men det händer att vissa får det när dom trappar ut .
Planen är att nästa vecka överleva på enast 2 prillor och sen ett stopp om. 2veckor.
Se om detta går.

Märkt att suget blir mindre men abstinensen är typ likadan. Alltid värst är abstinensen på eftermiddag och kväll när man även är trött.

Det är allt vanligt. Hoppas du lyckas! Om det är bäst att trappa ner stegvis eller cold turkey beror mycket på en personligen och sedan hur mycket man snusat också. Om du bara snusat portion så är det givet en fördel också.

Ett enkelt råd är att dricka mycket vatten för att det ska bli som en liten detox.
Citera
2017-09-08, 19:34
Medlem
kraektoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81

Se om detta går.

Du gör lidandet värre än vad det behöver vara. Hade du kört cold turkey så hade du varit över den värsta abstinensen vid det här laget. Bite the bullet and just do it.
Citera
2017-09-09, 01:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Slutade i lördags.
Så:

Lördag: Använde Zonnic nikotinsugtabletter och snusade dom. Gick bra! Första dagen utan snus sen mellanstadiet..

Söndag: Vaknade och tog ingen sugtablett. Nikotinfri helda dagen. Sög på läkerol och fyllde upp med fler askar. Snusade dom liksom precis som snus. Var orolig hela dagen att ett enormt sug skulle drabba mig men det kom aldrig. Har berättat för några vänner som jag har regelbunden kontakt med att jag försöker sluta och att dom ska peppa mig om jag behöver.

Måndag: Tog mitt snuslager i frysen och sålde till en kioskbabbe. Har en dosa kvar i frysen för känns lugnare så på nåt vis.
Första dagen på jobbet utan att ha med mig rejält med snus. Gick bra, läkerol licorice seasalt har fungerat som substitut!
Kände mig nöjd när jag gick och la mig på kvällen utan att snusat.

Tisdag:
Första gången jag varit sugen! Har tänkt på snus hela tiden dom här dagarna. Det sitter liksom i muskelminnet att ta en snus vid många tillfällen. Idag var jag mest sugen på hela tiden men inte ens nära att ta. 3/10 på skalan över hur sugen jag kan bli.
Har varit mycket hungrigare, lite surare och vaknat två nätter då jag bara tänkt 'SNUS!!' och då även varit hungrig.

Kör på, ska bli kvitt beroendet och är säker på att jag kommer lyckas.
5 veckor som snusfri idag. Helt underbart.
Var hos tandläkaren i veckan också. Mitt tandkött börjar se bra ut förutom det som dragit sig tillbaka vilket tydligen är förstört. Går dock att lägga plast där om man har problem.
Känns jättebra men har fortfarande kvar i muskleminnet att 'hålla koll' på dosan när jag ska hemifrån eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in