Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-21, 23:49
  #7993
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Grattis till dig Maximus! Kul att du mår så bra.

Jag får nu krypa till korset och erkänna att det nu har gått åt helvete. Rejäl förkylning, kass sömn och stundande tenta fick mig nu på fall. Har känt mig stirrig och haft oerhört svårt att studera. Kassa ursäkter, jag vet. Så är läget i alla fall.

Får se när jag återkommer till tråden.
Du är väl inte tillräckligt trött på snusandet än.
Citera
2016-02-21, 23:53
  #7994
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
Tänkte komma med en uppdatering då det idag blir 5 veckor sedan jag slutade. Inte en enda snus, inte ett enda bloss, inget tuggummi eller liknande. 100% nikotinfri.

Sömnproblemen var det värsta med att sluta. Det höll i sig länge och väl men nu kan jag med säkerhet säga att det är över. Jag somnar väldigt snabbt på kvällarna och känner mig inte som död när jag vaknar. Klarar mig bra på mindre sömn också känns det som.

Jag kommer på mig själv då och då med att inte tänka på snus längre. Jämför man med dom första veckorna så tänkte jag konstant på snus och cigaretter. Det är så skönt att slippa oroa sig för om man glömt snuset hemma eller att dom där snusarna som är kvar kommer att räcka till man slutar jobbet.

Nu inser jag att snuset verkligen inte gett mig nånting alls under dessa 20+ år. Jag har gått och inbillat mig att snuset gett mig lugn och nån slags trygghet .Det har enbart kostat pengar och tagit på min hälsa. Hjärtat slår inte lika hårt längre och min puls har sjunkit med 10-15%. Jag är inte längre kall om fötter och händer. Jag har runt 1000kr mer i månaden som jag kan lägga på annat.

Det finns verkligen ingen anledning att hålla på med nikotin.
Det du skrev stämmer så väl in på mina upplevelser (förutom sömnproblemen). Det är bara att gratulera😀!

Jag gläds med dig!
Citera
2016-02-22, 00:13
  #7995
Medlem
shockdoctors avatar
Vart utan snus i 3 veckor nu! saknar det fortfarande som fan, känner mig inte som mig själv, sömnen är inte vad den brukade vara, min röst känns mesigare, fan allt möjligt konstigt har hänt

Går och hoppas att det ska bli bättre känns inte allt jättebra inom några veckor köper jag nog fan en dosa
Citera
2016-02-22, 00:19
  #7996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Du är väl inte tillräckligt trött på snusandet än.
Frågan är om återfallet hos KungensKista var fysiskt, psykiskt och socialt påverkat? Det är många som tycker att snusningen "inte fungerar" i långa loppet, inte ger något. Fakta om varför det håller en kvar i beroendet:
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Nikotin binder till acetylkolinreceptorer och frisätter: dopamin (uppmärksamhet), noradrenalin (upphetsning), glutamat (inlärning och minne), serotonin (må bra) och beta-endorfiner (minska ångest och spänning). Rökning har en MAOI effekt.

Uppbyggd tolerans med tiden kan leda till sug, irritation även med nikotin om inte nikotindosen höjs. Bruket av nikotin med tiden ökar antalet acetylkolinreceptorer "nikotin-receptorerna" vilket innebär större behov av nikotin för att uppnå samma effekt.

Tips för att sluta: L-tyrosin, tryptofan eller 5-HTP och träning kan hjälpa vid abstinens. Tills produktionen och regleringen av signalsubstanser är normal.
Från tråden: (FB) Blir hjärnan nånsin återställd efter drogmissbruk?

Kemisk obalans och "behöver en snus" för att vara normal är stora nackdelar. Starkt beroendeframkallande ämne mm. Om nikotinberoende:
Citat:
Det finns bisarra historier om folk som får amputera ett ben på grund av rökningen men fortsätter tills det andra benet också måste amputeras.
Källa: Rökt!: Om livets mening utan cigaretter av Charlotta von Zweigbergk

Så länge KungensKista vill tror jag att det går att sluta.
Citera
2016-02-22, 02:54
  #7997
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Frågan är om återfallet hos KungensKista var fysiskt, psykiskt och socialt påverkat? Det är många som tycker att snusningen "inte fungerar" i långa loppet, inte ger något. Fakta om varför det håller en kvar i beroendet:

Från tråden: (FB) Blir hjärnan nånsin återställd efter drogmissbruk?

Kemisk obalans och "behöver en snus" för att vara normal är stora nackdelar. Starkt beroendeframkallande ämne mm. Om nikotinberoende:

Källa: Rökt!: Om livets mening utan cigaretter av Charlotta von Zweigbergk

Så länge KungensKista vill tror jag att det går att sluta.
Intressanta fakta där, Lyfang.

Ang KungensKista tror jag absolut att det går att sluta. Han hade kommit så långt att jag trodde att han var säker. Uppenbarligen brast motivationen nånstans, den ursprungliga anledningen till att sluta bleknade i jämförelse med en abstinenstopp. Psykologisk abstinens troligen som triggats av vardagsproblem, klassiskt. Man vill ha en mental krycka när det blir jobbigt.

Själv kallade jag det för okynnessnusning, det brukade inträffa hektiska eftermiddagar på jobbet. Jobbet skulle bli klart, stress, cheferna var idioter, ungarna skulle hämtas, klockan tickade. Trots att mitt blodomlopp var mättat på nikotin sedan länge så bara fortsatte jag att skicka in snus, trots att det gav mig direkta obehag. Läppen sved när den gamla prillan togs ut och den sved när den nya lades in. Ändå gjorde jag det för min hjärna var sedan länge hijackad, den var omkopplad, mitt sinne var ett fint ordnat kretskort och snuset var som två fula jävla krokodilklämmor mitt på som styrde om grejer och fuckade upp allt.

Och det enda krokodilklämmorna sa var:
"TA SNUS FÖR ATT MÅ BRA"
Så det gjorde jag. Trots att det gav mig obehag. En gästföreläsande nykter alkoholist var på mitt jobb en gång och snuddade vid detta beteende. Han sa:

"Definitionen på ett missbruk är att du fortsätter med det trots att du vet att det ger dåliga konsekvenser. "

Snus, för mig, är som lustgas i en bilmotor - jättekul och en jävla åktur men bränner ut motorn och håller inte i längden.

Visst fan pirrade det när jag slet bort mina krokodilklämmor, men de är f*cking borta och good riddance!
Citera
2016-02-22, 07:53
  #7998
Medlem
Maximuss avatar
Tack för gratulationerna!

IndyHermesKink: Jag håller med dig där om snusbeteendet. Jag vet inte hur många gånger jag kom på mig själv med att ta en ny snus efter 5 minuter. Sånt slöseri.

Shockdoktor: Det är bara att fortsätta nu när du kommit så långt. Om du börjar nu så kommer du desperat att vilja vara där du är nu. Tänk på det.

Lyfang. Första gången jag tog en snus så var det allt annat än behagligt. Jag mådde illa, jag var yr och det smakade skit. Det var bara när jag blivit beroende och vant mig som jag tyckte om det och det var ju så klart vuxet och tufft. Så med andra ord så tog snuset bort nånting ifrån mig som jag redan hade innan jag snusade och sen blev lurad till att tro att jag "fick" nånting av det. Sen mår man ju inte bra när man får abstinens och det känns jävligt bra när man tillgodoser behovet men det är ju också nånting som nikotinet ställt till med... skapar obehag och sen ger välbehag. Två steg tillbaka och ett steg fram, aldrig på ruta 0 igen.

Jag gillar Alan Carr och hans inställning. Det hjälpte och hjälper mig enormt.
Citera
2016-02-25, 09:27
  #7999
Medlem
KungensKistas avatar
Ni är bra, ni veteraner. Med era god råd borde man klara av detta.

Jag inser att jag har lurat mig själv under den senaste "sluta snusa"-perioden. En cigg till ölen på helgen och jävligt mycket Onico under veckorna. Det kan bara sluta på ett sätt när det väl börjar hetta till i tillvaron.

Det handlar helt klart om att klippa bandet helt och aldrig se tillbaka. En gång nikotinist, alltid nikotinist.
Citera
2016-02-25, 12:49
  #8000
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Ni är bra, ni veteraner. Med era god råd borde man klara av detta.

Jag inser att jag har lurat mig själv under den senaste "sluta snusa"-perioden. En cigg till ölen på helgen och jävligt mycket Onico under veckorna. Det kan bara sluta på ett sätt när det väl börjar hetta till i tillvaron.

Det handlar helt klart om att klippa bandet helt och aldrig se tillbaka. En gång nikotinist, alltid nikotinist.

Ja, vill du bli snusfri så måste du verkligen klippa banden. Onico går fetbort, det är verkligen inte att klippa banden att snusa nikotinfritt. Du har ju fortfarande en dosa, prillor, samma rutiner för när du snusar. Skillnaden är bara att du för tillfället är nikotinfri. Men efter ett tag med Onico brukar många återgå till vanligt snus.

Om du lämnar alla snusvanor helt är risken mindre att du återvänder. Och feströkning är ingen höjdare det heller. Att man byter till Onico eller enstaka festcigaretter eller tuggumin betyder i grunden bara EN sak -

- man vill inte skiljas från snuset och försöker ta nåt liknande. Att klippa banden helt är för svårt. Men man har bra anledningar till sitt byte och ofta lurar man sig själv.
Citera
2016-02-25, 13:04
  #8001
Medlem
weedfields avatar
Har hållt mig från snus i över 3 månader nu aldrig klarat mer än 2-3 veckor förut, så det känns sjukt bra!

Ibland känner jag mig som hälsan själv och tänker att jag aldrig ska börja med snus igen. Ibland intalar jag mig själv att jag får börja till sommaren. Känner att kampen inte är över trots att jag klarat mig över 3 månader.

Kommer ibland på mig själv att inte ha tänkt på snus under en hel dag, vilket känns otroligt skönt.
Att man nu efter en måltid, ibland inte ens tänker på snus känns som ett stort steg.
Citera
2016-02-25, 20:53
  #8002
Medlem
Lyckats hålla mig 2 månader nu! Första veckorna är värst sen kommer det i perioder.. Men börjar kännas lite lättare nu i alla fall
Citera
2016-02-27, 03:00
  #8003
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Ni är bra, ni veteraner. Med era god råd borde man klara av detta.

Jag inser att jag har lurat mig själv under den senaste "sluta snusa"-perioden. En cigg till ölen på helgen och jävligt mycket Onico under veckorna. Det kan bara sluta på ett sätt när det väl börjar hetta till i tillvaron.

Det handlar helt klart om att klippa bandet helt och aldrig se tillbaka. En gång nikotinist, alltid nikotinist.
Kom ihåg att vi är "bra" för att vi redan misslyckats flera gånger innan och lärt oss nåt, och för att vi faktiskt blivit så trötta på snuset att vi ville bli av med det till varje pris (ordvits blev det med )
Vi har också haft en enorm hjälp av att vi inte gett abstinensen kryckor via onico, rökning eller annat, utan drivit ut demonen hårt, snabbt och effektivt. Tro mig, man har tillbaka det sen i och med att man slipper evighetslång psykisk abstinens.
Citera
2016-02-27, 09:44
  #8004
Medlem
Jag har inte läst igenom samtliga sidor, så svaret kanske finns tidigare, men jag köpte XQS lössnus i torsdags och snuset var hemskt torrt. Efter att haft på flera teskedar vatten går det att använda men är fortfarande hårt och känns torrare än nödvändigt. Är det så snuset är eller har jag fått en dålig dosa? Rent smakmässigt tycker jag att det fungerar ganska bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback