2025-10-31, 19:41
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Fan asså, jag slutade snusa för 6 månader sedan. Och helt ärligt tyckte jag det var ganska lätt att sluta. Jag hade lite huvudvärk och sug men det var ganska lätt att ta sig igenom det. För ca två veckor sedan köpte jag mig en dosa bara för att se om jag fortfarande får den där lilla njutningen i vardagen, och är inne på min fjärde femte dosa.

Finns det dom som lyckas hålla sig till en dosa då och då eller bör man hålla sig undan?

Jag slutade snusa för typ 4 år sedan. Klarade mig helt utan snus det tiden. Men jag trillade dit igen i år. Förut gick det åt typ 1,5 dosor per dag men nu klarar jag mig på typ 2 per vecka.
Citera
2025-10-31, 23:58
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag slutade snusa för typ 4 år sedan. Klarade mig helt utan snus det tiden. Men jag trillade dit igen i år. Förut gick det åt typ 1,5 dosor per dag men nu klarar jag mig på typ 2 per vecka.

Det kommer att trappas upp sen. Det gör det alltid till slut. Det är så förrädiskt varje gång man börjar om och känner sig nöjd med att man klarar sig på mycket mindre snus. Det är så man fastnar igen.
Citera
2025-11-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott

Är inne på min tionde dosa nu, det positiva är att en dosa räcker i 3 dagar nu. Vissa dagar går jag helt utan också så känns som man bevisat för en själv att det inte var så svårt att sluta, och att det är helt okej att gå snusfri några dagar i veckan
Citera
2025-11-01, 14:28
Medlem
77 dagar och 11 veckor i morgon. Inget återfall och inget intag av någon form av tobak eller nikotin.

Känns nästan lite surrealistiskt.
Citera
2025-11-03, 08:48
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedalo
77 dagar och 11 veckor i morgon. Inget återfall och inget intag av någon form av tobak eller nikotin.

BRA DÄR!
Citera
2025-11-03, 10:44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedalo

Snyggt! Snusfri cirka en vecka nu, men tar i snitt ett nikotintuggummi per dygn. Lördags var jobbig och då tog jag två tuggummin.
Körde du den helt nikotinfria banan direkt när du slutade snusa?
Citera
2025-11-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Snyggt! Snusfri cirka en vecka nu, men tar i snitt ett nikotintuggummi per dygn. Lördags var jobbig och då tog jag två tuggummin.
Körde du den helt nikotinfria banan direkt när du slutade snusa?

Okej! Japp, helt nikotinfritt. Snusade i 21 år och hade en eller två prillor i konstant. Bestämde mig för en dag och har inte sen dess använt mig av nikotin eller snus. Använde inte heller typ onico under läppen. Några gånger i början när det var riktig kris använde jag mig av toapapper upp under läppen.

Med det sagt är det en rejäl prövning första dagarna. Eller första två veckorna. Dom veckorna var inte att leka med. Jag upplever det som att man måste ha bestämt sig. Tvekar du eller egentligen inte vill sluta kommer det aldrig gå.

Får fortfarande ett sug och jag tänker på snus varje dag. Men mycket enklare och hantera.
Citera
2025-11-03, 23:47
Medlem
På onsdag är det 3 veckor sedan jag greppade den kalla kalkonen i skrevet. Har snusat 1 dosa om dagen i ca 15 år och rökte innan dess. Hade funderat ett tag på att sluta och tog tillfället i akt att testa ett dygn när jag glömde dosan hemma.

Har hela tiden försökt ha en avslappnad inställning till det hela, skulle jag inte orka stå emot och tar en snus så är det ok, men det har gått förvånansvärt lätt. Det här extrema suget har inte kommit varje dag och fördelarna har övervägt nackdelarna hittills. Kroppen känns lite lugnare, jag känner mig fräschare. Får se hur kommande veckorna känns
Citera
2025-11-05, 13:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag slutade i februari i år, och det har gått alldeles utmärkt hela våren, sommaren och hösten. Fram till nu! Nä, jag har inte trillat dit men jag har börjat känna snus-sug igen. Vad fan är det frågan om? Jag trodde ju att nikotinbehovet var borta för alltid.
Citera
2025-11-07, 08:07
Medlem
Jag slutade i söndags, alltså i 5 dagar nikotin fri. Första 2 dygnen lite yr, typ lite halvberusad känsla, nästan så att ögonen inte riktigt kan fokusera. Ingen huvudvärk eller illamående alls. Dock lite hjärtklappning från och till främst när man ska sova.
En annan abstinens är att man känner sig varm och svettig, främst på nätterna. Det är som att det är juli och varma sommarnätter men det i själva verket är november i norrland. Dvs runt nollan på nätterna.
Slutade främst pga meningslösheten och en del hjärtklappning och vill få fräschare munhygien. Visst, första 5 minuterna är ren njutning, sen resten, typ 40 minuter är bara meningslös och pengar i sjön.

Min historia av snusning:
Ålder:
20-30 = 10 år av snusning
30-40 = uppehåll, inget snusande
40-43= snusning
43 idag.
Slutat för gott?? Man får hoppas det.
Citera
2025-11-07, 08:32
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Jag slutade i söndags, alltså i 5 dagar nikotin fri. Första 2 dygnen lite yr, typ lite halvberusad känsla, nästan så att ögonen inte riktigt kan fokusera. Ingen huvudvärk eller illamående alls. Dock lite hjärtklappning från och till främst när man ska sova.
En annan abstinens är att man känner sig varm och svettig, främst på nätterna. Det är som att det är juli och varma sommarnätter men det i själva verket är november i norrland. Dvs runt nollan på nätterna.
Slutade främst pga meningslösheten och en del hjärtklappning och vill få fräschare munhygien. Visst, första 5 minuterna är ren njutning, sen resten, typ 40 minuter är bara meningslös och pengar i sjön.

Min historia av snusning:
Ålder:
20-30 = 10 år av snusning
30-40 = uppehåll, inget snusande
40-43= snusning
43 idag.
Slutat för gott?? Man får hoppas det.
Klart du fixar det, du körde ju tio år utan snus mellan 30-40
Jag är inne på andra veckan och det känns lugnt, jämfört med första veckan. Inget nikotintuggummi har behövts och funderar på att slänga resterande tuggummi.
Jag känner också att snusning känns meningslöst och jag vill absolut inte börja igen.
Citera
2025-11-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Klart du fixar det, du körde ju tio år utan snus mellan 30-40
Jag är inne på andra veckan och det känns lugnt, jämfört med första veckan. Inget nikotintuggummi har behövts och funderar på att slänga resterande tuggummi.
Jag känner också att snusning känns meningslöst och jag vill absolut inte börja igen.

Ja friheten att inte tänka på dosan hela tiden är skön. Men den kritiska punkten är när man dricker öl och alkohol. Då prövas psyket.
Kanske att man ska starta ett konto och lägga över "snuspengar" dit. Man låtsas köpa snus men lägger pengarna på ett sparkonto istället. Det kan underlätta motivationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in