Citat:
Ursprungligen postat av
slutasnusaNU
har snusat i cirka 4 år, varje dag i 3 år. För ett och ett halvt år sen började jag smått med 4 prillor åt gången. Sedan blev det 4 prillor varje gång. Numera snusar jag 6 prillor åt gången, har gjort det i några veckor. Det är nikotinet jag vill åt, men jag får det bara när jag gjort uppehåll på en dags snusande, ändå fortsätter jag....
Har som mest varit utan snus i 2 dagar. Vad ska jag göra..?

Hatten av där, dina 6 åt gången klår mina 4.
Mitt snusande var snarlikt, det stegrade sig också pga toleransökning, man ville åt kicken hela tiden.
Det får mig att tänka på tyngre droger där missbrukaren ständigt och förgäves försöker uppleva den där första kicken men misslyckas pga den oundvikliga toleransökningen i hjärnans belöningssystem.
Hela detta scenario med snusande, ökande dosering, önskan att nå samma kickar år efter år, är som det heter på engelska
inherently flawed. På svenska heter det att man är torsk från första prillan.
Det. Funkar. Inte.
Som svar på vad du ska göra:
Sluta. Fort som fan, med minsta möjliga "nedtrappningstid" som ofta är en ursäkt för att fortsätta snusa.
Sluta. Utan Onico, som ofta är en ursäkt för att fortsätta snusa.
Sluta. Helst utan nikotinhjälpmedel, som ofta är en ursäkt för att fortsätta snusa. Jag erkänner, jag använde 1,5 förpackning när jag slutade. (Men sen var det stopp)