2016-01-06, 15:20
Medlem
KringExs avatar
Jag ska sluta snusa den 1:a augusti. Börjar redan nu att förbereda mig mentalt
Citera
2016-01-06, 18:14
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag ska sluta snusa den 1:a augusti. Börjar redan nu att förbereda mig mentalt

Varför så långt fram i tiden? Har du ändå bestämt dig för att sluta är det väl bättre att bli av med det så tidigt som möjligt? Typ 1:a februari eller mars.
Citera
2016-01-07, 00:02
Medlem
Behöver lite tips, går 3an i gymnasiet och snusat snart 3 år. Har tyvärr börjat snusa alldeles för mycket och för starkt och det har jag inte råd med. Vad är era bästa tips på sluta och undvika att bli för frestad när polarna erbjuder en jävel?
Citera
2016-01-07, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmomie
Behöver lite tips, går 3an i gymnasiet och snusat snart 3 år. Har tyvärr börjat snusa alldeles för mycket och för starkt och det har jag inte råd med. Vad är era bästa tips på sluta och undvika att bli för frestad när polarna erbjuder en jävel?

Svårt med råd till nån man inte känner alls, ingen aning om din motivationsnivå etc. Testa att läsa lite på Sluta Röka-linjens sida: http://sluta-roka-linjen.org/sluta-snusa/

Eller ring dom vettja. aldrig gjort så vet inte om de säger kloka saker, men du förlorar inget på att pröva!
Citera
2016-01-07, 05:17
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
Ge mig styrka, är snusfri sen 30: onde dec. Var jävligt nära på att köpa en dosa när jag var och handlade innan idag. Vetefan om jag kommer klara det.

Gick inte så jävla bra här. Köpte en dosa igår ska försöka igen när denna är slut
Citera
2016-01-07, 05:19
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:

Lyckades hålla uppe ett halvår genom att jag lovade att ge min bror 10k om jag failade.

Sätt upp ett mål och bestäm en belöning ifall du lyckas, typ en vecka i utlandet eller något. Om man nu inte vill ge bort pengar vid fail.
Citera
2016-01-07, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Varför så långt fram i tiden? Har du ändå bestämt dig för att sluta är det väl bättre att bli av med det så tidigt som möjligt? Typ 1:a februari eller mars.

Enligt vissa så ska det vara lättare att sluta om man sätter sitt "slutdatum" långt fram i tiden.
Citera
2016-01-07, 11:25
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Läs Alen Carrs "Äntligen rökfri", (kostar typ 50 spänn på nätet och ger dig ett tänk som gör att du tappar suget för att snusa) och inse att det är synd om dem som fortfarande är nikotinslavar, och att du är en vinnare som slipper gå runt med ständig abstinens och klappa på bakfickan (eller var du nu brukar ha din dosa).
Som snusare har du mycket mer abstinens, och ständigt sug, än vad du har när du lägger av. Låter kanske knäppt men det är sant. När jag snusade var jag helt fixerad och tänkte jämnt på nästa prilla, trots att jag redan hade minst en inne!
Citera
2016-01-07, 11:27
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Kan jag, kan du. /Snusfri sedan två år
Grattis till dina två år som självbestämmande 🎉
Citera
2016-01-07, 12:21
Medlem
slemwalkers avatar
Snart varit utan snus i ett halvår. Så jävla gött.

Jag gjorde så som många andra här inte rekommenderar, jag använde plåster. Men jag hade ett mål. Klart man förlänger beroendet i fråga, men det är det värt om man slipper de värsta ursättningssymptomen. Dessa symptom kanske bara är humbug och hjärnspöken, men jag valde att slippa dem med hjälp av plåster. Två paket med de starkaste plåsterna inhandlades. Av tidigare försök vet jag att ett helt plåster gav mig helt sjuka mardrömmar, så jag började med ett halvt istället.
Ett halvt plåster i en vecka.
En tredjedels plåster i en vecka
En fjärdedelsplåser i en vecka.
En femtedels eller en sjättedelsplåster tills paketen var slut. Nu blev det lite svårt att både dela dem vettigt och få dem att fästa utan extra tejp. Nu var dessutom plåstrerna så pass små att man inte märkte av att de satt fast. Jag bytte inte ens varje dag.

Helt plötsligt var jag fri. Fri som en fågel, med minsta ansträngning. Har även ändrat tankesätt angående nikotinet/snuset. Det är äckligt, det är inte gott, det är pest och kolera kombinerat att syssla med snuseriet. Det hjälper ifall man skulle bli sugen.

Den så kallade saknaden är situationsanpassad dessutom, man är som värsta pavlovs hundar.
Ett ganska så najs exempel är att efter att inte spelat tvspel på säkert två år, så köpte jag mig en ps4. När jag spelade nya spel som jag aldrig spelat förr var det lugnt, men när jag väl började spela uppföljare till spel jag spelat på ps3 så satte suget in på snus. Sjukt skumt. Men det är bara att intala sig själv att det inte är gott eller värt det. Sen kan man spela vidare samma spel utan att känna sug. Samma känsla infann sig igen vid nästa spel som var en uppföljare. Hjärnan är bra dum.

Jag är nöjd
Citera
2016-01-07, 13:32
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Grattis till dina två år som självbestämmande 🎉
Tack!
Citera
2016-01-07, 14:38
Medlem
Fick ett infall i måndags att ta tag i slutandet av snus. Har ägnat hela dagen idag på jobbet att fulsurfa om sluta snusa med tips råd etc. Jag köper snus på låda av en som gör ett riktigt jysst snus till en rimlig peng (450kr för ~1,3kg) så den ekonomiska aspekten är irrelevant i mitt fall. Och dessutom fick jag en ny låda i tisdags så jag har tid att mentalt förbereda mig. Jag ser däremot att tandköttet kryper uppåt, och att mina tänder är gulnade. Har två pojkar (8 och 5) som frågat om jag tycker det är gott, på vilket jag av naturliga skäl måste svara nej. Lika naturligt kommer då deras följdfråga, "Varför håller du på med det då om det inte är gott?" Vad säger man... Mina primära anledningar att lägga av efter 20 års snusande är i fallande ordning:
1. Bättre munhygien och munhälsa.
2. Föredömet för barnen (svårt att i framtiden argumentera med en ung obstinat tonåring om varför snus är bajs om man själv snusar).
3. Tröttnar med jämna mellanrum på att vara slav. Att jag själv inte kan vara den som bestämmer.

Planen som den är nu är att rikta in mig på nästkommande högtid, påsken. Slänga allt vad snus heter på långfredagen och sedan låsa in mig. Kunna lägga mig under täcket eller bara spela playstation. Det blir en sk. cold turkey lösning där jag då har tre hela dagar att tackla den värsta vågen av abstinens. Förhoppningsvis kan jag i ett mentalt instabilt tillstånd dra mig igenom den efterföljande 4-dagarsveckan. Möjligen köper jag plåster för att stilla det mest akuta begäret om det skulle behövas. Inga nikotinfria snusar, inga tuggummi. Har hållit upp i ett år som bäst tidigare. Då köpte jag allt som apoteket erbjöd och helt fri från nikotin var jag nog bara i sex månader då. Som extra motivering tänkte jag bleka tänderna till någon normalvit nyans, och det ska man inte göra om man snusar, för det gör tydligen tänderna ännu mer känsliga och dessutom kostar det lite pengar, som man då slängt i sjön.

Ja, njuter av snusandet för fulla drag nu. Helt störd man är som redan känner ångest inför detta. Jag är inget annat än en jävla pundare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in