2013-01-03, 18:25
Medlem
kaptenen-krokens avatar
Pratade med en polar nyss om att sluta snusa. Han snackade om något som kallas för "ohmefentanyl" (stavning?) som tydligen skulle vara bra för nikotinabstinens. Är det någon som vet något mer om denna medicin? Säljs den receptfritt på apoteken i Sverige? Orkar inte med den djävulska huvudvärken som kommer när när man inte får sitt snus.
Senast redigerad av kaptenen-kroken 2013-01-03 kl. 18:29.
Citera
2013-01-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenen-kroken
Pratade med en polar nyss om att sluta snusa. Han snackade om något som kallas för "ohmefentanyl" (stavning?) som tydligen skulle vara bra för nikotinabstinens. Är det någon som vet något mer om denna medicin? Säljs den receptfritt på apoteken i Sverige? Orkar inte med den djävulska huvudvärken som kommer när när man inte får sitt snus.

Det var inte Champix eller Vareniklin som Champix annars kallas för? Jag själv har gått på Champix och min kamp har snarare varit som att glida på en räkmacka bort från abstinensen.

Rekomenderar det starkt för er som vill sluta, gå till er doktor och be om att få det utskrivet.

107 dagar idag.
Citera
2013-01-03, 19:09
Medlem
kaptenen-krokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det var inte Champix eller Vareniklin som Champix annars kallas för? Jag själv har gått på Champix och min kamp har snarare varit som att glida på en räkmacka bort från abstinensen.

Rekomenderar det starkt för er som vill sluta, gå till er doktor och be om att få det utskrivet.
Nja, han uttalade "åmefentanyl" så jag antar att det var något som skrivs "ohmefentanyl" eller liknande. Ska kolla upp det där med Champix!
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
107 dagar idag.
Grattis!
Citera
2013-01-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenen-kroken
Du får nog kolla med din kompis vad han sa, jag tror att det är rejäla grejer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohmefentanyl
Citera
2013-01-03, 22:39
Medlem
kaptenen-krokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik-VIII
Du får nog kolla med din kompis vad han sa, jag tror att det är rejäla grejer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohmefentanyl
Vadfalls!? Det där verkar ju inte bra, får ta ett allvarligt snack med min "polare"... Antar att han har trollat mig rejält... Men nog lär det funka mot den fysiska smärtan!
Citera
2013-01-04, 12:40
Medlem
Abu-Hassans avatar
Väldigt intressant tråd!

Jag har varit snusfri i 7-8 dagar nu och det känns fördjävligt. Min fråga är nu är det okej att röka vattenpipa varannan dag? Påverkar det mitt försök att försöka sluta snusa på något sätt? ( Jag vet att Tobaken i pipan innehåller nikotin).
Citera
2013-01-04, 12:46
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Väldigt intressant tråd!

Jag har varit snusfri i 7-8 dagar nu och det känns fördjävligt. Min fråga är nu är det okej att röka vattenpipa varannan dag? Påverkar det mitt försök att försöka sluta snusa på något sätt? ( Jag vet att Tobaken i pipan innehåller nikotin).

Är ju precis likadant som om du skulle snusa. Du får dig en mängd nikotin från båda tobaksvarorna.
Senast redigerad av NeonCross 2013-01-04 kl. 12:50.
Citera
2013-01-04, 12:49
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Väldigt intressant tråd!

Skönt för stunden men det kommer inte att hjälpa. Det enda resultatet är att du kommer att snusa förr eller senare igen, oavsett vad du inbillar dig. Jag talar av egna erfarenheter men du är fri att prova om du vill ;-)

Total avhållsamhet är det enda som gäller.
Citera
2013-01-04, 12:50
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Är ju precis likadant som om du skulle snusa. Du får dig en mängd nikotin från båda tobaksvatorna.

Jo men jag menar mer att röka en gång varannan dag. Visst får jag i mig nikotinet men jag försöker få bort behovet av att ha en snusjävel under läppen. Kanske borde jag lägga ner nikotin helt och hållet i några månader innan jag kan röka vattenpipa nån gång i veckan igen?
Citera
2013-01-04, 12:57
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Skönt för stunden men det kommer inte att hjälpa. Det enda resultatet är att du kommer att snusa förr eller senare igen, oavsett vad du inbillar dig. Jag talar av egna erfarenheter men du är fri att prova om du vill ;-)

Total avhållsamhet är det enda som gäller.

Tack för svaret, innerst inne vet jag att du har rätt. Men det känns så jobbigt nu. Jag kan tillägga att jag har snusat när jag bjuds senaste tio åren, de kunde gå månader mellan varje snus och ibland 5-6 per dag. Men för 8 månader sedan började jag köpa egen dosa och snusade ungefär 2 dosor i veckan fram tills för 8 dager sen.

Är det lättare för mig att sluta nu än om jag hade snusat i några år innan jag slutade?

MVH
Citera
2013-01-04, 15:05
Medlem
MiniCharlies avatar
Citat:
Jo men jag menar mer att röka en gång varannan dag. Visst får jag i mig nikotinet men jag försöker få bort behovet av att ha en snusjävel under läppen. Kanske borde jag lägga ner nikotin helt och hållet i några månader innan jag kan röka vattenpipa nån gång i veckan igen?

Om det inte är nikotinet du vill ifrån utan bara själva snusandet så är det ju bara och röka hur mycket du vill.
Citera
2013-01-04, 17:48
Medlem
Citat:
Tack för svaret, innerst inne vet jag att du har rätt. Men det känns så jobbigt nu. Jag kan tillägga att jag har snusat när jag bjuds senaste tio åren, de kunde gå månader mellan varje snus och ibland 5-6 per dag. Men för 8 månader sedan började jag köpa egen dosa och snusade ungefär 2 dosor i veckan fram tills för 8 dager sen.

Är det lättare för mig att sluta nu än om jag hade snusat i några år innan jag slutade?

MVH

Det är absolut lättare för dig att sluta nu än om ett år. Ju längre du väntar destu värre blir ditt slutgiltiga stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in