Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-20, 18:49
  #6769
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarmeloAnthony
Förlåt om jag är en dålig förebild för er ny-stoppare. Tillägnar min fråga till de mer rutinerade stopparna
Jag tänker att du bör låta bli att dricka ett litet tag, för nu har din hjärna redan lärt sig "när jag är full får jag slarva och snusa lite" och det är viktigt att du bryter det DIREKT. Men det ska du klara Stoppa inte in en prilla till, det finns inget som heter "en liten jävel" när man varit beroende Lycka till, och försök att inte skylla på tentor och skit. Ta ansvar, och gör dig själv stolt!
Citera
2014-09-22, 18:39
  #6770
Medlem
Hej!

Riktigt länge sedan jag var inloggad här. Vet inte hur många gånger jag plöjt igenom den här tråden för att finna lite motivation. Började min snuskarriär i 17-årsåldern och höll på i 4-5 år. Hade därefter ett uppehåll på säkert 4 år innan jag trillade dit igen. Nu har jag snusat till och från de senaste 2 åren men nu får det vara nog. Har ett känsligt tandkött och det har tagit ordentligt med stryk. Mitt tandkött har varit inflammerat och svullet den senaste tiden trots att jag sköter min tandhygien. Två av mina tandhalsar är dessutom ordentligt blottade, vi snackar 4-5 mm. Är rädd för tandlossning om jag fortsätter.

Nikotinet tycks vidare ha en skrämmande effekt på mig, jag blir slö som fan och min aptit försvinner. Är i grund och botten en hälsosam människa som tränar mycket så snuset förpestar verkligen min vardag. Nu får det vara nog! Kastar dosan efter jag skickat detta meddelande.

Min största svaghet är morgonabstinensen. Jag kan gå och lägga mig för att sova och känna mig hur motiverad till att sluta som helst men när jag vaknar på morgonen betar jag mig som en zombie och styr raka vägen till närmaste butik. Hur tacklar ni morgonabstinensen?

Sen undrar jag om fler haft ett så pass illa tilltyglat tandkött? Försvinner inflammationen? Är det vanligt med så pass blottade tandhalsar eller bör jag kontakta tandvården asap?

På återseende!
Citera
2014-09-23, 12:08
  #6771
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken^
Hur tacklar ni morgonabstinensen?

Jag slutade med en förpackning Niquitin. Att både tampas med nikotinabstinens och psykologisk sakna-prilla-under-läppen-abstinens var för mycket för mig. Man får alltid överväga snabbt resultat kontra bibehålla varaktigt beteende.

Så jag tog en Niquitintablett och hade den under läppen fram till lunch (tog ut den ibland för att dricka kaffe). Rent nikotinmässigt räckte detta, även om mitt psyke inte tyckte det. Men jag fick en buzz och lugnade mig direkt och fick styrka att stå emot övrig snusabstinens.

Som sagt man får göra en avvägning om man ska sluta cold turkey eller mha nikotinhjälpmedel.
Cold turkey=Nikotinfri snabbare, men större risk för att man får återfall enligt mig, för det är tuffare.
Nikotinhjälpmedel=Längre process, men ett beteende som är lättare att bibehålla, för det är skonsammare.

Don efter person.

Ang tandkött:
Exponerade tandhalsar har jag aldrig haft, däremot såg undersidan av min överläpp smått nekrotisk ut. Gul, grov, sargad, nasty. Om jag grävde med tungspetsen där smakade det alltid snus, även om det var längesen jag snusade. Blä.

Men min läpp har återhämtat sig helt sedan januari, då jag slutade efter 19 års snusning.
Citera
2014-09-27, 15:46
  #6772
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Slutade snusa för 20 minuter sen. Sluta röka på för 3 månader sen. Funderar även på att sluta dricka kaffe på morgonen och eftermiddagen.
Citera
2014-09-30, 21:24
  #6773
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Slutade snusa för 20 minuter sen. Sluta röka på för 3 månader sen. Funderar även på att sluta dricka kaffe på morgonen och eftermiddagen.
Slutade själv snusa för en vecka sedan, jag har inga större abstinensproblem om jag ska vara ärlig. Ja, kaffe är väl det ultimata ''frihetsmålet'' men jag tvivlar om jag har motivationen och orken att sluta med det också. (Då krävs det en rejäl ökning i sömn på bekostnad av annat)
Citera
2014-10-01, 09:46
  #6774
Medlem
paggans avatar
Snusfri i 18 dagar nu.

Har skrivit i denna tråd tidigare efter några misslyckade försök men nu ska det väl fan gå vägen.

Snusande 1½ dosa lös per dag innan och hade snusat i 18 år.
Hade nikotinplåster första dagen och sen inget. Första veckan hade jag ingen djupsömn alls utan låg och yrade och kallsvettades. Nu är sömnen bättre och på dagarna tänker jag itne så mycket på snus längre. De stunder när snusabstinensen gör sig påmind blir också kortare och mer lätthanterliga för varje dag.

Många säger att dag 30-60 är illa så jag försöker förbereda mig för det.

Ett tips till den som vill sluta är att ladada ner appen "Slutta". Den är norsk och peppar en varje dag med en massa fakta. Sen räknar den hur mycket pengar du sparar varje minut och också hur länge du varit snusfri. Riktigt bra är den.

Nu kör vi.
Citera
2014-10-02, 09:01
  #6775
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Snusfri i 18 dagar nu.

Har skrivit i denna tråd tidigare efter några misslyckade försök men nu ska det väl fan gå vägen.

Snusande 1½ dosa lös per dag innan och hade snusat i 18 år.
Hade nikotinplåster första dagen och sen inget. Första veckan hade jag ingen djupsömn alls utan låg och yrade och kallsvettades. Nu är sömnen bättre och på dagarna tänker jag itne så mycket på snus längre. De stunder när snusabstinensen gör sig påmind blir också kortare och mer lätthanterliga för varje dag.

Många säger att dag 30-60 är illa så jag försöker förbereda mig för det.

Ett tips till den som vill sluta är att ladada ner appen "Slutta". Den är norsk och peppar en varje dag med en massa fakta. Sen räknar den hur mycket pengar du sparar varje minut och också hur länge du varit snusfri. Riktigt bra är den.

Nu kör vi.
Jag hade också stor nytta av "Slutta", riktigt peppig och bra. Tog bort den när jag kände mig färdig med slutandet. Dag 30-60 var mina mardrömsdagar, (man undrar varför?) men sen vände det. Sömnproblem var hela tiden mitt värsta abstinenssymptom, men det är också borta.
Har efter 25 år med nikotindjävulen, och prillor inne både på natten och när jag åt, varit fri i fyra och en halv månad. Mlna hjälpmedel var Slutta, detta forumet, och Allen Carrs bok, nu behövs inga hjälpmedel utan livet har gått vidare
P.s Jag körde Cold Turkey, det funkade bäst för mig efter flera misslyckade försök D.s
Lycka till alla!
Citera
2014-10-02, 13:41
  #6776
Medlem
Slints avatar
Snusfri i en vecka. Har snusat x antal år, och mot slutet blev det extremt mycket. Märkte att tandköttet börjat dra sig tillbaka och blottat tandhalsen på en tand, då la jag ner snusandet direkt. Inte varit några problem alls. Visst , man har känt lite sug, men då är fan sockerberoende mycket värre ..
Citera
2014-10-02, 22:47
  #6777
Medlem
julernsts avatar
Har nu varit snusfri i över tre månader och det var fan det bästa beslutet jag tagit på väldigt, väldigt länge. Några fördelar som jag är lite extra glad över:
  • Kuken är tillbaka: Har länge haft problem när man ska rulla på en kondom, ballen slaknar nämligen och skammen sköljer över en.. Numera är det betydligt trevligare att knulla säkert
  • Man tar ingen skit Snuskoman som man har befunnit sig i dom senaste åtta åren var ganska behaglig på så sätt att det var svårt att reta upp mig, och jag tyckte att det var så jobbigt att bråka att jag ofta hellre fann mig i att bli trampad på. Nu för tiden reagerar jag mycket starkare på oförrätter, och har fått en helt annan självrespekt.
  • Ork! När jag snusade var jag helt enkelt en latare jävel; tränade mindre, städade knappt, sköt upp saker. Det känns lite som att jag har legat och snoozat i åtta år och till slut kom det nån och hällde en hink isvatten över mig.

Mitt tips är att sluta snusa på sommaren av den enkla anledningen att det kommer att suga hårdare att vara grinig av abstinens på vintern och därför är det större risk för återfall då... enligt min teori
Citera
2014-10-05, 04:22
  #6778
Medlem
Landales avatar
För snart 2.5 år sedan tog jag mitt kanske livs bästa beslut. Egentligen var det inget beslut, för mig fanns inga alternativ. Jag mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag hade fått ätstörningar och snusade nästan 2 dosor lös per dag och blev tillslut tvungen att göra något åt det. De första månaderna var ett rent helvete, abstinensen var outhärdlig och jag blev djupt deprimerad. Jag insåg lyckligtvis på ett tidigt stadium att nikotin aldrig skulle kunna hjälpa mig att må bättre. Visst fanns det tankar på att "laga hemma" men dessa funderingar var mest en tröst för att orka gå vidare i min kamp.

Efter 3 månader fick jag plötsligt problem med magen och blev tvungen att genomgå en gastroskopisk undersökning (...ingen rolig upplevelse...) och fick då veta att magmunnen inte stängdes som den skulle. Läkaren trodde inte det hade med snusstoppet att göra men jag var övertygad om det. Jag gick med sura uppstötningar i över 1 år innan magen sakta normaliserades. Nu har jag inga besvär alls! Efter 6 månader kom vändpunkten. Jag mådde lite bättre och började få kontroll över min snusfixering vilket kändes underbart. Jag läste mindfulness vilket var till hjälp för mig. Efter 14 månader kunde jag plötsligt hantera min abstinens utan minsta problem. Jag hade vunnit striden mot mitt söndertriggade belöningssystem! Visst, ibland "sticker" det lite under läppen men jag har total kontroll. Det känns otroligt skönt att slippa snuset!!!

Det är mycket som förändrats sedan jag slutade. Innan hade jag svåra seborroiska eksem i hårbotten och i ansiktet och fick använda korizonsalvor hela tiden, ändå blev det inte bättre. Jag hade redan innan snusstoppet upptäckt sambandet mellan snuskonsumtion och graden av fjällning. Det var därför spännande att se hur mycket bättre jag kunde bli. Jag märkte skillnad nästan direkt. Redan efter en vecka var huden mjukare och klådan mildare, efter ett halvår var ca 90% av eksemen borta. Nu har jag knappt Inga besvär alls och det känns verkligen, VERKLIGEN underbart!!! Jag mår också bättre psykiskt än innan, framför allt är jag inte lika stressad. Har även fått en bättre nattsömn. Sedan har jag sparat in en hel del pengar också, ca 35 000 kr!

Jag körde en "cold turkey" och bestämde mig direkt för att inte använda några substitut. Att sluta snusa handlar om bryta mönster och lära sig leva på ett nytt sätt. Onico, ingefära, plåster, champix osv kan säkert vara till hjälp för vissa under en kort tid i början, problemet är att många blir beroende av dessa vilket drar ut på lidandet rejält och gör fixeringen än större. Jag har följt många som använt "hjälpmedel" av alla tänkbara slag de senaste åren och det är väldigt tydligt att dom oftare misslyckas än oss som vågar sätta tilltron till oss själva. Mitt råd till er alla: Ta fighten direkt!



Betala för abstinens och illalukt? NEJ TACK!!!

.
Citera
2014-10-05, 13:21
  #6779
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landale
För snart 2.5 år sedan tog jag mitt kanske livs bästa beslut. Egentligen var det inget beslut, för mig fanns inga alternativ. Jag mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag hade fått ätstörningar och snusade nästan 2 dosor lös per dag och blev tillslut tvungen att göra något åt det. De första månaderna var ett rent helvete, abstinensen var outhärdlig och jag blev djupt deprimerad. Jag insåg lyckligtvis på ett tidigt stadium att nikotin aldrig skulle kunna hjälpa mig att må bättre. Visst fanns det tankar på att "laga hemma" men dessa funderingar var mest en tröst för att orka gå vidare i min kamp.

Efter 3 månader fick jag plötsligt problem med magen och blev tvungen att genomgå en gastroskopisk undersökning (...ingen rolig upplevelse...) och fick då veta att magmunnen inte stängdes som den skulle. Läkaren trodde inte det hade med snusstoppet att göra men jag var övertygad om det. Jag gick med sura uppstötningar i över 1 år innan magen sakta normaliserades. Nu har jag inga besvär alls! Efter 6 månader kom vändpunkten. Jag mådde lite bättre och började få kontroll över min snusfixering vilket kändes underbart. Jag läste mindfulness vilket var till hjälp för mig. Efter 14 månader kunde jag plötsligt hantera min abstinens utan minsta problem. Jag hade vunnit striden mot mitt söndertriggade belöningssystem! Visst, ibland "sticker" det lite under läppen men jag har total kontroll. Det känns otroligt skönt att slippa snuset!!!

Det är mycket som förändrats sedan jag slutade. Innan hade jag svåra seborroiska eksem i hårbotten och i ansiktet och fick använda korizonsalvor hela tiden, ändå blev det inte bättre. Jag hade redan innan snusstoppet upptäckt sambandet mellan snuskonsumtion och graden av fjällning. Det var därför spännande att se hur mycket bättre jag kunde bli. Jag märkte skillnad nästan direkt. Redan efter en vecka var huden mjukare och klådan mildare, efter ett halvår var ca 90% av eksemen borta. Nu har jag knappt Inga besvär alls och det känns verkligen, VERKLIGEN underbart!!! Jag mår också bättre psykiskt än innan, framför allt är jag inte lika stressad. Har även fått en bättre nattsömn. Sedan har jag sparat in en hel del pengar också, ca 35 000 kr!

Jag körde en "cold turkey" och bestämde mig direkt för att inte använda några substitut. Att sluta snusa handlar om bryta mönster och lära sig leva på ett nytt sätt. Onico, ingefära, plåster, champix osv kan säkert vara till hjälp för vissa under en kort tid i början, problemet är att många blir beroende av dessa vilket drar ut på lidandet rejält och gör fixeringen än större. Jag har följt många som använt "hjälpmedel" av alla tänkbara slag de senaste åren och det är väldigt tydligt att dom oftare misslyckas än oss som vågar sätta tilltron till oss själva. Mitt råd till er alla: Ta fighten direkt!



Betala för abstinens och illalukt? NEJ TACK!!!

.

En sån solskenshistoria, Love it! egentligen borde vi inte bli förvånade av hur mycket bättre man blir utan att mata in gift under läppen, rakt på slemhinnan), 20 (!) gånger om dagen, men man hamnar i ett stadie där man tror att man gillar det och tror på att det inte förstör kroppen.
Citera
2014-10-05, 22:03
  #6780
Medlem
pellenicklass avatar
Blev tyvärr återfall för mig i helgen i samband med några bärs.. Aja det blir att starta om från ruta ett helt enkelt. Jag tänker inte ge upp och tycka synd om mig själv utan jag ska fan klara detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback