2012-12-27, 11:37
Medlem
Colorblinds avatar
Nu jävlar tänkte jag att det är dags för mig att sluta snusa. Har en 3-4 dosor kvar i kylen och tänkte väl snusa upp det sista, men sen är det slut.

Det värsta är dock att jag nu skriver uppsats och undrar om många upplever det som handikappande att försöka ta sig för uppgifter som kräver koncentration under abstinenstiden? Slutade en vecka för nåt år sedan men föll tillbaka, då minns jag att jag var skapligt lättirriterad. Men inte mycket jobbigt annars.

Sen är det väl många som börjar äta som fan när de slutar? Det skulle vara jävligt illa för mig då jag går på stenhård diet och tränar massor. Träningen kanske däremot får en boost

Låter nästan som jag rabblar upp ursäkter för att inte sluta snusa, men jag ska göra det. Får se det lite som en del av mitt nya hälsosamma liv. Beach 2013, vältränad och snusfri!
Citera
2013-01-01, 20:37
Medlem
Snusade (förhoppningsvis) min sista prilla igår natt efter att ha snusat i 10 år. Det är först nu på kvällssidan efter middagen suget har börjat sätta in. Känner mig oerhört rastlös och vill "gnissla" tänder. Anledningen till att jag slutar är för att jag vill se om jag klarar av det. Vill inte vara beroende av något.
Citera
2013-01-01, 21:21
Medlem
saftad_burks avatar
Mitt bästa tips är att ni ska håna er själva när ni blir sugna, kanske förnedra snuset lite. Kanske låter sjukt och det är möjligt att någon psykolog anser att man ska acceptera sig själv osv. Men det funkar. Själv blir jag aldrig sugen på snus när jag tar uppehåll, ändå märker jag av abstinenssymptom, som att vakna upp svettig mitt i natten, vara trött, rastlös osv. Om det är för er som för mig borde det hjälpa att skratta åt snuset, kanske kasta en lös eller en portion i toan och pissa på den (obs. inte testat själv) och kalla er själva för jävla veklingar om ni tar en snus.

Slutar själv om ett par dagar. Har snusat till och från i sju åtta år, mest lössnus, den senaste tiden hemmabakat. Har inte haft svårt för att sluta de senaste gångerna jag försökt. Känner som sagt av de fysiska sympotmen, men det är sällan jag känner behovet av en snus. Tidigare har jag alltid slutat under perioder med tanken att börja igen om några månader. Nu blir det nog längre. Får inte ut mycket av att snusa längre, visst att det är avslappnande, men det är inte värt det i längden. Sömnen blir lidande, märker jag. Och hungerskänslorna och smaken försvagas. Får se om det blir svårare att sluta när man inte har som mål att börja snusa igen efter typ två månader. Testar att pissa på snuset om det vill sig illa.
Citera
2013-01-02, 14:17
Medlem
Colorblinds avatar
Phew! Har inte snusat sedan nyårsnatten och har egentligen inga större problem med det än sålänge. Dock är jag helt väck i huvudet. Snurrig och har grymt svårt att koncentrera mig. Lider inte direkt av det ännu, men är det normalt att man känner sig så? Tips på hur man blir av med det? Vill inte överäta osv men misstänker att det kan ha något med lågt blodsocker att göra?
Citera
2013-01-02, 15:27
Medlem
Jag fick ett tipps från en kompis att prova Arctic Root finns typ på hälsokost affärer, har varigt snus fri i över två veckor nu och Arctic Root det hjälpte verkligen med abstinensen och krypandet i kroppen.. tar typ udden av.
Citera
2013-01-02, 21:27
Medlem
Scaevolas avatar
Riven pepparrot under läppen! Jävlar vad det bränner, men skam den som ger sig!
Citera
2013-01-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorblind
Phew! Har inte snusat sedan nyårsnatten och har egentligen inga större problem med det än sålänge. Dock är jag helt väck i huvudet. Snurrig och har grymt svårt att koncentrera mig. Lider inte direkt av det ännu, men är det normalt att man känner sig så? Tips på hur man blir av med det? Vill inte överäta osv men misstänker att det kan ha något med lågt blodsocker att göra?
Ja, jag känner något liknande. Jag har svårt att koncentrera mig då jag väldigt ofta svävar iväg och stirrar ofokuserat med blicken och det känns även som att jag tänker för mycket d.v.s. att jag gärna överanalyserar saker och ting samt att jag ibland inte kan tänka överhuvudtaget. Jag skulle säga att jag känner mig mer "nere" än irriterad - jag tänker tillbaka på minnen, blir sjukt nostalgisk, det blir svårt att hålla masken och ibland blir det svårt att andas för någon sekund.

Ibland kunde man ha något jobbigt hinder framför sig, då slängde man in en snus och tänkte "äh, det är bara att sätta igång" men nu känns det inte som att den typen av ork finns där.

Ibland känns det som om man borde börja snusa igen för att gå tillbaka till sitt "normala" jag och slippa allt det som kommer med en avvänjning av snus. Något som hjälpte mig de första veckorna var Onico - tro det eller ej men jag kände inte att det var något som fattades när jag snusade dem, det kändes som vanligt och för att vara ärlig så tror jag att det för mig mer sitter i att ha något under läppen än att få i mig nikotin.

Jag har varit utan nikotin i två veckor och det känns bra. Det finns inget skäl att vara beroende av något som andra kan vara utan.
Citera
2013-01-03, 08:16
Medlem
vassapennans avatar
hej allihopa

asså, jag har så otroligt svårt att sluta snusa och mitt beroende har totalt gått över styr. I dagsläget förbrukar jag runt 2-3 dosor om dagen vilket är helt åt helvete.

jag har försökt att sluta på egen hand men misslyckats varenda gång.

jag funderade på ifall det finns något behandlingshem nånstans i sverige för dom som vill sluta. Asså nått hem där man isolerar sig i typ 1-2 månader och där man kan få hjälp med sitt beroende.
Citera
2013-01-03, 10:28
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Varför sluta? Hälsan tar ingen skada. Aldrig sett någon med cancer i munnen.

Om snuset orsakar cancer tvistar de lärde och samma sak med hjärt-kärlproblematik.

Men för min del är jag övertygad om att att snuset påfrestar hjärtat och har gett mig ett förhöjt blodtryck mot vad jag annars skulle ha. Och högt blodtryck skojar man inte bort om man vill leva länge. Det räcker som skäl att sluta snusa för mig.
Citera
2013-01-03, 12:40
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
hej allihopa

asså, jag har så otroligt svårt att sluta snusa och mitt beroende har totalt gått över styr. I dagsläget förbrukar jag runt 2-3 dosor om dagen vilket är helt åt helvete.

jag har försökt att sluta på egen hand men misslyckats varenda gång.

jag funderade på ifall det finns något behandlingshem nånstans i sverige för dom som vill sluta. Asså nått hem där man isolerar sig i typ 1-2 månader och där man kan få hjälp med sitt beroende.

Jag tror inte den samhällsekonomiska nyttan motiverar behandlingshem för snusmissbrukare då de inte utgör en belastning för samhället. Däremot förstår jag ditt resonemang.

Kan du inte börja med att trappa ner till 1 dosa, fortfarande en väldigt hög konsumtion men mer hanterbart utgångsläge.

Hur lyckas du göra av med tre dosor? Har du parkinson och dräller bort 90% av snuset? 3 dosor är ju, om vi snackar portion, runt 60 prillor om dagen
Citera
2013-01-03, 13:10
Medlem
MiniCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Jag tror inte den samhällsekonomiska nyttan motiverar behandlingshem för snusmissbrukare då de inte utgör en belastning för samhället. Däremot förstår jag ditt resonemang.

Kan du inte börja med att trappa ner till 1 dosa, fortfarande en väldigt hög konsumtion men mer hanterbart utgångsläge.

Hur lyckas du göra av med tre dosor? Har du parkinson och dräller bort 90% av snuset? 3 dosor är ju, om vi snackar portion, runt 60 prillor om dagen

Detta skulle jag också vilja ha svar på
Jag kunde sitta på samma dosa i 2-3 dagar liksom..
Citera
2013-01-03, 16:08
Medlem
DoomSowers avatar
3 dosor lät ju jävligt mycket faktiskt. I och för sig så vet jag att min kusin gör sig av med 2 dosor per dag. Han tar 3-4 prillor per gång...

Själv så lyckades jag sluta snusa några månader men föll tyvärr tillbaka i beroendet efter en kväll med alkohol och bastu. "En snus skadar väl inte?". Nu sitter jag här med en stor prilla under läppen igen, fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in