2010-05-06, 09:24
Medlem
Jag har slutat i en vecka nu.

Jag vet inte riktig om jag har abstinens. Men jag saknar snus. Jag har svårt att koncentrera mig på jobbet.

Det största problemet för mig är att jag tyckte att mitt jobb var ganska tråkigt innan jag snusade. Jag kände mig hungrig heller tiden och hade svårt att inte gå upp i vikt.

Jag kom ihåg att jag tyckte att livet var bättre med snus och att det kändes som om jag hade alltid varit beroende på snus, fast jag visste inte det bara!

Kan någon peppa mig lite?
Citera
2010-05-06, 12:58
Medlem
Hur länge brukar det ta för er erfarna snusare att få en nikotin-kick igen när ni varit borta från snuset igen? Jag försöker sluta och lyckades vara utan i sex dagar (vilket är riktigt jävla rekord för mig), men föll tillbaka alldeles nu, och hade räknat med en liten kick men känner ingenting. Vilken bull... Gjorde att min misslyckade avhållsamhet känns ännu mer misslyckad. Lite tragiskt om man aldrig kommer få kicken man fick då man just börjat [/whine]
Citera
2010-05-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel87
Hur länge brukar det ta för er erfarna snusare att få en nikotin-kick igen när ni varit borta från snuset igen? Jag försöker sluta och lyckades vara utan i sex dagar (vilket är riktigt jävla rekord för mig), men föll tillbaka alldeles nu, och hade räknat med en liten kick men känner ingenting. Vilken bull... Gjorde att min misslyckade avhållsamhet känns ännu mer misslyckad. Lite tragiskt om man aldrig kommer få kicken man fick då man just börjat [/whine]

Det ger mig hopp i alla fall -då tror jag att en vecka är för lite tid att återhämta sig från nikotinbruk.
Citera
2010-05-06, 18:10
Medlem
Slutade efter 15 års snusande. Jag fick en tarmsjukdom och insåg att det var dags att lägga av. Har varit fri i 2 år nu. Jag hade inga stora problem att sluta. Slutade mitt i en dosa portion. Lät den ligga framme så jag kunde se den hela tiden. Det är när man inte har något nikotin hemma som man lätt får hjärnsläpp. Det tog däremot nästan ett år att få ur skiten ur systemet så att säga. Beroendet förändrar din hjärna och det är lång process att återställa den. Vad känner jag nu? Energi, lust på livet, slut på apatin. När man håller på med snuset inser man inte vilken drog det verkligen är. Visst, man kan leva med den, men man är ju i pricip ständigt påverkad av nikotin och snuset har alltid kontroll över ens tankar. Just det var den största befrielsen - att inte vara nikotinets tankeslav.
Citera
2010-05-06, 20:31
Medlem
UpMagiCs avatar
Nu har jag börjat snusat igen efter att ha slutat rökt.. jag befinner mig i en ond cirkel där varje gång jag slutar med snus eller cigaretter så börjar jag med det andra igen.

När jag slutar så går jag igenom det vanliga men efter det så börjar vad jag tycker är 4 ggr så plågsammare, depression. Jag vet inte hur många som går igenom det här men för mig händer det varje gång, det är nästan som ett andra stadie av tillbakadragandet. Tappar lusten o gå ut, vill inte prata med någon, vill inte svara telefon, sover sent, vaknar tidigt osv.

Tips på vad som kan göras?
Senast redigerad av UpMagiC 2010-05-06 kl. 20:36.
Citera
2010-05-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpMagiC
Nu har jag börjat snusat igen efter att ha slutat rökt.. jag befinner mig i en ond cirkel där varje gång jag slutar med snus eller cigaretter så börjar jag med det andra igen.

När jag slutar så går jag igenom det vanliga men efter det så börjar vad jag tycker är 4 ggr så plågsammare, depression. Jag vet inte hur många som går igenom det här men för mig händer det varje gång, det är nästan som ett andra stadie av tillbakadragandet. Tappar lusten o gå ut, vill inte prata med någon, vill inte svara telefon, sover sent, vaknar tidigt osv.

Tips på vad som kan göras?

Det är inte beroendet i sig som gör att du inte kan sluta. Problemet är din livsstil, dina vanor, stress mm. Nånstans behöver du göra en förändring. Gå upp en halvtimme tidigare och gå en halvtimmes promenad varje morgon innan jobbet eller skolan. Skaffa en hobby som du kan syssla med en stund varje dag. Titta inte på tv, minimera stillasittande tid framför datorn. Håll dig fysiskt aktiv och laga din egen mat och lägg ner tid på dina inköp så du köper sund mat. Sätt dig ner och fundera på vilka förändringar som kan förbättra just ditt liv. Försök inte genomdriva alla förändringar på en gång. Dina matvanor är viktiga att har ordning på till att börja med. Börja med det och kanske en promenad på morgonen, lite mindre tid vid datorn. Du måste ha goda vanor som fångar upp dig när du tar bort nikonet. Håll på ett tag tills du känner att du klarar av att upprätthålla några goda vanor. Då kan du bygga på och helt plötsligt känner du att det är dags, nu fixar jag att lägga av. Lägg då av med en gång, försök inte med nertrappning. Abstinensen kommer inte alls vara så obehaglig som du tror om du har god beredskap i form av en sund livstil.
Citera
2010-05-07, 11:00
Medlem
WikiLeaks,
Du säger bra saker. Men idag känns det som allting skulle bara vara mycket lättare med en hjärnpåverkande blöja i munnen.
Citera
2010-05-09, 16:21
Medlem
xroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Jag har slutat i en vecka nu.

Jag vet inte riktig om jag har abstinens. Men jag saknar snus. Jag har svårt att koncentrera mig på jobbet.

Det största problemet för mig är att jag tyckte att mitt jobb var ganska tråkigt innan jag snusade. Jag kände mig hungrig heller tiden och hade svårt att inte gå upp i vikt.

Jag kom ihåg att jag tyckte att livet var bättre med snus och att det kändes som om jag hade alltid varit beroende på snus, fast jag visste inte det bara!

Kan någon peppa mig lite?

Det går i perioder, du kommer fortfarande må skit ibland när du ser/ känner lukten av snus. Men det går över, BIT IHOP!!!
Citera
2010-05-09, 17:04
Medlem
ninjatorrents avatar
Nu jävlar är dagen här... men det fungerar verkligen inte längre jag måste sluta har 1 prilla kvar i dosan och den skall avnjutas men sen är det slut, inga jävla nikotinplåster här inte jag ska bara sluta. Vägen kommer bli lång men det ska gå.
Citera
2010-05-09, 23:20
Medlem
General i götets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
Nu jävlar är dagen här... men det fungerar verkligen inte längre jag måste sluta har 1 prilla kvar i dosan och den skall avnjutas men sen är det slut, inga jävla nikotinplåster här inte jag ska bara sluta. Vägen kommer bli lång men det ska gå.

Jag önskar dig all lycka! Återkom gärna med resultat om en vecka eller två!
Citera
2010-05-10, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrox
Det går i perioder, du kommer fortfarande må skit ibland när du ser/ känner lukten av snus. Men det går över, BIT IHOP!!!
Tack - det är sant - i alla fall första delen. Det enda som jag inte klara av nu är att koncentrera mig - om jag kan bara bita ihop och göra det så lyckas jag.
Citera
2010-05-12, 12:03
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WikiLeaks
Det är inte beroendet i sig som gör att du inte kan sluta. Problemet är din livsstil, dina vanor, stress mm. Nånstans behöver du göra en förändring. Gå upp en halvtimme tidigare och gå en halvtimmes promenad varje morgon innan jobbet eller skolan. Skaffa en hobby som du kan syssla med en stund varje dag. Titta inte på tv, minimera stillasittande tid framför datorn. Håll dig fysiskt aktiv och laga din egen mat och lägg ner tid på dina inköp så du köper sund mat. Sätt dig ner och fundera på vilka förändringar som kan förbättra just ditt liv. Försök inte genomdriva alla förändringar på en gång. Dina matvanor är viktiga att har ordning på till att börja med. Börja med det och kanske en promenad på morgonen, lite mindre tid vid datorn. Du måste ha goda vanor som fångar upp dig när du tar bort nikonet. Håll på ett tag tills du känner att du klarar av att upprätthålla några goda vanor. Då kan du bygga på och helt plötsligt känner du att det är dags, nu fixar jag att lägga av. Lägg då av med en gång, försök inte med nertrappning. Abstinensen kommer inte alls vara så obehaglig som du tror om du har god beredskap i form av en sund livstil.

Detta är fundamentalt anser jag med.
Att sluta snusa handlar om så mycket mer än att bara bli av just den där lilla påsen med nikotin i. Det handlar om en förändring av sin livsstil, i alla fall för mig. Mitt snusande har varit väldigt kopplat till stillasittande framför datorn, förtryckande av matlusten(istället för att äta frukost, ta en snus!), en slags tröst(känns det jobbigt, ta en snus!) osv.

Detta har lett till att jag inte gjort det jag skall göra beträffande mina studier, jag har förstört mina regelbundna matvanor, träna har inte känts motiverat(varför gå ut och springa när man kan ta en snus och "må bra"?)

I och med att jag numera är snusfri(19 dagar) så har jag fått tillbaka regelbundna matvanor, jag har börjat löpträna, fokusera mer på studier, och mår jävligt mycket bättre.
Nu vet jag att alla inte kanske blir så negativ påverkade som jag men jag tror helt klart att de som snusar lägger sig till med en del andra ovanor också. En snus kommer sällan ensam

Efter nästan 3 veckor så kan jag konstatera att mitt humör går upp och ned, blir otroligt irriterad och arg för minsta lilla sak med jämna mellanrum, den fysiska abstinensen är nog borta helt och hållet istället är det den psykiska som är kvar(om jag tänker på snus så känner jag av det i huvudet och munnen, inte annars), men jag känner mig också väldigt motiverad att göra bra saker, mitt huvud känns väldigt klartänkt, jag kan ibland sitta och vara världens lyckligaste och skratta åt allt..det är dopamin nivåerna som inte riktigt fungerar som de ska än.

Jag räknar med att det kommer dröja runt 3 månader innan jag kan känna mig 90% återställd, ca 1 år för att jag skall vara helt och hållet återställd, samt en livstid som nikotinist där jag vet att om jag tar en enda snus så kan jag hamna tillbaka här. Det är väl det svåraste egentligen, att man tror att man kan ta bara EN snus eller cigg och sen räcker det, riktigt så blir det ju aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in