Oj, hittade denna tråden av en tillfällighet, men det är nog dags att jag postar.
För nästan exakt på minuten för två veckor sedan så satt jag i soffan här och la in en snus. Medan jag gjorde det så började jag fundera på fördelarna och nackdelarna med att snusa. Den enda fördelen jag kom fram till var att det är förbannat gott, resten kom på minuskontot.
"Nej, va fan, jag vill inte snusa längre", tänkte jag, la ut snusen, slängde dom dosor jag hade i kylen och sen dess är jag snusfri! Visst, abstinensen finns där ibland, men då tänkter jag bara på det jag vinner på att inte snusa, tar ett äpple och sen är det lugnt. Jag tränar sex dagar i veckan och märker skillnad redan nu på min puls, jag orkar mer och längre innan jag kommer upp i maxpuls.
Jag har snusat i 16 år och i slutet var jag uppe i 1,5 dosor general lös om dagen, ibland 2 st, så man kan nog säga att jag var en äkta snusare.
Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag tror att det nog är jävligt svårt att sluta snusa om man inte verkligen vill det. Och att vilja det kan man inte pressa fram, det måste komma av sig själv. Men gör som jag, sätt er ner, ta en funderare på varför ni snusar, gör en lista på fördelar och nackdelar med snus och håll räkningen på hur mycket ni sparar när ni slutat. Det funkar för mig och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin kommer snusa igen. Det kan låta jävligt enkelt, men det var i ärlighetens namn ganska enkelt, för jag ville verkligen sluta och hade bestämt mig. Det är det enda sättet att lyckas tror jag, att verkligen vilja.