2008-09-20, 13:35
Medlem
mollydotts avatar
Snusare är feta och lata:

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2324201
Citera
2008-09-20, 18:12
Medlem
Jag snusade i ca 3 år, hade inte en tanke på att sluta. Men när jag kom hem från jobbet en dag kände jag verkligen inte för att gå till affären och köpa nytt så jag slutade bara därför. De va ett helvete. Men eftersom jag klarat en dag kunde jag lika gärna fortsätta vara utan. Höll upp i över ett år och var väldigt stolt.
Sen, en hemsk kväll när man tagit sej en öl för mycket och var in på macken så köpte jag en dosa. Sen dess har jag snusat på precis som vanligt som om det snusfria året aldrig inträffat. Ångrar mej som fan

Försökte sluta igen på samma sätt som förut, men jag fick spader efter någon timme.
Just i detta nu har jag slut på snus och jag orkar inte pallra iväg till affären..Hmm
Citera
2008-09-20, 23:25
Medlem
Jag är ett riktigt psyko utan snus. Värst är det precis när jag har vaknat. Mitt psyke är ur balans just nu och jag undrar om jag verkligen bör sluta.. Jag har varit utan snus högst ett par dagar innan, men jag har aldrig känt denna ångest och skit förut. Hur länge brukar abstinensen ungefärligt sitta i? Jag har snusat i 5-6 år.
Citera
2008-09-21, 09:21
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsbetting
Jag är ett riktigt psyko utan snus. Värst är det precis när jag har vaknat. Mitt psyke är ur balans just nu och jag undrar om jag verkligen bör sluta.. Jag har varit utan snus högst ett par dagar innan, men jag har aldrig känt denna ångest och skit förut. Hur länge brukar abstinensen ungefärligt sitta i? Jag har snusat i 5-6 år.
Det är ytterst individuellt vilka problem man får när man lägger av. För mig tog det ett par månader innan jag var helt fri från besvär medans en del inte har några som helst problem. Tänk så här, jag vet att jag kommer att gå igenom ett helvete under en period men för varje eländesstund som plågar mig så kommer jag närmare ett snusfritt liv.

Var stark, ge inte upp!
Citera
2008-09-21, 10:05
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsbetting
Jag har kommit fram till att nikotin är receptfritt psykofarmaka, lägger sig som ett täcke över känslorna.
Det blir mycket skit att ta itu med ifall man inte mår bra ifrån början.
Ta all hjälp du kan få av vänner och läkare.
Zyban heter en medicin många provat som ska funka bra.
Abstinensen sitter i max två veckor men sakna kan man göra resten av sitt liv om man tillåter sig det.
Citera
2008-09-21, 23:18
Medlem
Pelle_Ps avatar
Jag är/var en storsnusare av general lös.. Efter att dom sänkte innehållet till 45g dosa konsumerade jag 1,5 dosa/dag. Har under en månad trappat ner..

de två första veckorna körde jag på general portion
följde sedan upp med 2 veckor av general white portion..
är sedan en vecka tillbaka inne på general port mini..

De två svåraste hindren sofar har varit från lös till portion. och att gå från att ta två portionsnusar till bara en åt gången.. men jag känner mej ganska bekväm just nu. Jag kan inte påstå att jag har några abstinenssymptom som när man varit utan snus några timmar.. Suget efter en rejäl lössnus som trycker mot läppen kommer ju i mellanåt då min omgivning snusar friskt, men dom tankarna varar sällan längre än 2-3 min..

För att lyckas med den här nertrappningen så har jag lagt av med kröken helt. nykter sen två månader tillbaka från att tidigare konsumerat alkohol i stora mängder minst 3ggr i veckan. Det jag har lärt mej från andra som försökt sluta snusa elle röka är att det är stört omöjligt att stå imot begäret när man krökar..

Jag har 4 dosor kvar från min sista ministock.. vad är nästa steg? Nikotintuggumi? finns det nikkotuggumin som är svagare än en portion mini?
eller ska jag helt sonika sluta helt nu? =/ det känns faktiskt lite förtidigt för det..

edt: har snusat general lös i 7 år..
Citera
2008-09-22, 08:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle_P

Jag har 4 dosor kvar från min sista ministock.. vad är nästa steg? Nikotintuggumi? finns det nikkotuggumin som är svagare än en portion mini?
eller ska jag helt sonika sluta helt nu? =/ det känns faktiskt lite förtidigt för det..
Kör nicotinplåster. Faktiskt ett effektivt hjälpmedel.
Köp starkaste sorten (samma pris oavsett styrka) sen kan du klipp dem mitt itu när du trappar ner.

Börja en vecka med ett helt plåster/dygn.
Sen en vecka med ett halvt/dygn.
Sen en kvarts plåster/dygn.
Citera
2008-09-22, 13:04
Medlem
Chilimans avatar
Oj, hittade denna tråden av en tillfällighet, men det är nog dags att jag postar.

För nästan exakt på minuten för två veckor sedan så satt jag i soffan här och la in en snus. Medan jag gjorde det så började jag fundera på fördelarna och nackdelarna med att snusa. Den enda fördelen jag kom fram till var att det är förbannat gott, resten kom på minuskontot.

"Nej, va fan, jag vill inte snusa längre", tänkte jag, la ut snusen, slängde dom dosor jag hade i kylen och sen dess är jag snusfri! Visst, abstinensen finns där ibland, men då tänkter jag bara på det jag vinner på att inte snusa, tar ett äpple och sen är det lugnt. Jag tränar sex dagar i veckan och märker skillnad redan nu på min puls, jag orkar mer och längre innan jag kommer upp i maxpuls.

Jag har snusat i 16 år och i slutet var jag uppe i 1,5 dosor general lös om dagen, ibland 2 st, så man kan nog säga att jag var en äkta snusare.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag tror att det nog är jävligt svårt att sluta snusa om man inte verkligen vill det. Och att vilja det kan man inte pressa fram, det måste komma av sig själv. Men gör som jag, sätt er ner, ta en funderare på varför ni snusar, gör en lista på fördelar och nackdelar med snus och håll räkningen på hur mycket ni sparar när ni slutat. Det funkar för mig och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin kommer snusa igen. Det kan låta jävligt enkelt, men det var i ärlighetens namn ganska enkelt, för jag ville verkligen sluta och hade bestämt mig. Det är det enda sättet att lyckas tror jag, att verkligen vilja.
Senast redigerad av Chiliman 2008-09-22 kl. 13:07.
Citera
2008-09-23, 15:38
Medlem
Ok då! Verkar vara dags igen snart, ca 1 dosa kvar sedan är det slut på det goda... Har senaste tiden försökt dra ner från lös till portion och det är fan i mig inte det lättaste men köper endast lös någon gång i månaden..

Har haft ett seriöst uppehåll innan och det varade i ca 2 månader.. Detta var under slutet av förra året, men började dessvärre igen pg a ett nytt jobb där alla höll på med nikotin, så det blev för svårt..

Men snusat och rökt i ca 10 år nu så det får räcka...
Ska dra ut på den sista dosan så gott det går... Sedan kör jag väl på Onico eller liknande..
Citera
2008-09-23, 18:38
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Oj, hittade denna tråden av en tillfällighet, men det är nog dags att jag postar.

För nästan exakt på minuten för två veckor sedan så satt jag i soffan här och la in en snus. Medan jag gjorde det så började jag fundera på fördelarna och nackdelarna med att snusa. Den enda fördelen jag kom fram till var att det är förbannat gott, resten kom på minuskontot.

"Nej, va fan, jag vill inte snusa längre", tänkte jag, la ut snusen, slängde dom dosor jag hade i kylen och sen dess är jag snusfri! Visst, abstinensen finns där ibland, men då tänkter jag bara på det jag vinner på att inte snusa, tar ett äpple och sen är det lugnt. Jag tränar sex dagar i veckan och märker skillnad redan nu på min puls, jag orkar mer och längre innan jag kommer upp i maxpuls.

Jag har snusat i 16 år och i slutet var jag uppe i 1,5 dosor general lös om dagen, ibland 2 st, så man kan nog säga att jag var en äkta snusare.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag tror att det nog är jävligt svårt att sluta snusa om man inte verkligen vill det. Och att vilja det kan man inte pressa fram, det måste komma av sig själv. Men gör som jag, sätt er ner, ta en funderare på varför ni snusar, gör en lista på fördelar och nackdelar med snus och håll räkningen på hur mycket ni sparar när ni slutat. Det funkar för mig och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin kommer snusa igen. Det kan låta jävligt enkelt, men det var i ärlighetens namn ganska enkelt, för jag ville verkligen sluta och hade bestämt mig. Det är det enda sättet att lyckas tror jag, att verkligen vilja.

Jag gjorde samma sak. Slutade för drygt ett år sedan (oktober -07). Av en ren infallelse fick jag också idén att sluta. Körde cold turkey, gick från 3/4 delars dosa per dag till noll (både löst och portion). Hade snusat i fem år. Att sluta snusa var inte alls så svårt som jag trodde det skulle vara om motivationen är på topp. Det är precis som Chiliman säger; har du viljan så går det förbannat enkelt. Numera äcklas jag av snus, fattar inte hur man kunde hålla på med en sådan skit. Retar mig på alla som säger "Fan vad gott med snus! :P" och sådant. Det är bara en jävla drog, du kan klara dig utan heroin så länge du inte börjar med det.

Träningen ger också som sagt betydligt bättre resultat, personligen så gick jag upp 25kg från okt-07 till maj 08. Är över 2m och gymmade som en idiot och jävlar vilken skillnad det blev jämfört med när man snusade.

Tycker det är ironiskt att se alla snusare som lever i någon slags ignorans där det tror att snus påverkar en positivt. Vågar lova er att när ni har slutat kommer ni märka massa positiva effekter

Jag slutade då jag märkte att mitt tandkött hade blivit något tunnare på vänstersidan och insåg att de kunde bli värre. Dock ingen annan som tänker på det, bara jag som är pedantisk, vilket jag är tacksam för, för annars hade jag nog inte slutat Alla de andra effekterna förväntade jag mig inte.

Lycka till alla som väljer att sluta och kom ihåg att det måste vara nolltolerans efter att ni har slutat. Räcker med att ni testar en snus efter det för att ni ska börja igen. När det har gått ett tag och om ni väljer att ta en snus igen kommer ni nog äcklas av det.

Skit i nikotinplåster och allt dylikt, ta fighten. Personer som väljer att börja med nikotintrams börjar bara med snusandet igen förr eller senare. Varje gång ni får nikotinsuget så lär ni relatera till snus och inte tuggummit, så suget lär finnas kvar så länge ni håller på med tuggummi.

Var inte en bitch åt nån jävla nikotindrog
Citera
2008-09-24, 12:41
Medlem
Star Treks avatar
Kan bara hålla med Nvc, inte för att jag varit snusfri så värst länge ännu men snart 3 veckor iallafall. Slutade också "cold turkey" och det var bara lite segt på kvällen dom 2 första dagarna..

Jag hade då snusat i iallafall 3-4 år. Håller med om att det är väldigt lätt bara man har motivation ( hade igentligen ingen motivation, slutade för att jag var pank en månad och ville inte tigga av vänner ) Men sätter man bara upp mål så går det bra, tex " jag ska vara utan snus i 2 veckor" sen när dom 2 veckorna har gått sätter man upp ett nytt mål utan att ta en snus, belöna dig på ett annat sätt istället.

Måste erkänna att det är rätt skönt att vara snusfri, även om enda plusset jag märker är att jag känner mig fräshare i käften.
Citera
2008-09-24, 19:52
Medlem
har just lyckas vinna över ett tioårigt snusberoende.... så jävla skönt! även om en GBG Rape inte skulle sitta fel just nu. Har varit "clean" ca 1 månad. lyckades med hjälp av ett paket cigg, 7 paket nikotin tuggummi samt en jävla massa vanliga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in