2010-04-30, 22:51
Medlem
L0darens avatar
Då har man slutat(igen) då.
Har slutat ett par tre gånger, har ungefär fungerat i 6-12 månader varje gång sen har jag trillat dit igen.
Har snusat on and off i ungefär 10 år, lustigt nog har jag aldrig sett mig som beroende och tänkt att "jag kan sluta när jag vill".

Tog min sista prilla för 4-5 dagar sedan, kände ingen abstinens alls de första 3 dagarna(kroppen var väl så fylld av nikotin att den inte reagerade) men nu har abstinensen börjat krypa fram.
Som vanligt så känner jag ett sug liksom lite bak i huvudet, det går ut därifrån och pulserar i kroppen. Det är faktiskt inte en jätteobehaglig känsla, jag känner det som att kroppen renas från allt nervgift(vilket nikotinet är).
Däremot så blir jag väldigt slapp och tar inte intiativ, sitter mest och stirrar in i en vägg vilket inte är bra.

Jag tror att denna gång kommer det att vara för alltid. Jag klarar inte riktigt av att snusa, blir alltid för mycket, mitt blodtryck går upp vilket jag känner av, munhygienen blir ju naturligtvis inte bra, och det mesta cirklar kring nästa prilla.
Det dummaste man kan gör är att försöka hitta något att ersätta snuset med, dvs. att man börjar tugga massa tuggummi(inte bra för magen eller munnen), snusa ornico(inte heller bra för munnen dessutom dyrt) osv.
Jag lägger av cold turkey och ser inte tillbaka.
Citera
2010-05-01, 01:55
Medlem
Dr.McCoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Då har man slutat(igen) då.
Har slutat ett par tre gånger, har ungefär fungerat i 6-12 månader varje gång sen har jag trillat dit igen.
Har snusat on and off i ungefär 10 år, lustigt nog har jag aldrig sett mig som beroende och tänkt att "jag kan sluta när jag vill".

Tog min sista prilla för 4-5 dagar sedan, kände ingen abstinens alls de första 3 dagarna(kroppen var väl så fylld av nikotin att den inte reagerade) men nu har abstinensen börjat krypa fram.
Som vanligt så känner jag ett sug liksom lite bak i huvudet, det går ut därifrån och pulserar i kroppen. Det är faktiskt inte en jätteobehaglig känsla, jag känner det som att kroppen renas från allt nervgift(vilket nikotinet är).
Däremot så blir jag väldigt slapp och tar inte intiativ, sitter mest och stirrar in i en vägg vilket inte är bra.

Jag tror att denna gång kommer det att vara för alltid. Jag klarar inte riktigt av att snusa, blir alltid för mycket, mitt blodtryck går upp vilket jag känner av, munhygienen blir ju naturligtvis inte bra, och det mesta cirklar kring nästa prilla.
Det dummaste man kan gör är att försöka hitta något att ersätta snuset med, dvs. att man börjar tugga massa tuggummi(inte bra för magen eller munnen), snusa ornico(inte heller bra för munnen dessutom dyrt) osv Jag lägger av cold turkey och ser inte tillbaka.

Kan inte säga något annat än lycka till. Hoppas du klarar det!!!
Citera
2010-05-01, 01:56
Medlem
Liten update från mig då, har inte tagit en snus sen den 27e Mars, har snusat i nästan 10 år osv. Rökt lite cigaretter men ska verkligen dra ner på det totalt nu.
Citera
2010-05-01, 02:58
Avslutad
Tjena..

Tänkte bara surra av mig i denna tråden eftersom jag precis slutat använda tobak och nikotin. Dock snusar jag fortfarande men endast giftfria saker som ingefära, tepåsar och Onico.

Nu ska jag inte låta som någon Old School eftersom jag endast varit snusfri i 2½ dagar. Men föregående natt vill jag inte uppleva igen. Kallsvettningar, ångestattacker (utan anledning), ont i leder och muskler.. fyfan. Yrslet är fortfarande kvar, ibland är det svårt att stå pga att det känns som att marken under mig kränger åt alla håll. Har läst att det har och göra med att blodtrycket minskar men att kroppen inte fattar det och blabla när man slutar snusa. Tror det abstinenshelvetet blir en hjälp för mig att aldrig mer ta en snus. Så länge nikotinet avvänjs så är det förmodligen viktigt att ha något under läppen, så jag inte faller tillbaka direkt.

Därför kör jag med Onico rätt mycket. Nu ska jag dock börja använda mini-onico i en snar framtid för att till sist inte ha något kvar i munnen. Har det funkat för någon? Har hört så många historier om folk som aldrig slutar snusa "fake"-snus, och då börjar man ju ifrågasätta varför man ska gå igenom detta helvete att lägga av. Nikotinpreparat tänker jag vägra, i så fall kan jag lika gärna börja snusa igen tror jag. Nolltolerans för mig .. Om man gör en cold turkey kan man inte ta hjälp av gift som varit ansvariga för denna förtrollning

Hur som helst har jag snusat i 5 år varav dom sista 3 med minst en dosa om dagen!
Senast redigerad av fiskoega 2010-05-01 kl. 03:08.
Citera
2010-05-01, 12:18
Medlem
Den första maj 2009 kl 12 slutade jag snusa och i skrivande stund firar jag att jag har varit helt utan nikotin i ett helt år!!
Citera
2010-05-01, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Den första maj 2009 kl 12 slutade jag snusa och i skrivande stund firar jag att jag har varit helt utan nikotin i ett helt år!!

Grattis mannen! Kul att höra att en del lyckas längre än en vecka. Jag själv är inne på min 3:e natt nu. Gör nu inte som resten av alla rikspuckon och belöna dig själv med en snus för att du hållit dig så länge
Citera
2010-05-01, 23:58
Medlem
420-7/11s avatar
Jag hade planerat att sluta i några månader och i förrgår gjorde jag det.
Är helt förbluffad över att det verkar så lätt..
Jag snusade i ca 4 år slutade, men började 10 år senare hade tills i förrgår snusat i 3 år och ca en dosa (blöja) portion, men nu när jag sitter och skriver kommer jag på att sist jag slutade dvs för 13 år sedan så var det ett rent helvete men att jag då snusade lös snus.
Ja ja känns iaf ganska bra, lite mer lätt irriterad samt migrän första dygnet.

Skriver som en kråka och jag är inte helt 100 kväll, kommentera och tråka mig gärna för det
Citera
2010-05-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Grattis mannen! Kul att höra att en del lyckas längre än en vecka. Jag själv är inne på min 3:e natt nu. Gör nu inte som resten av alla rikspuckon och belöna dig själv med en snus för att du hållit dig så länge

Tack, nej jag har inte och ska inte belöna mig med en snus. Det vore förjävligt om jag skulle trilla dit igen när jag nu har klarat mig ett helt år.

Lycka till själv.
Citera
2010-05-04, 10:47
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.McCoy
Kan inte säga något annat än lycka till. Hoppas du klarar det!!!

Tackar.

Har nu gått 5 dagar sedan mitt senaste inlägg och ca 1,5 vecka sedan jag la av helt.
Har inte tagit en enda prilla och bara varit sugen några få enstaka sekunder.
Fysiskt sett finns det ett sug efter nikotin vilket gör sig påmind om att det liksom suger lite i hela kroppen, särskilt i munregionen, vid tinningarna, samt bakhuvudet och axlar..man känner att något saknas och kroppen skriker efter nikotin. Sömnen är lite orolig(fast det kan bero på annat också).

De positiva effekterna är att jag känner mig väldigt klartänkt och alert, munnen känns fräsch, självklart har man sparat pengar.

Men som sagt det finns en fysisk abstinens som börjar avta smått, ganska otroligt hur kroppen ändå reagerar, jag som trodde att jag inte alls var beroende och att jag kunde sluta när som helst..visar sig att man var bra mycket mer beroende än vad man trodde.

Just nu är min inställning att jag aldrig kommer att ta en snus igen.
Jag får återkomma när jag känner att jag behöver skriva av mig igen.
Citera
2010-05-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Är vi så olika att endel som lägger ner snuset slipper allt sug efter ett tag? För du känner noll sug efter nikotin nu då, eller? Grattis!! Har haft ett uppehåll och kroppen har definitivt varit nikotinfri - första 10 dagarna var grymt jobbiga a la "cold turkey" - sen var begäret över. Men längtan efter den lilla lyckokänslan när noradrenalinet frisätts försvann inte...
Citera
2010-05-04, 10:59
Medlem
Slutade snusa för 10dagar sen, är fortfarande jobbigt(mycket rastlös) men kommer inte röra nikotin mer. 1,5dosa snus om dagen var det som gick åt.
Citera
2010-05-05, 13:27
Medlem
Nyårsafton 2008 sa jag att jag skulle sluta snusa 2 timmar senare hade jag omedvetet en prilla i munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in