Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-03, 22:13
  #2953
Medlem
sparvens avatar
Någon som har lite motiverande argument för att sluta snusa? Just nu känns det som att njutningen överväger hälsoriskerna och pengarna vilket gör det svårt att sluta.
Citera
2009-06-03, 23:32
  #2954
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Någon som har lite motiverande argument för att sluta snusa? Just nu känns det som att njutningen överväger hälsoriskerna och pengarna vilket gör det svårt att sluta.
Förr eller senare kommer det att käka upp ditt tandkött. Och ju längre du låter det gå, desto svårare blir det att sluta. Vet inte hur länge du snusat nu, men ska man sluta efter 5-10 år eller mer är det ett riktigt helvete. Och ja, när väl tandhalsarna ligger blottade så läker det inte igen.
Citera
2009-06-03, 23:46
  #2955
Medlem
Karl Johan H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Någon som har lite motiverande argument för att sluta snusa? Just nu känns det som att njutningen överväger hälsoriskerna och pengarna vilket gör det svårt att sluta.

- Det är sjukt dyrt i längden. Varje vecka lägger du ut pengar på snus som du istället skulle kunnat lägga ut på något vettigare. Vi säger att du snusar två dosor á lá 40:- per vecka, det blir 3840 kronor per år. Pengar som du kan köpa kostym(er) för och leva ett liv Barney Stinson bara kan drömma om!
- Hälsovådligt, dock inte lika allvarligt som vid rökning. Tandlossning, 50% ökad chans för bukspottkörtelcancer osv. kan inträffa.
- Enda anledningen till varför njutningen finns där är tack vare beroendet. Är det inte bättre att genomgå en tuff period på ca. två veckor och avvänja sig vilket leder till ett liv med mer pengar, bättre hälsa samt fräschare hygien?

Om du nu verkligen vill sluta, eller åtminstone försöka, kan du alltid läsa en bok som heter Easyway to stop Smoking av Allen Carr. Den är i och för sig inriktad på rökning, men beskriver ändå nikotinets verkan på den mänskliga kroppen samt ger dig en rejäl tankeställare angående tobak. Allen Carr förklarar väldigt detaljrikt och precist vad som gör dig beroende och hur man, nästan hur enkelt som helst, kan sluta bruka all sorts tobak. Finns även ute som film. Bara att ta en tripp till TPB och köpa den..

Lycka till!
Citera
2009-06-04, 11:17
  #2956
Medlem
Snöblinds avatar
10 dagar utan snus nu. Har redan börjat märka hur mina tänder blivit betydligt vitare/mindre missfärgade. Må vara inbillning men skönt känns det hur som helst
Citera
2009-06-04, 16:38
  #2957
Medlem
Nu jävlar ska jag sluta snusa!

Har snusat i 5 år nu, och jag har inte råd nu. Studiebidraget försvinner direkt
Tog sista snusen vid 12.00 idag, och känner redan hur jävla sugen jag är på snus. Men ska klara det denna gång!
Citera
2009-06-04, 17:36
  #2958
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-Pulse
Haha, såklart.
Men jag tror aldrig att jag har hört någon som blivit beroende av koffeinet i Cola då sockret är så mycket mer. Men det mesta ger väl en belöningskänsla när man ska vinna över ett beroende. Tre dagar, sen brukar det lätta har jag hört.

Förutom i lightläsk, där det är mycket mindre.
Citera
2009-06-04, 20:16
  #2959
Medlem
Dr.Houses avatar
Igår var sista dagen med snus för mig. Har hittills gått väldigt bra, känner att jag måste sysselsätta mig hela tiden för att inte bli tokig.

Ser speciellt fram emot att få vitare tänder och slippa känna sig i behov av snus hela tiden.
Citera
2009-06-05, 00:40
  #2960
Medlem
Adversariuss avatar
Är nedstämdhet och depression en abstinenseffekt?
Citera
2009-06-05, 08:23
  #2961
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Är nedstämdhet och depression en abstinenseffekt?

Ja, vore fel o säga att sinnestämningen är på topp när man slutar med snus.
Citera
2009-06-05, 08:43
  #2962
Avstängd
stockbrokers avatar
Varit utan snus i drygt 5 veckor nu, detta efter 9 års snusande varav 1 dosa om dagen de sisa 4-5 åren.

Min lösning har varit nikotinplåster, funkar skitbra. Har knappt någon tanke på snus längre, det svider lite dock när man står inne på 7-eleven eller Pressbyrån och ser de vackra dosorna bakom disken Men nej, blir jag alldelse åt helvete för sugen så blir det nikotinplåster istället.

Främsta anledningarna att jag slutade var ekonomin och kraftiga missfärgningar på tänderna. Gjorde en ""exmtrem-makeover" hos tandläkaren med blekning, putsning osv så nu är dem grymt vita och fräsha Det är också en väldigt bra motivationshöjare, äntligen har man ett vackert leende med fina tänder och ingen jävla prilla som hänger ner. Har gjort en enorm skillnad för mig i sociala sammanhang!

Vidare har jag märkt att jag har mycket bättre pump på gymmet, kan köra stenhårt tills svetten verkligen sprutar. Tidigare var det väldigt dåligt tempo och jag ville mest hem hela tiden.

Min röst/framtoning eller vad man ska kalla det har blivit bättre också. Det verkade som att snuset torkade ut min mun/hals vilket gjorde att jag fick mörkare och skrovligare röst. Grymt skönt att slippa det!

Lycka till ni andra där ute, men jag skulle passa mig för Onico som någon skrev.
Citera
2009-06-06, 00:50
  #2963
Medlem
Adversariuss avatar
Ja... Undrar om man skulle ha provat nikotinplåster, trots allt. Att frigöra sig från nikotinet har varit en av de märkligaste upplevelser jag varit med om, faktiskt. Har nu varit fri i 5 dagar. De gångna dagarna har präglats av depression, hyperaktivitet, paranoia, dåsighet och en väldig tendens att falla i trans i tid och otid... Givetvis är inte allt det här uteslutande effekter av nikotinabstinens, men jag har tydligt märkt en massa sinnesstämningar jag aldrig varit med om förut. Imorgon hade jag tänkt ta en cigg eller två för att "belöna" mig(och nej, cigg kommer jag aldrig röka aktivt - har hållit på i 3 år utan att bli beroende, är alldeles för cancerparanoid för att röka aktivt). Jag hade aldrig en ambition att sluta med nikotin helt, tänker fortfarande feströka/festsnusa. Ville bara bli av med beroendet. Tänker däremot inte ta en enda snus förrän minst några veckor efter stoppet.
Citera
2009-06-06, 09:41
  #2964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ja... Undrar om man skulle ha provat nikotinplåster, trots allt. Att frigöra sig från nikotinet har varit en av de märkligaste upplevelser jag varit med om, faktiskt. Har nu varit fri i 5 dagar. De gångna dagarna har präglats av depression, hyperaktivitet, paranoia, dåsighet och en väldig tendens att falla i trans i tid och otid... Givetvis är inte allt det här uteslutande effekter av nikotinabstinens, men jag har tydligt märkt en massa sinnesstämningar jag aldrig varit med om förut. Imorgon hade jag tänkt ta en cigg eller två för att "belöna" mig(och nej, cigg kommer jag aldrig röka aktivt - har hållit på i 3 år utan att bli beroende, är alldeles för cancerparanoid för att röka aktivt). Jag hade aldrig en ambition att sluta med nikotin helt, tänker fortfarande feströka/festsnusa. Ville bara bli av med beroendet. Tänker däremot inte ta en enda snus förrän minst några veckor efter stoppet.

Du måste vara försiktig med att belöna dig. Du får vänta länge med att stoppa snus under läppen, några veckor är alldeles för kort tid för att du ska vara fri från nikotinet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback