2005-08-09, 17:00
Medlem
hundens avatar
1. Motivation
2. Läkemedlet ZYBAN
3. Snusa ALDRIG. Inte ens på fest. Då är det kört. En snus och du får börja om. Iaf i början!
Citera
2005-08-09, 17:15
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Lite paradoxalt? Är det när du verkligen är sugen eller?

Jag har varit rökare tidigare, men allra främst snusare i ganska så många år.
Ja, det låter ju alltid lite dumt när man säger att man slutat flera gånger, och snusar numer bara för det är gõtt osv..
Men nu rör det sig om en snus i veckan, jag tycker det är skönt, men jag tar det typ som en kall öl; hehe.
mitt nikotinbehov har livit lågt...överskuggats av andra mer givande saker,och mindre givande också
Citera
2005-08-09, 21:51
Medlem
jORkas avatar
nu har jag hållt uppe i lite mer än två veckor, det går ganska bra. egentligen är det baara efter maten och när jag krökar som suget verkligen kickar in. choice har jag slutat med, det blev för dyrt, i stället kör jag med hushållspapper under läppen. det funkar helt okej.
kommer man alltid att känna sug efetr snus efetr maten eller går det över med tiden?
Citera
2005-08-09, 21:56
Medlem
jORkas avatar
oj här fanns ju en sluta-snusa-tråd.
hushållspapper under läppen och ge fan i nikotin är mitt tips. blev sjukt deprimerad när jag slutade, pajade psyket totalt - blir det så för alla som slutar?
Citera
2005-08-09, 22:07
Moderator
tobess avatar
Eftersom det fanns två trådar uppe angående att sluta snusa, så sammanfogade jag dessa till denna tråd.

/Moderator
Citera
2005-08-09, 22:12
Medlem
Lost dreamers avatar
ingefära funkade bra för brorsan(att snusa=)
Citera
2005-08-11, 14:18
Medlem
Grindbusters avatar
Ingefära tips!

Själva mitt nikotinberoende gick bort efter 1-2 veckors uppehåll. Men sen var det kvar den svårare biten. Känslan att ha en svidande prilla under läppen var för mej mycket starkt och jag var psysisktberoende. Tänkte "får väl köpa nikotinfritt snus då, så känns det som jag har en prilla under läppen". Men vafan? kasta pengar på det, då kan jag lika gärna börja snusa. (Sluta pga av ekonomiska skäl).

Nu till mitt tips:
Ta en tepåse, klipp sedan upp den där stiftet sitter så man kan tömma den på te. Sen tar man en tesked ingefära och lägger i. Pressar det kompakt. Rullar och viker så det ser ut som en prilla och sen river av det från tepåsen (kan ju inte använda hela påsen, blir ju för mkt då :$) sen är det bara att trycka in. Det svider lite och man får en svag arom i munnen liknande den man får när man snusar.. töpp!
Citera
2005-08-14, 08:53
Bannlyst
Vilken bra tråd, tråkigt att det inte funka för dej trådskaparn.

Jag har slutat snusa och röka säkert 8gånger sedan 4år tillbaka och aldrig mer än en eller möjligen 2 veckor klarade jag mej. Men nu så vart min fru gravid igen och barnmorskan sa att det är bra om du slutar så då gjorde hon det. Av en slump så hade jag inget snus hemma på måndagen några dagar senare, det var min första semester dag så jag tog ett nikotintuggummi av frugan, då vart hon glad och trodde att jag skulle sluta snusa också, så då tänkte jag att vafan jag får väl försöka för hennes skull då fast det inte var planerat. Jag åkte iväg och köpte nikotin tuggummin för en månads behov 2mg. Det vart ett helvete med deppresion och ångest men sen så gick det sakta över och nu har jag varit nikotinfri i snart 2 veckor och har inte tagit en snus på 7veckor.
Citera
2005-08-15, 00:40
Medlem
mirhos avatar
s

jag slutade röka för ungefär ett år sen o för att klara av de började jag snusa. Det funkade bra för då hade jag motivationen. Men nu några månader tillbaka har jag börjat feströka och jag känner mer sug av cigg än snus. Så nu röker jag o snusar. Hjälpish
Citera
2005-08-15, 00:55
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirho
jag slutade röka för ungefär ett år sen o för att klara av de började jag snusa. Det funkade bra för då hade jag motivationen. Men nu några månader tillbaka har jag börjat feströka och jag känner mer sug av cigg än snus. Så nu röker jag o snusar. Hjälpish

Du är absolut inte den första som berättar om just detta. Finns många som använt snus för att sluta, sen ändå halkat dit igen med ciggen, och dessutom fortsatt snusa.

Med det kan man väl med andra ord konstatera att snusning inte är en bra metod för att sluta med ciggen..

Bästa tror jag nog alla gånger, både med snus och cigg är att sluta cold turkey. Att köra med diverse nikotinplåster, tuggummin och andra nikotinsubstitut lurar bara kroppen en tid, ska man sluta ska man göra det ordentligt..
Citera
2005-08-21, 09:57
Min abstinens visar sig på sättet jag är. Blir yr och känner mig berusad på nått sätt. Är det nån som känner igen det? Har slutat i 2 veckor med hjälp av nikotintuggumin förut men då är man ju fortfarande beroende.
Citera
2005-08-21, 15:36
Medlem
Dynamos avatar
Jag har varit snusfri i drygt ett år, och ångrar bittert att jag överhuvudtaget började. Innan jag slutligen lyckades så var det ett halvår av sluta/återfall och en otrolig abstinens. Till en början försökte jag trappa ner på skiten för att efter nån vecka hålla upp helt. Grejen var att jag hade ständig abstinens och var allmänt sur och jävlig, även när jag var nere på 4-5 prillor om dagen.

Till slut bröt jag rakt av och var väl allmänt otrevlig under ett par veckor, men sen släppte abstinensen. Det riktigt positiva tycker jag är att slippa oroa sig för om man har snus hemma, skiten styrde trots allt en stor del av livet.
Sen är det inte helt fel för hälsan heller.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in