2011-11-07, 14:27
Medlem
treeflows avatar
Steker inte, lägger det på en folierad/papprad plåt, sen in i ugnen i 7 min, 200C. Slömetoden som ändå bäst!
Citera
2011-11-07, 22:50
Medlem
maximum2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Steker inte, lägger det på en folierad/papprad plåt, sen in i ugnen i 7 min, 200C. Slömetoden som ändå bäst!

Helt rätt, man kan lägga tid på annat under tiden, inte vända på baconet eller något
Citera
2011-11-07, 23:34
Medlem
elektronikfreaks avatar
Gjutjärnspanna så klart... relativt hög värme... olivolja (om jag vill vara nyttig) eller smör (om jag vill vara något mindre nyttig)... bra bacon som inte börjar koka... sedan steka i ca 1 minut tills det lir knaprigt.

Supergott till stekta ägg o grovt riven stekt potatis.
Citera
2011-11-08, 19:22
Medlem
Särar ni på baconet före eller slänger ni hela klumpen i pannan/ugnen?
Citera
2011-11-08, 19:54
Medlem
christerys avatar
Försöker dela lite, men det går ju inte alltid så väl. Då får man pilla isär dom sen.
Citera
2011-11-08, 21:46
Medlem
StigAllans avatar
Lägger ner baconet i kall panna med maxvärme. När ljudet av fräsande börjar höras skruvas värmen ned till en ca tredjedel.
Så snart den mot stekpannebotten nedlagda fettsidan börjar avge en del av sitt flott vänder jag på baconskivorna för att låta den andra sidan gotta sig i flottet.
När så skett en stund så brukar det vara enkelt att sära på skivorna om inte det är ett för gammalt bacon eller en värdelös kvalitet.
Sedan är det bara att försöka fördela skivorna på stekpannebotten och allteftersom förflytta de färdiga enligt preferens till ett varmhållningsfat.
Citera
2011-11-11, 14:12
Medlem
värmer baconet i mkt fett helst smör. Det skall ej vara knaprigt bara varmt sen häller jag på allt fett på äggen
Citera
2011-11-13, 03:03
Bannlyst
Steker baconet i teflonpanna funkar fin fint
Citera
2012-06-23, 21:55
Medlem
BaconMedBacons avatar
Har exprimenterat en del med baconstekning och idag hittade jag det ultimata sättet.

1. Vänd baconskivorna i mjöl, hetta samtidigt upp en gjutjärnspanna på nästintill maxvärme.
2. I med en smörklick och 1-2 msk Captain Morgan.
3. Lägg ut baconskivorna i stekpannan och på med en vattenfylld kastrull över skivorna.
4. Stek till önskad knaprighet på båda sidor.
5. Torka icke på hushållspapper.
6. Servera.

Jag la baconet i en baguette tillsammans med ost, sallad, gurka och överbliven kebabsås. Mums!
Citera
2012-06-24, 10:54
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Såg på ica Maxi under gårdagen något som kallades Grill-Bacon
Sprang bara förbi hyllan men såg ut som lite tjockare skivor , nån som testat?

Hittade nu att det tydligen är SCAN som marknadsför detta.
http://www.scan.se/produkter/6724/grillbacon/672456/

Kanske ej är nått att bli upphetsad över , men lär ju provas. Antar att priset ligger en bra bit över vanligt bacon dock.
Senast redigerad av CarlJan-Grankvist 2012-06-24 kl. 11:00.
Citera
2012-06-24, 21:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Såg på ica Maxi under gårdagen något som kallades Grill-Bacon
Sprang bara förbi hyllan men såg ut som lite tjockare skivor , nån som testat?

Hittade nu att det tydligen är SCAN som marknadsför detta.
http://www.scan.se/produkter/6724/grillbacon/672456/

Kanske ej är nått att bli upphetsad över , men lär ju provas. Antar att priset ligger en bra bit över vanligt bacon dock.

Tror den finns under benämningen jägarbacon på coop, själv har jag fastnat för fördigskivat sidfläsk, perfekt till bruna bönor och lagom fett för att jag ska få en hjärtinfarkt snart.

Passa er för torrsalltat fläsk, det är som att käka grovsalt eller liknande. Och jag gillar salt, men det där var över min gräns... smakar fortfarande salt och jag käkade eländet för ett halvår sen.
Citera
2012-06-28, 03:48
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
I ugn med råsocker masserat på varje sida låter stå tills den får en fin färg. Riktigt gott och blir lite sött!

Alldeles perfekt att ha i en pepprig svampstuvning där svampen är fräst med smör och bacon bitar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in