Brukar lägga 2 paket bacon på aluminiumfolie och sen köra in de i ungen på 250 grader tills de fått fin färg. Sen får de ligga och dra på hushållspapper tills de är knapriga
Ibland hackar jag ett paket bacon kör ner det i stekpannan tillsammans med vitlök, gul lök, paprika, 4-5 ägg och creme fracihe och gör äggröra på toast. Fy satan vad det är gott.
Margarin och högsta värme på plattan, när det har blivit tillräckligt varmt sänker jag värmen och vänder på baconen lite då och då, tills dom är lite knapriga.
Ibland hackar jag ett paket bacon kör ner det i stekpannan tillsammans med vitlök, gul lök, paprika, 4-5 ägg och creme fracihe och gör äggröra på toast. Fy satan vad det är gott.
Fan det vattnades i munnen när jag läste det där.
Brukar steka på hög värme och sen när det mesta av fettet har runnit av tar jag papper och torkar lite så det blir gött krispigt. =)
Intressant, jag kör helt annan teknik. Lägger baconet i kall panna och värmer på. Steker ganska försiktigt tills de börjat stelna lite men absolut inte blivit knapriga.
Min åsikt är att knaperstekta bacon smakar torrt saltat papper. Mycket godare när inte allt gott fett hunnit smälta bort och det fortfarande smakar rökt rimmad gris.
En klick smör, hög värme, vänder och sänker till hälften sedan. Vänder nån gång till och så är de klara när de har en seg konsistens men ändå är ganska knaperstekta.
Det var en ny... dom blir alltså bra lite panerade?
Det här är ett mycket gammalt husmorsknep som redan min mormor körde med. Första gången undertecknad nämnde denna variant var i den här tråden: https://www.flashback.org/sp10869803
På den tiden ansågs man vara något av en konstig kuf som sysslade med udda köksexperiment
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!