• 5
  • 6
2012-06-28, 11:15
Medlem
attackspades avatar
I med lite olja i pannan och max effekt och börja lägga i de särade skivorna när pannan värms upp. När det börjar fräsa drar jag ner värmen och vänder. Vänder 1-2 ggr till så de får fin färg och blir lagom krispiga.
Citera
2012-06-28, 11:26
Medlem
Enzymes avatar
Avänder inte smör eller olja då det bildas tillräckligt med fett i pannan ändå. Jag brukar klippa baconet så att man får små fyrkanter sedan kör jag med gjutjärnspanna och max värme tills dom är härligt krispiga. Brukar lägga det hela på lite hushållspapper för att få bort en del fett.
Citera
2012-08-27, 17:19
Medlem
kruegers avatar
Börja med kall panna
Citera
2012-08-28, 01:37
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Kör på hyffsat hög värme, men slänger i dom tidigare med lite smör och gärna lite olja.
Rör om nästan hela tiden, då blir dom helt jämnfärgade, utan att dom bränns.
Annars är det perfekt att göra bacon i ugn, helst när man vill ha hela skivor.
Fettas av i en tidning eller liknande.
Citera
2012-08-28, 01:45
Medlem
Nlesjems avatar
I micron kan man få den hur perfekt man vill.
Citera
2012-08-28, 01:52
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Vanlig teflonpanna utan matfett, drar på plattan på max för att den ska bli varm. Brukar lägga i baconet precis innan "stekpunkten", det är lite känsla på det där men vill inte att den ska få en "chock" liksom. Sedan drar jag ner värmen till hälften rätt omgående, vänder då och då så att inte en sida blir mer bränd än en annan.

Hur jag vill ha det spelar ingen roll, kan äta det sladdrigt och fortfarande rosa, gyllenbrunt eller helt knaperstekt.

Ibland när jag gör toasts och vill ha bacon till brukar jag lägga in min toast i mackjärnet och sedan lägga en baconskiva eller två utanpå själva brödet. Blir perfekt på tiden det tar för toasten att bli klar!
Citera
2012-08-29, 13:11
Medlem
Fläskkött ska tillagas långsamt. Börja med kall panna. Köra bacon i stekhet panna är aldrig bra.
Citera
2012-08-29, 14:22
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hometown
Fläskkött ska tillagas långsamt. Börja med kall panna. Köra bacon i stekhet panna är aldrig bra.

Varför inte? Bacon är såpass tunt så det behövs inte tillagas långsamt! Däremot blir större bitar fläsk goda om de tillagas på låg temperatur och under en längre tid.

Man steker bacon i en het panna därför att man inte vill att baconet ska "koka" i sina egna safter utan man vill ha en krispig yta. Det är samma sak med en vanlig köttbit. Har du för låg temperatur i pannan får du ju inte den där fina stekytan.
Citera
2012-08-29, 15:12
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Det går också bra att stoppa dem i fritösen.

Knapriga och goda.

För att anknyta till tråden chips, så kör chipsen efteråt så får man en god smak.

Rullkragen
Citera
2012-08-29, 16:45
Medlem
gjutjärnspanna tills det är knapriga, sen torkar jag av de med papper.
Citera
2012-08-29, 16:47
Medlem
Ugn på galler (med plåt under) hög värme. Blir bäst och mindre lukt i hela lägenheten.
Citera
2012-08-29, 17:05
Medlem
DartFrogs avatar
Jag lägger dem i en kall torr gjutjärnspanna eller kolstålspanna o sen på med värme,
allt fett smälter ut o de blir alltid bra... när man inte satt sig med en kopp kaffe o glömt bort dem!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in