Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Nu har jag inte direkt hängt med i tråden, men hur länge orkar man glidflyga en sådan maskin?
Först ska man fixa så att man kan göra det man nu vill göra med flygplanet utan att någon avbryter, sedan ska man fortsätta tills bränslet är slut och först då ska man glidflyga i kanske mer än två timmar. Det blir en lång arbetsdag.
Jag kan summera det jag (och några andra) skrivit, och det som är möjligt/troligt:
Arbetsdagen skulle ha blivit nästan lika lång ändå.
-Vi vet att växelströmmen ombord bröts. Mest troligt för att se till att det inte skulle kunna ringas från kabinen över In Flight Entertainment-systemet.
-Vi vet att maskinen handflögs när den vände i ögonblicket den försvann, pga att ”vändradien” var betydligt mindre än den kan göra på autopilot. Vi vet också att autopiloten inte fungerar med växelströmmen bruten.
-Vi vet att växelströmmen återställdes efter omkring 1-1.5h (tidpunkten finns exakt, men jag minns inte exakt) efter att maskinens transponder slutade sända. Detta skedde när maskinen var utanför radartäckning.
-Det är ytterst sannolikt att växelströmmen återställdes för att tex kunna aktivera autopiloten. Det var ganska lång flygning kvar och den skulle ske där ingen radar eller annat behövde undvikas utan sannolikt kunde maskinen flyga rakt fram på en fast höjd.
Glidflygning i upp till 200km tar inte speciellt länge. Vi pratar storleksordningen 30 minuter, lite beroende på vilken höjd maskinen hade innan.
30minuter handflygning är definitivt inget problem.
När det gäller avbrytandet av andra så var det säkerligen ordnat relativt tidigt genom att dumpa kabintrycket och stiga till ordentligt hög höjd. När maskinen kom till Södra Indiska Oceanen fanns det med all säkerhet ingen annan ombord vid liv.