2025-03-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Han kan ha tagit ut all höjd som det bara gick med planet o sen byggt lite fart med det o fått lite fart för extra distans.
Självklart har han gjort det.
Kaptenen, som på mycket goda grunder är den huvudmisstänkte, var erkänt skicklig och visste precis vad han gjorde.
För övrigt tror jag att de nya eftersökningarna har stora chanser att lyckas.
Citera
2025-03-31, 22:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror 777 hade ~20:1 om man ligger på exakt rätt fart. Det ger ~ 20 mils räckvidd från höjd förutsatt att piloten ser till att hålla rätt fart hela tiden.

Alla tidigare sökområden har byggt på statistiken att flygmaskiner oftast havererar inom 20Nm från de får problem. Ett litet trångsynt synsätt enligt mig eftersom kärran i detta fall inte fick problem på så sätt utan fick slut bränsle.
Antingen satt ingen och styrde, och då havererade den inom kort (autopiloten kopplas ut) eller så satt någon och styrde och då är alla bets på korta avstånd off.
Jag finner det troligt att piloten hade en mer utarbetat plan än att kärran fick haverera själv.
Nu har jag inte direkt hängt med i tråden, men hur länge orkar man glidflyga en sådan maskin?
Först ska man fixa så att man kan göra det man nu vill göra med flygplanet utan att någon avbryter, sedan ska man fortsätta tills bränslet är slut och först då ska man glidflyga i kanske mer än två timmar. Det blir en lång arbetsdag.
Citera
2025-03-31, 23:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu har jag inte direkt hängt med i tråden, men hur länge orkar man glidflyga en sådan maskin?
Först ska man fixa så att man kan göra det man nu vill göra med flygplanet utan att någon avbryter, sedan ska man fortsätta tills bränslet är slut och först då ska man glidflyga i kanske mer än två timmar. Det blir en lång arbetsdag.

Jag kan summera det jag (och några andra) skrivit, och det som är möjligt/troligt:

Arbetsdagen skulle ha blivit nästan lika lång ändå.

-Vi vet att växelströmmen ombord bröts. Mest troligt för att se till att det inte skulle kunna ringas från kabinen över In Flight Entertainment-systemet.
-Vi vet att maskinen handflögs när den vände i ögonblicket den försvann, pga att ”vändradien” var betydligt mindre än den kan göra på autopilot. Vi vet också att autopiloten inte fungerar med växelströmmen bruten.
-Vi vet att växelströmmen återställdes efter omkring 1-1.5h (tidpunkten finns exakt, men jag minns inte exakt) efter att maskinens transponder slutade sända. Detta skedde när maskinen var utanför radartäckning.

-Det är ytterst sannolikt att växelströmmen återställdes för att tex kunna aktivera autopiloten. Det var ganska lång flygning kvar och den skulle ske där ingen radar eller annat behövde undvikas utan sannolikt kunde maskinen flyga rakt fram på en fast höjd.

Glidflygning i upp till 200km tar inte speciellt länge. Vi pratar storleksordningen 30 minuter, lite beroende på vilken höjd maskinen hade innan.
30minuter handflygning är definitivt inget problem.

När det gäller avbrytandet av andra så var det säkerligen ordnat relativt tidigt genom att dumpa kabintrycket och stiga till ordentligt hög höjd. När maskinen kom till Södra Indiska Oceanen fanns det med all säkerhet ingen annan ombord vid liv.
Citera
2025-03-31, 23:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Han kan ha tagit ut all höjd som det bara gick med planet o sen byggt lite fart med det o fått lite fart för extra distans.

Om han var ute efter max glide för att komma så långt han kunde skulle han sikta på fart för bästa glidtal (bästa Lift/drag ratio) så fort motorerna stannat, inte extra fart.
Citera
2025-03-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nja, bästa glidtal ligger betydligt närmare marschfart än 100 km/h. Så runt en halvtimma är en rimligare flygtid.
Det 'glidtal' man använder med hjälp av höglyftkonfiguration i samband med (start- och) landning, förutsätter en inte så liten dragkraft också. Men då är det primära syftet att göra 'körupplevelsen' på hjul och längden på landningsbanan rimlig.
(Den dragkraft man har att tillgå i samband med en ev. nödlandning utan motor kallas i vardagslag för gravitation.)
Citera
2025-03-31, 23:56
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Ur en av ATSB Rapporter:

Citat:
The B777 aircraft can theoretically achieve an unpowered glide ratio of approximately 17:1. That is, for every 1,000 ft of altitude lost in an unpowered glide the aircraft can travel a distance of approximately 2.8 NM. If MH370 was at an altitude of 40,000 ft at the point of fuel exhaustion, the aircraft could be glided more than 100 NM with an average rate of descent between 2,500 and 3,000 ft/min. Simulations conducted in a B777 simulator early in the search, confirmed these
results which were included in the ATSB’s MH370-Definition of Underwater Search Areas report released in June 2014

Ur Definition of underwater search area:

Citat:
A simulation was performed to determine the glide distance of the aircraft under active control to maintain wings-level attitude. The simulation (from FL330) resulted in the aircraft gliding for a total distance of approximately 125 NM from the point of the second engine flame-out.
Citera
2025-04-01, 19:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag kan summera det jag (och några andra) skrivit, och det som är möjligt/troligt:

Arbetsdagen skulle ha blivit nästan lika lång ändå.

-Vi vet att växelströmmen ombord bröts. Mest troligt för att se till att det inte skulle kunna ringas från kabinen över In Flight Entertainment-systemet.
-Vi vet att maskinen handflögs när den vände i ögonblicket den försvann, pga att ”vändradien” var betydligt mindre än den kan göra på autopilot. Vi vet också att autopiloten inte fungerar med växelströmmen bruten.
-Vi vet att växelströmmen återställdes efter omkring 1-1.5h (tidpunkten finns exakt, men jag minns inte exakt) efter att maskinens transponder slutade sända. Detta skedde när maskinen var utanför radartäckning.

-Det är ytterst sannolikt att växelströmmen återställdes för att tex kunna aktivera autopiloten. Det var ganska lång flygning kvar och den skulle ske där ingen radar eller annat behövde undvikas utan sannolikt kunde maskinen flyga rakt fram på en fast höjd.

Glidflygning i upp till 200km tar inte speciellt länge. Vi pratar storleksordningen 30 minuter, lite beroende på vilken höjd maskinen hade innan.
30minuter handflygning är definitivt inget problem.

När det gäller avbrytandet av andra så var det säkerligen ordnat relativt tidigt genom att dumpa kabintrycket och stiga till ordentligt hög höjd. När maskinen kom till Södra Indiska Oceanen fanns det med all säkerhet ingen annan ombord vid liv.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nja, bästa glidtal ligger betydligt närmare marschfart än 100 km/h. Så runt en halvtimma är en rimligare flygtid.
Det 'glidtal' man använder med hjälp av höglyftkonfiguration i samband med (start- och) landning, förutsätter en inte så liten dragkraft också. Men då är det primära syftet att göra 'körupplevelsen' på hjul och längden på landningsbanan rimlig.
(Den dragkraft man har att tillgå i samband med en ev. nödlandning utan motor kallas i vardagslag för gravitation.)
Tack, jag var lite trött igår och räknade med marschfart (avrundat till 1000 km/h) och sedan blev det fel på avståndsnollorna vilket resulterade i 200 mil.
Citera
2025-04-03, 09:14
Medlem
Ördögs avatar
Spaningarna ställs nu in, men de återupptas mot årets slut. Säger Malaysias transportminister.

https://www.france24.com/en/live-news/20250403-search-for-long-missing-flight-mh370-suspended-malaysia-minister
The latest search for Malaysia Airlines flight MH370 has been suspended as it is "not the season", Kuala Lumpur's transport minister said, more than a decade after the plane went missing.

"They have stopped the operation for the time being, they will resume the search at the end of this year," Transport Minister Anthony Loke said in a voice recording sent to AFP on Thursday by his aide.
Citera
2025-04-03, 11:58
Medlem
Nochillss avatar
Ja, tydligen så härjas Indiska Oceanen av cykloner under våren... de tidigare försöken gjordes ju också under vårar.
Varför gör man ogrundade avsikter på att leta efter MH370 under sådana förutsättningar?

'Broken ridge' som är huvudsök-området är en gigantiska spricka där kontinentalplattor möts med djup på upp till 6000 meter.
Detta är extrema förhållanden för att hitta igen en avlägsen sonar-skugga som kan ligga inuti en enorm undervattens-skreva!
Citera
2025-04-03, 15:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ja, tydligen så härjas Indiska Oceanen av cykloner under våren... de tidigare försöken gjordes ju också under vårar.
Varför gör man ogrundade avsikter på att leta efter MH370 under sådana förutsättningar?

'Broken ridge' som är huvudsök-området är en gigantiska spricka där kontinentalplattor möts med djup på upp till 6000 meter.
Detta är extrema förhållanden för att hitta igen en avlägsen sonar-skugga som kan ligga inuti en enorm undervattens-skreva!

Är nog kört

Fiskebåten Novi var svårhittad för den låg i en 90m skreva.

Till slut erbjöd sig en firma söka efter avikelser i magnetfältet och kunde pekanut en anomali.

Fast det geografiska området var 1 miljon gånger mindre
Citera
2025-04-03, 15:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Höst. Det är höst på södra halvklotet.

Ocean Infinity har vart redo länge medans Malaysias tjafs har fördröjt sökstarten.
Min bedömning är att när Ocean Infinity väl började söka fanns inget färdigt avtal.

Malaysia har schablat bort det mesta av denna söksäsong, möjligen rent med vilje. (Se mina tidigare inlägg om det.)

Citat:

Jag skrev nog redan 2014 om Broken Ridge eftersom det är ett rimligt mål för någon som vill gömma en 777, så det kan ha vart dit kaptenen siktade. Det är mer troligt att det fanns någon plan med vart kärran skulle med hänsyn till hela aktionens avancerade/tilltänkta plan än en random plats.
Citera
2025-04-03, 18:46
Medlem
Citat:

Att dumpa kabintrycket för att få de som bankade på cockpitdörren att tystna håller jag absolut med om. Att "stiga till ordentligt hög höjd". Nja... En jetmaskin flyger oftast redan ganska nära maxhöjden (beroende på vikt och lufttemp) så att stiga ordentligt över det är osannolikt. Tidiga uppgifter (från Thailand?) om att MH370 skulle flugit väldigt högt (över B777 maxhöjd?) har väl avfärdats med att radarn inte var korrekt kalibrerad i höjdled?

När maskinen kom till södra Indiska Oceanen var det med all säkerhet ingen (förutom kanske kaptenen) som var vid medvetande - dock var nog några fortfarande vid liv. Kanske kaptenen också till slut - planerat / oplanerat - förlorade medvetandet? Eller om han senare trycksatte kabinen igen för att kunna ta av masken och kunna vara vid medvetande även för den sista delen av flygningen? Syrgasen i hans mask räcker knappast för flera timmars trycklös flygning.

Om MH370 hittas: FDR kommer kanske inte att innehålla nån info - förstörd pga för lång tid i för djupt vatten / avsiktligt avstängd mha säkringar - så det kanske blir av stort intresse att se hur "cabin pressure control panel" är inställd - auto eller manuell...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in