2015-12-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du upprepar ukrainska och västerländska lögner, det måste jag sorgligt nog säga, och du fortsätter med persongreppen.

Konstigt nog så är allt som inte stämmer ihop med den Ryska statligt styrda propagandan lögner enligt vedhuggare, Som sagt tom Bagdad Bob gjorde det bättre än så.

Citat:
Att jag sällan skriver i MH-17-tråden är av skäl, som du inte förstår. Om du vill ha en bättre förklaring, så kan vi ta det till PM, om du är intresserad. Detta förslag är mycket allvarligt menat, om du nu är intresserad. Nej, nog inte.

Detta sagt, så övertygade du aldrig mig om att ryssarna fick det fel. Jag bara höll käft och jag hade bra skäl.

Ja visst hade du bra skäl. Du hade inga lögner kvar att lvererera som inte gjorde något annat än att skada Ryssland ännu mer.
Det gäller exakt samma sak där som här. Du sprider Ryska lögner och propaganda. Vi andra håller oss till en verifierbar verklighet. Men eftersom vedhuggare konsekvent vägrar läsa något annat än den ryska propagandan så blir det ju lätt pinsamnt som när han hävdade att en Professor var mycket trovärdig i ett brev han hade skrivt. Det tråkiga för vedhuggare var bara att det verkliga brevskrivna klart och tydligt angav att professorn var en fejk och inte alls inblandade i deras brev.

Citat:
Ditt påstående om att arga pensionärer på Krim, om sådana finns, skulle riskera avrättning, det måste få mothugg. Sjukt. Det låter som den värsta ukrainska Högra sektorn-propagandan. Tänk att du lånar dig till sådant.

Ja visst är det sjukt att man riskerar dödsstraff för att demonstrera, Det tycker det flesta men det är inte högra sektorn eller någon i Ukraina som är ansvarig för det utan den Ryska ockupationsmakten.
Du har fått den exakta paragrafen i den ryska strafflagstiftningen så det är bara att slå upp den och läsa vad som står där.
Precis som MH-17 rapporten så finns den på nätet

Citat:
Vad gäller Krim, så går folket där en ljusare framtid till mötes. De slipper det Ukraina, som nu imploderar.

Ukrainas Ekonomi utvecklas positivt, försvarmakten blir starkare och starkare och om 14 dagar får man fri tillgång till en Marknad som är ca 10 gånger större än den ryska.

Vi jämför det då med ett land där pensionerna sänks, matbristen blir svårare och svårare och där mänskliga rättigheter inte längre existerar.

Om du tycker att det är bättre så förstår jag inte varför du inte flyttar dit
Citera
2015-12-17, 11:37
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Konstigt nog så är allt som inte stämmer ihop med den Ryska statligt styrda propagandan lögner enligt vedhuggare, Som sagt tom Bagdad Bob gjorde det bättre än så.

Får mig att tänka på William Brooke Joyce, känd som Lord Haw-Haw (nazisternas brittiska propagandist), som under andra världskriget spred en massa goja i radiosändningar riktade till Storbritannien. Fick ett lyckligt slut 1946 då han avrättades för högförräderi.

Enligt tatarernas ledare Mustafa Dzhemilev har ryssarna numera kärnvapen på Krim:
http://uatoday.tv/politics/russian-nuclear-weapons-have-arrived-in-crimea-dzhemilev-says-555248.html
Citera
2015-12-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Den enda handel med den ockuperade Krimhalvön som tillåts nu är humanitär hjälp och vissa matvaror. Viktigt att de illegala ryska ockupanterna sätts dit rejält, och låta dem själva finansiera "sin" landvinning. Borde egentligen ha skett för länge sedan. Vad gäller Krims elförsörjning så finns stora frågetecken om den kan återställas under 2016. Troligen tillkommer västsanktioner mot export av elteknologi och elutrustning till Ryssland, dels som svar på tänkbar användning för Krim, och dels för att Ryssland inte fullföljer Minsk II-avtalet.

Det finns frågetecken, däri har du rätt. Elledningen skulle ha byggts långt tidigare, men det var omöjligt, eftersom ingen tillverkare i väst ville sälja långa kablar till Ryssland. Nu är två lite olika kablar på plats och den tredje dras senast i maj 2016. Då ska hela Krims elbehov vara täckt, om allt går väl.

Du gillar elblockaden, det gör inte jag. Långsiktigt är den konstigt nog i Krims intresse, banden med Ukraina, beroendet, klipps, men man ska tänka på att de ukrainska Kherson-borna förlorar en viktig inkomstkälla. Många bönder har redan gått in i väggen. Du kanske vet att många Kherson-bor drabbades svårt av elblockaden, eftersom deras el gör en rundtur på Krim. Du kan tänka dig hur de reagerar.
Citera
2015-12-18, 01:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ingmar, som verkar kunna ryska, rapporterar om situationen på Krim och Ukraina. Jag tror att han vet mer än vad han kan säga. Han har inte full frihet att skriva vad han vill, men han rapporterar mycket bättre än vissa andra. IMF ändrar sina regler, det har Ingmar rätt i. Nu överges ett system som har varat i årtionden och skyddat statliga långivare. Ukraina kan få nya lån, trots att statliga lån inte har betalats. Den ryska pensionsfonden saknar nu tre miljarder dollar eller euro. Tänk på de gamle.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/medvedev-betecknar-stromavbrott-som-folkmord/
Tycker du det var rimligt att kalla ett sabotage mot en elledning för folkmord? Om du svarar ja så vill jag veta hur många som dog till följd av sabotaget och bevis för det.
Citera
2015-12-18, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tycker du det var rimligt att kalla ett sabotage mot en elledning för folkmord? Om du svarar ja så vill jag veta hur många som dog till följd av sabotaget och bevis för det.

Nej, det var inte folkmord, det ordet är en överdrift. Jag väntar ännu på statistik över döda. Sjukhusens andningshjälp upphörde. Det är möjligt att någon/några dog innan reservelen gick i gång, men det vet jag inte.
Citera
2015-12-18, 10:58
Medlem
Citat:
Nej, det var inte folkmord, det ordet är en överdrift. Jag väntar ännu på statistik över döda. Sjukhusens andningshjälp upphörde. Det är möjligt att någon/några dog innan reservelen gick i gång, men det vet jag inte.
Varför dumförklarar du dig själv gång på gång. Tror inte du är så ovetande om hur saker och ting fungerar faktiskt. Strömavbrott där reservström träder in sker överallt och betyder ingenting. Men i Ryssland kanske man inte har teknologin att tackla strömavbrott vid samhällsviktiga institutioner vad vet jag. Men på Krim borde ju Ukrainskt teknologi ännu råda kan man tycka.
Citera
2015-12-18, 13:58
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Det finns frågetecken, däri har du rätt. Elledningen skulle ha byggts långt tidigare, men det var omöjligt, eftersom ingen tillverkare i väst ville sälja långa kablar till Ryssland. Nu är två lite olika kablar på plats och den tredje dras senast i maj 2016. Då ska hela Krims elbehov vara täckt, om allt går väl.

Du gillar elblockaden, det gör inte jag. Långsiktigt är den konstigt nog i Krims intresse, banden med Ukraina, beroendet, klipps, men man ska tänka på att de ukrainska Kherson-borna förlorar en viktig inkomstkälla. Många bönder har redan gått in i väggen. Du kanske vet att många Kherson-bor drabbades svårt av elblockaden, eftersom deras el gör en rundtur på Krim. Du kan tänka dig hur de reagerar.

Nu handlar det om mer än kablar. Energiexperter talar om att det kan ta flera år att återställa strömförsörjningen.

Vad gäller Kherson, så fanns ju en anledning till varför Ukraina var snabba med att reparera den första av de fyra pylonerna då den försörjer Kherson (men också delar av Krim). Den ena kraftstationen finns faktiskt på Krim och är i bruk. Större delen av Krim är dock mörklagd.
Citera
2015-12-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varför dumförklarar du dig själv gång på gång. Tror inte du är så ovetande om hur saker och ting fungerar faktiskt. Strömavbrott där reservström träder in sker överallt och betyder ingenting. Men i Ryssland kanske man inte har teknologin att tackla strömavbrott vid samhällsviktiga institutioner vad vet jag. Men på Krim borde ju Ukrainskt teknologi ännu råda kan man tycka.

Nej Lucas. Jag vet inte hur mycket som erkänns officiellt, men det västerländske rapportören i Sevastopol säger att några viktiga institutioner inte hade de reservaggregat de skulle ha enligt plan. Några återfanns hos privata företag och huvuden rullade.

Flera reservaggregat installerades av Ryssland, så vi talar inte om "ukrainsk teknologi". Den sortens teknik var sådan att elsystemet i Sevastopol nyligen helrenoverades för att undvika bränder och ständiga elavbrott. Ukraina underhöll inte infrastrukturen, men nu görs det.

Jag vet inte om några sjukhus drabbades, men jag vill veta. Det är främst patienterna där jag tänker på. Jag såg med fasa i mitt inre vad som möjligen drabbade några utsatta patienter.

Vad gäller din dumförklaring, så kan jag säga mycket, men jag väljer att hålla tyst. Debatten ska vara anständig.
Citera
2015-12-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nu handlar det om mer än kablar. Energiexperter talar om att det kan ta flera år att återställa strömförsörjningen.

Vad gäller Kherson, så fanns ju en anledning till varför Ukraina var snabba med att reparera den första av de fyra pylonerna då den försörjer Kherson (men också delar av Krim). Den ena kraftstationen finns faktiskt på Krim och är i bruk. Större delen av Krim är dock mörklagd.

Visst handlade det om Kherson. Folket där var hårt drabbat. Skörden ruttnade på några fält när blockaden gick igång. Några tvingades sälja till underpris när giriga grossister utnyttjade situationen och bönderna hade problem av andra orsaker förra sommaren. När Högra Sektorn stängde av vattnet till Krim, drabbades inte Kherson den gången också? Förresten, såg du Kiev installera reservaggregat i Kherson, som Ryssland gjorde på Krim? Jag såg det inte.

När Kherson-borna protesterade, så satte Högra Sektorn stopp för dem. Vad man i Kherson nu tycker om Kiev och Högra Sektorn är nog inte tryckbart.

Om du har information, enligt vilken den tredje kabeln kan försenas, så posta gärna en länk. Jag vill veta.
Citera
2015-12-18, 19:26
Medlem
Citat:
Visst handlade det om Kherson. Folket där var hårt drabbat. Skörden ruttnade på några fält när blockaden gick igång. Några tvingades sälja till underpris när giriga grossister utnyttjade situationen och bönderna hade problem av andra orsaker förra sommaren. När Högra Sektorn stängde av vattnet till Krim, drabbades inte Kherson den gången också? Förresten, såg du Kiev installera reservaggregat i Kherson, som Ryssland gjorde på Krim? Jag såg det inte.

När Kherson-borna protesterade, så satte Högra Sektorn stopp för dem. Vad man i Kherson nu tycker om Kiev och Högra Sektorn är nog inte tryckbart.

Om du har information, enligt vilken den tredje kabeln kan försenas, så posta gärna en länk. Jag vill veta.
Och numera får Krimborna börja vänja sig vid infrastruktur a la kommunism. Ständiga strömavbrott, avstängd el då och då, nödhjälp eftersom veden inte räcker till eller är för dyr för dom allt fattigare krimborna. Det är tyvärr det enda Putin kan erbjuda eftersom han har viktigare saker för sig just nu. I vår det av världen hade en sådan instabil infrastruktur lett till näst intill revolution. Det inträffade ju aldrig när Krim styrdes under Ukraina. Tyvärr så är missnöje med ockupationsmakten numera olagligt att ens tänka på så Krimborna får hoppas på en mild vinter och huka under förtrycket. Tänk så bra man egentligen hade det innan Putin den lille våldtog halvön.
Citera
2015-12-18, 20:05
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Som sagt, Kherson är inte längre drabbad, förstå detta nu. Däremot är Krim mörklagd (största delen).

Här är lite mer information till dig:
http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=44895&tx_ttnews%5BbackPid% 5D=7

According to energy expert Mykhailo Gonchar, the president of the Kyiv-based Strategy XXI Center, neither Crimea’s easternmost city of Kerch nor neighboring Krasnodar Territory, in the Russian Federation, have the infrastructure necessary to properly transmit power to the occupied peninsula. It could take months or years to build it. “The energy bridge might be a true utopia,” he said (Istochnik.info, July 21).
Citera
2015-12-18, 21:59
Medlem
Nu kan turister ta en titt på och få information om Krim, om man funderar på att komma på besök. Ett bra initiativ, som kan locka västerländska besökare så småningom. Sajten är också tillägnad många sevärda mål i fasta Ryssland. Den är under utveckling och kommer säkert att bli bättre med tiden och tillhandahålla engelsk text, hoppas jag. Ännu måste man översätta sidorna med yandex eller google.

Det som måste till på Krim är kunskaper i västerländska språk. Jag har fått veta att man kan stöta på engelsk- och tysktalande, men det finns inte så många. Jag har fått veta att den som inte kan någorlunda bra ryska är helt körd på Krim. Uppgifterna kommer från den västerländske observatören i Sevastopol.

Man räknade med 5 miljoner turister i år, men elblockaden gjorde att målet inte kan nås. Resultatet är ändå mycket bättre, mer än 30 procent bättre, än förra året.

Russia.travel presenterar ryska turistställen — museer, monument och andra sevärdheter.

http://se.sputniknews.com/varlden/20151217/932558/ryssland-turism-webbsida.html

https://russia.travel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in