Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Det går nog fortare om du berättar.
Jag upplever de rysktalande som stoltare, självsäkrare än ukrainsktalande. Det har säkert med historien att göra. Allt behäftat med ukrainskan var bonnigt, smått efterblivet. Ukrainskspråkiga kallas för "hohol" just pga språket som anses låta bonnigt.
Precis, de får vackert svälja stoltheten och jobba åt ryssen.
Haha, WTF! Nu låter du precis som en del - flerfaldigt avstängda - svensk-ryska alias som har en fragmenterad och, framför allt, föråldrad bild av Ukraina. Man misslyckades där för 10 år sen och är numera bitter i någon sunkig khrushchyovka i nowhereville, russia, eller någon deformerad betongcontainer för den ryska "medelklassen" 2 timmars restid utanför Moskva. I alla fall känns det så.
Iofs är språkfrågan en vardaglig icke-fråga i de flesta oblaster. Men det ukrainska språket, inte minst för den yngre och välutbildade generationen, är numera ganska högt i status. Men mest av allt har engelska fått en uppsving. Idag är Kiev en mycket mer internationell stad än tidigare. Är det någonting man verkligen ser ned på idag så är det feta, fulla och svettiga Donbass-reliker i typiska skinnjackor och vodkafrukostar (för de representerar det gamla och unkna). Ukraina har förändrats väldigt mycket de senaste åren.
Sist, då jag gärna återkommer till mitt favoritämne, kan du väl kolla Donbassföreningen eller socialfallen som kommenterar på Fria Tider på Facebook. Bonnigt, sa Bill. Permanent "arbetssökande", säger Bull.
Om nu det funnits någon som helst sanning i ert narrativ... varför är det då bara misslyckade svenskar som stöder det? Varför är det bara socialfall och y-namn, som så klart aldrig ens besökt länderna och med utbildning/karriär som peakat med "hoppade av nian", som ser er "sanning"?