2016-06-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Din idé om hur man ska resa till Krim är förträfflig. Skaffa Viking-kort och res billigt, speciellt just nu (ring och beställ, du får bättre villkor då än på webbsidan, det har jag fått flera gånger). När du kommer fram måste du köpa en maskinbiljett till bussen från terminalen (många Helsingfors-bor köper sms-biljetter, ett alternativ). Från busstorget i Helsingfors kan du ta buss till St. Petersburg, det gjorde jag och det var billigt. Tåget är också bra, det tog jag på tillbakavägen. Centralstationen i den finska huvudstaden är fin. Jag kliade mig i huvudet när jag skulle köpa maskinbiljett till Karelen för något år sedan, men det löste sig med lite klurighet (jag gillar inte automatiseringen). Om du inte kan finska, så kan du tala engelska i Finland och möta mycken hjälpsamhet (svenska är inte alltid en bra idé i dessa tider). Väl framme, kan du ta en privattaxi (om du kan lite ryska) till ett hotell, som du väljer ut i förhand. Det behöver inte ligga centralt och vara dyrt. Sedan tåg eller flyg! Jag tar tåget till Krim och studerar landet. Håller mig på jorden.

Det är bra att åka till Krim med någon som kan bra ryska. En kompis, en granne, en arbetskamrat. Fler än man tror kan språket. Några växte upp i östeuropa och är inte ryssar. Jag jobbar på den saken, trots att jag kan lite grand. På Krim finns också Krim-tyskar, guider som man kan hyra, men de kostar pengar. Se till att komma fram tidigt på dagen, om möjligt. Då är turistbyråerna öppna.

Bra att du tänker dig för. Det är inte bara SBU man får passa sig för i Ukraina, det är laglösheten, den har ökat i dessa dåliga tider. Nu stjäls mat, inte bara pengar, en indikation på situationen i landet. Några västerländska investerare vände på klacken när de såg Högra Sektorn patrullera Odessa.

10 procent av turisterna på Krim kommer från Ukraina, även sådana från västra Ukraina, som stapplar på ryska, och de slappnar av direkt när de kommer fram, enligt uppgift. De får vänta timmar vid gränsen, men under någon vecka kan de glömma sorgerna i Ukraina. Semester.

Jag var mer förlorad i Frankrike under mina första besök som ung än jag senare var i Ryssland och förstår dig. Jag pekade på en maträtt i Paris - och fick inälvor, som jag inte kunde äta. Nå, språk kan läsas in, om man behöver dem i karriären eller av vetgirighet. Idag är det en bra idé för svensken att lära sig ryska. Vi står inför stora förändringar. Jag bestämmer inte, men jag vill att ett av mina barn ska studera i St. Petersburg, som ett annat har studerat på kontinenten. Banden mellan de nordiska länderna behöver återupprättas nu när EU konkar och USA utmanas av SCO och BRICS. Realpolitik.
Nja verkligheten är ju att Krimhalön blir allt fattigare och ointressantare under den ryska ockupationen eftersom Kreml som ockupationsmakt inte har medel att tillföra och försörja befolkningen på halvön vilket sätter sina spår i den lokala rubelekonomin som nu föröder den en gång så blomstrande halvön. Rysslandss allt svagare roll i världspolitiken och inhemska nedgång bäddar för svåra år på <krim så länge Kreml ockuperar och förtrycker befolkningen. Att turister från väst skulle komma på den galna iden att besöka dagens Krim kan vi nog glömma. Möjligen någon gammelkommunist eller dyrkare av politisk extremist hittar dit. nte ens ryssar känner för att resa till Krim trots befallning från Putin. Glöm inte att det ju är Ryssland som är den svaga och förlorande parten i konflikten, inte väst/EU med sin starka samhällsbyggnad, handel och infrastruktur.
Citera
2016-06-29, 20:25
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Din idé om hur man ska resa till Krim är förträfflig. Skaffa Viking-kort och res billigt, speciellt just nu (ring och beställ, du får bättre villkor då än på webbsidan, det har jag fått flera gånger). När du kommer fram måste du köpa en maskinbiljett till bussen från terminalen (många Helsingfors-bor köper sms-biljetter, ett alternativ). Från busstorget i Helsingfors kan du ta buss till St. Petersburg, det gjorde jag och det var billigt. Tåget är också bra, det tog jag på tillbakavägen. Centralstationen i den finska huvudstaden är fin. Jag kliade mig i huvudet när jag skulle köpa maskinbiljett till Karelen för något år sedan, men det löste sig med lite klurighet (jag gillar inte automatiseringen). Om du inte kan finska, så kan du tala engelska i Finland och möta mycken hjälpsamhet (svenska är inte alltid en bra idé i dessa tider). Väl framme, kan du ta en privattaxi (om du kan lite ryska) till ett hotell, som du väljer ut i förhand. Det behöver inte ligga centralt och vara dyrt. Sedan tåg eller flyg! Jag tar tåget till Krim och studerar landet. Håller mig på jorden.

Det är bra att åka till Krim med någon som kan bra ryska. En kompis, en granne, en arbetskamrat. Fler än man tror kan språket. Några växte upp i östeuropa och är inte ryssar. Jag jobbar på den saken, trots att jag kan lite grand. På Krim finns också Krim-tyskar, guider som man kan hyra, men de kostar pengar. Se till att komma fram tidigt på dagen, om möjligt. Då är turistbyråerna öppna.

10 procent av turisterna på Krim kommer från Ukraina, även sådana från västra Ukraina, som stapplar på ryska, och de slappnar av direkt när de kommer fram, enligt uppgift. De får vänta timmar vid gränsen, men under någon vecka kan de glömma sorgerna i Ukraina. Semester.
Var till ryska visumcentralen centralt i Stockholm idag. Besvikelse ! Man är tvungen ha en inbjudan från Ryssland, även som turist ! Varför skrev de inte det på internet sidan !
Jag måste nu kontakta nått hotell som ska skriva mig en inbjudan!
Jag tänkte ju åka omkring, Petersburg, Yalta Sevastopol, bo på enkla små ställen, Ingen av dem kan skriva mig en inbjudan och datumen är ju flytande då man inte vet hur lång tid resor och visa tar. Jag är lite av en hobbygeolog så jag skrev turism o forskning på min ansökan, men damen på visacentralen ändra det till turism. Ändå krävdes inbjudan !
Kan nån här på Flashback ordna mig en inbjudan till Ryssland för geologisk forskning och turism?

Pratat med 2 rysktalande, numera svenska läkare, en ursprungligen från Donbass som gärna följt med men hennes semester är slut, samt en est , som är rädd åka till Krim. Känner fler som kan ryska, men först måste en inbjudan fixas.

Ni kan ju skriva till mig privat här på Flashback om ni kan ordna nån inbjudan. Min vän dr Krychkov tror jag skulle kunnat ordnat nått då han jobba med nått halvstatligt, men han är ju avstängd. Kanske nån kan förmedla kontakt med honom ?
Citera
2016-06-29, 21:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Var till ryska visumcentralen centralt i Stockholm idag. Besvikelse ! Man är tvungen ha en inbjudan från Ryssland, även som turist ! Varför skrev de inte det på internet sidan !
Jag tänkte ju åka omkring, Petersburg, Yalta Sevastopol, bo på enkla små ställen, Ingen av dem kan skriva mig en inbjudan och datumen är ju flytande då man inte vet hur lång tid resor och visa tar. Jag är lite av en hobbygeolog så jag skrev turism o forskning på min ansökan, men damen på visacentralen ändra det till turism. Ändå krävdes inbjudan !
Kan nån här på Flashback ordna mig en inbjudan till Ryssland för geologisk forskning och turism?

Pratat med 2 rysktalande, numera svenska läkare, en ursprungligen från Donbass som gärna följt med men hennes semester är slut, samt en est , som är rädd åka till Krim. Känner fler som kan ryska, men först måste en inbjudan fixas.

Ni kan ju skriva till mig privat här på Flashback om ni kan ordna nån inbjudan. Min vän dr Krychkov tror jag skulle kunnat ordnat nått då han jobba med nått halvstatligt, men han är ju avstängd. Kanske nån kan förmedla kontakt med honom ?

Jag saknar faktiskt "dr Krychkov". Men vad jag fattar så är han egentligen inte avstängd längre. Men åter till Krim som du så gärna vill besöka efter Rysslands olagliga annektering. Det verkar faktiskt vara lättare att komma in i Nordkorea än Ryssland.

Jag förmodar att FSB vill försäkra sig om att inga "utländska agenter" nässla sig in. 😆
Citera
2016-06-29, 22:23
Medlem
flyer1s avatar
Ryssland verkar lida av paranoia, men det bir nog bättre med tiden. Jag gissar vi en dag har Ryssland och Ukraina i EU. Tyskarna vill ha en stor inre marknad, och då britterna är ute så växer nog EU österut. Med VISA krav borta och fri rörlighet, blir vi alla en stor europeisk familj och paranoian lättar. Då vi alla är i EU spelar det ingen roll vem Krim eller Donbass hör till. Eu är ju i grunden ett fredsprojekt.

Så snabbt in med Ukraina o Ryssland i Eu eller annars kan vi lika gärna läga ner hela EU.
För ska vi ha det som en mobbingklubb mot mäktiga grannar vill inte jag vara med. Kan tänka mig fler öststater som känner sig hotade men vill handla med Ryssland tänker lika. Skicka ett memo tilll Merkel !

Jag tar gärna en rysk "guide" om det är kostnadsfritt om de vill, för att lugna sin paranoia !
Skulle va enklare ha med sig en KGB/FSB ryggsäck, som tolk och privat vakt, så man får behålla sina prylar hela resan. Hör ni det FSB

Men just nu är jag lite nedslagen och förmodligen blir det nog ingen resa om det ska va så krångligt.
Senast redigerad av flyer1 2016-06-29 kl. 22:25.
Citera
2016-06-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1

Jag förstår din besvikelse. Det är uppenbart att Ryssland inte förstår vikten av att västerländska turister besöker Krim. Den gamla misstänksamheten mot väst är förståelig, men leder fel i dessa tider. Det är mycket bra att du skriver om problemen på flashback, ty jag är säker på att Moskva övervakar de Rysslands-relaterade trådarna. Nu tar vi Kreml i örat.

Det finns bakdörrar. Jag postade om det brittiska parets besök på Krim. Jag har nu en egen bakdörr, men kan inte hjälpa dig, tyvärr. Det finns minst en svensk resebyrå, som kan ordna inbjudningar. Kolla nätet. Den, som vill investera, är välkommen.
Citera
2016-06-29, 22:54
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Jag förstår din besvikelse. Det är uppenbart att Ryssland inte förstår vikten av att västerländska turister besöker Krim. Den gamla misstänksamheten mot väst är förståelig, men leder fel i dessa tider. Det är mycket bra att du skriver om problemen på flashback, ty jag är säker på att Moskva övervakar de Rysslands-relaterade trådarna. Nu tar vi Kreml i örat.

Det finns bakdörrar. Jag postade om det brittiska parets besök på Krim. Jag har nu en egen bakdörr, men kan inte hjälpa dig, tyvärr. Det finns minst en svensk resebyrå, som kan ordna inbjudningar. Kolla nätet. Den, som vill investera, är välkommen.

Har inte kollar resebyråer än, men förr fanns det väl nått som hette intertourist men verkar inte finnas kvar. Min far hade en bror som var helg-alkis och kommunist. Han brukade ringa på fredagkvällar stupfull och babbla på ryska, har för mig han snacka om intertourist.Men tror inte han någonsinn var i Ryssland.

Inte har jag nått att investera. Skulle nog va en god ide köpa ett sommarhus nu på Krim, men vem skulle ge lån till det ? Skulle jag dock hitta mineraler på Krim skulle det nog dyka upp firmer som skulle vilja investera.
Citera
2016-06-30, 20:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Detta papper, bland mycket annat, måste fyllas i innan man kommer in i Ryssland.

Detta är en normal visumansökan som den såg ut 2011.

http://www.visumryssland.se/visum-ryssland.pdf

Sedan dess så har det blivit betydligt mer komplicerat:

http://www.ifs-sweden.com/main.php?id=instruction&lang=se

https://visa.kdmid.ru/PetitionChoice.aspx

Jag törs inte ge mig in i det getingboet och bli registrerad av ryska myndigheter i onödan. Man jag har tidigare fått fram en rent absurd blankett

Företag går tydligen att anlita för att förenkla det hela.

Tilläggas skall att det, tydligen, inte heller är helt okomplicerat för ryska turister att få visum till Sverige:

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Moskva/Besoka-Sverige/Soka-visum-till-Sverige-T/

http://www.vfsglobal.com/

India!

Jag fick dock inte fram Sverige som resident country
Citera
2016-06-30, 22:13
Medlem
Citat:

Att enträget försöka komma in i ett land bakvägen är ju inte direkt intelligent om man säger så. Man skall noga överväga innan man ett land på väg mot diktatur och övervakning typ Ryssland och Nordkorea. Finns ju en uppsjö av bättre och mer demokratiska länder att besöka. T.om Ukraina trots säkerhetsläget och rysk ockupation ser bättre ut vid en snabb anblick. Och Krimhalvön är ju i dagsläget ett så osäkert kort avseende utvecklng och framtid att man nog bör vänta tills rättsläget blir klarlagt om Krims tillhörighet. Fortsatt rysk ockupation och det nog är kört eller åter ukrainsk överhöghet där framtiden åtminstone ser något ljusare ut för den hårt prövade krimbefolkningen. Ryssland är ju knappast något föredöme när det gäller att bygga civilsamhälle med sunda värderingar och trygghet.
Citera
2016-07-01, 03:02
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nja verkligheten är ju att Krimhalön blir allt fattigare och ointressantare under den ryska ockupationen eftersom Kreml som ockupationsmakt inte har medel att tillföra och försörja befolkningen på halvön vilket sätter sina spår i den lokala rubelekonomin som nu föröder den en gång så blomstrande halvön. Rysslandss allt svagare roll i världspolitiken och inhemska nedgång bäddar för svåra år på <krim så länge Kreml ockuperar och förtrycker befolkningen. Att turister från väst skulle komma på den galna iden att besöka dagens Krim kan vi nog glömma. Möjligen någon gammelkommunist eller dyrkare av politisk extremist hittar dit. nte ens ryssar känner för att resa till Krim trots befallning från Putin. Glöm inte att det ju är Ryssland som är den svaga och förlorande parten i konflikten, inte väst/EU med sin starka samhällsbyggnad, handel och infrastruktur.

Alltså, inte för att jag på något vis stöder det folkrättsvidriga ryska övertagandet av Krim, men det hjälper ju diskursen föga att lalla runt på det här sättet. Om man nu ska bekämpa rysk propaganda är det ju önskvärt att man inte beter sig lika galet och verklighetsfrånvänt själv, menar jag.

"Den en gång så blomstrande halvön"? Jo, tjena. Svinrika ukrainska oligarker och politiker och deras överdådiga datjor och strippklubbar, besinningslösa partyn, maffia-heydays, ett fritt flöde av droger m.m. var väl "blomstrande" och tillgängligheten drog en hel del turism från det forna östblocket post-Sovjet, men ja... Förstår att vissa saknar alla porrsajts-klipp av barbröstade, påtända ukrainska och ryska tonåringar på Kazantip...

Att det var så pass galet berodde på att den lokala ledningen alltid bestått av rena mähän och Kyiv har hela tiden skitit fullständigt i rubbet. Detta hade resultatet att samhället befann sig i en slags politisk limbo som ledde till ett samhällsklimat som snuddade vid det anarkistiska, allt var fullständigt genomkorrumperat, med noll koll, drog-amok, hundratals maffiamord årligen, tusentalet krimtatarer som vräktes från sina bostäder årligen osv. Det var Krim då. Krim är ingen jävla solskenshistoria nu heller, men för helvete - lite ärligt perspektiv tack.

De som turistat på Krim efter övertagandet säger att saker och ting för det mesta är precis likadana som förr, fast det är färre droger och färgerna på de allestädes närvarande flaggorna har bytts ut. Det sammanfattar det, i princip. Kolla på LonelyPlanet och andra turistsajter.

Ukraina och Ryssland är bägge f.d. Sovjetstater, som bägge vart med från den absoluta början och bägge har delansvar i att Sovjet överhuvudtaget blev till, och de har nu för vana att schabbla till allting, hela tiden. Det är samma politiska kultur, samma skräp, rakt igenom. Så rysk eller ukrainsk ledning där nere, same shit. De som sitter i lokalregeringen, i diverse kommunalråd, i röstningsmyndigheter, i nämnder och andra utskott överallt på Krim nu är precis samma människor som satt där före allt som hände 2014. Ryssland har inte skeppat dit något folk överhuvudtaget, och de figurer som är utomstående (alltså inte krimbor från början) är från övriga Ukraina (typ Poklonskaja, som jobbade i Kyiv innan hon av någon anledning tröttnade på Majdanfolket och sedermera blev en poster girl för ryssarna där nere).

Vad fan, till och med det där jävla skämtet till folkomröstning som de höll 2014 arrangerades och kontrollerades av precis samma institutioner och precis samma människor som skött alla andra omröstningar och val på Krim innan dess. Var tror du de hämtade röstlängderna från? Jaja, Ukraina och Ryssland, same shit, som sagt.

Så, precis som folk som vart där påpekat så är den enda större skillnaden från förr att flaggor bytts ut här och där. Om man inte gillar knark och nakenhet då, då förstår jag att man blir purken över förändringarna (fast Ukraina, i sin jakt på att bli respektabelt konvergerar mot det där nu ändå, så om Krim hade befunnit sig de facto under Ukraina hade samma sak ändå hänt så småningom).

Blanda inte ihop det med typ Baltikum, där de motvilligt drogs in i Sovjetprojektet efter att ha gått igenom ungefär samma affär som Finland efter första världskriget. Tankekulturen är helt annorlunda där, av dessa anledningar.
Senast redigerad av ceph 2016-07-01 kl. 03:33.
Citera
2016-07-01, 09:51
Medlem
flyer1s avatar
O skit, viste inte Krim var ett tillhåll för maffia, droger och stripklubbar. När jag såg videor från det äldre engelska paret fick jag en annan bild.

Men jag har varit på Ibiza i oktober och det skulle väl kunne beskrivas på, samma sätt. Men jag såg inget av det där. Det beror väl på vem man är, och vad man gör. Om jag åker, och om ni får ni en reserapport från mig kommer det nog saknas rapportering om de nämda sakerna.
Min uppfattning av Krim kommer från bilder i google maps, och panoramico.
Lite nudism ses ibland på öde stränder.
Citera
2016-07-06, 14:05
Medlem
tverskoys avatar
Oh mina damer och herrar, Krim är fantastisk. Rekommenderar starkt att resa ditt. Själva Krim är bara fantatisk. En unik natur och landskap. Det går inte att beskriva, man måste se och känna själv.
Citera
2016-07-07, 21:02
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Oh mina damer och herrar, Krim är fantastisk. Rekommenderar starkt att resa ditt. Själva Krim är bara fantatisk. En unik natur och landskap. Det går inte att beskriva, man måste se och känna själv.

Ja, den ukrainska Krimhalvön är vacker, har varit där själv. Lite svårt att resa dit nu dock då de ryska ockupanternas härjningar har lett till nedstängd flygtrafik, sämre turistservice, frånvaro av uttagsautomater, matbrist, elbrist och annat elände. När väl Krim har återbördats till Ukraina ska vi säkert se att turismen sätter ordentlig fart igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in