Citat:
Du är inte påläst..
Ordern finns i Krigsarkivet, den var inte från Gustav II Adolf den store..
Han var död vid tillfället, ordern var att i grunden ruinera ( Bränna och döda allt och alla dom kom åt) kejsarens uppmarschländer..
Antal döda, förstörda städer ( 531 tror jag det var) antal förstörda byar 17.000 finns noterat...
I 300 år efteråt skrämde tyska föräldrar sina barn med att är du inte snäll så kommer svensken och tar dig..Detta är väl känt i Tyskland, men okänt i Sverige.. Segraren skriver historien...
Englunds Ofredsår berättar lite om det, resten finns i arkiven..
Googla Schwedentrunk så får du en annorlunda bild av historiebeskrivningen än den officiella Svenska varianten..
Detta är på ett sätt OT på ett annat sätt inte då det bevisar propagandan runt ett folkmord (Vissa landskap var de civila förlusterna 80% av befolkningen), i Sverige har det inte hänt, Tyskarna kommer väl ihåg det...
Att lita på propaganda och inte undersöka dokument och siffror är sinnessvagt när man är historisk intresserad...
Ordern finns i Krigsarkivet, den var inte från Gustav II Adolf den store..
Han var död vid tillfället, ordern var att i grunden ruinera ( Bränna och döda allt och alla dom kom åt) kejsarens uppmarschländer..
Antal döda, förstörda städer ( 531 tror jag det var) antal förstörda byar 17.000 finns noterat...
I 300 år efteråt skrämde tyska föräldrar sina barn med att är du inte snäll så kommer svensken och tar dig..Detta är väl känt i Tyskland, men okänt i Sverige.. Segraren skriver historien...
Englunds Ofredsår berättar lite om det, resten finns i arkiven..
Googla Schwedentrunk så får du en annorlunda bild av historiebeskrivningen än den officiella Svenska varianten..
Detta är på ett sätt OT på ett annat sätt inte då det bevisar propagandan runt ett folkmord (Vissa landskap var de civila förlusterna 80% av befolkningen), i Sverige har det inte hänt, Tyskarna kommer väl ihåg det...
Att lita på propaganda och inte undersöka dokument och siffror är sinnessvagt när man är historisk intresserad...
Nej, det är mycket riktigt jag är inte påläst, även om han är min idol kung i sverige. Men jag liksom vill poängtera en sak. Men jag säger inte det stämmer. Men gå till er sätt tänka så är det då: Så är det bara propaganda det pappret, det pappret säkert bara förfalskning order skriven av påven för försmutsa det protestantiske allierade. Sorry skriver kort, skriver från mobil. Men storyn om de farliga svensken känner jag till. Vanligt i polen o Tjeckoslovakien. Men kul du gillar han. Japp jag har 5:a i historia också, men förstår inte vad det har med detta göra.