2015-12-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Hej, Hilding och välkommen till flashback. Vi har mycket olika bakgrund, men jag förstår ditt nick och gillar det. Kul med en historielektion. Hagberg var på sin tid i strid med storkapitalet och där är inte många idag. Jag är det, men jag tillhör inte Hagbergs grupp.

North Stream två är ännu inte på plats, däri har du rätt, men det skulle förvåna mig mycket om Bryssel krånglar. South Stream och Turk Stream kan vi glömma och Europa behöver gas. Vi får se vad som händer. EU kan mycket väl bita sig självt i foten och stoppa projektet. Inte vet jag och inte bryr jag mig. Mitt förtroende för Bryssel är på minus.
Nordstream 2 är bara till för att göra all transit gm Ukraina överflödig o beröva landet inkomster, kosta vad det kosta vill (säger Putin). Tyskland har resten av EU plus USA emot sig i frågan.
Hilding skulle hållt på det ukrainska folket.
Citera
2015-12-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hildinghagberg
Nordstream 2 är bara till för att göra all transit gm Ukraina överflödig o beröva landet inkomster, kosta vad det kosta vill (säger Putin). Tyskland har resten av EU plus USA emot sig i frågan.
Hilding skulle hållt på det ukrainska folket.

Det handlar inte om att klämma åt det ukrainska folket, det handlar om att göra det omöjligt för Kiev att sno gas. Det har gjorts flera gånger tidigare och Moskva har tröttnat. I nuvarande desperata ekonomiska läge i Ukraina ökar risken för att gas försvinner på vägen. Det är inte en sanktion mot Ukraina, det är ett skydd för Ryssland. Varje gång Ukraina har snott gas, så har Ryssland anklagats för att strypa gaskranen. Nu blir det stopp på sådan propaganda.

Vad gäller sanktionerna mot Ryssland, så kommer de troligen att vara på plats minst ett halvår till. De biter, speciellt de finansiella sanktionerna, men Moskva kontrar dem med importsubstitution och intressanta finansiella lösningar, t.ex. krediter från Kina. Att sanktionerna förlängs betyder att den processen fortsätter ohindrat. När den är klar, kanske 2018 eller 2021, så har mycket ändrats. Importsubstitutionen sker delvis under radarn och den europeiska förståelsen av dess betydelse är ännu inte stor, utom möjligen i vissa affärskretsar. Politikerna ser inte ut att ha en susning. Den senaste ryska motorn är ett genombrott som ersätter motorer från Pratt and Whitney och Rolls Royce. Motorn är inte ett direkt svar på sanktionerna, den har nog utvecklats under lång tid, men de nya plan Ryssland nu ska bygga är det. Det leder till förluster för Boeing och kanske Airbus. De västerländska företag som levererar flygplanskomponenter av andra slag kommer också att förlora en marknad. Det ryska jordbruket tillväxer och importen från t.ex. Egypten och Argentina lär förbli viktig med eller utan sanktioner. Listan är lång, allt kan inte komprimeras i ett inlägg, men jag kan åtminstone ange några exempel.

Tillbaka till det ukrainska folket. Ukraina är inte under sanktioner, men jag anser att det Kiev gör och har gjort utgör en sorts sanktioner mot folket. Det är förfärligt när ett helt folk lider och tro inte att jag tycker om vad jag ser hända i landet.
Citera
2015-12-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Räcker inte, Putin bygger hela statsbudgeten på ett oljefatspris på +100$

2016 års budget bygger på ett oljepris på runt 50 dollar. Optimistiskt, om man ser på dagens oljepris. Budgeten kan behöva justeras, anser jag, och jag ser Moskva hålla med. Jag vet inte vad som händer med oljepriset, men danska Saxo Bank väntar ett bättre pris och en starkare rubel. Andra är mer pessimistiska.

En intressant fråga är om det låga oljepriset är en sorts inofficiell sanktion. Det finns inga bevis för det, oljeutbudet är stort och det bör betyda att prisfallet är naturligt. Vi får se hur länge Saudiarabien, som nu har svårt att finansiera sin megabudget, håller ut. Ryssland ökar produktionen och flera oljeproducerande länder går på knäna.
Citera
2015-12-19, 23:43
Medlem
Citat:
2016 års budget bygger på ett oljepris på runt 50 dollar. Optimistiskt, om man ser på dagens oljepris. Budgeten kan behöva justeras, anser jag, och jag ser Moskva hålla med. Jag vet inte vad som händer med oljepriset, men danska Saxo Bank väntar ett bättre pris och en starkare rubel. Andra är mer pessimistiska.

En intressant fråga är om det låga oljepriset är en sorts inofficiell sanktion. Det finns inga bevis för det, oljeutbudet är stort och det bör betyda att prisfallet är naturligt. Vi får se hur länge Saudiarabien, som nu har svårt att finansiera sin megabudget, håller ut. Ryssland ökar produktionen och flera oljeproducerande länder går på knäna.
VP ska nog räkna med ett pris på runt $30 eftersom deras kompisar i Teheran snart börjar vräka ut olja på marknaden. Så Saxo Bank är helt ute o cyklar.
Nu kommer notan för det ryska oljeberoendet som VP nonchalerat i så många år.
Citera
2015-12-19, 23:52
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att klämma åt det ukrainska folket, det handlar om att göra det omöjligt för Kiev att sno gas. Det har gjorts flera gånger tidigare och Moskva har tröttnat. I nuvarande desperata ekonomiska läge i Ukraina ökar risken för att gas försvinner på vägen. Det är inte en sanktion mot Ukraina, det är ett skydd för Ryssland. Varje gång Ukraina har snott gas, så har Ryssland anklagats för att strypa gaskranen. Nu blir det stopp på sådan propaganda.
Nästa år blir nog det sista Kiev köper någon gas från Ryssland. Återstår då hur Moskva vill förse Europa med gas, via vilka ledningar. Northstream tror jag inte blir av.
Det ryska greppet om Europas gasmarknad blir hela tiden svagare, eftersom EU inte vill vara beroende av en leverantör som inte kan låta bli att använda gasen politiskt.
Citera
2015-12-20, 00:34
Medlem
Citat:
Nästa år blir nog det sista Kiev köper någon gas från Ryssland. Återstår då hur Moskva vill förse Europa med gas, via vilka ledningar. Northstream tror jag inte blir av.
Det ryska greppet om Europas gasmarknad blir hela tiden svagare, eftersom EU inte vill vara beroende av en leverantör som inte kan låta bli att använda gasen politiskt.

Tror tom det kan bli 2015. Tyskland säljer gas till Ukraina till lägre priser än vad Ryssarna försöker ta ut
Citera
2015-12-20, 00:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Oljepriset tros röra sig mot under $30. Den ryska budgeten är helt överdimensionerad. En dollar kommer röra sig mot 100-150 rubel. Rubeln är redan historiskt låg, en dollar kostar nu 71 rubel. Ryssland har sedan länge gett upp de stora försöken att rädda rubeln, de har inte råd.
Det kommer bli kaos i Ryssland, minst sagt.
Citat:
Oljepriset kan sjunka till 30 dollar per fat under 2016, spår Handelsbanken. För oljeberoende Ryssland vore det en katastrof för ekonomin.
Handelsbanken släppte på fredagen en marknadsanalys för det första halvåret 2016. Banken spår att Brentoljan, olja av Nordsjökvalitet, kan sjunka till 30 dollar per fat. På fredagen kostade Brentoljan drygt 37 dollar.

Men centralbanken målar också upp ett mardrömsscenario där det genomsnittliga oljepriset hamnar på 35 dollar nästa år. BNP skulle backa med ytterligare 2-3 procent, arbetslösheten öka medan lönerna skulle falla och konsumtionen minska.

Ett så lågt oljepris skulle få valutan rubeln att försvagas ytterligare vilket i sin tur driver upp inflationen. Det skulle då tvinga centralbanken att hålla styrräntan på en fortsatt hög nivå, något som skulle hålla tillbaka investeringarna i landet och förlänga recessionen.
http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/oljan-kan-narma-sig-putins-skracksiffra/
Citera
2015-12-20, 01:03
Medlem
Citat:
VP ska nog räkna med ett pris på runt $30 eftersom deras kompisar i Teheran snart börjar vräka ut olja på marknaden. Så Saxo Bank är helt ute o cyklar.
Nu kommer notan för det ryska oljeberoendet som VP nonchalerat i så många år.

Du har alldeles rätt i att den iranska oljan kommer att påverka priset. Saxo bank har välutbildade och duktiga analytiker och inte har de missat den iranska oljan. Det betyder inte att de har rätt, men de kanske har information, som vi inte har. Vi får se hur det blir. En okänd variabel är hur andra oljeproducerande länder till slut reagerar. En analytiker på nätet säger att investeringar i oljesektorn är på väg ned, men det kan jag inte kontrollera.

Jag har noterat, och inte förstått, varför Moskva, trots signaler från Merkel, höll fast vid råvaruproduktionen. Jag tolkar det som en inbjudan till västerländska företag att sälja till och investera i Ryssland, att stärka banden, men det är bara mitt försök till tolkning. Nu är det slut på den politiken.

VP kan ha sett den gamla situationen som en vinnarlösning, eftersom de ekonomiska banden med väst stärktes. Nu ser han att det är dags för en annan politik. Allt har ändrats och det är mycket svårt att se den värld vi lever i om några år. VP visar att han har hårda nypor nu när hans land är under attack. EU verkar inte ha en aning om vad som nu väntar.
Citera
2015-12-20, 01:07
Medlem
Citat:

Så kan det bli. Ukraina kan köpa rysk gas av andra länder, men rysk gas förblir rysk gas.

South Stream och Turk Stream dog eller ligger på vänt. Visst kan North Stream 2 stoppas i Bryssel, men då kan vi få gasbrist i Europa. LNG, flytande gas, från andra länder är ett alternativ, men den är dyrare och det räknar man in i kalkylen. Gazprom vill stänga de ukrainska gasledningarna år 2018. Om det beslutet står kvar och inga alternativ finnes, så får EU viss huvudvärk.

Jag har ännu inte sett den ryska gasen användas politiskt. Jag ser den bara säljas till vem helst som vill köpa. Den anklagelsen behöver du backa upp.
Citera
2015-12-20, 01:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du har alldeles rätt i att den iranska oljan kommer att påverka priset. Saxo bank har välutbildade och duktiga analytiker och inte har de missat den iranska oljan. Det betyder inte att de har rätt, men de kanske har information, som vi inte har. Vi får se hur det blir. En okänd variabel är hur andra oljeproducerande länder till slut reagerar. En analytiker på nätet säger att investeringar i oljesektorn är på väg ned, men det kan jag inte kontrollera.
Vad vi kan konstatera är att du inte haft några rätt hittills, och så lär det fortsätta. Du kommer plågas i år av vårt hån för dina gamla fantasier om ditt Ryssland.

Sanktionerna förlängs, och det totalitära Ryssland måste skära ner på fler och fler delar av den imperialistiska och fascistiska planen. Snart på tur står väl desinformationskampanjerna, trots allt har ni inte lyckats särskilt väl.

Det är synd om det ryska folket som har en så värdelös ledare och de ryska oligarkerna som suger ut landet. Det är återigen dags för en rysk revolution.
Citera
2015-12-20, 02:29
Medlem
Citat:
Så kan det bli. Ukraina kan köpa rysk gas av andra länder, men rysk gas förblir rysk gas.

South Stream och Turk Stream dog eller ligger på vänt. Visst kan North Stream 2 stoppas i Bryssel, men då kan vi få gasbrist i Europa. LNG, flytande gas, från andra länder är ett alternativ, men den är dyrare och det räknar man in i kalkylen. Gazprom vill stänga de ukrainska gasledningarna år 2018. Om det beslutet står kvar och inga alternativ finnes, så får EU viss huvudvärk.

Jag har ännu inte sett den ryska gasen användas politiskt. Jag ser den bara säljas till vem helst som vill köpa. Den anklagelsen behöver du backa upp.

Nä, vi får ingen gasbrist i Europa. Sen får du inte glömma de ledningar som är under bygge från Azerbajdzjan heller, planmässigt ligger de hyffsat jämt med gazproms planer (med reservationer för förseningar på alla fronter)

Norge matar Europa med LNG idag till samma priser som man erbjuder pumpad gas för och vi vet ju att det Europeiska gaspriser ligger under gazproms. Ukraina köper ju idag billigare gas från tyskland än vad vad Gazprom erbjuder.

För du kan ju inte hävda att gazproms gas skulle vara billigare i tyskland än i ukraina? Då har du ju just omedelbart bevisat just ett försök till politiskt nyttjande av gasen från Rysk sida. I synnerhet om vi väger in att gazprom måste skeppa delar av gasen genom ukraina.

Vill Europa sen minska beroendet än mer så är det bara låta de tyska reaktorerna snurra på

Edit: Förtydligande och rensning av en tveksam uppgift
Senast redigerad av mace2442 2015-12-20 kl. 02:42.
Citera
2015-12-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad vi kan konstatera är att du inte haft några rätt hittills, och så lär det fortsätta. Du kommer plågas i år av vårt hån för dina gamla fantasier om ditt Ryssland.

Sanktionerna förlängs, och det totalitära Ryssland måste skära ner på fler och fler delar av den imperialistiska och fascistiska planen. Snart på tur står väl desinformationskampanjerna, trots allt har ni inte lyckats särskilt väl.

Det är synd om det ryska folket som har en så värdelös ledare och de ryska oligarkerna som suger ut landet. Det är återigen dags för en rysk revolution.

Du behöver lära dig skilja på vad som händer och på vad du vill ska hända. Ryssland kontrar sanktionerna. Jag ser redan resultat och om några år kommer vi att se ännu mer. Du önskar, önskar, att det ska gå illa, medan jag ser att sanktionerna gynnar Ryssland långsiktigt, trots att de biter i början. Du och jag har aldrig kunnat diskutera, så det jag säger lär väl inte gå in. Som gåvor har vi vilja och förnuft, men det är inte så lyckat att göra förnuftet till träl under viljan.

Du antyder att jag är betald och jag anser det vara förolämpande. Nej X, jag plågas inte, jag snarare betraktar vissa deltagare som man betraktar en ny sorts konstig bacill i vårt västerländska tankeklimat, du vet det där klimatet, som började på hög nivå i våra europeiska kloster och sedan gav oss nya vetenskaper. Jag försöker uttrycka mig artigt på flashback, men så mycket kan jag säga dig.

Du bör gratulera ryssarna till VP. Jag ser nästan ingenstans hans like. Kinas president imponerar, men ingenstans i Europa, och inte i Ukraina eller Sverige, ser jag VP:s like.

De ryska oligarkerna är under kontroll i Ryssland, men det ser du inte i Europa och USA. Vänta inte en revolution i Ryssland, vänta en total attitydförändring i Europa. Jag ser den redan och den kan möjligen leda till regimskiften i flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in