Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Det du påstår om Rysslands förhållande till Kazakstan, grundar sig inte på reella fakta, utan är typiskt önsketänkande från ryss-hatande svenskar!
Jag vet att man i Kazakstan vädrar morgonluft, att bli ett transportnav, för handel med världens i särklass största exportör.
Jag sa att jag länkade till artikeln om du mot förmodan var seriös i din fundering, uppenbarligen är du inte seriös. Det är synd att det inte finns några litterata och intelligenta människor som talar å Kreml-maffians vägnar.
Du verkar inte förstå alls vad det handlar om, Kina ersätter Rysslands roll i området. Rysslands inflytande minskar när rubeln faller och visar sig opålitlig, och Kina blir en allt större handelspartner när ryssarna inte kan leverera.
http://thediplomat.com/2014/11/china-edging-russia-out-of-central-asia/
Citat:
China Edging Russia out of Central Asia
Beijing is continuing to step up its investment in the region, in a way that Moscow cannot match.
Kan du läsa den artikeln kanske? Eller är du bara ute efter att tramsa? Det här är nämligen en av Putins värsta mardrömmar som realiseras, att Kina tar över i området och Rysslands roll minskar, både mot Kina och mot alla andra länder i området. Kina har kommit med handels- och investeringsförslag på hundratals miljarder, Ryssland 6,7 miljarder som du kan läsa...
Tillsammans med demografin där
antalet kineser i ryska delstater ökar är detta det stora hotet från Kina som Putin pratat om förut, att kineserna ska bli en majoritet i de olje- och gasproducerande delstaterna. Vid oro kommer dessa vilja få skydd från Kina såklart.
Med en rysk ekonomi i fritt fall med en opålitlig rubel som man inte kan använda som handelsvaluta och en sinande kassa i Kreml så kan inte maffian i Kreml konkurrera med Kina om de central-asiatiska ländernas gunst och kontrakt. Kvar blir det vi ser i Ukraina - Ryssland ser bara militära "lösningar". Vilka såklart inte är några sådana. I början av 90-talet försökte ryssar skapa ett "transnistrien" i Kazakstan men det gick inte så bra som tur var.