2015-01-26, 14:10
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Dom sanktioner som nu finns och som drabbats Ryssland hårt har väl inte Kina någon del i? Väst styrka i sanktionerna är ju inte beroende av Kineserna. Men Kineserna aktar sig nog däremot från att störa förbindelserna med sin största handelspartner USA. Så Kina är tyst och gillar troligen situationen med ett relativt svagt Ryssland.

Dessutom har säkerligen kineserna en betydligt mer långsiktig tanke bakom gasledningar och tågförbindelser - de ingår inte affärer med Putin utan med Ryssland, och har siktet inställt på en betydligt mer sund regim efter Putins och som har förmåga att föra en fredlig utrikespolitik och göra de omstruktureringar av ryska ekonomin som är nödvändiga.
Citera
2015-01-26, 14:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alla finansiella sanktioner mot Ryssland är dömda att misslyckas, om man inte får med Kina.

Har mycket svårt att tänka mig, ena veckan träffar Kina och Ryssland avtal att bygga en järnväg för 250 miljarder $, och nästa vecka går Kina med på ekonomiska sanktioner.

Kina bestämmer inte över SWIFT-systemet, vad de anser om det har ingen betydelse. Visserligen skulle Ryssland och Kina kunna skapa bilaterala betalningsavtal för större transaktioner men det skulle ändå drabba enskilda ryssar väldigt hårt.
Citera
2015-01-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Dessutom har säkerligen kineserna en betydligt mer långsiktig tanke bakom gasledningar och tågförbindelser - de ingår inte affärer med Putin utan med Ryssland, och har siktet inställt på en betydligt mer sund regim efter Putins och som har förmåga att föra en fredlig utrikespolitik och göra de omstruktureringar av ryska ekonomin som är nödvändiga.

Detta låter som ett mycket nyktert försök att förklara Kinas beteende.

Men det finns en mycket enklare förklaring till kinesernas agerande; man bryr sig inte vad som sker i Ukraina.
Citera
2015-01-26, 14:49
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Om sanktionerna skall vara intakta får nog EMU se till att göra en för Grekland positiv deal, då Syriza ju har uttryckt sig starkt kritisk till sanktionerna och partiets utrikespolitiska talesman har ju dessutom uttryckt sig i positiva ordalag över Folkrepublikernas offensiv i Augusti och varnat för neo-nazism i Västra Ukraina.

http://www.eureporter.co/politics/2015/01/26/so-what-is-syrizas-foreign-policy/
Citera
2015-01-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Om sanktionerna skall vara intakta får nog EMU se till att göra en för Grekland positiv deal, då Syriza ju har uttryckt sig starkt kritisk till sanktionerna och partiets utrikespolitiska talesman har ju dessutom uttryckt sig i positiva ordalag över Folkrepublikernas offensiv i Augusti och varnat för neo-nazism i Västra Ukraina.

http://www.eureporter.co/politics/2015/01/26/so-what-is-syrizas-foreign-policy/

Vi vet nog inte riktigt idag, vad Syrizas valframgång kommer att betyda för EU:s både utrikes och flyktingpolitik?
I och med att Grekland är huvudvägen för asylanterna in i EU, kan detta leda till stora förändringar.
Visserligen har Syriza uttalat sig för generös flyktingpolitik, men vad gör man när pengarna tar slut? , kanske blir man lika tuffa som spanjorerna.

Grekland har nog många möjligheter att sätta press på EU, varav politiken mot Ryssland är en.
Senast redigerad av Hultabultan 2015-01-26 kl. 15:48.
Citera
2015-01-26, 16:36
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
USA börjar prata öppet om att de ska ta till "the nuclear option", det vill säga stänga av Ryssland från SWIFT. Detta skulle troligen sänka den ryska ekonomin på nolltid, och det är troligen därför ryssarna är så arga över detta vapen.
Eftersom Putin hittills bara skrattat åt sanktionerna o fortsatt som förut är det SWIFT man måste stänga.
Shuvalov erkände ju i Davos att den smällen blir för mycket, då bryter man förbindelser, kallar hem ambassadörer etc. Alltså den första åtgärd som man inte vill få på sig under några omständigheter, o därför måste den tas till eftersom inget annat bitit. Men Ryssland väljer ju själva..
Citera
2015-01-26, 17:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Eftersom Putin hittills bara skrattat åt sanktionerna o fortsatt som förut är det SWIFT man måste stänga.
Shuvalov erkände ju i Davos att den smällen blir för mycket, då bryter man förbindelser, kallar hem ambassadörer etc. Alltså den första åtgärd som man inte vill få på sig under några omständigheter, o därför måste den tas till eftersom inget annat bitit. Men Ryssland väljer ju själva..

Kanske just därför som man skruvat upp retoriken nu, anfall är ju med tanke på det snabba kassautflödet garanterat bästa försvar, om det är så att de inte tänker backa. Och inget i Davos tydde ju på att de var ens i närheten av att lägga i backväxeln. Jag tror Ryssland känner att de *måste* gå den här vägen, ur deras synvinkel är detta ingen rävsax de sitter i, utan en fråga om landets överlevnad som oberoende stat. Jag delar inte den åsikten, men jag är övertygad om att det är så de tänker.

"Civila" kort de har kvar att spela ut är ju spärr av luftrummet för flygbolag tillhörande "fientliga" länder, vilket kommer märkas på världens börser, stoppa gasleveranser (vi pratar krigsekonomi nu), konfiskera utländskt kapital och egendom som finns i Ryssland.

Militärt är jag tveksam till om de planerar ockupation öht, det känns som de har tillräckligt mycket problem med antiryska känslor i de områden de redan "håller", själva eller via proxy. Rimligt ur rysk krigisk sikt vore förstås att förstöra ukrainska transportleder västerut och ta hamnen i Odessa, sedan är Ukraina totalt värdelöst för väst. Naturligtvis ett sjukt tänk, men jag blir inte förvånad om just detta händer om konflikten eskalerar. Men jag tror inte på rena ockupationer som sagt. Det tror jag inte de skulle fixa rent tekniskt i ett så stort land som Ukraina.
Citera
2015-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll

Det brådskar för snart har Ryssland sin egen "swift".

http://rt.com/business/204459-russia-swift-payment-alternative/
Citera
2015-01-26, 17:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Det brådskar för snart har Ryssland sin egen "swift".

http://rt.com/business/204459-russia-swift-payment-alternative/

Jag hoppas du skojar med oss, eller?

Vilka internationella banker tror du godkänner detta?
Citera
2015-01-26, 17:36
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kanske just därför som man skruvat upp retoriken nu, anfall är ju med tanke på det snabba kassautflödet garanterat bästa försvar, om det är så att de inte tänker backa. Och inget i Davos tydde ju på att de var ens i närheten av att lägga i backväxeln. Jag tror Ryssland känner att de *måste* gå den här vägen, ur deras synvinkel är detta ingen rävsax de sitter i, utan en fråga om landets överlevnad som oberoende stat. Jag delar inte den åsikten, men jag är övertygad om att det är så de tänker.

"Civila" kort de har kvar att spela ut är ju spärr av luftrummet för flygbolag tillhörande "fientliga" länder, vilket kommer märkas på världens börser, stoppa gasleveranser (vi pratar krigsekonomi nu), konfiskera utländskt kapital och egendom som finns i Ryssland.

Militärt är jag tveksam till om de planerar ockupation öht, det känns som de har tillräckligt mycket problem med antiryska känslor i de områden de redan "håller", själva eller via proxy. Rimligt ur rysk krigisk sikt vore förstås att förstöra ukrainska transportleder västerut och ta hamnen i Odessa, sedan är Ukraina totalt värdelöst för väst. Naturligtvis ett sjukt tänk, men jag blir inte förvånad om just detta händer om konflikten eskalerar. Men jag tror inte på rena ockupationer som sagt. Det tror jag inte de skulle fixa rent tekniskt i ett så stort land som Ukraina.
Nej ockupation av någon större del av Ukraina tror jag (ref Pavel Felgenhauer, Kyiv Post. FB:e - läs!) inte VP mäktar längre, nu är det bara "wreck the Ukraine" som gäller. Händer inget nytt - inga nya sanktioner - får terroristerna mala på bäst de kan och de har ju hela tiden logistiken tryggad med vapen o folk fr Ryssland.
Att VP inte kommit med några allvarligare motsanktioner hittills indikerar väl att han vet att EU inte är lika sårbart som hans eget land, dvs Ryssland är närmare statsbankrutt än EU.
Men hur han kan tro att han kan tvinga fram ett regimskifte i Kiev o därigenom få in Ukraina i den ryska värmen igen är komplett obgripligt (Felgenhauer).
Citera
2015-01-26, 18:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det du påstår om Rysslands förhållande till Kazakstan, grundar sig inte på reella fakta, utan är typiskt önsketänkande från ryss-hatande svenskar!

Jag vet att man i Kazakstan vädrar morgonluft, att bli ett transportnav, för handel med världens i särklass största exportör.
Jag sa att jag länkade till artikeln om du mot förmodan var seriös i din fundering, uppenbarligen är du inte seriös. Det är synd att det inte finns några litterata och intelligenta människor som talar å Kreml-maffians vägnar.

Du verkar inte förstå alls vad det handlar om, Kina ersätter Rysslands roll i området. Rysslands inflytande minskar när rubeln faller och visar sig opålitlig, och Kina blir en allt större handelspartner när ryssarna inte kan leverera.
http://thediplomat.com/2014/11/china-edging-russia-out-of-central-asia/
Citat:
China Edging Russia out of Central Asia
Beijing is continuing to step up its investment in the region, in a way that Moscow cannot match.
Kan du läsa den artikeln kanske? Eller är du bara ute efter att tramsa? Det här är nämligen en av Putins värsta mardrömmar som realiseras, att Kina tar över i området och Rysslands roll minskar, både mot Kina och mot alla andra länder i området. Kina har kommit med handels- och investeringsförslag på hundratals miljarder, Ryssland 6,7 miljarder som du kan läsa...

Tillsammans med demografin där antalet kineser i ryska delstater ökar är detta det stora hotet från Kina som Putin pratat om förut, att kineserna ska bli en majoritet i de olje- och gasproducerande delstaterna. Vid oro kommer dessa vilja få skydd från Kina såklart.

Med en rysk ekonomi i fritt fall med en opålitlig rubel som man inte kan använda som handelsvaluta och en sinande kassa i Kreml så kan inte maffian i Kreml konkurrera med Kina om de central-asiatiska ländernas gunst och kontrakt. Kvar blir det vi ser i Ukraina - Ryssland ser bara militära "lösningar". Vilka såklart inte är några sådana. I början av 90-talet försökte ryssar skapa ett "transnistrien" i Kazakstan men det gick inte så bra som tur var.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-26 kl. 18:43.
Citera
2015-01-26, 19:01
Medlem
Xeliouss avatar
Det var en mycket dålig dag för den ryska ekonomin idag. Det ryska massmordet i Mariupol och spekulationer om nya hårda sanktioner som straff har pressat ned rubeln 4% mot dollarn och oljeföretagen återigen förlorat miljarder på börsen. Rosneft måste detta är punga ut med 160 miljarder kronor ungefär, pengar de inte har utan som de har eller ska få i rubel som de måste växla till dollar för att betala av lån i dollar = nya rubelras att vänta, samtidigt som de har svårt få nya lån på grund av sanktionerna. Någon som sett kalender eller liknande över deadlines för banker och företag, när man kan förvänta sig rubelras och/eller konkurser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in