2014-03-29, 23:02
Medlem
jamesdeanforadays avatar
Jag och en polare ska köra en utomhusodling i år. Men vi har ingen möjlighet att ha plantorna inomhus den första tiden. Vi har tänkt plantera i krukor gömt i en skog. Så blir det bra även om vi lägger fröna i jorden utomhus direkt? Alla guider jag har läst så står där att man ska ha de inomhus först. Vi har möjlighet att vattna ofta. Behöver vi köpa växtnäring ifrån t.ex hydrogarden? Tänkt ta ut fröna när de fått svans.
Senast redigerad av jamesdeanforaday 2014-03-29 kl. 23:40.
Citera
2014-03-30, 06:15
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-ice
Blir en utomhusodling i år.

Fröna blev 10 st feminiserade AK47 auto från NordenSeeds och 5 st royal-nepal och 5 st PehkuNepal från Cannaseeds.
Tanken är att jag ska förvegga dessa inomhus och därefter planera ut dom i början på maj och jag bor i zon 3/4

När kan tidigast se på mina nepalplantor att det är Honor/hanar ?

När de går i blom. Slutet på sep/okt om du inte tvingar dem, men det känns som ett jävla jobb..

Citat:
Jag har en plan på hur detta ska gå till men vill gärna ha råd och tips om jag är rätt ute eller om det finns ett mer effektiv metod.

Förvegg: 4-5 veckor med -Nepal och 2-3 veckor med Ak47. 10-15l krukor till -Nepal och 5 l till Ak47orna.

Jag tycker nog du kan bre på med 10L krukor till ak47rna med.

Citat:
Att man lägger fröna i vått papper och vänta två dagar har jag förstått att man ska göra, något mer man ska tänka på? mörkt rum, hur varmt ska det helst vara? och hur ser man på "svansen" att det är dags att föra ner dom i jorden?"
Det kan gå fortare än två dagar och det kan gå långsammare än två dagar. Håll koll på fröna.

Rumstemp. När svansen är fri utanför skalet ska de ner i jorden.

Citat:
P-jord och hål för dränering i krukorna. En fläkt samt 2 st lågenergi-lampor . En timer 20/4 skall även programeras.

Vad för LE lampor? Så högt kelvin och watt som möjligt.

Citat:
Även doftljus ala deluxe som tar bort orenluft/Wunderbaum. Kommer plantorna börja lukta på 4-5 veckor ?

Nej, inte särskilt mycket. De luktar mest när de går i blom. Bor du ensam så är det inga problem.

Citat:
Dags för utplantering.
Tänkte dela upp plantorna på två ställen.
Öppen yta så gott som det går men framförallt i söderläge, ormbuskar och helst lövträd i omgivningen.

Citat:
Jag tänkte blanda ut jorden med koskit, finns det olika varianter av det och vad ska man satsa på ? Granngården? Groparna tänkte jag gräva så 50l p-jord och 15l koskit får plats.

Soppsäck i botten som sedan täcks med jord, koskit och själva plantan? Är det något som är vettigt eller onödigt? Tål rötterna att jag tillsätter koskit redan vid utplaneringen?

Koskit är koskit. Vad det står på påsen är mindre viktigt.

Du tänker väl inte trycka ner 10st plantor i en grop om 65L? Det låter klent. För AF strainsen går det väl bra, men fortfarande klent.

Citat:
Tänkte köra några varianter av topping, fim, super-cropping och bendning.

Räkna med att du får ha dem inne en vecka eller två extra för att de ska återhämta sig. Det tar tid att croppa plantorna, och med ett redan stressigt schema.. Har du redan dragit igång dem så gör det ju inget, men jag fick intrycket av att så inte var fallet.

Citat:
Till mina auto ak45 tänkte jag bara göra detta direkt när de fått 3 bladpar och sedan låta de vara men -nepalsorterna tänkte jag ta hand om en längre tid. Hur länge kan jag toppa de andra -nepalplantorna? läst någonstans att man ej ska röra plantan när den går in i blom, stämmer det?

Jag har bra koll på hur man utför dessa tekniker men har någon av er en bra erfarenhet av dessa?

Af strains kommer ge mindre i skörd om du klipper i dem.

Det går, men då gäller det att man inte tar i för mycket. Undvik det mao

Citat:
I blomfasen tänkte jag tillsätta fosfor och kalium.
Blodmjöl och benmjöl tänkte jag tillsätta i sommar, när är det rätt i tiden att tillsätta detta?

Samtidigt som du planterar ut dem.

Citat:
Jag har även läst att Hönsgödsel ska användas i blomfasen är det rätt eller ska man använda något annat för bästa resultat?
Hur gör man för att öka mängen CO2, hur gör man på lättast sätt under förveggningen och tiden ute i naturen ?

Hönsgödsel fungerar bra. Går att köpa i stavform.

Öka mängden CO2? I en skog? Eller, ja, nu skrev du ju inte att du ska odla i en skog, men jag utgår ifrån det.

Hemma kan du ställa in en flaska mäsk i utrymmet eller använda dig av co2 tabletter. Eller bara prata med dem.

Citat:
och tillsist, när vet jag att det är dags att klippa ner plantorna? Antar att mina auto blir klara i början på aug medans de andra -nepal blir klara i slutet av sep ?

Räkna veckorna för dina auto. Det står ju ofta specificerat hur lång tid de tar, men plussa på en vecka eller två.

Jag tror inte att dina nepal kommer bli klara i september. Köp en lump och inspektera trichomerna. Görs med fördel även på dina af's.
Citera
2014-03-30, 09:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
När de går i blom. Slutet på sep/okt om du inte tvingar dem, men det känns som ett jävla jobb..

Jag tycker nog du kan bre på med 10L krukor till ak47rna med.

Det kan gå fortare än två dagar och det kan gå långsammare än två dagar. Håll koll på fröna.

Rumstemp. När svansen är fri utanför skalet ska de ner i jorden.

Vad för LE lampor? Så högt kelvin och watt som möjligt.

Nej, inte särskilt mycket. De luktar mest när de går i blom. Bor du ensam så är det inga problem.

Koskit är koskit. Vad det står på påsen är mindre viktigt.

Du tänker väl inte trycka ner 10st plantor i en grop om 65L? Det låter klent. För AF strainsen går det väl bra, men fortfarande klent.

Räkna med att du får ha dem inne en vecka eller två extra för att de ska återhämta sig. Det tar tid att croppa plantorna, och med ett redan stressigt schema.. Har du redan dragit igång dem så gör det ju inget, men jag fick intrycket av att så inte var fallet.

Af strains kommer ge mindre i skörd om du klipper i dem.

Det går, men då gäller det att man inte tar i för mycket. Undvik det mao

Samtidigt som du planterar ut dem.

Hönsgödsel fungerar bra. Går att köpa i stavform.

Öka mängden CO2? I en skog? Eller, ja, nu skrev du ju inte att du ska odla i en skog, men jag utgår ifrån det.

Hemma kan du ställa in en flaska mäsk i utrymmet eller använda dig av co2 tabletter. Eller bara prata med dem.

Räkna veckorna för dina auto. Det står ju ofta specificerat hur lång tid de tar, men plussa på en vecka eller två.

Jag tror inte att dina nepal kommer bli klara i september. Köp en lump och inspektera trichomerna. Görs med fördel även på dina af's.

Nja RN och PN lär gå i blom 5-7v från plantering och bli skördeklara i mitten slutet september. Bra val av strains.
Citera
2014-03-30, 15:37
Bannlyst
Hallå hallå!

Beställde precis 50 st Auto Viking AK47 från nordenseeds. Förra året falerade helt med fyra plantor av okänd strain, så tänkte köra på ett säkert kort i år.

På återseende!
Citera
2014-04-01, 13:39
Medlem
Hade räknat med att all min jord skulle gå på väldigt mycket. Så när jag drog förbi blomsterhandeln idag så hade dom ett erbjudande, 4 påsar för 110kr
Citera
2014-04-01, 14:41
Medlem
Vilket väderstreck är bäst att gå efter om man vill att plantorna ska ha mest sol under dygnet?
Syd-väst verka vara bäst om man står ute och kollar men är inte säker.

Om vissa plantor får några timmars skugga några timmar morgon och kväll är väl inte hela världen?
Det viktigaste är väl att dom får sol mellan 10-14 då solen är som starkast?
Citera
2014-04-01, 15:48
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_stenhård
Vilket väderstreck är bäst att gå efter om man vill att plantorna ska ha mest sol under dygnet?
Syd-väst verka vara bäst om man står ute och kollar men är inte säker.

Om vissa plantor får några timmars skugga några timmar morgon och kväll är väl inte hela världen?
Det viktigaste är väl att dom får sol mellan 10-14 då solen är som starkast?
Sydost. Ja det spelar roll. Natt och morgonfukten ska bort asap.
Citera
2014-04-01, 17:21
Medlem
Ah det tänkte jag inte på, Sydost blir bäst då ja!

Tack för svaret.
Citera
2014-04-02, 12:47
Medlem
någon här som vet tiden från frö till skörd på royal nepal?
Citera
2014-04-02, 13:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokedawg420
någon här som vet tiden från frö till skörd på royal nepal?
Den blir färdig någon gång i slutet av aug-början okt. Allt beror på vart och hur den odlas.
Citera
2014-04-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Den blir färdig någon gång i slutet av aug-början okt. Allt beror på vart och hur den odlas.
okej! grejen är den att jag inte kan förodla hemma så måste plantera direkt ute.. något tips om hur jag ska lyckas utan att fåglar och andra diverse djur inte tar mina små plantor/frön? ungefär när tror du att jag kan sätta de i jord i mitten utav sverige?
Citera
2014-04-02, 16:10
Medlem
nedvins avatar
har precis klickat hem fem stycken feminiserade auto ak7 från nordenseeds, blir min första utomhusodling så ska bli kul att se om man lyckas
någon som har några nybörjartips som man vill dela med sig av?
tänkte sätta ut dom i slutet av april, blir det bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in