2014-03-28, 07:58
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag växter upp nära en skog och har alltid tänkt att jag skulle testa odla cannabis där. Vet en glänta nära en övergiven järnväg där ingen är som jag kan odla på ostört. Kan som sagt inte så mycket om odling etc men jag tänkte jag skulle beställa http://www.nordenseeds.com/sv/7-auto-viking-ak47 och köra papparsmetoden och "förodla" i krukor i min lägenhet.

Men hur ska jag gå till väga, så enkelt som möjligt? Jag är i odlingszon 1 för övrigt. Kan jag förodla fröna och sen bara plantera dem i skogen och låta dem vara? Det är en lövskog för övrigt. Jag gör det mest för det är kul så jag tänkte bara odla 1-2 plantor.

Jag har läst en del guider men jag tycker inte de är kompletta eller så är de otydliga. Hur skördar jag cannabisen sen? Vad gör jag med budsen för att sen kunna röka?

Massa noobfrågor, men skulle vara trevligt om någon svarade.

Hur vet du om det är kul att odla om du aldrig gjort det tidigare? Eller ens läst om det tillräckligt mycket för att förstå hur man skördar...

Ska du odla 1-2 plantor för skojs skull så förstår jag inte varför du prompt måste göra det utomhus. Odlingsmomentet blir tråkigare (imho), och den enda egentliga fördelen är att man kan odla väldigt många plantor samtidigt. Jag är frestad att lägga till de långa promenaderna här, men är man lite aktiv så är det ju inget större plus.

Nu tänker jag vara lite tråkig och råda dig att lägga den här idén på hyllan. Inte för att det skulle vara omöjligt eller ens svårt att ta in den nödvändiga informationen för att klara av det till sommaren, men för att du saknar det egna drivet som faktiskt krävs. Det hör mer till än själva odlingsmomentet när man odlar.
Citera
2014-03-28, 08:40
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Jag har läst en del guider men jag tycker inte de är kompletta eller så är de otydliga.

http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis#Odla_inne_eller_ute.3F Där har du! Se till och läsa på nu.
Citera
2014-03-28, 14:56
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Hur vet du om det är kul att odla om du aldrig gjort det tidigare? Eller ens läst om det tillräckligt mycket för att förstå hur man skördar...

Ska du odla 1-2 plantor för skojs skull så förstår jag inte varför du prompt måste göra det utomhus. Odlingsmomentet blir tråkigare (imho), och den enda egentliga fördelen är att man kan odla väldigt många plantor samtidigt. Jag är frestad att lägga till de långa promenaderna här, men är man lite aktiv så är det ju inget större plus.

Nu tänker jag vara lite tråkig och råda dig att lägga den här idén på hyllan. Inte för att det skulle vara omöjligt eller ens svårt att ta in den nödvändiga informationen för att klara av det till sommaren, men för att du saknar det egna drivet som faktiskt krävs. Det hör mer till än själva odlingsmomentet när man odlar.

Jag var lite seg när jag skrev inlägget. Men jag vet för lite om cannabisodling det håller jag med om. Jag har läst om veggning blommning torkning kurering. Jag har även läst vilket ljusspektrum och ljusschema och lampor som är bäst eg lysrör Hps le etc

Att jag vill odla i skogen är mest för det är kul och blir billigare än att köpa odlingsutrustning för inomhusodling.

Jag ska läsa på mer och återkomma till denna tråden. Syftet med inläggget var att få tips etc från erfarna odlare, om hur man odlar så enkelt som möjligt, tex i skogen. Jag vill ha info, inte predikningar om vem som har driv eller inte.
Senast redigerad av sxephil 2014-03-28 kl. 15:04.
Citera
2014-03-28, 15:27
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VesslanSwecan
http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis#Odla_inne_eller_ute.3F Där har du! Se till och läsa på nu.

Tack!
Citera
2014-03-28, 20:47
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Tack!
All heder åt MM, de har en riktigt bra guide. Men skrattar alltid åt deras inledning.
För mycket svampar är fan inte bra för psyket.
Citera
2014-03-28, 23:32
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Jag var lite seg när jag skrev inlägget. Men jag vet för lite om cannabisodling det håller jag med om. Jag har läst om veggning blommning torkning kurering. Jag har även läst vilket ljusspektrum och ljusschema och lampor som är bäst eg lysrör Hps le etc

Att jag vill odla i skogen är mest för det är kul och blir billigare än att köpa odlingsutrustning för inomhusodling.

Jag ska läsa på mer och återkomma till denna tråden. Syftet med inläggget var att få tips etc från erfarna odlare, om hur man odlar så enkelt som möjligt, tex i skogen. Jag vill ha info, inte predikningar om vem som har driv eller inte.

Upp till bevis då, om inte bara för nöjet att diskutera ämnet? Ställ upp några direkta frågor du vill ha svar på, tillsammans med dina egna reflektioner på ämnet. Det blir så mycket trevligare att hjälpa någon som faktiskt har engagerat sig lite.

Varje år och i varje "stor-tråd" om odling dyker det upp folk som vill ha all info serverad på ett silverfat. De bemödar sig inte ens att läsa ts eller försöka sätta sig in i ämnet. Hade jag fel om dig? Då ber jag om ursäkt och välkomnar dina frågor.
Citera
2014-03-29, 01:18
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Upp till bevis då, om inte bara för nöjet att diskutera ämnet? Ställ upp några direkta frågor du vill ha svar på, tillsammans med dina egna reflektioner på ämnet. Det blir så mycket trevligare att hjälpa någon som faktiskt har engagerat sig lite.

Varje år och i varje "stor-tråd" om odling dyker det upp folk som vill ha all info serverad på ett silverfat. De bemödar sig inte ens att läsa ts eller försöka sätta sig in i ämnet. Hade jag fel om dig? Då ber jag om ursäkt och välkomnar dina frågor.

Jag skulle nog ha väntat innan jag ställde mina frågor. Jag återkommer när jag läst på. Jag har faktiskt läst en del, men som sagt, de flesta är skrivna på ett litet eller väldigt flummigt vis. Men informationen finns där och det är jag tacksam för.
Citera
2014-03-29, 01:33
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
All heder åt MM, de har en riktigt bra guide. Men skrattar alltid åt deras inledning.
För mycket svampar är fan inte bra för psyket.

Ja jag är van vid typ programmerings och linux how to guides, dessa odlingsguider är för mig något flummiga. Men de verkar kunna sina saker. MMs guide du länkade har varit den bästa för mig.
Citera
2014-03-29, 04:36
Medlem
forwardflashs avatar
Citat:
Ja jag är van vid typ programmerings och linux how to guides, dessa odlingsguider är för mig något flummiga. Men de verkar kunna sina saker. MMs guide du länkade har varit den bästa för mig.

Här har du en till: http://swecan.org/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=53848
Citera
2014-03-29, 11:12
Medlem
Är det någon här som vet på ett ungefär hur mycket vikt man tappar av vattenkurering, sökt runt och googlat och hittade ett svar från en kille som sa att man förlorar 1/3, stämmer detta?
Citera
2014-03-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokedawg420
Är det någon här som vet på ett ungefär hur mycket vikt man tappar av vattenkurering, sökt runt och googlat och hittade ett svar från en kille som sa att man förlorar 1/3, stämmer detta?

runt 1/4 del skulle ja säga, men om du ska röka det själv spelar det ingen roll om det tappar vikt.

om du har en bud på 10g som vattenkureras ner till 7.5g så blir du lika bäng på den 7.5g budden som du hade blivit på 10g vanligt kurerat.

så man förlorar inget egentligen det är bara att om man ska sälja som det är bättre om de väger mer.
Citera
2014-03-29, 21:50
Medlem
Blir en utomhusodling i år.

Fröna blev 10 st feminiserade AK47 auto från NordenSeeds och 5 st royal-nepal och 5 st PehkuNepal från Cannaseeds.
Tanken är att jag ska förvegga dessa inomhus och därefter planera ut dom i början på maj och jag bor i zon 3/4

När kan tidigast se på mina nepalplantor att det är Honor/hanar ?

Jag har en plan på hur detta ska gå till men vill gärna ha råd och tips om jag är rätt ute eller om det finns ett mer effektiv metod.

Förvegg: 4-5 veckor med -Nepal och 2-3 veckor med Ak47. 10-15l krukor till -Nepal och 5 l till Ak47orna.

Att man lägger fröna i vått papper och vänta två dagar har jag förstått att man ska göra, något mer man ska tänka på? mörkt rum, hur varmt ska det helst vara? och hur ser man på "svansen" att det är dags att föra ner dom i jorden?"

P-jord och hål för dränering i krukorna. En fläkt samt 2 st lågenergi-lampor . En timer 20/4 skall även programeras.

Även doftljus ala deluxe som tar bort orenluft/Wunderbaum. Kommer plantorna börja lukta på 4-5 veckor ?

Dags för utplantering.
Tänkte dela upp plantorna på två ställen.
Öppen yta så gott som det går men framförallt i söderläge, ormbuskar och helst lövträd i omgivningen.

Jag tänkte blanda ut jorden med koskit, finns det olika varianter av det och vad ska man satsa på ? Granngården? Groparna tänkte jag gräva så 50l p-jord och 15l koskit får plats.

Soppsäck i botten som sedan täcks med jord, koskit och själva plantan? Är det något som är vettigt eller onödigt? Tål rötterna att jag tillsätter koskit redan vid utplaneringen?

Tänkte köra några varianter av topping, fim, super-cropping och bendning.

Till mina auto ak45 tänkte jag bara göra detta direkt när de fått 3 bladpar och sedan låta de vara men -nepalsorterna tänkte jag ta hand om en längre tid. Hur länge kan jag toppa de andra -nepalplantorna? läst någonstans att man ej ska röra plantan när den går in i blom, stämmer det?

Jag har bra koll på hur man utför dessa tekniker men har någon av er en bra erfarenhet av dessa?

I blomfasen tänkte jag tillsätta fosfor och kalium.
Blodmjöl och benmjöl tänkte jag tillsätta i sommar, när är det rätt i tiden att tillsätta detta?

Jag har även läst att Hönsgödsel ska användas i blomfasen är det rätt eller ska man använda något annat för bästa resultat?
Hur gör man för att öka mängen CO2, hur gör man på lättast sätt under förveggningen och tiden ute i naturen ?

och tillsist, när vet jag att det är dags att klippa ner plantorna? Antar att mina auto blir klara i början på aug medans de andra -nepal blir klara i slutet av sep ?

Vad säger ni? Är jag rätt ute ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in