2014-04-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedvin
har precis klickat hem fem stycken feminiserade auto ak7 från nordenseeds, blir min första utomhusodling så ska bli kul att se om man lyckas
någon som har några nybörjartips som man vill dela med sig av?
tänkte sätta ut dom i slutet av april, blir det bra?

Köp fler, dela upp på två ställen. slutet av april månad brukar vara bra men det är temperaturen som är viktig. När frosten är bortom all risk är det bara att köra!
¨
Se verkligen till att planera innan plantering, ett bra läge med mycket sol och framförallt diskret. Folk går på helt skeva ställen. Speciellt om det finns mycket bär eller svamp.

Krukor är alltid att föredra om du har möjlighet att släpa ut jord. Större plantor skulle jag dock försöka sätta i jord om möjlighet finns. Du skulle dock köra AF så utrymmet i 10 L hinkar räcker. Släng bara på lite hönsgödsel när det börjar komma synliga buds på dem. Släng in 20-30% perlite i jordmixen om vill lyxa till det för rötterna.
Citera
2014-04-03, 18:44
Medlem
Hur känsliga är töserna för vind? Behöver de stå skyddat eller funkar det öppet, tänker typ kalhygge stuk.
Finns det några egenskaper som är mer eller mindre önskvärda och som ska tas i akt när jag väljer strain?
Citera
2014-04-03, 19:01
Medlem
Hej har rekat två ställen nu! Hur viktig är kvällssolen runt 18? gör det något om inte solen når fram till dem då?
Hur bra är det att plantera på kalhyggen där får dom ju så maxad sol som de bara kan få!
Citera
2014-04-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.the.Bunny
Hur känsliga är töserna för vind? Behöver de stå skyddat eller funkar det öppet, tänker typ kalhygge stuk.
Finns det några egenskaper som är mer eller mindre önskvärda och som ska tas i akt när jag väljer strain?

om du ska odla dom inne i början sen sätta ut dom så är det bra att ha en fläkt så dom blir van med vinden tills du sätter ut dom.

annars räcker det med en blompinne som lite extra stöd. dom kommer inte blåsa av.
Citera
2014-04-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiin
Hej har rekat två ställen nu! Hur viktig är kvällssolen runt 18? gör det något om inte solen når fram till dem då?
Hur bra är det att plantera på kalhyggen där får dom ju så maxad sol som de bara kan få!

kalhyggen går hur bra som helst om du använder egen jord.
Citera
2014-04-03, 19:16
Medlem
okok tack för svar! Men hur mycket gör det om dom inte får någon sol runt 18-19 snåret? Är det inte så att de viktigaste timmarna ligger mellan 10-17?
Citera
2014-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiin
okok tack för svar! Men hur mycket gör det om dom inte får någon sol runt 18-19 snåret? Är det inte så att de viktigaste timmarna ligger mellan 10-17?
det kommer funka men skulle vara mycket bättre om de får sol så länge den är uppe.
Citera
2014-04-04, 00:28
Medlem
Jag och en polare tänker beställa 5st AK47 och 5st Tropical från Nordenseeds. Vi bor båda hemma och har således ingen möjlighet att göda upp plantorna inomhus före vi sätter ut dem i vildmarken.

Vad tror ni experter om att slå upp ett halvmeter högt provisoriskt växthus i gläntan där de sedan ska planteras? Växthuset skulle bestå av några plankor och någon sorts plast, borde plasten isåfall vara helt genomskinlig eller kunde det duga med vanlig byggplast?

Har också sett att ni diskuterat precis denna AK strain och att det skulle gå att odla upp dom i nedgrävda 10 liters krukor, eller har jag missuppfattat något?
Citera
2014-04-05, 07:13
Medlem
Hej.
Jag tänkte höra med er.
Har 3 ställen.
En ställe för 15 st ak47 auto fem
-/- för 25 royal
-/- för 15 st annan sort som ni gärna får rekommendera.

Så ska det gå till. Ställe ett har jag möjlighet att gå dit två gånger. Första gången och sista gången. Tror ni att de klarar sig ?

Andra stället får ett extra besökt utöver de två. Är det besöket guld värd ?

Tredje stället har jag möjlighet att besöka 2 gånger.

Jag har tillgång till utrymme för vegga dem i ca 1.5 månad. Hur långt tid bör räcka o bör ja sätta ut ak47 innan royal ? En ynkle lampa på 250watt låg energi med reflektor avsedd för vegg.
Jag tänkte köra sopsäck metoden ute. ?
Jag vill ha tips på bra jord utan en massa jobb för att framställa.
Är det koskit phjord blandning ? Räcker de hela vägen ?
Förövrigt har jag blom näring. Erfarenhet dock ej från utomhus. Och hyfsade ställen.
Kommer jag att lyckas ?
Citera
2014-04-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiii
Hej.
Jag tänkte höra med er.
Har 3 ställen.
En ställe för 15 st ak47 auto fem
-/- för 25 royal
-/- för 15 st annan sort som ni gärna får rekommendera.

Så ska det gå till. Ställe ett har jag möjlighet att gå dit två gånger. Första gången och sista gången. Tror ni att de klarar sig ?

Andra stället får ett extra besökt utöver de två. Är det besöket guld värd ?

Tredje stället har jag möjlighet att besöka 2 gånger.

Jag har tillgång till utrymme för vegga dem i ca 1.5 månad. Hur långt tid bör räcka o bör ja sätta ut ak47 innan royal ? En ynkle lampa på 250watt låg energi med reflektor avsedd för vegg.
Jag tänkte köra sopsäck metoden ute. ?
Jag vill ha tips på bra jord utan en massa jobb för att framställa.
Är det koskit phjord blandning ? Räcker de hela vägen ?
Förövrigt har jag blom näring. Erfarenhet dock ej från utomhus. Och hyfsade ställen.
Kommer jag att lyckas ?

Så vitt jag vet kan det hända mycket på t.ex en vecka, mögel, skadedjur, näringsbrist, för lite vatten etc etc, att besöka dem 2 gånger totalt kan vara väldigt risky i vårat klimat, men om du ber till vädergudarna och så så kanske det funkar!
Citera
2014-04-06, 15:22
Medlem
SmokeWeed.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipper
Så vitt jag vet kan det hända mycket på t.ex en vecka, mögel, skadedjur, näringsbrist, för lite vatten etc etc, att besöka dem 2 gånger totalt kan vara väldigt risky i vårat klimat, men om du ber till vädergudarna och så så kanske det funkar!

Eftersom det är ogräs så brukar inte näringsbrist vara ett problem om du planterar dom i U jord. Bygg ett litet smart skydd när du är där för förstagången, pissa om du kan också! Detta håller djuren borta!
Citera
2014-04-06, 16:05
Medlem
AmongAnimalss avatar
Hej allihopa!
Nu är det så att jag har tänkt försöka mig på en utomhusodling i år.
Har inte bestämt mig för vilken strain det blir eftersom jag bor i de delikata växtzonen nummer 6.
Så jag tänkte rådfråga er här om ni har erfarenhet av att odla i dom breddgraderna?
Kommer ha tillgång till söderläge och vatten.

Mvh/ 1 djurvän
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in