Citat:
"Den kända amatörfilmen" är den s k Zapruderfilmen som filmades på en 8 mms kamera utan ljudupptagning. Ljuden av de förmodade skotten togs upp genom en mikrofon på en polismotorcykel. Ljudbevisen demoleras av det faktum att en viss Sheriff Bill Decker hörs uttala "hold everything secure", vilket är belagt att han inte sa förrän efter mordet redan begåtts. "Skottljuden" måste alltså vara något annat. Det är f ö varken första eller sista gången Illustrerad vetenskap trycker sensationsartiklar för att sälja fler tidningar.
Ursprungligen postat av zizacon
Illustrerad vetenskap bedömde det som 50% sannolikhet att Oswald sköt Kennedy och således 50% att någon, några andra gjorde det. (CIA eller Maffian). Vilket bl.a styrks genom ljudupptagningar (antagligen från den kända amatörfilmen som du säkert sett) från dödsskjutningen där någon ljudexpert påstår att det med 90% säkerhet är mer än en skytt.
http://mcadams.posc.mu.edu/acoustic.htm
Citat:
Många gånger om har det bevisats att det inte är några problem att avfyra ett repetergevär tillräckligt många gånger på den tid som krävs.
Om jag inte missminner mig så påstods det också vara lite tekniskt problematiskt att skjuta skotten från vapnet som Oswald påstods använt under det korta intervall från första till sista skottet.
Citat:
Konspirationsteoretiker har hittat på att skottbanan för den s k "magic bullet" var helt omöjlig. Kulan gick in genom Kennedys nacke, ut genom halsen, fortsatte vidare in i bröstet på guvenör Connally (som satt snett framför och nedanför JFK) för att sedan gå igenom Connallys handled (som han höll framför sig och inte vid sin sida). Se vidare http://mcadams.posc.mu.edu/sbt.htm http://mcadams.posc.mu.edu/sbt-faa.jpg
Dessutom har du säkert hört om (the magic bullet). Alltså för att orsaka alla kulhålen i Kennedys kropp med så få kulor som Oswald skulle skjutit krävdes att en kula skulle studsat fram och tillbaka genom hans kropp, vilket förmodligen är möjligt, men en smula osannolikt.
Citat:
Om man tittar riktigt noga på Zapruderfilmen ser man att Kennedys huvud åker framåt under en väldigt kort stund för att sedan åka bakåt. Det har spekulerats i om att detta rör sig om en jetstråle-effekt där hjärnsubstans sprutar ut ur utgångshålet och får huvudet att åka åt "motsatt" håll. Denna effekt har återskapas med en vattenmelon invirad i plastfolie, bl a av herrarna Penn & Teller.
Sen kastas Kennedys huvud bakåt i videosekvensen när Oswald ligger bakom bilen och skjuter. Om det skulle varit fler skyttar påstods de gömma sig vid ett plank framför bilen.
Citat:
Oswald hade en någorlunda miserabel uppväxt och anamade tidigt kommunismen. Hans bror anser att Oswald blev kommunist för att samhället han växte upp i var anti-kommunistiskt (hade han vuxit upp idag kanske han blivit satanist eller nazist). Oswald försökte först nå hjältestatus genom att hoppa av till Sovjet, när äran inte infann sig flyttade han tillbaka till USA. Efter Castros revolution blev han Kubavän och försökte en kort tid innan mordet hoppa av till Kuba (de ville inte ha honom). Dessutom försökte någon skjuta ihjäl en starkt anti-kommunistisk general i Oswalds hemstad med samma slags gevär som Oswald använde mot JFK. Hans fru omvittnade att en starkt upprörd Oswald lämnade hemmet med geväret ifråga samma kväll som mordförsöket.. Den "traditionella" berättelsen är knappast den att Oswald var ensam, inte en djävel verkar känna till den i a fö. Tradition och saga (Oliver Stones film JFK) gör istället gällande att det rör sig om en gigantisk konspiration där den messiasliknande Kennedy dolkas ner av onda mörkermän i det fördolda. Polis- och presidentmördaren Oswald utses till lurad syndabock.
Tyvärr kommer jag inte ihåg argumenten för att Oswald skulle varit ensam gärningsman, men det fanns antagligen en del av dessa också. Det är ju trots allt den traditionella berättelsen.
Citat:
Kroppen togs av marisianska liksamlare, det vet väl alla?
Historien luktar lite skumt i allafall. Har för mig att obduktionsrapporten "kom bort" Och även kroppen eller hjärnan eller hur det nu var. En presidents obduktionsrapport och kroppsdelar borde man ju kunna hålla reda på 

---
Citat:
Just ja: http://www.jfk-online.com/jfk100menu.html - inte mindre än hundra faktafel i i filmen JFK
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Boken 'JFK' av Oliver Stone (och likväl filmen med samma namn) fann jag underhållande och intressant. Sen om det är hållbara teorier som förs fram tänker jag inte avgöra.
Tack för det!