2017-08-15, 11:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
Va ungefär det jag menade, att du egentligen nog inte ens tror på WC men ändå säger att du" aldrig har sagt att Warrenkommissionen har fel" . Du är härinne och försvarar uppenbara lögner som de sprider? Varför?

Men du anser att det är möjligt med en konspiration med LHO som en av konspiratörerna? Men Då faller alltså hela WC?

Jag har inte hunnit läsa hela WC's rapport - har du?
Men visst, det är förstås inte omöjligt att de har en massa fel och förhastade slutsatser - dock utgör ju inte en felaktig slutsats automatiskt att LHO skulle ingått i någon konspiration. Det är där jag saknar bevis och ifrågasätter påståenden som verkar sakna grund..

Jag vänder mig inte mot att det skulle kunna vara en konspiration - jag vänder mig mot de som påstår att det är en konspiration utan att kunna visa relevanta belägg...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-08-15 kl. 12:09.
Citera
2017-08-15, 12:58
Avstängd
Två saker:

1. Att den amerikanska staten med sina assets i bl.a. Major Media har mörklagt mordet på JFK redan med början omedelbart efter det skedde är BEVISAT bortom varje rimligt tvivel.

2. Att delar av CIA var inblandat i mordet är bevisat med, låt säga, 98% säkerhet, men att det är svårare att bevisa eftersom det är samma CIA som bestämmer vad som är "Top Secret" och därmed möjligt att blottlägga för allmänheten.

Det är "1." (mörkläggningen av mordet) som jag primärt har ägnat mig åt i tråden så här långt.
Citera
2017-08-15, 13:52
Avstängd
Citat:
Han försöker väl bara bevisa att väldigt smarta och rationella människor även inom "etablissemanget" anser att WC ljög eller spred felaktig information, medan ni försöker framhålla det som om att dessa tankar är någon slags sjukdom eller mentalt handikapp.
Självklart är det så. Dessutom handlar det även om personer som hade insyn i vad som pågick bakom kulisserna men som i offentliga och officiella sammanhang höll tyst eller ställde sig bakom den officiella förklaringen av händelserna.
Citera
2017-08-16, 16:50
Medlem
Redors avatar
Finns det några konspirationer kring Lyndon?
Narcissisten ville väl få chansen att leda längre än bara en period, och såg sin chans..
Senast redigerad av Redor 2017-08-16 kl. 17:16.
Citera
2017-08-17, 03:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Finns det några konspirationer kring Lyndon?
Narcissisten ville väl få chansen att leda längre än bara en period, och såg sin chans..
LBJ var sedan pojkåren besatt av att bli president. Han valfuskade sig till sin utnämning till senator. Han tvingade med utpressning till sig utnämningen till vicepresidentkandidat när JFK vann Demokraternas primärval. Han visste att han som "southener" aldrig skulle kunna vinna ett presidentval på egen hand om han inte först blev vald till vicepresident. Han visste att han skulle petas av JFK som vicepresident inför nästa presidentval, 1964. Han var gammal och med hjärtproblem och visste att det var nu eller aldrig. Han stod under utredning för grov korruption och garanterat långt fängelsestraff om utredningen inte stoppades.

Så ja, han om någon hade både motiv, resurser och tillfälle, dagen då JFK mördades.

Med det sagt, var försiktig med de mer eller mindre väl underbyggda teorierna kring LBJ's eskapader. Läs gärna t.ex. Joan Mellens biografi där hon kritiskt granskar bl.a. de mer vilda spekulationerna kring honom och då i synnerhet de med bäring på mordet på JFK.

Faustian Bargains: Lyndon Johnson and Mac Wallace in the Robber Baron Culture of Texas - https://www.amazon.com/Faustian-Bargains-Johnson-Wallace-Culture-ebook/dp/B01DM9Q6EY/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1502932711&sr=8-12&keywords=Lyndon+Johnson

Det finns en falang inom det kritiska forskningssamfundet runt mordet på JFK som vill tona ner LBJ's eventuella medverkan i mordet. Antagligen för att man dels beundrar honom för hans insatser för sociala/ekonomiska reformer och medborgerliga rättigheter under parollen, "Great Society", men också för att man befarar att det distraherar och stjäl fokus från de ytterst ansvariga, CIA och dess uppdragsgivare på Wall Street.

Det är möjligt.
Citera
2017-08-18, 13:11
Medlem
Att han spelade den kanske viktigaste rollen i mörkläggningen av mordet är utom tvivel dock (Möjligtvis att Allen Dulles slår honom där). Om han gjorde det fullt medvetet för att skydda sig själv/co-konspiratörer eller för att han agerade i vad han trodde var i sitt/nationens/folkets bästa (dvs att han visste/misstänkte att CIA var bakom det men täckte över det för sin och nationens vinning) är svårare att lista ut.
Citera
2017-08-18, 14:28
Avstängd
Citat:
Att han spelade den kanske viktigaste rollen i mörkläggningen av mordet är utom tvivel dock (Möjligtvis att Allen Dulles slår honom där). Om han gjorde det fullt medvetet för att skydda sig själv/co-konspiratörer eller för att han agerade i vad han trodde var i sitt/nationens/folkets bästa (dvs att han visste/misstänkte att CIA var bakom det men täckte över det för sin och nationens vinning) är svårare att lista ut.
Jo, som landets president var han helt avgörande för den mörkläggning som iscensattes med omedelbar verkan direkt efter mordet. Det här måste förövarna vetat innan mordet, annars hade de inte vågat genomföra det. Det i sin tur är den enskilt starkaste indikationen på att LBJ var med i konspirationen redan från start. Det finns en mängd andra vittnesmål och indikationer på det, men den här är kanske den viktigaste.

En konspiration från högerkanten måste ha säkra garantier att den amerikanska staten med den sittande presidenten i spetsen inte skulle komma efter de ingående konspiratörerna direkt efter mordet. En konspiration från vänster kunde gömma sig i Öst-blocket, men en från höger hade i så fall nowhere to hide. Med JFK mördad hette den sittande presidenten som bekant, Lyndon Johnson.

Huvudmisstänkta:

Lyndon Johnson: Vita huset

J. Edgar Hoover: FBI

Allen Dulles: CIA

John McCloy: Wall Street

Gen. Curtis LeMay: Pentagon

Samtliga politiska/personliga dödsfiender till JFK.

Edit: Samtliga med "plausible deniability" givetvis.
Senast redigerad av onopono 2017-08-18 kl. 14:38.
Citera
2017-08-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fel. Endast Miller klarade den av Warrenkommissionen angivna skjutsekvensen inom de fastställda tidsramarna.

Warrenkommissionen anger att skjutningen tar mer än 7,5 s, modernare forskning anger tiden till drygt 8 sekunder. (Jag vet mycket väl varifrån du får 5,6 s ifrån men tänker inte ge mig in i en av dina irrgångar.)

Oswald hade privilegiet att kunna öva med sitt vapen i månader, om han nu kände att han behövde det.
Skyttarna som genomförde testerna för Warrenkommissionen hade inte det.

Ett gevär är konstruerat för att döda/skada rörliga och fasta mål, det finns så att säga inget oväntat eller tursamt när en utbildad skytt använder sig av vapnet. Det ligger i sakens natur.

Citat:
Två var militärer och en var civil som jobbade för militären. Testen skedde på US Armys faciliteter och de ägde rum helt i US Armys regi.
Eftersom du tidigare ansett att armen ingår i konspirationen, borde man då inte presenterat bättre resultat? Allt som krävs är något cylindriskt föremål som man kan peta hål i måltavlorna med. Och så kan man intyga att detta gjordes på stipulerade tider.
(Tydligen kan man lita på Warrenkommissionen).
Citera
2017-08-19, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Warrenkommissionen anger att skjutningen tar mer än 7,5 s, modernare forskning anger tiden till drygt 8 sekunder. (Jag vet mycket väl varifrån du får 5,6 s ifrån men tänker inte ge mig in i en av dina irrgångar.)
Vad "modernare forskning" kommer fram till är inte intressant eftersom diskussionen handlar om varför Warrenkommissionen säger att det var enkla skott, trots att ingen av elit-skyttarna klarade av det enligt dess egna angivna tidsramar och skottsekvens. Trots en mängd fördelar gentemot en Oswald, listade ovan. Vill du eller någon annan diktera helt andra tidsramar med en helt annan skottsekvens, be my guest, men det blir i så fall en helt annan diskussion.

Citat:
Oswald hade privilegiet att kunna öva med sitt vapen i månader, om han nu kände att han behövde det.
Hade han? I Sovjet sköt han endast med hagelgevär. Tillbaka i USA finns det inga vittnesuppgifter på att han ska ha övningskjutit någonstans förutom hans fru som påstår att han ibland ska ha gått ut med ett gevär under regnrocken och övat prickskytte "på löv i olika närliggande parker". I tätbebyggda storstadsområden? Nja ...

Det finns även vittnesuppgifter som säger att de sett Oswald öva på en skjutbana, men här är problemet att han enligt Warrenkommissionen bevisligen befann sig på annan plats i sällskap med familj och bekanta när det ska ha inträffat.

Så, var och när menar du att Oswald ska ha övat? Glöm ej att han inte kunde köra bil ...

Citat:
Skyttarna som genomförde testerna för Warrenkommissionen hade inte det.
Nej, men de fick å andra sidan försöka TVÅ gånger och då med ett nyrenoverat vapen, hälften av höjden och mot stillastående mål.

Trots det, no show.

Citat:
Ett gevär är konstruerat för att döda/skada rörliga och fasta mål, det finns så att säga inget oväntat eller tursamt när en utbildad skytt använder sig av vapnet. Det ligger i sakens natur.
Ja, frågan är fortfarande under vilka förutsättningar VEM ska träffa VAD med vilket VAPEN och under vilka TIDSRAMAR.

Blir det för många bollar i luften samtidigt för dig?

Citat:
Eftersom du tidigare ansett att armen ingår i konspirationen,
Har jag? Var då? Länk.

Citat:
borde man då inte presenterat bättre resultat? Allt som krävs är något cylindriskt föremål som man kan peta hål i måltavlorna med. Och så kan man intyga att detta gjordes på stipulerade tider.
(Tydligen kan man lita på Warrenkommissionen).
Ah, du har fått för dig att jag menar att hela Förenta staternas armé, varenda en, ingick konspirationen?

Kan du försöka förklara hur du tror att du har hamnat där?
Citera
2017-08-19, 14:12
Avstängd
Återigen, det är ingen som säger att skjutsekvensen var omöjlig för en Oswald att åstadkomma, bara att han i så fall måste haft en mycket stor portion tur. Eller att skjutsekvensen såg helt annorlunda ut än den som Warrenkommissionen bestämde sig för.

Det blir i så fall en helt annan diskussion som jag gärna deltar i när den nuvarande är avklarad.
Citera
2017-08-19, 15:43
Medlem
Vi kan ju kika på vad Warrenkommissionen säger:

Since the preponderance of the evidence indicated that three shots were fired, the Commission concluded that one shot probably missed the Presidential limousine and its occupants, and that the three shots were fired in a time period ranging from approximately 4.8 to in excess of 7 seconds.

Det finns endel av rapporten som ägnar sig åt redan på den tiden spekulationer. Där står följande:

Speculation. —Oswald could not have fired three shots from the Mannlicher-Carcano rifle in 5,5 seconds.

Commission finding.—According to expert witnesses, exacting tests conducted for the Commission demonstrated that it was possible to fire three shots from the rifle within 5,5 seconds.
They testified that if the second shot missed, Oswald had between 4.8 and 5.6 seconds to fire the three shots. If either the first or third shot missed, Oswald had in excess of 7 seconds to fire the three shots.

Jag har svårt att hitta att Warrenkommissionen skulle påstå att det var lätt eller att Oswald hade tur.
Citera
2017-08-19, 21:34
Medlem
Citat:
Förutom att RFK Sr. stod sin broder, presidenten, mycket nära så var han ju även justitieminister vid tiden för mordet. Han var också den som ledde Special Group Augmented som tillsattes av JFK efter CIA's fiasko vid Grisbukten och som skulle överse CIA's fortsatta verksamhet samt ge sitt godkännande till alla operationer med bäring på Kuba.
Här ljuger du igen eller är medvetet otydlig.
Special Group Augmented tillsätts för att bedriva statsterrorism på Cuba. Inte att överse CIA:s verksamhet som du försöker få det till.
Via olika projekt tex "Mongoose" och handelsembargon avser bröderna Kennedy störta Castro regimen på Cuba under hösten 1962. Bröderna Kennedy låter genomföra sabotage mot hamnar och viktiga industrier. Man kastar brandbomber från flygplan och bränner upp skördar.
Man överväger saker som att sänka en båt med flyktingar från Cuba och få det att se ut som att det är Cubanska fartyg eller flygplan som utför dådet. Allt för att piska på krigstrummorna.

JFK är i hög grad med och skapar den så kallade missil krisen på Cuba. Enligt mig kan han liknas vid en person som tuttar eld på ett hus, stannar kvar och deltar i räddningsarbetet och sedan belönas med diplom för sina insatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in