Frank Sturgis levde verkligen ett omväxlande och händelserikt liv - som aktiv spion,
agent och annat av ytterst suspekt slag.
I en intervju med New York Daily News reporter Paul Meskil i juni 1975, uppgav han bland
annat detta:
"Jag var en spion. Jag var inblandad i mord och konspirationer för CIA:s
räkning för att störta flera utländska regeringar, däribland Kuba, Panama, Guatemala,
Dominikanska Republiken och Haiti. Jag smugglade vapen och män till Kuba för Castro
och mot Castro."
Efter att ha satts i fängelset efter det spektakulära inbrottet i Watergate gav han en annan
intervju där detta blev sagt:
"Jag kommer aldrig att lämna fängelset levande om det vi
diskuterar här om Watergate inte förblir en hemlighet mellan oss. Om du försöker publicera
vad jag har sagt är jag en död man."
År 1979 reste Sturgis till Angola för att hjälpa rebellerna att kämpa mot den kommunistiska
regimen och att lära ut gerillakrigföring.
1981 var det dags för en tur till Honduras för att träna Contras som slogs mot den
Sandinistiska regimen i Nicaragua, som stöddes av Kuba och dåvarande Sovjetunionen.
Han samverkade också med den beryktade terroristen Carlos Schakalen från Venezuela.
Den högt uppsatte CIA-mannen
Victor Marchetti publicerade 1978 en artikel om
mordet på president John F Kennedy. I artikeln hävdade han att utskottet
HSCA hade
fått ett CIA-memo 1966 där det avslöjades att
Frank Sturgis,
E. Howard Hunt
och
Gerry Patrick Hemming hade varit inblandade i komplotten att döda Kennedy.
Marchettis artikel innehöll också en uppseendeväckande berättelse som förut nämnda
Marita Lorenz lämnat och i vilken det fanns information om denna sammansvärjning.
Sturgis berättade efter gripandet i New York hos Lorenz, för den kände New York-detektiven
Jim Rothstein att han
verkligen var en av männen som dödade amerikas
president JFK.
Frank Sturgis som ursprungligen hette
Fiorini och kanske hade tagit sitt
efternamn från en spionroman som
Howard Hunt skrivit 1949, föddes i december 1924
och dog i samma månad år 1993.
Mycket mera matnyttig information om Sturgis här:
http://www.digparty.com/wiki/Frank_Sturgis
Frank Sturgis stående med gevär ovanpå en massgrav med ett 70-tal mördade människor:
http://www.latinamericanstudies.org/cuban-rebels/sturgis.jpg